Permalänk

Mobilt internet- verkligen så dyrt?

Hej, har spenderat hela morgonen på att leta mobilt internet.

Ska tillbringa 3-4 veckor i en stuga som inte har något internet.

Jag betalar cirka 300kr idag för mitt teleabonemang med 20gb surf, men är rädd för att den inte kommer räcka, så skulle kanske behöva köpa till 20-40gb. Men hos comviq kostar 15gb 255kr, förstår inte hur de kan ta så höga priser.

Någon som har förslag hur man kan göra för att få tillgång till extra dator till en mindre kostnad? Helst vill jag inte teckna något nytt abonemang som man måste säga upp...

Permalänk
Medlem

Vill du inte skaffa ett abonnemang som du måste säga upp så kanske 3s kontantkort mobilt bredband kan vara något: https://www.tre.se/privat/handla/bredband/3bredband-kontant/o...

30 GB för 299kr som gäller i 30 dagar.

Edit:
Billigast blir dock att välja ett mobilabonnemang (det fungerar ju även som ett mobilt bredband) som har halva priset första månaderna. T.ex. Hallon (Tres nät), Vimla (Telenors nät), Fello (Telias nät).

Varken Hallon, Vimla och Fello har bindningstid eller uppsägningstid och du kan säga upp abonnemanget direkt på mina sidor (iaf på Hallon, Vimla).

Permalänk
Medlem

https://www.hallon.se/partner/kundkraft/student-stor?data=583...
100 GB för 99 kr/månad i 4 månader

Bara att skicka ett mail till hallon när du vill säga upp.

EDIT: De har även ett kontantkort för 124kr för 25 GB i 30 dagar.
https://www.hallon.se/vara-produkter/mobiltelefoni/kontantkor...

EDIT 2: Finns även Vimla om du inte har täckning med 3
https://vimla.se
25 GB/månad plus 20GB när du skaffar abbonemanget 115 kr/månad eller 90 kr/månad om du är student/över 55 (3 månader).
Kan sägas upp direkt på mina sidor, så betalar du bara fram till månadsskiftet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Universal Telecom

@kvarnen12: Jag hade köpt ett egen MiFi-router och sedan beställt ett mobilt bredband utan bindningstid. Samtidigt som du beställer tjänsten hade jag också lagt in uppsägningsdatum (tänk på att de flesta av oss operatörer har en uppsägningstid på 1 mån)

KÖP MIFI-ROUTER HÄR:
>> www.netonnet.se/sub/dator/natverk/mobilt-bredband/huawei-e557...

Om du absolut inte vill teckna abonnemang så kan du ju t.ex. använda dig av Mobilt Bredband Kontantkort från Telenor (Samma nät som vi på Universal Telecom använder) Då kostar dock surfen lite mer än som när du tecknar abonnemang.

KÖP MOBILT BREDBAND KONTANT HÄR:
>> www.telenor.se/abonnemang/kontantkort/mobilt-bredband-kontant...

LADDA MOBILT BREDBAND HÄR:
>> www.telenor.se/abonnemang/kontantkort/ladda-kontantkort/#prod...

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal Telecom

Permalänk
Medlem

@kvarnen12: Nu lär jag låta som en osedvanligt dryg människa, men vad gör du ute i en stuga som kommer kräva så stora datamängder? Bara du tänker på hur du använder internet (i.e. kolla inte på film över nätet eller lyssna non-stop på musik) och 20 GB räcker väldigt långt för normalt surfande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@kvarnen12: Nu lär jag låta som en osedvanligt dryg människa, men vad gör du ute i en stuga som kommer kräva så stora datamängder? Bara du tänker på hur du använder internet (i.e. kolla inte på film över nätet eller lyssna non-stop på musik) och 20 GB räcker väldigt långt för normalt surfande.

När jag bodde i en lägenhet utan normalt internet försökte jag köra med 3g surf. 20GB från comviq det fick nog fyllas på 3 gånger vissa månader trots att jag såg till att alltid ha lägsta kvalitén på video körde adblock och liknande. 20GB kunde gå på 2-3 dagar. Och nästan det värsta som finns när man surfar är ju att behöva oroa sig över "surfet". Säg att det regnar en av de fyra veckorna personen ska vara i stugan då kan det ju vara trevligt att ha lite möjligheter till att hyra film osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@hakro807:
Jag kör Tele2 unlimited, kostar 399kr/mån med studentrabatt (499 annars).
Har ett extra surf-kort som sitter i en 4g-router.
Billigaste kompromissen jag hittat hittills, förbrukar 70-100GB totalt i månaden.

Utslaget på båda blir det för mig:
200kr för för mobilbonnemang med obegränsad surf och
200kr för ett internet abonnemang i stugan också det med obegränsad surf.

Tele2 saknar även de bindningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarnen12:

Hej, har spenderat hela morgonen på att leta mobilt internet.

Ska tillbringa 3-4 veckor i en stuga som inte har något internet.

Jag betalar cirka 300kr idag för mitt teleabonemang med 20gb surf, men är rädd för att den inte kommer räcka, så skulle kanske behöva köpa till 20-40gb. Men hos comviq kostar 15gb 255kr, förstår inte hur de kan ta så höga priser.

Någon som har förslag hur man kan göra för att få tillgång till extra dator till en mindre kostnad? Helst vill jag inte teckna något nytt abonemang som man måste säga upp...

Jag hade exakt samma dilemma som dig. Dock säger du att du inte vill teckna något nytt abonnemang som du måste säga upp, och är så fallet har du inget annat alternativ än att ta det som din leverantör har.

Men det jag gjorde var att jag pratade med Tele2 gällande deras unlimited abonnemang då jag bara ville ha det i en månad. Då säger hon i deras kundtjänst att jag kan ta deras abonnemang och sedan utnyttja deras ångerrätt. Vilket innebär att jag fick gratis obegränsat mobil surf i 3 veckor utan att det kostade en krona (nyttjade ca 300GB mobilt surf under den tiden). Moraliskt rätt? De själva som rekommenderade det så kan inte påstå att jag utnyttjade dom (slutade med att jag vid ett senare tillfälle bytte till deras unlimited abonnemang ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarnen12:

Hej, har spenderat hela morgonen på att leta mobilt internet.

Ska tillbringa 3-4 veckor i en stuga som inte har något internet.

Jag betalar cirka 300kr idag för mitt teleabonemang med 20gb surf, men är rädd för att den inte kommer räcka, så skulle kanske behöva köpa till 20-40gb. Men hos comviq kostar 15gb 255kr, förstår inte hur de kan ta så höga priser.

Någon som har förslag hur man kan göra för att få tillgång till extra dator till en mindre kostnad? Helst vill jag inte teckna något nytt abonemang som man måste säga upp...

4g nätet har varit överbelastat länge, surfen var billigare tidigare, men man måste reglera den på något sett.
Tekniskt sett skulle dom kunna gå tillbaka till obegränsad surf i och med 5G. Men dom tjänar ju pengar på det... Så tror inte det kommer hända på några år iaf!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.