Returnera C920-kamera till inet?

Permalänk
Avstängd

Returnera C920-kamera till inet?

Hej,

C920-kameran från Logitech går att införskaffa för 600 spänn hos Cdon. Själv köpte jag den 4 dagar sedan från Inet för 800 kronor.

Kan jag returnera kameran trots att jag redan monterat den på min skärm? Alternativt kontakta Inet och hota dem med returnering om de inte swishar mig 200 kronor (prisskillnaden)?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

@Extremaz: du har 14 dagars ångerrätt och har rätt att pröva din produkt. Du får göra retur mot ev. returavgift.

Permalänk
Medlem

Varför köpte du den på det dyrare stället till att börja med?

Nä, ** bort //mod**, stå ditt kast istället för att låta företaget förlora pengar ** bort //mod**.
Tror du priserna går ner mer om alla kunder gör på det viset? De kan ju inte ta tillbaka produkter o sälja igen utan att det blir en kostnad för dem, vilket vi som kunder ändå får betala i slutändan.

§1.1
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Lothric:

Skrivet av Lothric:

Alternativt kontakta Inet och hota dem med returnering om de inte swishar mig 200 kronor (prisskillnaden)?

du får helt enkelt skicka tillbaka den för att få tillbaka pengarna.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Inte värt att skicka tillbaka för såna småpengar ** bort //mod**. Din ekonomi rasar inte ihop för 200 kr hoppas jag?

** bort //mod**

§1.1
Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tror inte dom bryr sig över huvudtaget om du "hotar" dom med att returnera. Du har alltid 14 dagars ångerrätt och inet har väldigt schyssta villkor så ifall 200kr är en big deal så kan du fixa med retur på deras sida under "mina beställningar"

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Hej,

C920-kameran från Logitech går att införskaffa för 600 spänn hos Cdon. Själv köpte jag den 4 dagar sedan från Inet för 800 kronor.

Kan jag returnera kameran trots att jag redan monterat den på min skärm? Alternativt kontakta Inet och hota dem med returnering om de inte swishar mig 200 kronor (prisskillnaden)?

**bort mod**
Att utnyttja konsumentköplagen på det sättet skapar merkostnader för återförsäljarna vilket i en förlängning kan innebära en försämring av konsumentköplagen för att folk missbrukar den. Detta är inte vad ångerrätten är till för. Du vill ha produkten, du tyckte den var värd 800 och valde att köpa den av inet. Produkten motsvarar uppenbarligen dina förväntningar men nu har logitech sänkt priset mot ÅF precis efter det eller så kollade du öht inte upp priset på prisjakt innan. Om du gör som du säger hoppas jag att du får en defekt produkt och får problem att använda konsumentköplagen (distansköplagen) som det var tänkt.

§1.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

**bort mod** Att utnyttja konsumentköplagen på det sättet skapar merkostnader för återförsäljarna vilket i en förlängning kan innebära en försämring av konsumentköplagen för att folk missbrukar den. Detta är inte vad ångerrätten är till för. Du vill ha produkten, du tyckte den var värd 800 och valde att köpa den av inet. Produkten motsvarar uppenbarligen dina förväntningar men nu har logitech sänkt priset mot ÅF precis efter det eller så kollade du öht inte upp priset på prisjakt innan. Om du gör som du säger hoppas jag att du får en defekt produkt och får problem att använda konsumentköplagen (distansköplagen) som det var tänkt.

Nu behöver vi väl inte överdriva?
Jag brukar gladeligen returnera produkter (dock i fysiska butiker) om jag hittar dessa billigare på andra ställen. Det är inte olagligt, snarare ekonomiskt. Elgiganten bland andra har ju faktiskt prisgaranti, (vilket med din teori skulle vara dåligt för butikerna att erbjuda?) men dessa butiker som inte har prisgaranti får väl helt enkelt räkna med att folk returnerar på grund av ett högre pris.

