SweClockers guide till bildskärmar

Bildskärmen är den produkt du troligtvis stirrar på mest, ändå kan det vara den komponent du vet minst om. SweClockers guide till bildskärmar går igenom grunderna och hur tekniken fungerar.

Inledning

Det är en sak att spela snabba och rörliga spel och en annan att spela strategispel med närmast statisk grafik. Vilken skärm som helst duger om allt du vill göra är att surfa runt och läsa e-post då och då. Men det är en helt annan femma ifall du tänkt använda skärmen för att sätta rätt färg på dina foton. Än mer de gånger du också tänkt ta betalt för färgerna.

Eizo_foris_fs2735_extra_4.jpg

Så vilken skärm är då bäst? Tja, vilken byxa är den bästa byxan? Angus Young har nog ett annat svar än Bootsy Collins på den frågan. Ingen skärm är bäst på allt. Vad det handlar om är att hitta rätt skärm. Olika behov ställer olika krav. Tekniken ger förutsättningar, men i slutändan handlar det kanske inte alltid om att välja en viss teknik utan om att välja rätt produkt.

Uppdatering 2017-12-14

Denna guide har kompletterats med ytterligare en guide som tar upp produkter och kategorier av skärmar. Den här guiden fokuserar mer på den detaljerade tekniken hos skärmar.

Det här är en lång artikel. Orkar du läsa alla avsnitt i en enda sittning har du ett imponerande tålamod. Tanken är att du ska kunna hoppa in och ut ur artikeln efter behov. Vi kommer i framtiden hänvisa allt mer av skärmtesterna hit. Då kan vi framöver fokusera mer på själva produkten i testerna.

Därför kan du också läsa den här artikeln som ett protokoll för hur SweClockers testar skärmar och vad vi tittar efter. Artikeln täcker nästan allt. Med ett tydligt undantag för de tekniska detaljerna kring färgåtergivning. Men det ämnet är så stort i sig och det sker förändringar på den fronten, likt High Dynamic Range (HDR). Vi tar det därför i kommande artiklar.

Är färger extra viktigt kan du läsa den här artikeln som förklarar skillnaden mellan olika färgrymder likt sRGB och AdobeRGB. Där berörs mycket av den allmänna problematiken runt skärmars olika färgåtergivning.

Kommentarer till artikeln

87 debattinlägg

Skicka en rättelse
20 ÅR
35

Throwback Thursday – Geforce GTX 680 med arkitekturen Kepler fyller sju år

Nvidias första konsumentkort med arkitekturen Kepler fyller sju år. SweClockers laddar upp testriggen med Geforce GTX 680 för ett prestandatest i några av dagens speltitlar. Läs mer

70

Metro Exodus på Epic Games Store säljer bättre än föregångaren på Steam

Epic Games avslöjar att Metro Exodus sålt betydligt bättre i deras spelbutik än vad föregångaren gjorde på Steam, med mer än en fördubbling av antal sålda exemplar. Läs mer

21

Nvidia introducerar Creator Ready Drivers – drivrutiner för digitalt skapande

Vid sidan om Game Ready Drivers börjar Nvidia erbjuda uppdateringar med märkningen Creator Ready Drivers. Fokus ligger på produktivitet, med optimeringar för diverse mjukvaror. Läs mer

22

Intel lanserar nya kontrollpanelen Graphics Command Center för grafikkort

Intel introducerar en ny kontrollpanel för grafik- och bildskärmsinställningar. Den heter Graphics Command Center och används för företagets integrerade grafiklösningar. Läs mer

37

Intel visar konceptbilder på Xe-grafikkort

Dagen då Intel tar upp kampen mot Nvidia och AMD på grafikkortsmarknaden närmar sig. Under Game Developers Conference visar Intel konceptbilder på två grafikkort i formfaktorn Mini ITX. Läs mer

50

Oculus avtäcker Rift S – uppföljare till Rift med inbyggd rörelsespårning

Oculus avtäcker uppföljaren till VR-headsetet Rift, som får namnet Rift S. Bland nyheterna nämns enklare anslutning och ny panel med högre upplösning. Läs mer

65

Epic Games säkrar The Outer Worlds och Heavy Rain – säljs inte på Steam initialt

Epic Games satsar vidare på att hålla spel från Steam, med bland annat The Outer Worlds från Obsidian. Även tidigare Playstation-exklusiva Heavy Rain får samma behandling. Läs mer

104

Google Stadia är spelströmningstjänst med stöd för 4K UHD och 60 FPS

Tiden är kommen för Googles spelströmningstjänst som får namnet Stadia. Fem sekunder är allt som krävs för att starta ett spel på Youtube i välflytande 60 FPS och 4K UHD med HDR-stöd. Läs mer

37

Snabbtest: Grafikprestanda med ray tracing och DLSS i Shadow of the Tomb Raider

En ny uppdatering till Shadow of the Tomb Raider ger stöd för ray tracing och uppskalning via DLSS. SweClockers laddar om testriggarna för ett prestandatest av de nya funktionerna i spelet. Läs mer

14

Testpilot: Gamer Storm Captain 240 Pro – sluten vattenkylning med RGB-belysning

Testpiloten David Kvist testar processorkylning med Gamer Storm Captain 240 Pro, som kombinerar anpassningsbar belysning med kompetent prestanda. Läs mer

24

Phil Spencer: "Google slår på stort med Stadia – vi slår på stort på E3"

Microsoft-chefen antyder om stora nyheter från företaget under E3 2019. Mycket pekar mot att det rör sig om en ny spelkonsol med betydligt kraftfullare hårdvara än nuvarande Xbox. Läs mer

46

Nvidias Turing-baserade grafikkort säljer bättre än Pascal vid lansering

Trots hög prislapp och kritik från konsumenter har Nvidias senaste grafikkort sålt avsevärt bättre än föregående generation. Enligt företaget handlar det om en ökning med 45 procent. Läs mer