Permalänk
Medlem

Projekt "Gömma datorn" aka "Glory hole"

Har haft datorn ståendes i ett Ikea Alex förvaringsskåp med en fläkt som utblås bak i skåpet - men det blev lite svettigt där inne när skåpet var stängt, så jag bestämde mig för att borra upp för totalt fyra fläktar. Passade samtidigt på att klä insidan av skåpet med bitumen- och ljuddämpningsplattor för att minska vibrationer/ljudnivå.

Borrade även ett hål mitt i bordsskivan för en USB-hub och möjligheten att dra tangentbordskabeln på ett snyggt sätt.

Datorspec:
cpu: Intel Core i5 6600K (@ 4,2 GHz sync)
mobo: Asus Z170-A
ram: Kingston HyperX Fury Black DDR4 2133MHz
gpu: Palit GeForce GTX 1070 Jetstream
ssd: Samsung 830 128GB & Intel 535 480GB
psu: Corsair HX650 650W
chassi: Phanteks Eclipse P400S med 2x 140mm (insug) i fronten och 2x 120mm (utblås) bak/upptil.
cpu-kylning: Phanteks PH-TC12DX

Uppdaterar med lite temps efter ca 1 timmes loop i Metro: Last Light Benchmark.

En fläkt i skåpet (utblås) - innan
cpu: 75 °C
cpu-fläkt: 900 RPM
gpu: 80 °C
gpu-fläkt: 1610 RPM (64% på auto)
skåpstemp: 35 °C (mätt vid nederdelen av chassiet)
rumstemp: 23 °C

Fyra fläktar i skåpet (utblås) - efter
cpu: 65 °C
cpu-fläkt: 900 RPM
gpu: 74 °C
gpu-fläkt: 1318 RPM (52% på auto)
skåpstemp: 28 °C (mätt vid nederdelen av chassiet)
rumstemp: 23 °C

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort!

BTW, vad är det för mått på ditt skrivbord?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

@roast: Vilken USB hub använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Snyggt gjort!

BTW, vad är det för mått på ditt skrivbord?

Tack, vad glad jag blir!

Bordsskivan Hilver är 140x65 cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@roast: Vilken USB hub använder du?

Det är en Goobay 3-Port USB 2.0.

Permalänk

Temps med och utan fläktarna igång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Tack, vad glad jag blir!

Bordsskivan Hilver är 140x65 cm.

Stort tack!
Nu blir jag sur på mig själv som beställde en måttanpassad skiva från ett snickeri....

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Snyggt! Nu saknas det bara nytt golv och ny tapet

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp4ceRock3r:

Temps med och utan fläktarna igång?

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterat beskrivningen med temperaturskillnader mellan 1 och 4 fläktar. Jag kan återkomma med temps när fläktarna står still om det är av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

Snyggt! Nu saknas det bara nytt golv och ny tapet

Bah! Tapeten är ju skönt retro! Golvet kan jag ju hålla med om förvisso...

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt. Riktigt avundsjuk!
Nu fattas det bara montering för högtalarna så du får upp diskanten i öronhöjd och bort från skrivbordsreflektioner!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

Snyggt! Nu saknas det bara nytt golv och ny tapet

Skrivet av roast:

Bah! Tapeten är ju skönt retro! Golvet kan jag ju hålla med om förvisso...

Heh... killen har specialbyggt en möbel och enda folk ser är tapeten och golvet...

@roast Enkelt men snygg lösning. Gillar detaljen med kemiskt trä... trots att den inte syns

Undrar en sak dock. Kör du alla 4 som utblås, eller har du någon som insugs-fläkt?
Om alla är utblås, hur och var får du in luften? Och hanterar ev damm?

Samt datorn du har där, hur är dens fläktar satta? (Antar du kan tjäna någon grad på att optimera dem efter dina fläktar i skåpet?)

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm du har?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Snyggt. Undan med skiten och få tyst på den. Helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Grymt snyggt. Riktigt avundsjuk!
Nu fattas det bara montering för högtalarna så du får upp diskanten i öronhöjd och bort från skrivbordsreflektioner!

