Någon som har testat Vimla?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ta en titt ovan ditt inlägg så ser du att detta redan är besvarat två gånger om och jag har svarat och tackat för info om detta redan

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, de svaren fanns inte när jag började skriva mitt svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kastroullen:

Sorry, de svaren fanns inte när jag började skriva mitt svar.

Ninjad!
Händer alla ibland hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Trodde jag inte fått notis om ändringen, tills jag såg mailet tack för förtydligandet @Paddanx , vimlas mail var något förvirrande, stod på sådant vis att man fick betala extra för få 4GB.

Så varje år nollas sin surfpott man har då, så man börjar om med 2GB. Hade ju varit bra om man kunde ha fått sparat åtminstone 10GB (händer då och då man behöver mer buffert). Blir extra dumt om det nollas 1 april (kan ju bara bra med extra surf till semestern).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Är det inte så att du behåller det du sparat sista 12 månaderna, men det du sparat månad 13 (eller tidigare) försvinner?
Undantagen är om du byter ner från 100GB, eller från fria samtal/meddelanden till begränsat, då börjar du på noll.

Så har jag fattat det som.

Permalänk
Medlem

Huh, hade nog hellre behållt de gamla reglerna, ringer ca 1 samtal och skickar 5 sms i månaden...

FIck 25gb när jag tecknade abonnemanged och får 3 gb varje månad, ligger fortfarande på 20gb plus.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Jo så uppfattar jag det också. Så du har alltid kvar det du sparat dem tolv senaste månaderna.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så varje år nollas sin surfpott man har då, så man börjar om med 2GB. Hade ju varit bra om man kunde ha fått sparat åtminstone 10GB (händer då och då man behöver mer buffert). Blir extra dumt om det nollas 1 april (kan ju bara bra med extra surf till semestern).

Nej, det stämmer inte. Jag tar ett exempel:

Säg att du har 10 GB surf i maj 2018. Du använder 5 GB och har 5 GB som läggs i din pott. Dessa 5 GB kommer att flyttas över månad för månad och finns de kvar i maj 2019 så försvinner de. Så du behöver alltså förbruka de senast april 2019.

Så här kommer det bli månad för månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Huh, hade nog hellre behållt de gamla reglerna, ringer ca 1 samtal och skickar 5 sms i månaden...

FIck 25gb när jag tecknade abonnemanged och får 3 gb varje månad, ligger fortfarande på 20gb plus.

Du kan dock fortfarande välja att behålla dina begränsade SMS och Samtal och istället välja mer surf, om du hellre skulle föredra det. Så om du är student kan du få 6GB/mån för samma pris som nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Nej, det stämmer inte. Jag tar ett exempel:

Säg att du har 10 GB surf i maj 2018. Du använder 5 GB och har 5 GB som läggs i din pott. Dessa 5 GB kommer att flyttas över månad för månad och finns de kvar i maj 2019 så försvinner de. Så du behöver alltså förbruka de senast april 2019.

Så här kommer det bli månad för månad.

Var nyss i kontakt med Vimla och kan bekräfta att detta stämmer. Det är alltid den äldsta surfen som används i första hand. Så om du har 20GB sparad surf och använder ca 2GB av 2GB per månad kommer du fortfarande ha kvar ca 20GB efter April 2019.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Nej, det stämmer inte. Jag tar ett exempel:

Säg att du har 10 GB surf i maj 2018. Du använder 5 GB och har 5 GB som läggs i din pott. Dessa 5 GB kommer att flyttas över månad för månad och finns de kvar i maj 2019 så försvinner de. Så du behöver alltså förbruka de senast april 2019.

Så här kommer det bli månad för månad.

Lite jobbigt när man trots allt har 100GB sparat nu, och därför gick över till 2GB/mån. Så jag behöver mao ladda ner GTA5 på mobilen, "bara för att". Men jag förstår varför de gör så, då det inte går ihop ekonomiskt. Eftersom jag kan då välja 4GB 60/600 istället så fungerar det ju lite bättre ändå.

Får väl se vad som sker, egentligen räcker det med 4GB x 12 för mig, då jag inte brukar upp det med dagens förbrukning.
Precis som du säger så tar det ju 1 år innan det "gäller".

@Cenorida vet du vad som sker med den initiala "bonusen"? Jag har nämligen 100+20GB där och undrar hur och när den "försvinner"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@Broken-arrow: Är det inte så att du behåller det du sparat sista 12 månaderna, men det du sparat månad 13 (eller tidigare) försvinner?
Undantagen är om du byter ner från 100GB, eller från fria samtal/meddelanden till begränsat, då börjar du på noll.

Så har jag fattat det som.

