Permalänk
Medlem

Delid 4790k, guidance

Hej alla!

Det är så att jag skulle vattenkyla min burk och upptäckte att jag hade rätt ostabila temperaturer mellan kärnorna på min 4790k.
Jag har nu testat CPUn med en Noctua U14S i 2 olika moderkort och får fortfarande svajiga temperaturer mellan kärnorna.
core0 ~77
core1 ~60
core2 ~55
core3 ~49

(core0 kom upp till 90c när jag spelade nån timme overwatch under min vattenkylning)

Medans min brors CPU (också en 4790k)
Får stabila temperaturer på båda moderkorten
ca ~50-55C på alla kärnor en U14S kylare.

Funderar då om man skall försöka ge sig på att delidda CPUn och kanske lösa problemet med stora skillnader mellan kärnorna.

Har kollat på detta verktyg: https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2
och använda denna: https://www.inet.se/produkt/6911719/coollaboratory-liquidultr...

När man sätter tillbaka IHS, behöver man något lim? eller hur gör man då?

Är självklart väldigt nervös över denna process.

Tack på förhand.
Jonas

Permalänk
Medlem

4790K är hit-and-miss vad gäller temperaturer.
Har sett deliddade som ändå har ojämna och höga temperaturer.
Samtidigt som en del orörda går svalt och jämnt.
Tror att Intel med *90K varianterna tog i från tårna och verkligen lade sig nära gränsen för vad deras dåvarande process klarade av.

Deliddade min (och andra) med ett skruvstäd och lite träbitar som skydd.
Limma inte tillbaka IHS'en, låt bygeln hålla fast den istället.
Palta inte med liquid metal innan du vet om delid verkligen löst ditt problem.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Ah ok, då låter det som en process jag varken vill lägga ned tid och pengar på, om det är en hit or miss.

Har pratat med min bror om att byta CPU med varandra, då han inte strävar att överklocka processorn alls så han tappar inte prestanda alls, lite högre ljudnivå kommer dock han att få med denna.
Jag hade lite planer att OC:a i och med vattenkylningen.

Vi står varandra nära och har hjälpt honom med datorer många gånger.

Tack för svaret iaf.
Är det andra som har erfarenheter med Delid 4790k och kan dela med sig?

Permalänk
Medlem

Körde skruvstäd på min 4790k med. Dock limmade jag fast den igen vilket egentligen var onödigt. Den fungerar klockrent med över 30c temperatur säkning efter att även min börjat bli varm efter några år.
Skruvstädvarianten är barnsligt enkelt btw och jag förstår inte varför man skall köpa ett delide kit om man ett sådant har tillgång till.

Permalänk
Medlem

@Triton242:
Har ett skruvstäd till hands, men skulle ändå hellre lägga 400kr på det där verktyget då jag inte känner mig bekväm med det hela, och känns lite mer bekvämt att använda ett verktyg för detta.

Just nu velar jag mellan om jag skall göra det eller ej, föregående post skrev att det är en hit eller miss om det blir bättre eller ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Körde skruvstäd på min 4790k med. Dock limmade jag fast den igen vilket egentligen var onödigt. Den fungerar klockrent med över 30c temperatur säkning efter att även min börjat bli varm efter några år.
Skruvstädvarianten är barnsligt enkelt btw och jag förstår inte varför man skall köpa ett delide kit om man ett sådant har tillgång till.

Ett delid-kit kostar typ 99:-

Ett skruvstäd kostar väl 499:-?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

@Triton242:
Har ett skruvstäd till hands, men skulle ändå hellre lägga 400kr på det där verktyget då jag inte känner mig bekväm med det hela, och känns lite mer bekvämt att använda ett verktyg för detta.

Just nu velar jag mellan om jag skall göra det eller ej, föregående post skrev att det är en hit eller miss om det blir bättre eller ej.

Helt ärligt det är en NO BRAINER!
Ta lite kartong papp eller en handduk för att skydda lite av metallen mot skruvstädet.
Sätt propen snett i för att den bara skall dra på en sidan och sedan är det bara att försiktigt dra åt tills det säger PLOPP och det hela släpper.
Klarar du inte av det med ett skruvstäd rekommenderar jag dig att aldrig söka något arbete som kräver mer hantverkskunskaper än att håla papper eller arrangera gem efter storlek i olika lådor.

Finns massor med Youtube videor om detta om du vill spara tid och pengar.

Skrivet av VadSaDu:

Ett delid-kit kostar typ 99:-

Ett skruvstäd kostar väl 499:-?