§1.1
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu behöver vi väl inte överdriva?
Jag brukar gladeligen returnera produkter (dock i fysiska butiker) om jag hittar dessa billigare på andra ställen. Det är inte olagligt, snarare ekonomiskt. Elgiganten bland andra har ju faktiskt prisgaranti, (vilket med din teori skulle vara dåligt för butikerna att erbjuda?) men dessa butiker som inte har prisgaranti får väl helt enkelt räkna med att folk returnerar på grund av ett högre pris.

Fast det blir oftast inte speciellt ekonomiskt om man ska returnera produkter man köpt via nätet. Oftast är det inte nog med det billigaste frakt alternativet. Utan det ska skickas direkt till en address och inte ett utlämningsställe. Vilket kostar mer och brukar landa runt 100-200kr.
Sedan brukar butiken ta ut en avgift på det hela också, vilket dom får. Och vips så var dessa 200kr man skulle spara helt plötsligt borta och då har man inte ens räknat med fraktkostnaden för att köpa den nya produkten.

Beror lite på hur mycket goodwill butiken vill ge så klart men man ska inte räkna på något annat än att behöva betala dessa saker.
Så för 200kr är det knappast värt att gå igenom allt detta, även om man så klart kan.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast det blir oftast inte speciellt ekonomiskt om man ska returnera produkter man köpt via nätet. Oftast är det inte nog med det billigaste frakt alternativet. Utan det ska skickas direkt till en address och inte ett utlämningsställe. Vilket kostar mer och brukar landa runt 100-200kr.
Sedan brukar butiken ta ut en avgift på det hela också, vilket dom får. Och vips så var dessa 200kr man skulle spara helt plötsligt borta och då har man inte ens räknat med fraktkostnaden för att köpa den nya produkten.

Beror lite på hur mycket goodwill butiken vill ge så klart men man ska inte räkna på något annat än att behöva betala dessa saker.
Så för 200kr är det knappast värt att gå igenom allt detta, även om man så klart kan.

Absolut kan det kosta på i slutändan som du säger Men om man inte kollat upp i förhand att kostnaderna blir högre än mellanskillnaden så är man ju bara korkad

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Hej,

C920-kameran från Logitech går att införskaffa för 600 spänn hos Cdon. Själv köpte jag den 4 dagar sedan från Inet för 800 kronor.

Kan jag returnera kameran trots att jag redan monterat den på min skärm? Alternativt kontakta Inet och hota dem med returnering om de inte swishar mig 200 kronor (prisskillnaden)?

Nej du kan inte hota dem med returnering och nej de kommer inte Swisha dig en enda krona. Vill du nyttja din ångerrätt och skicka tillbaka din webcam så är det bara att göra det. Men som det redan skrivits så går det inte bara att slänga in den i ett vadderat kuvert för 50 kr och tro att det räcker med frakt utan du behöver använda dig av riktig frakt mot företag. Och det kommer säkert kosta över 100 kr, säkert runt 125-150 kr. Sen kommer de gå igenom varan och kolla så att du inte har haft sönder den eller förstört utseendet så att den inte har något resalevalue. Om det godkänns så betalas då pengarna tillbaka vilket tar ett gäng bankdagar. Total tid för detta är iallafall två veckor.

Om detta är det värt det för 50-75 kr kan bara du besvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut kan det kosta på i slutändan som du säger Men om man inte kollat upp i förhand att kostnaderna blir högre än mellanskillnaden så är man ju bara korkad

Med tanke på alla trådar genom åren med folk som känner sig lurade för denna frakt och avgift så vet man aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

**bort mod** Att utnyttja konsumentköplagen på det sättet skapar merkostnader för återförsäljarna vilket i en förlängning kan innebära en försämring av konsumentköplagen för att folk missbrukar den. Detta är inte vad ångerrätten är till för. Du vill ha produkten, du tyckte den var värd 800 och valde att köpa den av inet. Produkten motsvarar uppenbarligen dina förväntningar men nu har logitech sänkt priset mot ÅF precis efter det eller så kollade du öht inte upp priset på prisjakt innan. Om du gör som du säger hoppas jag att du får en defekt produkt och får problem att använda konsumentköplagen (distansköplagen) som det var tänkt.

