[Klart] Samsung 960 M.2 eller A-Data ADATA SX6000 M.2

Permalänk
Medlem

[Klart] Samsung 960 M.2 eller A-Data ADATA SX6000 M.2

Letar efter M.2 500 GB och fann dessa två med stor skillnad på speed och mycket stor skillnad på pris 640 kr:

Samsung 960 EVO SSD M.2 2280 - 500GB : 2280 kr.
Intern datafrekvens 3200 MBps (läs)/ 1800 MBps (skriv)

A-Data ADATA XPG SX6000:
Intern datafrekvens 1000 MBps (läs)/ 800 MBps (skriv)

640 kr blir ju inte mycket på säg 5 års användande (128kr/år) så prisskillnaden spelar inte stor roll men min fråga är om det är värt det. Sitter och tvekar på beställningsknappen nu.

klart i rubriken
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är uppenbart vad du egentligen tycker känns som det bästa köpet.

Permalänk
Medlem

Har du ett moderkort som klarar av att köra NVMe-porten i x4?

Permalänk
Medlem

Kör på Samsung 960 Evo

Jag är knappast neutral då jag har en själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Har du ett moderkort som klarar av att köra NVMe-porten i x4?

Ska nog PRIME X370-PRO göra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det blev en Samsung 960 EVO SSD M.2 2280 - 500GB

Beställde från Proshop därför att jag ändå skulle beställa DeLonghi EcoDecalk 500ml till min kaffemaskin. 500ml lika billigt som en liten 100ml flaska i butiken hemma.

Hoppas det nu bara är att klona systemdisken och ända boot i bios = klart att köra. Fast har för mig att med UEFI är det inte lika lätt som förr.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Det blev en Samsung 960 EVO SSD M.2 2280 - 500GB

Beställde från Proshop därför att jag ändå skulle beställa DeLonghi EcoDecalk 500ml till min kaffemaskin. 500ml lika billigt som en liten 100ml flaska i butiken hemma.

Hoppas det nu bara är att klona systemdisken och ända boot i bios = klart att köra. Fast har för mig att med UEFI är det inte lika lätt som förr.

Samsung har Data Migration Software man får med SSD'n gratis här som det går att klona med super enkelt, men jag rekommenderar alltid en ny installation.
Sen finns NVME drivrutinen som sägs ge lite mer prestanda än standard och Samsung Magician för att uppdatera och lite andra saker.
Lycka till

Permalänk
Medlem

Bra val jag är väldigt nöjd med min 960 evo disk

Väldigt snabb och ett härligt lyft

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jaha, då behöver jag inte gråta över min beställning

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Köp en 960 Pro istället. Snabbare!

Permalänk
Medlem

Fick min 960 idag och klonat med Macrium Reflect. Gick fort och sedan DISKPART i CMD för att rensa min Samsung 830 helt och kopiera delar av mitt Steam bibliotek dit från en USB- Disk (gammal SSD kopplad med USB Tycpe-C).
Mycket nöjd!

@anon114264: Ser ingen vits med att köpa en Samsung 960 Proo för 3 000 kr

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Härligt att du blev nöjd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Det blev en Samsung 960 EVO SSD M.2 2280 - 500GB

Beställde från Proshop därför att jag ändå skulle beställa DeLonghi EcoDecalk 500ml till min kaffemaskin. 500ml lika billigt som en liten 100ml flaska i butiken hemma.

Hoppas det nu bara är att klona systemdisken och ända boot i bios = klart att köra. Fast har för mig att med UEFI är det inte lika lätt som förr.

Bra val med Samsung disken.
Dock så klarar du dig antagligen lika bra med ättika till din kaffemaskin, är dessutom väldigt ECO det med.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Tanken om ättika har dykt upp men läste på ett kaffe-forum att det bör man inte använda till annat än kaffebryggare. Kan vara nys men 250 kr per år gör att jag inte chansar.

Kan tillägga att min kloning av disk till disk inte gick bra. Efter mycket sökande om UEFI och bootproblem gav jag upp och ominstallerade. Så fräsch installation nu men tyvärr tror jag vissa program/spel-licenser kommer krångla efter för många aktiveringar. Ett problem som vi som betalar för programmen/spelen får leva med. En del företag går att kontakta men arbetsgången är tidskrävande.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dock så klarar du dig antagligen lika bra med ättika till din kaffemaskin, är dessutom väldigt ECO det med.

Det eller citronsyra går ju också bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Jalle64: Tanken om ättika har dykt upp men läste på ett kaffe-forum att det bör man inte använda till annat än kaffebryggare. Kan vara nys men 250 kr per år gör att jag inte chansar.

Vi har ca 6 st bryggare i företaget som rengörs 2ggr om året ordentligt, med avkalkning mm och använder just ättika. Det är bra på att lösa upp kalk i dushchmunstycket också btw.

Enda du bör göra är ju att skölja igenom allt noga efter då det kan skada tex plast om det ligger koncentrerat kvar. Men med udda kemikalier vs ättika måste detta göras oavsett, och en droppe ättika dödar dig inte, som vissa kemikalier kan. Så det är utan tvekan bättre både ur miljön, hälsa och plånboken.

Skrivet av yrfhar:

Kan tillägga att min kloning av disk till disk inte gick bra. Efter mycket sökande om UEFI och bootproblem gav jag upp och ominstallerade. Så fräsch installation nu men tyvärr tror jag vissa program/spel-licenser kommer krångla efter för många aktiveringar. Ett problem som vi som betalar för programmen/spelen får leva med. En del företag går att kontakta men arbetsgången är tidskrävande.

Tips här skulle då vara... installera om nytt och fräsht först, så du vet disken fungerar, sen klona över gamla.

Det som brukar gå fel är:
- Secure Boot är aktivt (måste stängas av före kloningen).
- Kloningsprogrammet har inte gjort rätt UEFI uppdatering (den försöker fortfarande peka på SATA disk i BIOS tex är också ett pot problem).
- Disken är inte "installerad" med gamla installationen (räcker med att du sätter in dem tom med gamla disken som systemdisk, så installeras ju drivare).

Sen använd ett annat kloningsprogram om det inte fungerar. De också till att programmet inte ändra partitionernas placering, utan "as is", detta kan du ju göra själv efter kloningen.

Permalänk
Medlem

Samsung Magican kanske någon har hittat vart man ska ladda ner? Provat själv med bland annat sök på deras Svenska och Irlänska sida men kommer bara till reklam om SSD. Själva samsung.com/magican är en sida där man väljer vilket lands reklamsida man vill till.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@m1ck3h: Bokmärkt

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]