Då kommer ju följdfrågan... betyder det att jag nu kommer mista alla mina samtal / SMS pott, för mitt abonemang blir "fria"?
Tycker jag är lite dumt i så fall, då de automatiskt ändrar det, och jag vill stanna på 60 / 600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du kan dock fortfarande välja att behålla dina begränsade SMS och Samtal och istället välja mer surf, om du hellre skulle föredra det. Så om du är student kan du få 6GB/mån för samma pris som nu.

Ooooh det ska jag skaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då kommer ju följdfrågan... betyder det att jag nu kommer mista alla mina samtal / SMS pott, för mitt abonemang blir "fria"?
Tycker jag är lite dumt i så fall, då de automatiskt ändrar det, och jag vill stanna på 60 / 600.

Tillsvidare så kan man byta till fria samtal och tillbaka till 60/600 och behålla sin pott.

Men läser man villkoren så framgår det att normalt så nollställs samtal/meddelanden när man byter till fria samtal. Detta är något dock som inte tillämpas av Vimla just nu och verkar inte heller finnas någon plan på ifall det ens skall tillämpas.

Så har man fått ett automatiskt byte så är det bara att ändra abonnemang från den 26:e feb i Mitt Vimla eller appen och så får man tillbaka sina sparade samtal/meddelanden om man väljer 60/600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite jobbigt när man trots allt har 100GB sparat nu, och därför gick över till 2GB/mån. Så jag behöver mao ladda ner GTA5 på mobilen, "bara för att". Men jag förstår varför de gör så, då det inte går ihop ekonomiskt. Eftersom jag kan då välja 4GB 60/600 istället så fungerar det ju lite bättre ändå.

Får väl se vad som sker, egentligen räcker det med 4GB x 12 för mig, då jag inte brukar upp det med dagens förbrukning.
Precis som du säger så tar det ju 1 år innan det "gäller".

@Cenorida vet du vad som sker med den initiala "bonusen"? Jag har nämligen 100+20GB där och undrar hur och när den "försvinner"?

Bonusen hör väl inte ihop med resten av den sparade surfen men får förmodligen också ett slutdatum. Så eftersom den surfen är "extra" så gäller väl inte "äldsta surfen först". Alternativt så finns inget slutdatum och du behåller de 20GB hur länge som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du kan dock fortfarande välja att behålla dina begränsade SMS och Samtal och istället välja mer surf, om du hellre skulle föredra det. Så om du är student kan du få 6GB/mån för samma pris som nu.

Är det 60minuter per månad eller 60uppringda samtal (oavsett samtalslängd) per månad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Är det 60minuter per månad eller 60uppringda samtal (oavsett samtalslängd) per månad?

Skickades från m.sweclockers.com

60 uppringda samtal. Jag är lite sugen på att prova ringa nån och låta telen ligga ett par timmar, tror att de bryter samtalet efter ett tag

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bonusen hör väl inte ihop med resten av den sparade surfen men får förmodligen också ett slutdatum. Så eftersom den surfen är "extra" så gäller väl inte "äldsta surfen först". Alternativt så finns inget slutdatum och du behåller de 20GB hur länge som helst.

All surf kommer få 12 månaders giltighetstid, inkl bonusen. Eftersom Vimla börjar med detta systemet i April 2018 så kommer därmed all surf man har sedan innan Maj 2018 att gälla t.om. Mars 2019. Finns därefter någon sparad surf kvar när April 2019 inträffar så kommer just den delen att upphöra.

Permalänk
Medlem

Jag läste detta på deras hemsida, "I framtiden kommer du som har vår lägsta nivå (med ordinarie pris på 100 kr/mån) att behöva uppgradera ditt abonnemang för att använda det utomlands."

Betyder det att om jag beställer studentabbonemanget för 100kr i månaden inte kommer kunna använda det utomlands i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan om dom samtal och surf man använder tas från äldsta delen av den sparade potten först eller dom tar från den aktuella månadens pott först. Är det det sistnämnda så lär ju all gammal sparad pott försvinna fort :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Jag läste detta på deras hemsida, "I framtiden kommer du som har vår lägsta nivå (med ordinarie pris på 100 kr/mån) att behöva uppgradera ditt abonnemang för att använda det utomlands."

Betyder det att om jag beställer studentabbonemanget för 100kr i månaden inte kommer kunna använda det utomlands i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan tillfälligt uppgradera det till ett som kostar 150kr/mån innan du reser iväg och sedan nedgraderar det till 100kr/mån igen. Glöm inte då att aktivera utland även i inställningar. Visserligen blir det en extra kostnad, men surf och ev. samtal/mess hamnar ju i sparpotten om du inte använder upp de iaf.

Sedan om detta någonsin kommer att införas är en annan fråga. Har stått så sedan Maj 2017 och blivit förlängt flera gånger och numera står det bara att ifall det införs så blir man upplyst om detta senast 30 dagar innan.

