Det perfekta övervakningssamhället

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Vi nästan där redan med våra smartphones, google och facebook har mera kolla på dig än du tror. Om du har GPS och mobile data påslaget så kan du förutsätta att de loggar precis allt som du gör och tänker.

Precis det jag skrev i mitt första inlägg. Google ger mej varje månad möjlighet (Via ett mail) att editera min tidslinje...
Det är den biten man säkert kan slå av i Android (Och säkert motsvarande i iPhone). Sedan att telefonens position loggas av din operatör, är inget någon kan göra nått åt, då EU bestämt att data, pos och SMS skall lagras.
Vill du inte vara spårbar? Lämna telefonen! (För 20 år sedan hade folk i gemen, ingen mobil, det gick aldeles utmärkt att leva utan, även om ingen tror det idag! )

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har inte vad man kallar ett "kriminellt tanke sett", så JA jag tog det hårt. Skulle nästan vilja kalla det för ett trauma. Processen satte sina spår.

Jag har iofs hittat på bus en eller annan gång, men som regel när advokaten blir inblandad innan jag blir det, så är jag helt oskyldig, och har ingen aning om vad det handlar om. Men det är just som du upplevt, någon som har en egen agenda, och tycker att du ska vara lite rädd för polisen ett tag.

Skrivet av Turbonisse:

Jag tyckte det var lite märkligt när polisen ringer mitt oregistrerade kontantkort och säger att de inte kan hitta mej?
Mitt EX <-BOVEN i DRAMAT! hade gett dem sin nyckel (Och mitt nummer, där rök den anonymiteten!) till vårt boende. Jag jobbade 7-16. = hemma 17-06, kan inte ha varit så svårt att släppa donuten, kliva ur patrull bilen och trycka på ringklockan? Men i alla fall kunde de INTE hitta mej. Så ni som känner er övervakade. Polisen lär inte hitta er i alla fall!

Om de verkligen vill ha tag på mig, vet de hur de ska göra... Här står de utanför porten när jag ska gå till lunch, och kräver att man legitimerar sig. Det finns inget lagstöd för att kräva att någon som ska gå en runda hemifrån, ska kunna legitimera sig, så jag brukar vägra, genom att säga att jag varit på besök hos någon, och inte har mitt id kort med mig... Vilket leder till att de stoppar bilen när jag kör ut från parkeringen, och då har jag givetvis körkortet tillgängligt. Nu senast hade de tänkt till, och tittat på sina foton, så den ena polisen visste vem jag var. Som sagt, jag har inte alltid varit helt oskyldig... Men de vill "prata" vilket är deras sätt att be dig erkänna vad som helst, så de försöker få igång dig, i förhoppningen om att du ska säga något som kan användas som bevis. Så jag låter dem prata, och säger så lite som möjligt. Som jag sade tidigare, även om du är 100% oskyldig, och vet att du kan bevisa att du är oskyldig, så har de ett vittne som anses trovärdigt, och du hävdar att du inte var på platsen, så blir det bara värre... Bäst att låta bli att säga något. Alltid.
Ungefär som när polismannen stoppar dig för fortkörning, och frågar om du vet hur fort du körde, eller vilken hastighetsbegränsning som gäller på platsen. Så fort du har erkänt att du kört för fort, spelar det ingen som helst roll om han kan bevisa det eller inte längre. Låt bli att prata i onödan, om saken. Prata gärna om vädret. (Såvida du inte är anklagad för något med vädret...)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Privacy : Ever had the feeling you are being followed? You are.
https://jon.vivaldi.net/privacy-feeling-of-being-followed/

Permalänk
Skrivet av Rick69:

Kina är på väg mot det perfekta övervakningssamhället
https://www.nyteknik.se/kronikor/kina-ar-pa-vag-mot-det-perfe...
”600 miljoner övervakningskameror, artificiell intelligens och full koll på medborgarnas uppkopplade liv ger Kina allt de behöver till sitt Förtryck 2.0.”

Kina bygger databas för att identifiera medborgare
https://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-bygger-databas-for-att...
”Kina ska bygga världens största och kraftfullaste system för ansiktsigenkänning. Tanken är att alla 1,3 miljarder medborgare ska kunna identifieras inom tre sekunder med hjälp av tekniken,”

Poliser i Kina får Robocop-glasögon – kan identifiera misstänkta på nolltid
https://www.metro.se/artikel/poliser-i-kina-f%C3%A5r-robocop-...

https://youtu.be/oPGRG9ia3U0

Redan rejält med övervakning i kina Var där i större stad och varenda kort jag tog var det med en kamera i något hörn (nästintill) Men som turist verkade kriminaliteten vara rätt låg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Vi behöver fler alternativ. Typ telefoner med anti google skydd, där sökningar osv inte går att spåra till användare. Det låter kanske som att det skulle öppna upp för olagligheter. Men vill vi ha vinstdrivande företag som bedriver rättsväsende?
Jag är så ofantligt trött på att allt ska loggas. Var och när jag befinner mig på platser ska loggas osv. Normen anser jag att inget eller extremt lite ska loggas och istället man ska aktivera om man vill att saker ska loggas snarare än tvärtom.

https://www.privacytools.io

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreashalestorm:

Inte helt olikt systemet dom använder i USA då. Din kreditvärdighet spelar till och med roll i anställningsansökningar där folk med sämre kreditvärdighet har sämre chans att få jobbet trots att dom kanske har bättre utbildning.

