Nvidia smyger ut klenare variant av Geforce MX150 i bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia smyger ut klenare variant av Geforce MX150 i bärbara datorer

Notebookcheck rapporterar nu om att Nvidias Geforce MX150 finns i två utföranden, där den svagare varianten levereras med betydligt lägre klockfrekvenser och prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Samma kort helt olika prestanda, är detta vad Nvidia vill uppnå med GPP, en helt ny standard för kvalitet som fungerar som lotteri?

1060 3GB vs 1060 6GB är ju redan förvirrande nog för vanligt folk.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Samma kort helt olika prestanda, är detta vad Nvidia vill uppnå med GPP?

Jag kanske missade något men vad i h*lvete har detta med GPP att göra?

Permalänk
Medlem

För en som inte är superpåläst, är detta ovanligt? Det är uppenbart ett jävla fulspel men samtidigt så förvånar det mig inte särskilt mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon267242:

Jag kanske missade något men vad i h*lvete har detta med GPP att göra?

Nvidia motiverade GPP med att folk skulle ha bättre kolla på va dem köpte.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Samma kort helt olika prestanda, är detta vad Nvidia vill uppnå med GPP, en helt ny standard för kvalitet som fungerar som lotteri?

1060 3GB vs 1060 6GB är ju redan förvirrande nog för vanligt folk.

Vanligt folk tror ju redan att 3GB automatiskt betyder sämre prestanda än 6GB så det är väl knappast förvirrande att 3GB varianten är långsammare även om de kanske borde lagt till ett Ti eller döpt det till 1065 på 6GB varianten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Olegh:

För en som inte är superpåläst, är detta ovanligt? Det är uppenbart ett jävla fulspel men samtidigt så förvånar det mig inte särskilt mycket.

Ja och nej. Det är tyvärr inte ovanligt att kort skalas/trimmas ned utan att det blir speciellt tydligt för kunder. Samma sak gäller rebrandings och återlanseringar av "gamla" kort i "nya" serier.

Däremot är det rätt ovanligt att inte indikera alls när en skillnad finns, det brukar onekligen vara någon form av mer eller mindre obskyr flagga att reagera på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Den inbyggda igpun blir bara bättre för varje år, frågan är hur slött externt grafikkort är det värt att köpa för att ta steget till ett externt?

*edit*
Enligt wccftech så sysslar tillverkare nu med lurendrejeri om ja tolkar dem rätt:
The only way to know exactly which GeForce MX150 GPU the laptop ships with is to access GPU-z where the Device IDs for both variants are different. https://wccftech.com/nvidia-geforce-mx150-gpu-slower-variant-...
Korrekt hade varit att döpa dem till t.ex MX140, men då går de miste om försäljning då folk kan tro att grafikkorten är lika slöa som de i verkligheten är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Nvidia motiverade GPP med att folk skulle ha bättre kolla på va dem köpte.

Jag förstår fortfande inte vad detta har med GPP att göra? Om jag fattade rätt så vill Nvidia med GPP styra företagen med namn på deras kort?

Detta är väll mer att Nvidia suger på att ge bra info till kunderna om vad dom köper för GPU till notebooks.

MVH

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Den inbyggda igpun blir bara bättre för varje år, frågan är hur slött externt grafikkort är det värt att köpa för att ta steget till ett externt?

*edit*
Enligt wccftech så sysslar tillverkare nu med lurendrejeri om ja tolkar dem rätt:
The only way to know exactly which GeForce MX150 GPU the laptop ships with is to access GPU-z where the Device IDs for both variants are different. https://wccftech.com/nvidia-geforce-mx150-gpu-slower-variant-...
Korrekt hade varit att döpa dem till t.ex MX140, men då går de miste om försäljning då folk kan tro att grafikkorten är lika slöa som de i verkligheten är.

Steget är fortfarande ganska stort, Kikar man på benchmarks och speltester så presterar MX 150 ungefär 250-300% bättre än Intels HD/UHD 620.

Grymt tråkigt när dom gör så här, Antar att datorerna med MX150 (Slow Edition) kommer att säljas till samma pris också, Blir en himla massa research för dom som ska köpa dator och verkligen bryr sig om att få den starkare varianten av kortet.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

Ja och nej. Det är tyvärr inte ovanligt att kort skalas/trimmas ned utan att det blir speciellt tydligt för kunder. Samma sak gäller rebrandings och återlanseringar av "gamla" kort i "nya" serier.

Däremot är det rätt ovanligt att inte indikera alls när en skillnad finns, det brukar onekligen vara någon form av mer eller mindre obskyr flagga att reagera på.

Det som är udda här är väl egentligen bara att det handlar om grafikkort där man normalt hittar på något litet suffix om man sätter en annorlunda målfrekvens? I detta fall är det lite extra graverande när PCI-ID är olika, är ju liksom uppenbart att det är en annan produkt.

På CPU-sidan är detta vardagsmat. Det märks inte så mycket på desktop då alla moderkort man köper "löst" sätter TDP och alla frekvensreglage till max tillåtna (över max om man räknar "enhanced turbo").

För laptops kan samma CPU-modell prestera rätt ordentligt olika, det kan inte enbart förklaras med kylningen. Förklaringen ligger i stället i något som kallas PL1-4 (se kapitel 5.1.3).

Detta är fyra rattar som OEM kan utnyttja till att få till den ljud- och prestandaprofil de önskar för just deras produkt. Hur man ställer dessa rattar påverkar turbo frekvenserna, och därmed enhetens prestanda, på en rad olika sätt.

