Råd till en som tänkt skaffa bil [2018]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Oj, vad rolig du är. Ditt försök på humor går mig undan.

Du skriver en absurd kravlista på saker och istället för att ge riktiga svar fjantar du dig. Något jag förväntande mig av en 18-åring kanske, men du är 40 (!) år gammal och har precis skaffat körkort och roar dig med den här typen av respons när du frågar efter hjälp. Patetiskt.

Ta det lugnt kompis. Verkar som du har en dålig dag.
Det är ingen kravlista, som jag sa så prioriterar jag i den ordningen, som du kanske märker på mina övriga svar så är jag beredd att ge vika på utseende under förutsättningen att jag hittar "rätt bil".

Hoppas att du fick gotta dig i att känna dig lite bättre än mig nu därhemma. ^^

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Angående rost, så går det ju att rostskydda bilen.. Har gjort det med våran förra Volvo och den var i kanonskick efter 27000mil.

Intressant! Hur ofta gör du detta? Gör du det själv hemma, eller anlitar du någon firma.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fisk:

Har du någon erfarenhet av Fiat i termer av säkerhet och hållbarhet? Har ingen kunskap där själv.

Har haft en Punto, vilket var den bil i sin storleksklass som fick bäst betyg i krocksäkerhet, andra i samma klass som kan nämnas är ju t.ex VW Golf, Toyota Yaris och Honda Jazz. Den höll dessutom länge, krånglade sällan och delar var billiga. Gick väldigt stabilt på motorväg trots sin ringa storlek. Har tyvärr en Ford Focus nu och helst skulle jag gå lös på eländet med en slägga. Dyra reparationer, dyra delar, dålig komfort. Skit på alla sätt. Fiat är mest bil för pengarna helt klart. Lite avskalad och har kanske inte så mycket high tech finesser men det syns sen på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Har haft en Punto, vilket var den bil i sin storleksklass som fick bäst betyg i krocksäkerhet, andra i samma klass som kan nämnas är ju t.ex VW Golf, Toyota Yaris och Honda Jazz. Den höll dessutom länge, krånglade sällan och delar var billiga. Gick väldigt stabilt på motorväg trots sin ringa storlek. Har tyvärr en Ford Focus nu och helst skulle jag gå lös på eländet med en slägga. Dyra reparationer, dyra delar, dålig komfort. Skit på alla sätt. Fiat är mest bil för pengarna helt klart. Lite avskalad och har kanske inte så mycket high tech finesser men det syns sen på priset.

Kul med en pigg italienare! De har ju en rätt stabil motorhistoria som jag förstått det, på moppefronten har ju asiaterna kopierat deras motorer rätt friskt. Jag med min ringa kunskap minns mest 80-talets Fiats som rostiga monster, men den kunskapen är ju skapligt utdaterad idag.

Kul tanke kring bil förresten, den här bryter ju mot just den tråkiga standarden också. Bra tips! Tack OldFatGamer!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Intressant! Hur ofta gör du detta? Gör du det själv hemma, eller anlitar du någon firma.

Anlitade en firma som gjorde det åt mig.. finns några stycken. Bara att googla lite, så hittar du någon där du bor.

Här är hur det går till..
http://www.dinitrolcenter.se/Vi_rostskyddsbehandlar_din_bil_s...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Anlitade en firma som gjorde det åt mig.. finns några stycken. Bara att googla lite, så hittar du någon där du bor.

Här är hur det går till..
http://www.dinitrolcenter.se/Vi_rostskyddsbehandlar_din_bil_s...

Klokt val! Det lär förlänga livet på bilen och behålla andrahandsvärdet ett tag under de svenska vintrarna. Tack för ett bra tips till!

Jag har nu lite att gnaga på, tack för bra synpunkter och feedback (även du aaaaaaaaaaa).

Just nu lutar det åt antingen japanare eller Fiat (500X verkade intressant t.ex.).

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fisk:

Kul med en pigg italienare! De har ju en rätt stabil motorhistoria som jag förstått det, på moppefronten har ju asiaterna kopierat deras motorer rätt friskt. Jag med min ringa kunskap minns mest 80-talets Fiats som rostiga monster, men den kunskapen är ju skapligt utdaterad idag.

https://www.fiat.com/content/dam/fiat/com/models/cross/panda/family-page/1200/gallery/04_gallery_B.jpg.transform/width-960/img.jpg

Kul tanke kring bil förresten, den här bryter ju mot just den tråkiga standarden också. Bra tips! Tack OldFatGamer!

