Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny gamingskärm!

Hej
Har tittat runt på en del skärmar och har kommit fram till att det är en ordentlig djungel....

Ips, va, hz, osv osv
inte min grej riktigt!

det ska vara en skärm som i förstahand kommer användas till spelade

för tillfället har jag två lite äldre 24"
min tanke är att antigen köpa en ny 27" och ha den som main skärm och behålla en av 24"
eller så köper jag en 34" och skippar dom äldre 24"

vad hade ni kört på? och vilken skärm hade ni köpt?

mvh

Permalänk
Medlem

@Neruza:

27" 1440p eller större/högre upplösning är riktigt trevligt att spela på, krävs dock ett BRA grafikkort, kör du PUBG så är det typ 1080Ti som gäller.
24-27" 1080p kräver betydligt mindre (Hälften av pixlarna typ).

IPS är bättre färger, TN sägs ha kommit ikapp lite med färger men jag tycker det är dag och natt.
TN däremot kan du få riktigt fin respons för lägre pris.
Typ exempel: 5000kr IPS 2-4ms, 4000kr TN 1ms.

Så det är vad du prioriterar och vill lägga, självklart kan du få en IPS med låg MS men den kostar förmodligen en 1000lapp extra.
HZ, du ska ha mer HZ än du får FPS är väl en bra tumregel, alt lika många. 120+ HZ för gaming är trevligt

Har du Nvidia kort kan du fläska på med G-Sync också, men det är väl delade meningar med om det är något och ha, G-Sync betyder att skärmen synkar bilder med datorn så du ska slippa bland annat screentearing etc...
Har du ett AMD kort så heter deras motsvarighet Freesync och är något billigare.

Vad har du för prestanda på datorn? och maxbudget? Så kan vi väl kika på några modeller tillsammans

Lycka till

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

@Mordin: ojoj massor med bra info och väldigt snabbt svar!

då känns det som att 34" inte är något jag ska tänka på??

jag håller faktiskt på med att leta ny dator också faktiskt hehe
då lär det nog bli antigen https://www.inet.se/produkt/1512002/taurus-overkill-gtx-1070 eller https://www.inet.se/produkt/1511002/taurus-experienced-gtx-10...

den totala budeget bör inte gå över iallafall 25k

Permalänk
Medlem

@Neruza: Jag gick från en 27" IPS 60Hz till 27" TN 144Hz och ångrar mig inte.
Mitt val föll på en AOC G2790PX då den var väldigt prisvärd. Denna har en mycket bra tn panel enligt mig.

Permalänk

@Neruza: om du ska gå för en 34 tums, skulle jag säga att en upplösning under 1440 p inte är att rekommendera. Om du då tittar på en dator med 1070 skulle jag rekommendera en monitor med g-sync. De monitors som uppfyller båda dessa krav är då ips och va paneler som då har lite lägre responstid. Något som gör att de inte är de bästa om du främst kör snabba och tävlingsinriktade fps spel. Men vad spelar du i dagsläget mest för typ av spel?

När det gäller en skärm som verkar kunna bli väldigt intressant. Väntar jag fortfarande på flera recensioner av den, så är det MSI Optix MAG27CQ. Då får du 1440 p, 144 hz, på pappret samma responstid som TN panel men med mycket bättre färgåtergivning och VA underbara svärta. Minuset är ingen g-sync och curvad monitor vet att många föredrar platt. Den finns ännu inte, komplett har som status att 32 skulle ha anlänt igår, men därför kan åtkomst vara ett stort problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neruza:

Hej
Har tittat runt på en del skärmar och har kommit fram till att det är en ordentlig djungel....

Ips, va, hz, osv osv
inte min grej riktigt!

det ska vara en skärm som i förstahand kommer användas till spelade

för tillfället har jag två lite äldre 24"
min tanke är att antigen köpa en ny 27" och ha den som main skärm och behålla en av 24"
eller så köper jag en 34" och skippar dom äldre 24"

vad hade ni kört på? och vilken skärm hade ni köpt?

mvh

Vad har du för hårdvara i datorn?
Ska du ha större än 25" så ska du ha 1440 i upplösning, och då behöver du en starkare dator. Har du 25" eller mindre så räcker det med 1080 upplösning. Krav? Ska du spela FPS? Behöver du hög uppdateringsfrekvens, nöjer du med låg?

Önskemål om panelen? Du nämnde både VA och IPS. Hur kommer du att sitta i relation till skärmen kan vara ett bra utgångsläge att veta.