Följande skrev jag.
Skruvstädvarianten är barnsligt enkelt btw och jag förstår inte varför man skall köpa ett delide kit om man ett sådant har tillgång till.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/... 149kr kostar det jag använde men finns för runt 100 lappen.
Men som sagt detta bygger på att man har ett redan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Helt ärligt det är en NO BRAINER!
Ta lite kartong papp eller en handduk för att skydda lite av metallen mot skruvstädet.
Sätt propen snett i för att den bara skall dra på en sidan och sedan är det bara att försiktigt dra åt tills det säger PLOPP och det hela släpper.
Klarar du inte av det med ett skruvstäd rekommenderar jag dig att aldrig söka något arbete som kräver mer hantverkskunskaper än att håla papper eller arrangera gem efter storlek i olika lådor.

Finns massor med Youtube videor om detta om du vill spara tid och pengar.

Följande skrev jag.
Skruvstädvarianten är barnsligt enkelt btw och jag förstår inte varför man skall köpa ett delide kit om man ett sådant har tillgång till.

Tycker ändå att 99:- är billigt, än att chansa med skruvstädet.

Delid-kit är 99% säkert, skruvstäd känns som 60% att lyckas.

Men älskar man chansningar är skruvstäd perfekt

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Helt ärligt det är en NO BRAINER!
Ta lite kartong papp eller en handduk för att skydda lite av metallen mot skruvstädet.
Sätt propen snett i för att den bara skall dra på en sidan och sedan är det bara att försiktigt dra åt tills det säger PLOPP och det hela släpper.
Klarar du inte av det med ett skruvstäd rekommenderar jag dig att aldrig söka något arbete som kräver mer hantverkskunskaper än att håla papper eller arrangera gem efter storlek i olika lådor.

Finns massor med Youtube videor om detta om du vill spara tid och pengar.

Följande skrev jag.
Skruvstädvarianten är barnsligt enkelt btw och jag förstår inte varför man skall köpa ett delide kit om man ett sådant har tillgång till.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/... 149kr kostar det jag använde men finns för runt 100 lappen.
Men som sagt detta bygger på att man har ett redan.

Det må vara så, men jag känner mig inte bekväm att delida en CPU, och nej, jag är inte direkt den mest händiga personen. (Och nej, jag har inte tänkt söka jobb som kräver händiga personer, tack för att din åtanke)
Jag ser det hellre som att jag betalar någon hundralapp för att få ett verktyg som är till för sånt här som gör det mer simpelt att utföra.
Det eliminerar en del potentialla risker.

@Vadsadu
Vet du något kring Delid på 4790k, enligt svensktiger så var det en hit-and-miss när det kommer till att få tempsen mer stabil även efter delid.

Nu är det så att min bror har erbjudit mig att ta hans CPU då det inte gör honom så mycket. (har hjälpt honom mycket med datorer)
Men snäll som jag alltid är känns det också lite förjävligt att göra så. vill gärna höra lite kring detta om det är värt för mig att fundera över delid eller ej.

Permalänk
Avstängd

@obbeluff

För mig var det extremt värt det att göra en delid på min 4770K, då den sprang upp till 78-90c oklockad under XTU stresstest.

Efter delid med flytande metall som kylpasta mellan värmespridaren och chipset dök tempen ner till 40-50c oklockad med samma XTU stresstest.

Nu ligger jag på 69c under XTU stresstest med fläktarna på radiatorn snurrandes i ~480RPM och en överklock till 4500MHZ.

Jag körde med ett 3D-printat delid-kit för 99:- som jag köpte här i från Swec.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Gör en delid du kommer defenitivt märka stor skillnad på det du beskriver med skillnaden mellan era cpuer så är det riktigt kass pasta på din ingen tvekan på den saken.

Hade även jag köpt ett kit när det finns så billigt. Körde med rakblads metoden på min men det var innan dessa billiga kit kom. Kan vara nog så svettigt med rätt verktyg om man är osäker.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Vart hittar ni delid-kit för 99:-??

OnT: Klart du ska delidda o lägga flytande metal, det kommer gå bra och du får go bragginright! Skulle kört med delid-kit jag också, sista skjortan har inga fickor.

Permalänk
Inaktiv

@Panzerfister: Köpte själv denna, 140kr inklusive frakt från Tyskland.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Panzerfister:

Vart hittar ni delid-kit för 99:-??