Fiat är kraftigt underskattad och väldigt ovanlig att se på vägarna i Sverige. Förstår ej varför.
https://www.youtube.com/watch?v=cgn2AG3WY-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Angående rost, så går det ju att rostskydda bilen.. Har gjort det med våran förra Volvo och den var i kanonskick efter 27000mil.

Samma här, rostskyddade min Mazda direkt eftersom jag inte för fem öre litar på rostskyddet som levereras med bilarna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kolla på Skoda Fabia. Väldigt prisvärd. Finns med 7 växlad dsg låda.
Finansiering med handpenning, då har du en relativt billig och snål bil.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Samma här, rostskyddade min Mazda direkt eftersom jag inte för fem öre litar på rostskyddet som levereras med bilarna.

Bra val. Vet inte hur mycket det påverkar andrahandsvärdet men den lär i alla fall "leva" längre och vara mer lättsåld. När jag köper min nästa bil så är kravet att den har rostskyddsbehandlats när den var relativt ny.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vad tänker du dig för månadskostnad eller årskostnad? Totalkostnad över perioden? Har du råd att binda upp kapitalet i något du vet kommer tappa värde över tid? Är du införstådd med världens syn på dieselbilar som ändrades rätt drastiskt efter Dieselgate? Har du koll på regeringens nya bonus/malus system som träder i kraft i sommar?

Många frågor men du behöver ha koll på dessa om du ska göra ett kvalificerat beslut skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tängman:

Kolla på Skoda Fabia. Väldigt prisvärd. Finns med 7 växlad dsg låda.
Finansiering med handpenning, då har du en relativt billig och snål bil.

Skoda? Vänta... mina bristande kunskaper kommer fram här, men är inte det ett sånt där märke som är känt för att packa ihop när man minst anar det? Billigt låter ju bra - men mina första två prioriteringar?

Skrivet av MsSmith:

Vad tänker du dig för månadskostnad eller årskostnad? Totalkostnad över perioden? Har du råd att binda upp kapitalet i något du vet kommer tappa värde över tid? Är du införstådd med världens syn på dieselbilar som ändrades rätt drastiskt efter Dieselgate? Har du koll på regeringens nya bonus/malus system som träder i kraft i sommar?

Många frågor men du behöver ha koll på dessa om du ska göra ett kvalificerat beslut skulle jag säga.

Många bra frågor!
En månadskostnad runt 3000kr plus halvförsäkring och trafikförsäkring borde inte vara något problem. Handpenning på runt 80 kan fungera. Värdetappet har jag fått tips om här, därför tänker jag mig kanske en 2015-2016-bil? Diesel hade jag tänkt undvika. Har för mig att Dieselgate var kopplat till VW? Har nog valt bort tyskarna redan... Fiat, bensin eller Japanare bensin är vad jag kikar på.

Läste lite snabbt om bonus/malus ... verkar inget vidare för en bilägare, men man får väl leva med det?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Många intressanta frågor och svar som du har, har inte lusläst allt i hela tråden, men en del:)

Givetvis så rostskyddas och förbereds bilarna för de länder som de säljs i, i USA så är det många Volvobilar som inte har stolsvärme, eluppvärmd ruta etc, för det är inte så kallt där. Japanska bilar rostskyddas givetvis för att tåla salt och liknande, om tanken är att de ska säljas i Norden som exempel. DOCK så skrev du som att du inte tänkt äga din bil så länge, utan byta allt-efter-som, då kanske inte rostskyddet är så viktigt, några år håller de alltid.

Att en bil tappar 50% i värde så fort den körs ut från fabriken stämmer INTE, det är mest korkat att tro det, men låter dig som skrev detta att fortsätta tro på det om du vill det, men det stämmer inte och vill inte någon ska tro att det stämmer.

Kan hålla med de som anser att du har en lite tråkig attityd, men för det behöver man inte besvara med en tråkig attityd. Jag kan en hel del om bilar och fordon, både erfarenhet av skruvande och ägande genom åren.

Du skriver att du mestadels kommer köra i stadstrafik, då kanske en stor fet SUV inte är att föredra? Dessa är dyra att äga, i drift, många större städer tar ut extra avgifter för vissa fordon, sliter mer på vägarna etc.