Stor skillnad. Frågan är ju vad som påverkar kreditvärdigheten. I Kina är betyget baserat på nästan allt man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

hahahahahahahahahahahaha, det låter som paranoia.

Mata inte trollet... Han ger sig på USA & Co, så fort han har tillfälle..
oavsett vad det handlar om.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Mata inte trollet... Han ger sig på USA & Co, så fort han har tillfälle..
oavsett vad det handlar om.

Läste TT idag

"Facebook har kapat alla kontakter med dataanalysföretaget Cambridge Analytica.
Företaget ska ha tankat ner personlig information om över 50 miljoner Facebook-användare och sålt sina tjänster till president Donald Trumps valkampanj 2016."

Jag undrar vilken data han letade efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag undrar vilken data han letade efter?

Han letade inte efter data. Han designade sin kampanj så att han skulle få med sig så många röster som han kunde, baserat på budskapet han ville framföra. Det är inte vad du säger som är viktigt, utan hur du säger det, det har vi fått svart på vitt...
Här kan du läsa lite om det. Finns hur mycket som helst publicerat.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Analog Equivalent Privacy Rights: Our children should have the same rights as our parents
https://falkvinge.net/2017/12/16/analog-equivalent-privacy-ri...

Permalänk
Avstängd

Black Mirror’s Scary “Social Credit Score” Is Becoming A Reality In China
https://fossbytes.com/china-social-credit-system-people-ratin...

Permalänk
Medlem

@Србо En av många artiklar man kunnat läsa genom åren...

https://www.svd.se/ryssland-har-dodat-fler-civila-an-is

Här är en annan som jag bara vrider mig av avsky när jag läser..

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/amnesty-ryssland-bombar-sj...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Äsch, bosätta sig i Alaskas vildmark "outside the grid" så slipper man allt vad kameror, övervakning och robotar är

Vad är det för fel på vårt egna lapphelvete (allt norr om Värötunneln) om man får fråga?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Samma människor som sitter på nätet med handen innanför byxlinningen och ojar sig över hur övervakade de är, sitter även på bussar och tåg och pratar högt och brett om sina problem med det täcka könet eller att de dragit på sig en "liten åkomma"sist de var ute o raggade på krogen.

Slår aldrig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Vill jag inte vara det, får jag dra på mej en "hoodie", och lämna mobilen hemma.

Och spendera 48h i finkan med att förklara "jag kände för det", om du lyckas att övertyga om att det inte var något fuffens på G.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Och spendera 48h i finkan med att förklara "jag kände för det", om du lyckas att övertyga om att det inte var något fuffens på G.

För att jag drar på mej en hoodie? Hur får du ihop det?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

För att jag drar på mej en hoodie? Hur får du ihop det?

Vad vet jag, maskeringsförbud, misstänkt beteende etc.
"storebror" kan inte ha okända med potentiellt avvikande åsikter rännande runt.......

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Vad vet jag, maskeringsförbud, misstänkt beteende etc.
"storebror" kan inte ha okända med potentiellt avvikande åsikter rännande runt.......

"Hoodie" = Tröja med luva.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Alla abrahamitiska religioner skapar elände oavsett vad man väljer att kalla dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Stalin, Lenin, Hitler, Pot och resten av alla goa gubbar var väl mer eller mindre ateister?
Annars har dom alla en politisk ideologi gemensamt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

@Mizzarrogh: Stalin, Lenin, Hitler, Pot och resten av alla goa gubbar var väl mer eller mindre ateister?
Annars har dom alla en politisk ideologi gemensamt.

Religiösa eller atheister, Same shit, different names när det kommer till den typen.
Alla dessa ledare, inklusive motsvarande religiösa ledare (tex ayatollan), kom så småningom till en punkt där personlig vinning segrade över förnuftet.

Sedan kan man kalla det vad man vill, kommunism, namn på valfri religion, osv.
Dock har i just "öst och väst" (inom citationstecken) världen Abrahamitiska religioner varit de dominerande sedan omkring 1000 talet.

