Dra av för semesterersättning

Permalänk
Avstängd

Dra av för semesterersättning

Tjena gubbs. Fick skättebesked idag, där det står att jag får betala, föga förvånad.

Plockade ut över 60 loppor i semesterersättning förra året, då jag inte tagit semester på de 18 månader jag jobbade på mitt gamla jobb. Kan man dra av för semesterersättningen? jag menar, det gör ju ändå att de 2 månader (Mars och November) som jag plokcade ut ersättningen blev väldigt mycket högre brutto än vad det brukar vara. Kan man på något sätt göra avdrag för detta?

EDIT: Hittade dennalänk, men förstår den inte riktigt..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Skrivet av Genx031:

Tjena gubbs. Fick skättebesked idag, där det står att jag får betala, föga förvånad.

Plockade ut över 60 loppor i semesterersättning förra året, då jag inte tagit semester på de 18 månader jag jobbade på mitt gamla jobb. Kan man dra av för semesterersättningen? jag menar, det gör ju ändå att de 2 månader (Mars och November) som jag plokcade ut ersättningen blev väldigt mycket högre brutto än vad det brukar vara. Kan man på något sätt göra avdrag för detta?

Semesterersättningen kan få avdrag, efter den här tabellen:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/s...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

@gaminggirl: Jo, jag vet, men i den står det att belopp upp till 60k ska vara 10%, varpå jag skattade säkert 15 på det.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd

Är det inte enklast att du kontaktar skatteverket direkt?

Permalänk
Skrivet av Genx031:

@gaminggirl: Jo, jag vet, men i den står det att belopp upp till 60k ska vara 10%, varpå jag skattade säkert 15 på det.

Gäller inte tabellen i förhållande till årslönen? Så samma rad som du tittar på i din vanliga skattetabell ska du titta på på engångsbeloppstabellen också?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Gäller inte tabellen i förhållande till årslönen? Så samma rad som du tittar på i din vanliga skattetabell ska du titta på på engångsbeloppstabellen också?

Så tolkar jag det också. Det är alltså inte engångsbeloppet som står nedskrivet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Allt beror på vad du har för lön. Har du över, jag tror det är 43000 så du kan löneväxla så kan man fråga företaget om det är ok att göra det med extra utbetalningar. Du växlar då in semesterersättningen till pension och då företaget får lägre avgifter så ska de även ge dig 5,8% extra på denna insättning.
Jag gjorde så med årets bonus så istället för ca 30 000kr i handen så fick jag in nästan 80 000kr på pensionskontot.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår, vänligen återgå till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nej du får inte avdrag för semesterersättning, det som länkats till är hur arbetsgivaren skall betala preliminärskatt på engångsbelopp. Vid deklarationen tas semesterlön upp som inkomst av tjänst och skall skattas på som lön.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur menar du att det ska vara rimligt att få göra avdrag för att du fått lön ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.