Nej, SMART hade jag satsat på, har ägt ett par stycken, en riktigt rolig bil, trafiksäker, billig att äga, bra komfort för två (om du inte provat en så vet du inte, räcker inte att titta på ett foto), den är liten och smidig, automat etc. Den är billig att köra, men kvalité Mercedes som gör dessa, enkla att parkera och ett högt andrahandsvärde. Och de gånger som du evt behöver lasta lite mer, beställ en taxi eller hyr en bil&släp, då det ofta lönar sig. Den har dessutom bra utrymme när du åker och handlar, datorn får bra plats när du åker på LAN och liknande:)

Lycka Till

Ps. Det går inte att få in alla de kategorier som du skrivit, eftersom många går mot varandra, som att man vill ha en bil som är både helsvart och helvit, det funkar liksom inte Ds

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Skoda? Vänta... mina bristande kunskaper kommer fram här, men är inte det ett sånt där märke som är känt för att packa ihop när man minst anar det? Billigt låter ju bra - men mina första två prioriteringar?

Många bra frågor!
En månadskostnad runt 3000kr plus halvförsäkring och trafikförsäkring borde inte vara något problem. Handpenning på runt 80 kan fungera. Värdetappet har jag fått tips om här, därför tänker jag mig kanske en 2015-2016-bil? Diesel hade jag tänkt undvika. Har för mig att Dieselgate var kopplat till VW? Har nog valt bort tyskarna redan... Fiat, bensin eller Japanare bensin är vad jag kikar på.

Läste lite snabbt om bonus/malus ... verkar inget vidare för en bilägare, men man får väl leva med det?

Skoda, även Seat, har sedan de gått in Volkswagen koncernen fått sig ordentliga lyft rent kvalitetsmässigt. Många modeller delar bottenplatta och teknik med varandra - vilket i praktiken ger Volkswagen kvalitet även på de billigare märkena, även om materialval och dylikt kan vara av lägre kvalitet. Skoda Superb eller deras SUVar är riktigt trevliga maskiner som jag har några vänner som framför privat.

Ok, ponera att du har tänkt ha bilen i, säg sex år? Det är ytterligare 1 111kr i månaden av dina 80 000kr så vill du kan du således sträcka dig till 4 100kr i månaden om du skulle leasa.
80 000kr i handpenning motsvarar ett maximalt värde av 400 000kr på en bil (20% kontantinsats) och för dem pengarna finns det otroligt mycket fina bilar. Ska du inte leasa hade jag nog tittat på något billigare och eventuellt tittat på en lägre kontantinsats. jag byggde precis ihop en hyfsat väl utrustad Skoda Karoq som på hemsidan skulle kosta 301 000kr innan någon rabatt för privatpersoner. Inkluderad deras 150hk bensinare, sjuväxlad automatlåda (samma som i VWs bilar), läderklädsel och businesspaket för knappt 30 000kr.

Månadskostnad vid bilköp och 30% kontantinsats: 2 127kr
Kontantinsatsen blir: 90 300kr, 60 200kr om du kör 20%. Skulle tro att månadskostnaden stiger med ca 300kr istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Skoda, även Seat, har sedan de gått in Volkswagen koncernen fått sig ordentliga lyft rent kvalitetsmässigt. Många modeller delar bottenplatta och teknik med varandra - vilket i praktiken ger Volkswagen kvalitet även på de billigare märkena, även om materialval och dylikt kan vara av lägre kvalitet. Skoda Superb eller deras SUVar är riktigt trevliga maskiner som jag har några vänner som framför privat.

Ok, ponera att du har tänkt ha bilen i, säg sex år? Det är ytterligare 1 111kr i månaden av dina 80 000kr så vill du kan du således sträcka dig till 4 100kr i månaden om du skulle leasa.
80 000kr i handpenning motsvarar ett maximalt värde av 400 000kr på en bil (20% kontantinsats) och för dem pengarna finns det otroligt mycket fina bilar. Ska du inte leasa hade jag nog tittat på något billigare och eventuellt tittat på en lägre kontantinsats. jag byggde precis ihop en hyfsat väl utrustad Skoda Karoq som på hemsidan skulle kosta 301 000kr innan någon rabatt för privatpersoner. Inkluderad deras 150hk bensinare, sjuväxlad automatlåda (samma som i VWs bilar), läderklädsel och businesspaket för knappt 30 000kr.