Permalänk

Ursäkta om jag lånar tråden lite, letar också efter en ny skärm men har svårt att välja mellan den här och den här. Vet inte om det är bäst med ips eller g-sync. kollade även på denna men vill gärna hålla mig under 5000kr. Har idag en 27" 1080p 60hz.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@atlantica4ever: majoriteten av spelen jag kommer spela kommer vara wow, swtor och liknande! något fps då och då men är absolut inte någon hardcore fps gamer

Permalänk
Skrivet av Hurtfulspring:

Ursäkta om jag lånar tråden lite, letar också efter en ny skärm men har svårt att välja mellan den här och den här. Vet inte om det är bäst med ips eller g-sync. kollade även på denna men vill gärna hålla mig under 5000kr. Har idag en 27" 1080p 60hz.

Beror på vilken hårdvara du sitter på. Men eftersom du tittar på 144 hz och 1440 p att du har någon av de senaste generationernas grafikkort. Då skulle jag säga ips för det är bra mycket trevligare att titta på med sin färgåtergivning. Alternativt så har du AOC agon som jag har för mig har exakt samma panel som den sista du länkade, men billigare fortfarande över 5000 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Ursäkta om jag lånar tråden lite, letar också efter en ny skärm men har svårt att välja mellan den här och den här. Vet inte om det är bäst med ips eller g-sync. kollade även på denna men vill gärna hålla mig under 5000kr. Har idag en 27" 1080p 60hz.

Hade jag köpt ny skärm i dag så hade jag köp denna https://new.webhallen.com/se/product/247918-AOC-AGON-AG271QG-...

Lite över budget men då slipper du vela över det ena eller andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neruza:

@atlantica4ever: majoriteten av spelen jag kommer spela kommer vara wow, swtor och liknande! något fps då och då men är absolut inte någon hardcore fps gamer

Jag spelar också mest RPG och MMO. Har en Dell 27"(1440p) med IPS och den får jag lite screentearing i bl.a. SWTOR.

Den är väldigt trevlig till allt annat men har man väl sett hur mjukt och fint saker flyter med högre uppdateringsfrekvens så är det svårt att släppa. Jag kommer nog köpa en ny skärm om jag börjar spela något FPS eller så, först ska det köpas ny dator dock.

Permalänk
Medlem

har inte sett någon som röstar på 34", så antar att det är 27" som gäller?

Permalänk
Medlem

@Neruza: I Sweclockers guider finner vi bl.a. SweClockers guide till bildskärmar, där finner du bl.a. om dessa olika paneler.

Permalänk
Sötast

Jag hade inte så mycket att välja på när jag skulle byta skärm.

Vägrade gå ifrån IPS och ville inte ha 60 hz så det blev ASUS ROG Swift PG279Q (2560x1440).

144Hz + IPS = the dream.
Körs på 4670K / GTX1070

Fungerar bra i de flesta titlar, pubg lirar på utan problem i 60+fps i 2560, men t.ex Kingdom Come Deliverance är jäkligt tungrott faktiskt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast

Bra fråga? x)
Är ju PG279Q som jag använder så kan inte svara på Acers motsvarighet.

Personligen dock så gillar jag inte den nedre bezel på Acer samt foten är både mindre stabil och.... ser hemsk ut i min egen mening ^^

Permalänk
Medlem

Köpte denna idag https://www.inet.se/produkt/2208414/asus-25-rog-swift-pg258q
man märker faktist stor skillnad på 144hz och 240 tycker jag,riktigt gött flyt i spelen.

Permalänk

Jag kör med en 34" 1440p 100hz ultrawide. Tycker det är helt fantastiskt och för mig som mest lirar spel som Total War Warhammer 2, WoW (och lite PUBG) fungerar det utmärkt. Mycket trevligt när man kollar film också. Tycker mig ha sett några här på sweclocker-marknaden för typ 7-8k

Men lirar du bara massa FPS så finns det kanske annat som passar bättre.

Permalänk
Medlem

@Johanh123: vilken skärm kör du med då?

Permalänk

@Neruza: Acer 34" Predator X34A.

Permalänk
Medlem

@Neruza Personligen tycker jag att 27 tum redan är lite väl stort men då lirar jag mest fps och det är ju lite av en smaksak med.
Som jag ser det är 32 tum mest för spel man lutar sig tillbaka och spelar med kontroll.

Ju större skärm desto viktigare att det är IPS och högre upplösning om man sitter nära och som jag ser det är G-sync så värt det.