OnT: Klart du ska delidda o lägga flytande metal, det kommer gå bra och du får go bragginright! Skulle kört med delid-kit jag också, sista skjortan har inga fickor.

https://www.sweclockers.com/marknad/150436-delid-och-relid-ve...

Den här användaren köpte jag ett kit från.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett alla svaren börjar jag luta åt att göra en delid, vill gärna få sakerna rätt snabbt och den där der8auer-delid-die-mate-2 på inet verkar vara bra, och vet att man får snabb leverans från inet.
Den skall väl fungera med 4790k, det står haswell, vilket också bör reslutera i haswell. (Frågar för vill verkligen vara säker)

Vilken pasta är det som rekommenderas, skall jag använda liquid metal, eller bara vanlig pasta? isåfall vilken liquid metal?
Denna? https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Tack för alla svar hittills.
/Jonas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av obbeluff:

Efter att ha sett alla svaren börjar jag luta åt att göra en delid, vill gärna få sakerna rätt snabbt och den där der8auer-delid-die-mate-2 på inet verkar vara bra, och vet att man får snabb leverans från inet.
Den skall väl fungera med 4790k, det står haswell, vilket också bör reslutera i haswell. (Frågar för vill verkligen vara säker)

Vilken pasta är det som rekommenderas, skall jag använda liquid metal, eller bara vanlig pasta? isåfall vilken liquid metal?
Denna? https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Tack för alla svar hittills.
/Jonas

Jag tror definitivt en delid kommer göra stor skillnad. Den flytande metallen fungerar väldigt bra men var väldigt försiktig och noga med att inget hamnar utanför. Jag rekommenderar någon sorts nagellack eller liknande för att förhindra eventuella kortslutningar. Limma inte ihop processorn igen efteråt, det ökar temperaturerna några grader och du har ju ingen aning om ifall allt har gått rätt innan du gör det. Kläm ihop den i sockeln bara så kommer det inte vara några problem. Die Mate 2 fungerar till din 4790K.

GamersNexus har väldigt bra filmer på hur man gör och vad man bör tänka på, rekommenderar starkt att du kikar på det först, bl.a:
https://www.youtube.com/watch?v=5_hKfCIfni0
https://www.youtube.com/watch?v=kYnUfXl0Gdw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror definitivt en delid kommer göra stor skillnad. Den flytande metallen fungerar väldigt bra men var väldigt försiktig och noga med att inget hamnar utanför. Jag rekommenderar någon sorts nagellack eller liknande för att förhindra eventuella kortslutningar. Limma inte ihop processorn igen efteråt, det ökar temperaturerna några grader och du har ju ingen aning om ifall allt har gått rätt innan du gör det. Kläm ihop den i sockeln bara så kommer det inte vara några problem. Die Mate 2 fungerar till din 4790K.

GamersNexus har väldigt bra filmer på hur man gör och vad man bör tänka på, rekommenderar starkt att du kikar på det först, bl.a:
https://www.youtube.com/watch?v=5_hKfCIfni0
https://www.youtube.com/watch?v=kYnUfXl0Gdw

Tack för länkarna, det kändes skönt att få lite information och trail and errors kring detta.
Så att lägga CPU och fästa den i Sockelen tillsammans med då en EKWB block på cpu kommer att ha IHS på plats utan att behöva "limma fast den"? och det är alltså rekomendationen? behöver inte oroa mig över att den flytande metallen rinner på något vis ut om den lutas i vissa vinklar?

Vilken nagellack rekommenderas? är det något som jag bör använda?
Tycker du jag bör testa med en vanlig kylpasta först? typ Noctua NT-H1?

/Jonas

Permalänk
Medlem

Har nu delid:at min CPU och applicerat flytande metall.
Så här såg det ut under huven så till säga:
Delided 4790k (Imgur)

Flytande metallen på plats:
Liquid Metal (Imgur)

Det blev massiv ändring på temperatur.
Noctua U14S 2st fläktar.

Cinebench 100% load
Before:
Core0 ~77c
Core1 ~60c
Core2 ~55c
Core3 ~49c
(Gärna lite hetare till och med)

After:
Core0 ~49c
Core1 ~45c
Core2 ~47c
Core3 ~43c

Success! Känns väldigt skönt, då finns det headroom att överklocka den!

Tack alla för era svar och hjälp.

Permalänk

Enligt Gamers nexus har de noterat högre tempraturer om du limmar ihop processorn med IHSn efter delid. Jag har bara lämnat min som den är, med lite liquid pro mellan såklart

Skickades från m.sweclockers.com