Månadskostnad vid bilköp och 30% kontantinsats: 2 127kr
Kontantinsatsen blir: 90 300kr, 60 200kr om du kör 20%. Skulle tro att månadskostnaden stiger med ca 300kr istället

Mycket matnyttig information här MsSmith! Tackar ödmjukast!

Jag satt och läste skillnaderna mellan leasing, restvärde och avbetalning, och leasing lät som det fanns en del fallgropar. Såsom övermil och eventuella skador (samt att om ens livssituation förändras så kan det bli knivigt eftersom man är bunden i ett avtal?). Men ja, det är ett alternativ.

Hehe, du trycker vidare på Skoda - jag ska ta och läsa lite och kika på reservdelar och hur det går i besiktningen! Återigen mycket tacksam för all den infon du ger mig! *tack och bock*

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Samma här, rostskyddade min Mazda direkt eftersom jag inte för fem öre litar på rostskyddet som levereras med bilarna.

Alla nordiska Mazdor har sedan många år, extra behandlats ordentligt med en roskskyddsbehandling när de kommer från japan till hamnen i Belgien, innan de skickas till Sverige. FYI!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Mycket matnyttig information här MsSmith! Tackar ödmjukast!

Jag satt och läste skillnaderna mellan leasing, restvärde och avbetalning, och leasing lät som det fanns en del fallgropar. Såsom övermil och eventuella skador (samt att om ens livssituation förändras så kan det bli knivigt eftersom man är bunden i ett avtal?). Men ja, det är ett alternativ.

Hehe, du trycker vidare på Skoda - jag ska ta och läsa lite och kika på reservdelar och hur det går i besiktningen! Återigen mycket tacksam för all den infon du ger mig! *tack och bock*

Mjae mest för att det idag är bra men ofta förbisedda bilar. Ska du köpa skulle jag börja med att gå in på blocket och kika på bilar i 250 000kr klassen. Då har dem kört av sig sina dyraste mil och du får en riktigt bra bil som kommer hålla länge. Allt från Audi TT som en liten tvåsittsare till en Volvo V70

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Angående rost, så går det ju att rostskydda bilen.. Har gjort det med våran förra Volvo och den var i kanonskick efter 27000mil.

Detta är att rekommendera oavsett vilken bil man än väljer. Även om en ny bil har ett bra rostskydd så slits det och blir sämre med tiden. Vilket gör att det behöver bättras på.

Vissa bilar har ju tyvärr nästan inget rostskydd alls redan från fabrik.

Sedan är det vissa designval som lett till sämre rostskydd på olika modeller. T.ex. något textilliknande material i hjulhusen istället för plast.

Permalänk
Medlem

Att ingen har på allvar har nämnt VW Golf? (Eller så har den avhandlats, men jag har läst slarvigt..). Finns ju en anledning till att den vinner alla priser och är bäst säljande bil i nästan alla länder i europa år efter år

Praktisk, ekonomisk, hög utrustningsnivå, rätt pris, billig i drift och försäkring, finns verkstäder precis överallt, bra andrahandsvärde. En 2014-2015 golf med några få tusen mil på mätaren är löjligt prisvärda. Adaptiv farthållare, city emergency brake, bluetooth, stor pekskärm, infällbar dragkrok, backkamera, front assist etc etc är standard.

Exmpelvis: https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_1_2_TSI_105_...

Kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Enda intressanta bilen på marknaden idag enligt mig: https://www.tesla.com/sv_SE/model3

Eller en Model S som har något mer säkert leveransdatum. Rätt stor bil dock...och dyr så klart

Edit:
Såg att TS klämt in en budget i ett senare svar, då är nog Tesla utesluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inga fler Teslor på vägarna tack. Räcker med de som finns och som håller dubbla tillåtna hastigheten jämt....

Låt mig gissa, det är ett faktum eftersom du själv anser att det är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nejdå, eftersom bilarna går emot hybrid / eldrift så fungerar inte en manuell låda ändå, att ta ett automat körkort år 2018 är inga större problem men visst bilinköpet blir ju dyrare och att köra i tjänsten kan bli struligt.