Den Acern du länkar verkar bra. Likaså den Aoc någon annan länkade.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Ursäkta om jag lånar tråden lite, letar också efter en ny skärm men har svårt att välja mellan den här och den här. Vet inte om det är bäst med ips eller g-sync. kollade även på denna men vill gärna hålla mig under 5000kr. Har idag en 27" 1080p 60hz.

Jag tycker att adaptiv sync är viktigare än IPS på en gamingskärm.
Efter att ha börjat använda G-sync ser jag all tearing direkt och stör mig som bara den på det. Och då har jag en 240hz skärm. Kan inte gå tillbaka och köra utan G-sync.
Dock är det ju så att du antagligen ska ha skärmen i bra många många fler år än dit grafikkort.
Det du skulle kunna göra är att köpa IPS skärmen och köra utan adaptiv sync tills nästa gång du byter grafikkort och då köpa ett AMD kort.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk

Hej hallå, tänkte ursäkta mig lite och låna tråden jag också, behöver också lite hjälp med val av skärm, är helt vilse i lingonskogen känner jag. Har kollat lite på en del välvda skärmar, men vet inte vilken skärm som blir bäst med den här datorn; https://www.komplett.se/product/974653/gaming/gaming-pc/stati...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag beställde en 32 tum 4k skärm. Kör mest med kontroll och använder bara mus och tangentbord i spel som kräver det. Kör inte multiplayer ändå så gör inget att man inte har samma precision. Inte fått den ännu men hoppas jag blir nöjd trots att det är en billig S-MVA panel och inte IPS. Some jag förstår det ska MVA vara mellanting mellan TN och IPS med bättre färger och kontrast än TN och bättre responstid än IPS.

Var nära att ta en 28 tum TN panel men TN har jag nu på min 23 tum 1080p skärm och det är inte så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neruza:

har inte sett någon som röstar på 34", så antar att det är 27" som gäller?

Jag kör 34" och är helnöjd. spelar i princip bara pubg. Dock måste du ha ett kraftfullt GPU. 1080 eller 1080 Ti är att välja där.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Den dyrare har 1ms i respons, medans den andra har 4ms. Skillnaden på 1ms och 4ms är inget märkbart om du inte verkligen letar efter det. Själv köpte jag en Asus ROG Swift PG279Q 27" för 1 månad sedan, och jag rekommenderar den starkt. Det är IPS du vill ha om du vill ha en jätte fin bild att titta på när du spelar spel, TN är ren skräp. Det som är bra med PG279Q är att den är snabb, snygg, visar jätte fin bild och färger, och så har den Gsync med 144Hz, 165Hz om du behöver. Input lag är ett minne blott. Absolut en skärm man kan vara nöjd med. 1440p, så du behöver minst ett Gtx 1080 om du vill panga på alla spel med ultra settings med medium AA.

Mediemakt har skärmen och 30 dagars öppet köp.

Permalänk
Skrivet av nils45:

Den dyrare har 1ms i respons, medans den andra har 4ms. Skillnaden på 1ms och 4ms är inget märkbart om du inte verkligen letar efter det. Själv köpte jag en Asus ROG Swift PG279Q 27" för 1 månad sedan, och jag rekommenderar den starkt. Det är IPS du vill ha om du vill ha en jätte fin bild att titta på när du spelar spel, TN är ren skräp. Det som är bra med PG279Q är att den är snabb, snygg, visar jätte fin bild och färger, och så har den Gsync med 144Hz, 165Hz om du behöver. Input lag är ett minne blott. Absolut en skärm man kan vara nöjd med. 1440p, så du behöver minst ett Gtx 1080 om du vill panga på alla spel med ultra settings med medium AA.

Mediemakt har skärmen och 30 dagars öppet köp.

Nu är du nog ute och cyklar i snöstormen, båda dom där skärmarna har 4ms och IPS panel, det enda som skiljer dom åt är designen . Jag hade tagit den billigare men det är ju en smaksak

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310 som nu är ordentligt prissänkt på EG.
Kör idag med en NEC 1080 24" och ett Nvidia 1060 kort och är ganska nöjd men känner för 27" och 1440.
Nån som har erfarenhet av Acer Predator xb271hu?

Permalänk

Nu kapar jag kanske tråden lite, men hur bra är PG278Q idag? Det är väl en av de första 144 Hz TN panelerna? Det har ju kommit olika typer av nya tekniker. Tycker t ex att LG 34gk950g verkar vara bra, frågan är bara hur stor skillnad det egentligen är.

Edit: Om det inte är så stor skillnad så kanske en begagnat skärm är något TS ska kolla på.