Söker Tube Amplifiers, Marknad & Märken inom Sverige/EU

Permalänk

Söker Tube Amplifiers, Marknad & Märken inom Sverige/EU

Jag vill prova på nytt/nya ljud signatur/er men stöter på ett problem att hitta grejer inom EU som inte kostar skjortan.
Jag är konstant tvungen att köpa produkter in från USA, England och Kina då priserna är 20-30% billigare samt varierande utbud.

Vad finns det för märken/företag som säljer sina produkter inom Sverige/EU när det gäller DAC/AMP+Tub?

Har ni några rekommendationer och erfarenheter av Tub-ifiering produkter?

I dagsläget är jag i behov av en tub amp med kapacitet för att driva ett par lurar på 30-60 ohm, inget farligt alltså!

Tack på förhand.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

@medichaaaz: Vad får det kosta då? Vill du få lite rörljud kan du ju köpa en rörbuffert, t.ex, från iFi som säljs i Sverige.

Ska det vara billigt så är i princip det enda alternativet att köpa från Kina, du hittar inget i varken EU eller USA med bra kvalitet som är billigare än t.ex. en Little Dot.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

@medichaaaz: Vad får det kosta då? Vill du få lite rörljud kan du ju köpa en rörbuffert, t.ex, från iFi som säljs i Sverige.

Ska det vara billigt så är i princip det enda alternativet att köpa från Kina, du hittar inget i varken EU eller USA med bra kvalitet som är billigare än t.ex. en Little Dot.

Frågan jag inte har svaret på är hur mycket skillnad det är i ljudet från en t.ex. 200 kr tub mot en 800 kr tub.
Det skulle vara optimalt o börja smått från en lägre prisklass, säg 1000 kr och jobba sig uppåt, men att satsa på den billigaste produkten i Sverige som kostar, säg 3-4000 kr känns idiotiskt.

Bara på grund av vi inte kan konkurrera med Kina, och det suger att jag måste importera produkter som inte gynnar Svensk industri.

hoppas det finns nån poäng i det jag skrev, lite trött.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Schiit har väll ett gäng tub amplifers.
Från modell billigare till skjortan ggr 100.

Väldigt bra grejer överlag har dom.
Även deras instegs modeller är ju väldigt hyllade i olika tester osv.
http://www.schiit.com/products (dom har även en EU sida, men den verkar nere precis nu.)

Sitter med en modi/magni uber stack själv som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det egentligen du är ute efter ? Olika rör till hörlursförstärkare ?
Erik Andersson är annars oerhört duktig på rörförstärkare och han ligger bakom en del konstruktioner i världsklass, däremot gör han inga billiga hörlursförstärkare.
http://www.erikasson.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

Frågan jag inte har svaret på är hur mycket skillnad det är i ljudet från en t.ex. 200 kr tub mot en 800 kr tub.
Det skulle vara optimalt o börja smått från en lägre prisklass, säg 1000 kr och jobba sig uppåt, men att satsa på den billigaste produkten i Sverige som kostar, säg 3-4000 kr känns idiotiskt.

Bara på grund av vi inte kan konkurrera med Kina, och det suger att jag måste importera produkter som inte gynnar Svensk industri.

hoppas det finns nån poäng i det jag skrev, lite trött.

Vill du gynna svensk ekonomi kan du inte vänta dig att få köpa till samma pris som en produkt från ett låglöneland med tveksam möjlighet till garanti och oklar kvalitet. Vill du komma billigt undan så köper du från Kina, det billigaste du kan få tag på inom Europa är som någon annan nämnde en Schiit Vali men det är en hybrid och inte OTL. Annars så kostar det åtminstone 3000, förutsatt att du inte får tag i ett kit eller något begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare

Här har du 2st

Pathos Aurium hörlursförstärkare rör (Silver)
Originalkartong
pris 5000:-

Musical Fidelity X-Can V8 hörlursförstärkare rör
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=280802
Originalkartong (utan inkråmet)
pris 1900:-

Prutat och klart
endast avhämtning

https://www.blocket.se/angelholm/Horlursforstarkare_Pathos_oc...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Så van att handla utomlands, glömde att blocket existerar. Har fått lite inspiration till vad jag ska prova på. @Mumu55 tack och jag gillar dina länkar i din signatur fält.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av medichaaaz:

Så van att handla utomlands, glömde att blocket existerar. Har fått lite inspiration till vad jag ska prova på. @Mumu55 tack och jag gillar dina länkar i din signatur fält.

Finns inte så mycket kul prisvärda hörlursförstärkare med rör inom EU och Sverige tyvärr. Men Schiit går ju att beställa inom EU. Du skriver 30-60 ohm, då är nog en rörhybrid ett bättre val. Vilka hörlurar är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Finns inte så mycket kul prisvärda hörlursförstärkare med rör inom EU och Sverige tyvärr. Men Schiit går ju att beställa inom EU. Du skriver 30-60 ohm, då är nog en rörhybrid ett bättre val. Vilka hörlurar är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu äger jag, Audio Technica's AD-900X, Monolith M560 och Fidelio x2, driven på en S.M.S.L. M3.
Men tanken är att testa på Senheisser HD6 serien samt Beyer Dynamics 770 nånting. Vilket kräver lite mer, O2+Odac är på min lista att skaffa, på grund av ... fun?

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]