Ja, manuell växellåda känns 90-tal som bäst. Lär inte finnas kvar länge till,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Klokt val! Det lär förlänga livet på bilen och behålla andrahandsvärdet ett tag under de svenska vintrarna. Tack för ett bra tips till!

Jag har nu lite att gnaga på, tack för bra synpunkter och feedback (även du aaaaaaaaaaa).

Just nu lutar det åt antingen japanare eller Fiat (500X verkade intressant t.ex.).

Skrivet av Oliver91:

Samma här, rostskyddade min Mazda direkt eftersom jag inte för fem öre litar på rostskyddet som levereras med bilarna.

Det finns dessvärre en hel del sådana ställen som fuskar ordentligt, har fått in sådana i verkstaden som lämnats in för flertalet tusenlappar på Dinitrolställen och konkurrenter, där någon inte har orkat gå in under för att täcka ytorna utan det ser ut som någon sträckt in armen och vevat runt lite.

Det ska dessutom gärna bättras på med efter ett tag då en hel del av de "miljövänliga" skydden har en tendens att torka/trilla av.
Finns dock de som demonterar innerskärmar och ser till att skydda ordentligt, det finns seriösa rostskyddsställen, och de mindre seriösa.
Skadar ju inte att få en tur i verkstaden och se att det görs riktigt.

Volvo som någon nämnde tidigare är faktiskt förhållandevis välskyddade från start enligt egna erfarenheter.

Det går förövrigt väldigt bra att köpa 3-4 sprayburkar av rostskyddsmedel på t.ex biltema, och sedan när sommaren lider mot sitt slut och man haft någon regnfri vecka eller två, hissa upp bilen på en gördetsjälv hall och ge de rostiga fläckarna en omgång.
Det är inte optimalt, men det är ett vettigt sätt att själv "lappa" där det slitits bort, (efter man fått en riktig rostskyddning gjord)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Låt mig gissa, det är ett faktum eftersom du själv anser att det är så?

Det är ett faktum här där jag bor och i de områden jag jobbar..

Ett annat faktum är att du inte hittat "citera flera" knappen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är ett faktum här där jag bor och i de områden jag jobbar..

Ett annat faktum är att du inte hittat "citera flera" knappen.

Och alla andra håller hastigheterna då?

Vill övertyga SweClockers gudarna om fördelarna med automatiska multicitat

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Är ju sjukt tråkigt att du har automat som krav(baserat på ditt körkort)...
Urvalet går ju från 100% till 5% eller så.
Antar dock att du har en bra anledning till det men om du har möjlighet att ta körkort för manuell så gör det.

Ehh.. nä.
Tämligen allt finns med automat och majoriteten dom senaste åren är automat.
Varför växla med pinne när det finns paddlar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Kul med en pigg italienare! De har ju en rätt stabil motorhistoria som jag förstått det, på moppefronten har ju asiaterna kopierat deras motorer rätt friskt. Jag med min ringa kunskap minns mest 80-talets Fiats som rostiga monster, men den kunskapen är ju skapligt utdaterad idag.

https://www.fiat.com/content/dam/fiat/com/models/cross/panda/family-page/1200/gallery/04_gallery_B.jpg.transform/width-960/img.jpg

Kul tanke kring bil förresten, den här bryter ju mot just den tråkiga standarden också. Bra tips! Tack OldFatGamer!

Detta är en pigg italienare: https://www.blocket.se/halland/Alfa_Romeo_Giulia_Veloce_280hk...

Eg är det ju en Maserati man borde köpa men lite över budget.
Även om ovan ingår i Fiatkoncernen så är ju modellerna som har deras egna logga fula som stryk.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Enda intressanta bilen på marknaden idag enligt mig: https://www.tesla.com/sv_SE/model3

Vi får väl se om dom lyckas få ut den
Absolut schyssta kärror, känner dock själv att det får köras en del roliga bensinare först, man måste köpa bil med hjärtat oxå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ehh.. nä.
Tämligen allt finns med automat och majoriteten dom senaste åren är automat.
Varför växla med pinne när det finns paddlar.

Om man köper nytt från fabrik ja men ingen vettig privatperson gör det
Oavsett så sjunker urvalet(begagnat).
Personligen tycker jag det är tråkigare att köra automat(har en bil av varje sort).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Toyota om du vill åka driftsäkert kedja inga kamremsbyten

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d