**bort mod** Konsumenten har laglig rätt att ångra sitt köp OAVSETT ANLEDNING. Fel färg? Fel pris? **bort /mod**

§1.1
Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@Lothric: Du kan säkert kontakta inet men ska du returnera så blir det nog bara runt 100 kronor i slutändan om du inte kan lämna in den i en lokal butik då returer får kunder bekosta själv.

Permalänk
Avstängd

@Lothric:

Kör på är lite sur på Inet då dom öppnar upp butiker i andra delar i landet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu behöver vi väl inte överdriva?
Jag brukar gladeligen returnera produkter (dock i fysiska butiker) om jag hittar dessa billigare på andra ställen. Det är inte olagligt, snarare ekonomiskt. Elgiganten bland andra har ju faktiskt prisgaranti, (vilket med din teori skulle vara dåligt för butikerna att erbjuda?) men dessa butiker som inte har prisgaranti får väl helt enkelt räkna med att folk returnerar på grund av ett högre pris.

Du har ingen ångerrätt i fysiska butiker enligt lag, det är butikernas goda vilja som kan ge dig öppet köp. Ångerrätten är för distansköplagen för att du inte har chans att klämma på varan som i butik.

https://www.hallakonsument.se/angerratt

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

**bort mod** Konsumenten har laglig rätt att ångra sitt köp OAVSETT ANLEDNING. Fel färg? Fel pris? **bort mod**

Ångerrätten ligger under distansköplagen så har TS köpt varan i butik gäller den inte. Ångerrätten är inte en 14 dagars prisgaranti.
https://www.hallakonsument.se/angerratt

§1.1
Permalänk
Medlem

** citat bort //mod**

Sverige 2018 handlar bara om "Rättigheter - inga skyldigheter" TS har rätt att skicka tillbaka varan som sagt förutsatt att det är köpt via nätet osv. Sen kan man tycka att det är snålt och onödigt men då får TS vara det om han/hon vill

§1.6
Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, detta gäller hos inet:

Öppet köp
Hos Inet har du som privatkonsument 30 dagars öppet köp. Öppet köp innebär att varan skall finnas i vårt ordinarie sortiment (ej specialbeställning) och vara i obruten originalförpackning. Presentkort omfattas inte av öppet köp.

Återköp
För vara ur det ordinarie sortimentet vars originalförpackning och i förekommande fall diskett/cd-konvolut, toner/bläckpatron eller annat förbrukningsmaterial, ej brutits eller på annat sätt skadats eller använts, accepterar Inet AB återköp under 30 dagar från fakturadatum vid överenskommelse med ansvarig säljare. Varor där originalförpackningen förstörts eller försvunnit, komponenter saknas eller när varan är använd återköpes ej. Återköp accepteras ej heller för programvaror vars plombering eller försegling (med försegling avses även t ex serienummer) brutits, för presentkort eller för produkter specialbeställda för kundens räkning.

Ångerrätt (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument 14 dagar (hos Inet 30 dagar, webb och butik) på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning. Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss. För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en återköpsanmälan. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkännande av ångerrätt. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och i förekommande fall vara tydligt märkt med returnummer. Varan bör vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t.ex. wellpappkartong) då det åligger kund att produkten inkommer till Inet AB samt att den inte skadas under returtransporten. Du kan även meddela Inet AB om frånträdande av köp genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till oss. Erhållande av returnummer utgör inte godkännande av ångerrätt utan godkänns först när Inet AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor. Vid fullt godkännande av ångerrätt återbetalas hela beloppet kunden betalt för varan inklusive eventuella kostnader som gäller ursprungsleveransen inom 14 dagar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

**bort mod** Vad är exakt, i din mening, ångerrätten då till för? Konsumenten har laglig rätt att ångra sitt köp OAVSETT ANLEDNING. Fel färg? Fel pris? **bort mod**

Det är ett rent missbruk av ångerrätten som tillkom för att kunden inte har möjlighet att undersöka produkten på samma sätt som i butik. Priset är det inga problem att jämföra på förhand.