Tex rysk ortodoxa kyrkan har inte nämnvärt bättre människosyn när det kommer till oppositionella i realiteten.
(dock har jag inget emot personlig tro, en av mina närmsta vänner är med i rysk ortodoxa kyrkan)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Tidiga former av kontrollsamhälle med angiveri system mot oppositionella, idag tar vi det ett steg längre med hjälp av modern teknologi kombinerad med angiveri system och "papperslagar" som gör det möjligt att klämma åt människor utan någon riktig substantiell grund.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det är inte bättre än Kina här i väst heller i realiteten, till exemel Sverige och Storbritannien har ju redan system som är mycket vidrigare än de har i kina när det gäller möjligheter att klämma åt enskilda medborgare "for no reason" med konstgjorda brott och liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

**tråd grovrensad från §1 och OT: trådens ämne är: "Det perfekta övervakningssamhället", håll er till dito!
//Mod **

Permalänk
Avstängd

Summan är att i princip allt som går att spara sparas av dina aktiviteter, även när du inte sitter vid datorn, anledningen till att man inte behöver glasögon och annat här är att andra system som är betydligt mer effektiva (såsom kameranätverk, automatisk ljudidentifiering, mm som planeras att delvis kontrolleras med stöd av AI (men under manuell översikt)) är under utveckling, fler än ni tror är redan i bruk i västvärlden, sanningen är mer att länder som Kina ligger efter och anser att man behöver ta igen en massa...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Min telefon låser upp sig när jag tittar på den.
Den låser inte upp sig när någon annan tittar på den.
Dvs. den känner igen mitt ansikte! Om min telefon känner igen mitt ansikte, känner alla världens kameror igen mej. För det är inte kameran som känner igen mej, utan mjukvaran. kombinera med en databas över världens befolkning, och ingen som går förbi en nät ansluten kamera går längre anonym!
Känner du dig övervakad ännu?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Min telefon låser upp sig när jag tittar på den.
Den låser inte upp sig när någon annan tittar på den.
Dvs. den känner igen mitt ansikte! Om min telefon känner igen mitt ansikte, känner alla världens kameror igen mej. För det är inte kameran som känner igen mej, utan mjukvaran. kombinera med en databas över världens befolkning, och ingen som går förbi en nät ansluten kamera går längre anonym!
Känner du dig övervakad ännu?

Titta på serien person of interest (första säsongen är bra, sen spårar det ur). Borde ha tyvärr dödat den fortare än dom gjorde.

Där tar dom i alla fall upp ett sådant scenario (även om det inte helt realistiskt scenario (inte än i alla fall ))

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Min telefon låser upp sig när jag tittar på den.
Den låser inte upp sig när någon annan tittar på den.
Dvs. den känner igen mitt ansikte! Om min telefon känner igen mitt ansikte, känner alla världens kameror igen mej. För det är inte kameran som känner igen mej, utan mjukvaran. kombinera med en databas över världens befolkning, och ingen som går förbi en nät ansluten kamera går längre anonym!
Känner du dig övervakad ännu?

Det är ju inte speciellt märkvärdigt att din telefon känner igen dig. Det sker helt lokalt. Facebook å andra sidan har taggat folk i bilder utan användarinput i åratal. Efter vad jag förstår även folk som inte har Facebook konton. Hur det nu funkar. (Tänker då snarast på lagmässigt. Mjukvarumässigt fungerar det så klart så att någon / några taggat personen i fråga, tills Facebook lärt sig känna igen personen i fråga. GDPR mardröm numera?)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Äsch, bosätta sig i Alaskas vildmark "outside the grid" så slipper man allt vad kameror, övervakning och robotar är

Inte ens där är du obevakad, du har ju satelliter som kan spionera på dig du får ju helt enkelt leva i kloaker och tunnlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ju inte speciellt märkvärdigt att din telefon känner igen dig. Det sker helt lokalt. Facebook å andra sidan har taggat folk i bilder utan användarinput i åratal. Efter vad jag förstår även folk som inte har Facebook konton. Hur det nu funkar. (Tänker då snarast på lagmässigt. Mjukvarumässigt fungerar det så klart så att någon / några taggat personen i fråga, tills Facebook lärt sig känna igen personen i fråga. GDPR mardröm numera?)

Det var ju precis det jag skrev.
Det är inte kameran som känner igen mej, utan mjukvaran ihop med en databas. (FB= databasen)
Inte så svårt egentligen, du taggar en polare som inte har FB, jag taggar samma polare ett par gånger, nu vet FB att det ansiktet tillhör någon som heter XXX YYY som är i vår bekantskapskrets. Ju mer info vi pytsar in, desto noggrannare kan de kartlägga oss alla. Och vi fortsätter gladeligen att förse dem med info varje dag.
Om du sedan slår ihop det med vår lite mer privata del, tar in uppgifter från myndigheter och finans institut, så har de en jävligt noggrann karta över de flestas liv idag.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!