Skrivet av kundun:

Då är ju frågan om dom samtal och surf man använder tas från äldsta delen av den sparade potten först eller dom tar från den aktuella månadens pott först. Är det det sistnämnda så lär ju all gammal sparad pott försvinna fort :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Surf tas alltid från månadens pott främst, först när den är slut så används sparad data. Sedan är jag inte med på varför all gammal sparad surf skulle försvinna fort?

Har du ett sådant scenario så borde det betyda att du får surf över varje månad? Då läggs ju den i den sparade potten månad för månad. Så visst sparad surf försvinner från April 2019 månad för månad, men då det tillförs surf även så borde skillnaden inte bli så stor om någon alls.

Är väl om man har höjt upp någon månad till 22 GB och sedan sänkt till 2 GB nästa månad och levt på potten som skillnaden blir större då man numera kan leva på det max 12 månader. Innan har man ju kunnat leva på det upptill flera år. En fin taktik som många körde var ju att ta 22 GB i början när det var halva priset och därmed samla på sig 22*3 + 20 GB på sina första 3 månader. Då hade man 86 GB surf och kunde byta ner sig till 2 GB och köra det upptill flera år. Nu blir ju den taktiken inte lika självklar om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Nej, det stämmer inte. Jag tar ett exempel:

Säg att du har 10 GB surf i maj 2018. Du använder 5 GB och har 5 GB som läggs i din pott. Dessa 5 GB kommer att flyttas över månad för månad och finns de kvar i maj 2019 så försvinner de. Så du behöver alltså förbruka de senast april 2019.

Så här kommer det bli månad för månad.

Lämna aldrig fakta, utan vad jag tolka det hela och du säger samma sak som jag tolkat det.

Skrivet av klirre:

60 uppringda samtal. Jag är lite sugen på att prova ringa nån och låta telen ligga ett par timmar, tror att de bryter samtalet efter ett tag

Tror inte det, ska enligt dom själva vara obegränsad längd (samtal är inte kassakon längre utan data).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ni som haft vimla ett tag, när brukar fakturan dyka upp? Bytte till villa i början av februari, har fortfarande inte betalt nåt. Verkar som att första månaden är gratis, men fakturan för mars månad borde väl kommit nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@klirre: Mina fakturor har kommit och betalats några dagar efter månadsskiftet.
4 December
5 Januari
2 Februari

Jag betalar dock via autogiro så när exakt fakturan är tillgänglig lämnar jag nog osagt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@klirre: Mina fakturor har kommit och betalats några dagar efter månadsskiftet.
4 December
5 Januari
2 Februari

Jag betalar dock via autogiro så när exakt fakturan är tillgänglig lämnar jag nog osagt.

Erbjuder Vimla autogiro eller sker betalning över Klara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Cenorida: Det sker via klarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2GB/mån idag.
Vad händer om jag tillfälligt byter till 100GB/mån för att sedan byta tillbaka till 2GB/mån.
Nollas datapotten iom bytet eller får jag behålla det som är kvar av dom 100GB i 12mån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jag kör med 2GB/mån idag.
Vad händer om jag tillfälligt byter till 100GB/mån för att sedan byta tillbaka till 2GB/mån.
Nollas datapotten iom bytet eller får jag behålla det som är kvar av dom 100GB i 12mån?

Läs nästa post, han har rätt och jag hade fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Var inte påläst nog, move along nothing to see here
Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jag kör med 2GB/mån idag.
Vad händer om jag tillfälligt byter till 100GB/mån för att sedan byta tillbaka till 2GB/mån.
Nollas datapotten iom bytet eller får jag behålla det som är kvar av dom 100GB i 12mån?

Har du 100 GB-abonnemanget så sparas inget. Så skall du göra som du beskriver så är det i så fall 25 GB-abonnemanget du får göra det med.

Potterna nollas inte vid byten. Däremot så har du giltighetstiden på 12 månader från och med April.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Har du 100 GB-abonnemanget så sparas inget. Så skall du göra som du beskriver så är det i så fall 25 GB-abonnemanget du får göra det med.

Potterna nollas inte vid byten. Däremot så har du giltighetstiden på 12 månader från och med April.

Då får jag alltså köra med 25 GB abonnemanget om jag vill fylla på datapotten och byta till 100GB när ungarna vill sitta och youtube'a och köra plex på regniga semesterdagar eftersom datapotten inte tillämpas när man kör med 100 GB abonnemanget.

Har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Då får jag alltså köra med 25 GB abonnemanget om jag vill fylla på datapotten och byta till 100GB när ungarna vill sitta och youtube'a och köra plex på regniga semesterdagar eftersom datapotten inte tillämpas när man kör med 100 GB abonnemanget.

Har jag förstått det rätt?

Ja, det låter som en vettig strategi. Och precis, 100 GB medför att inget sparas till potten. Sedan om du har tillgång till ev. tidigare pott när du ligger på 100 GB-abonnemanget låter jag dock vara osagt.