Missbruk kommer leda till ökade kostnader och mindre goodwill från butikerna, något de flesta kunder förlorar på.

Kunder som hotar ger man kalla handen direkt.

§1.1
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Blir det inte typ samma kostnad för dig att returnera den som att behålla den?

Nu vet jag inte hur snälla inet är men jag hade lätt debiterat kund hela kostnaden för returfrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ångerrätten ligger under distansköplagen så har TS köpt varan i butik gäller den inte. Ångerrätten är inte en 14 dagars prisgaranti.
https://www.hallakonsument.se/angerratt

**bort mod** Konsumenten har laglig rätt att returnera oavsett anledning.**bort mod**

§1.1
Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Alternativt kontakta Inet och hota dem med returnering om de inte swishar mig 200 kronor (prisskillnaden)?

...

Ett tips kan vara att använda dig av ett kreditkort i framtiden, som erbjuder prisgaranti. Jag använder själv ett sådant för min vardagsekonomi, då det har 1% tillbaka på alla köp samt prisgaranti. Prisgarantin på tre månader innebär att jag kan kontakta kreditbolaget och få ersättning för mellanskillnaden, om jag betalat mer för en produkt än jag behövde.

Skulle nog inte ens orka bry mig om att göra det för 200kr, men när man köper ny kyl/frys hem och sen får tillbaka 3000kr för att man hittade samma till billigare pris en månad senare, så blir det värt det.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Inaktiv

**Tråd flyttad -> Konsumenträtt (och rensad §1.1 Var trevlig och respektera andra/§1.6.) /Mod. **

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas du försökte vara lite rolig med att du ska hota butiken att betala tillbaka mellanskillnaden, annars får du nog ta och tänka om, skamligt beteende.

Må dina hårddiskar för evigt, alltid, krascha.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det kostar ju en slant också att returnera, tänker på fraktkostnaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du har ingen ångerrätt i fysiska butiker enligt lag, det är butikernas goda vilja som kan ge dig öppet köp. Ångerrätten är för distansköplagen för att du inte har chans att klämma på varan som i butik.

https://www.hallakonsument.se/angerratt

Blir lite trött när man ska dra saker till sin yttersta spets. Ärligt talat bryr jag mig inte om det är lagen eller butiken som ger dig rätten att returnera en vara på detta sätt. Det spelar verkligen ingen roll i sammanhanget. Nu är det ju så att man har öppet köp i många fysiska butiker även efter att du har testat produkten, så vad är då problemet med att nyttja den rättigheten?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lothric:

Hej,

C920-kameran från Logitech går att införskaffa för 600 spänn hos Cdon. Själv köpte jag den 4 dagar sedan från Inet för 800 kronor.

Kan jag returnera kameran trots att jag redan monterat den på min skärm? Alternativt kontakta Inet och hota dem med returnering om de inte swishar mig 200 kronor (prisskillnaden)?

Hota är väl kanske att ta i, men man kan ju kontakta dem och höra om de är villiga att göra något på priset.

Om du går vägen med retur så tänk på att det kostar att returnera, som flera andra redan påtalat. Du betalar returfrakt och du behöver också betala för återställning till originalskick. Dvs har du gjort en reva i lådan när du öppnade den eller om inte alla prylar är med och/eller inte är förpackade korrekt. Även om du uppfyller allt detta så handlar det inte om 200kr i besparing. I slutändan kan det till och med bli dyrare än vad det redan är beroende på vad Inet vill ha ersättning för.

Mitt råd är att ta detta som läropengar och gå vidare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det kostar ju en slant också att returnera, tänker på fraktkostnaden.

Exakt plus att tid också är pengar. I detta fall tycker jag TS får stå sitt kast tyvärr. Det tar 10sek a kolla prisjakt typ.
Hade det varit större summor kanske det varit en annan fråga men ska man betala 100kr frakt och lägga tid på att skicka tillbaks känns det klart ovärt.