En får tacka!
You read my mind.. precis vad jag vill göra. Vill inte skruva upp dom på väggen men har sneglat på Audio Pro BASE STAND, Audioengine DS2 och liknande alternativ. Har någon något tips så hojta gärna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

You read my mind.. precis vad jag vill göra. Vill inte skruva upp dom på väggen men har sneglat på Audio Pro BASE STAND, Audioengine DS2 och liknande alternativ. Har någon något tips så hojta gärna till.

Jag gillar inte lutning, då blir du fortfarande inte av med skrivbordsreflektionerna. Helst ska de höjas upp så diskanten är direkt i höjd med dina öron, då borde ljudet bli bättre.
Jag har en plan att skruva ihop något liknande för hemmabiomontering av mina bookshelf-högtalare - en ekplatta som bas, ett ben (alternativt två), och sedan en platta igen att ställa högtalarna på. Helst med en ram runt så det får plats högtalarfötter (Sonic Design) under för mindre golv/skrivbords-skak.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Vad är det för skärm du har?

Det är en AOC Agon AG352UCG.

Permalänk
Medlem

En femma för namnet på bygget (hade dock inte vågat peta in gurkan där)!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@roast:

Schysst!

Har du några temps med datorn ståendes utanför skåpet?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Ser riktigt snyggt och rent ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... killen har specialbyggt en möbel och enda folk ser är tapeten och golvet...

@roast Enkelt men snygg lösning. Gillar detaljen med kemiskt trä... trots att den inte syns

Undrar en sak dock. Kör du alla 4 som utblås, eller har du någon som insugs-fläkt?
Om alla är utblås, hur och var får du in luften? Och hanterar ev damm?

Samt datorn du har där, hur är dens fläktar satta? (Antar du kan tjäna någon grad på att optimera dem efter dina fläktar i skåpet?)

Tack det värmer!

Jag kör alla 4 som utblås. Luften letar sig bara in från dörrspringor och handtaget i skåpsdörren. Inte optimalt men jag är nöjd med temperaturen som den är nu. Skrivbordet står i sovrummet som blir lätt dammigt pga. klädförvaring osv. men jag tycker inte att det sugs in speciellt mycket damm i skåpet. Datorn kommer upp en bit från golvet och det hjälper nog till, sen brukar jag ta synligt damm i skåpet med en dammvippa eller microfiberduk då och då. Om du funderar på något mer välventilerat, spana in det här galleriet som jag fick inspiration från.

Datorn har 2x 140mm (insug) i fronten och 2x 120mm (utblås) bak/upptil. Har inte testat på något annat sätt men det går säkert att optimera lite. Fläkten i centrum baktill i skåpet är centrerad med datorns "cpu"-utblås medans den andra fläkten i skåpet sitter i höjd med grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Snyggt, men kanske dags och lägga nytt golv också.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av zetruz:

Jag gillar inte lutning, då blir du fortfarande inte av med skrivbordsreflektionerna.

Intressant! Själv har jag en sån setup, med monitor pads i lutning. Varför fungerar att höja upp hela högtalaren bättre än att bara rikta dom mot öronen? Tänker att man ändå riktar bort högtalaren från skrivbordet på det sättet Men jag är lite noob och lär mig gärna mer om du kan förklara.

Edit: Förlåt, givetvis ska ju TS ha credd för sin rigg också! Ser trevligt ut och särskilt med större skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

Snyggt! Nu saknas det bara nytt golv och ny tapet

Skrivet av SectionX2:

Snyggt, men kanske dags och lägga nytt golv också.

Inser nu att jag kanske borde byta namn på galleriet till "Sweclockers mest mobbade golv". Jag bor i en hyresrätt men jag ska tänka på att ställa mitt nästa projekt på ekparketten i vardagsrummet istället så att man inte tappar fokus. Det var tydligen inne med gula plastmattor i början av 90-talet och om jag väntar några år kanske det blir det snart igen.

Permalänk

@roast: I feel you bro! Har sånt över hela huset, skabbigt som fan men det täcks över strax.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Stiligt. Jag gjorde samma projekt i ett likadant skåp men utan finliret. Jag behöll framsidan och sidorna på skåpet intakta men sågade upp jättehål i botten och på baksidan för kablage och bra ventilation med enbart datorns fläktar. Men hålet du gjorde upp genom bordsskivan är en snygg touch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Intressant! Själv har jag en sån setup, med monitor pads i lutning. Varför fungerar att höja upp hela högtalaren bättre än att bara rikta dom mot öronen? Tänker att man ändå riktar bort högtalaren från skrivbordet på det sättet Men jag är lite noob och lär mig gärna mer om du kan förklara.

Att luta upp den är definitivt bättre än att inte göra någonting, främst eftersom diskanten inte är så bra på att sprida ut ljudet så den ska helst peka rätt mot dig.
Sedan är det såklart bra att ha högtalare i samma höjd som din bildskärm/TV, så det låter som att ljudet kommer ifrån den. Det är icke att förglömma.

Men att ha diskanten i samma höjd som dina öron betyder delvis att ljudet kommer framifrån, och delvis att ljudet blir mindre utsmetat då det inte hamnar för nära skrivbordet (eller golvet eller vad det nu kan vara).
Tänk dig att ljud är ljus, för reflektionerna fungerar ungefär likadant: om din högtalare är en lampa och du har den placerad på ett vitt skrivbord så kommer skrivbordet vara väldigt upplyst och till och med reflekterande precis under lampan, från din synvinkel.
Om du sedan höjer upp lampan till din huvudhöjd så kommer ljusreflektionen på skrivbordet bli svagare då det är längre bort, vilket såklart betyder lägre volym på "direktreflektionerna" i högtalarsammanhang.
När man pratar om akustisk behandling av ett hemmabiorum eller ett lyssningsrum så läggs väldigt mycket fokus på akustisk behandling av first reflection points, det vill säga typ golvet och den punkt på väggen som blir "ljusreflektionen" beroende på var du sitter. I skrivbordssammanhang betyder detta att man helst skulle ha akustiskt skummaterial på skrivbordet samtidigt som du höjer upp högtalaren till öronhöjd, då får du så lite direktspegling som möjligt och därför klarare ljud. Det skulle ju se rent förjävligt ut med en sådan setup, men att höja högtalarna kan hjälpa till en hel del utan att se dumt ut.

Dina monitor pads är ett bra och enkelt sätt att förbättra ljudet. Delvis isolerar det högtalaren från skrivbordet så det blir mindre DUNKA DUNKA, och delvis lutar det högtalaren bakåt så att diskanten förhoppningsvis pekar mot dina öron. Det är en riktigt bra start, men man kan göra mer.

@roast: Ursäkta hijacken. För att vara on topic, har du funderat på lite finare fläktar? Eller är det där lite finare fläktar?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Tycker det blev skitsnyggt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Blev ju riktigt nice! Enda som fattas nu är någon slags stativ/skumgummipads till monitorerna. När jag fick upp mina monitorer i huvudhöjd blev ljudbilden mycket mer precis och basen mycket tightare. Bara ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Snyggt. Undan med skiten och få tyst på den. Helt rätt.

Skrivet av drwlz:

En femma för namnet på bygget (hade dock inte vågat peta in gurkan där)!

Skrivet av Fatmajk:

Bra jobbat! Ser riktigt snyggt och rent ut.

Skrivet av prtscreen:

...
Edit: Förlåt, givetvis ska ju TS ha credd för sin rigg också! Ser trevligt ut och särskilt med större skärm...

Skrivet av Frux:

Stiligt. Jag gjorde samma projekt i ett likadant skåp men utan finliret. Jag behöll framsidan och sidorna på skåpet intakta men sågade upp jättehål i botten och på baksidan för kablage och bra ventilation med enbart datorns fläktar. Men hålet du gjorde upp genom bordsskivan är en snygg touch!

Skrivet av serverfel:

Tycker det blev skitsnyggt.

Bugar och bockar ödmjukast. Tack för era fina kommentarer!