Edit: och ovanpå det finns ju konfigurerbar TDP, något både Intel och AMD har i sina mobil-CPUer. Och är gissningsvis något sådant som även används här i MX150, det verkar trots allt vara samma krets fast med olika TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att köpa ny laptop inom en snar framtid då jag ska börja studera. Vill gärna ha lite OK grafikprestanda så en icke ned skallad MX150 skulle passa mig perfekt med en av de nya "8th gen u" processorerna. Bör jag vara orolig att jag kan få en batch där de har bytt ut mot den ned skallade varianten?

Permalänk
Medlem

Skulle väl ändå kunna döpa kretsen till MX140, eller varför inte MX150LP (low power).

En annan lösning skulle vara att göra så att strömsparläge ligger på 10W istället för 25W, faktiskt inte så tokigt när man tänker på att prestnadaförlusten är närmare 25% och inte 60%.

Fortfarande dåligt att detta har gjorts bakom ryggen utan verbal anledning eller notis, tycker att man iaf kan berätta att man speccat grejer lägre och varför.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Funderar själv på att köpa ny laptop inom en snar framtid då jag ska börja studera. Vill gärna ha lite OK grafikprestanda så en icke ned skallad MX150 skulle passa mig perfekt med en av de nya "8th gen u" processorerna. Bör jag vara orolig att jag kan få en batch där de har bytt ut mot den ned skallade varianten?

Du får helt enkelt läsa ett test av datorn du tänker köpa. Bör ju vara rätt tydligt i prestanda testerna vilken version datorn har. Sen kan du ju alltid fråga i butiken kan de inte svara har du ju I värsta fall ofta ångerrätt eller öppet köp. Visar det sig att datorn trots allt har den sämre versionen skickar du bara tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Funderar själv på att köpa ny laptop inom en snar framtid då jag ska börja studera. Vill gärna ha lite OK grafikprestanda så en icke ned skallad MX150 skulle passa mig perfekt med en av de nya "8th gen u" processorerna. Bör jag vara orolig att jag kan få en batch där de har bytt ut mot den ned skallade varianten?

De kör samma modell av MX150 i den specifik dator model så kolla notebookcheck vad för typ tillverkaren valt att köra med i den modellen, de brukar nämna det och du får även information om vilket TDP lås som sitter på CPUn också samt om de kan hålla de frekvenserna sett till värmen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

Det som är udda här är väl egentligen bara att det handlar om grafikkort där man normalt hittar på något litet suffix om man sätter en annorlunda målfrekvens? I detta fall är det lite extra graverande när PCI ID är olika, är ju liksom uppenbart att det är en annan produkt.

På CPU-sidan är detta vardagsmat. Det märks inte så mycket på desktop då alla moderkort man köper "löst" sätter TDP och alla frekvensreglage till max tillåta (över max om man räknar "enhanced turbo").

För laptops kan samma CPU-modell prestera rätt ordentligt olika, det kan inte enbart förklaras med kylningen. Förklaringen ligger i stället i något som kallas PL1-4 (se kapitel 5.1.3.1).

Detta är fyra rattar som OEM kan utnyttja till att få till den ljud och prestandaprofil de önskar för just deras produkt. Hur man ställer dessa rattar påverkar frekvensen på en rad olika sätt.

Ja, tänkte ur aspekten GPU. Även där finns ju hyfsat generösa turbospann och möjlighet till variationer i prestanda för samma produkt numera, men acceptansen är inte alls som för CPU. Jag tror konsumenter på ett annat sätt väntar sig (ish) samma kapacitet av grafikkort med samma namn, inte 20-30 procents skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En liten fundering bara. Hur står sig denna klenare variant av MX150 mot iGPU:n i R3 2200G och R5 2400G?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Om de väljer att kalla det MX150 Max-Q så ser jag inga problem med detta.
Det klena kortet lär vara rätt onödigt då det säkerligen ligger väldigt nära iGPU i processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

En liten fundering bara. Hur står sig denna klenare variant av MX150 mot iGPU:n i R3 2200G och R5 2400G?

Det är troligen mer rätt att jämföra med Ryzen 3 2200U (vega 3), 2300U (vega 6), Ryzen 5 2500U (vega 8), Ryzen 7 2700U (vega 10) då det är mobila ryzen.
Svårt att svara på utan att testat hårdvaran men kanske ryzen tar hem det fast R3 2200U är kanske lite klen och det kräver nog att APU:n är konfigurerad till 25W istället för 15W men det är endast gissningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är troligen mer rätt att jämföra med Ryzen 3 2200U (vega 3), 2300U (vega 6), Ryzen 5 2500U (vega 8), Ryzen 7 2700U (vega 10) då det är mobila ryzen.
Svårt att svara på utan att testat hårdvaran men kanske ryzen tar hem det fast R3 2200U är kanske lite klen och det kräver nog att APU:n är konfigurerad till 25W istället för 15W men det är endast gissningar.

Jo de har du rätt i. Förhoppningsvis så får man se lite tester när den kommer ut.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Påminner en del om deras Nvidia GT640 som fanns i 5 olika modeller, men alla hette GT640.

https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-640-...
https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt640/s...

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Jag avskyr denna rebranding hos både nVidia och AMD.
Med 630 och 640 kunde man få Fermi modellerna istället. Rätt stor skillnad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag avskyr denna rebranding hos både nVidia och AMD.
Med 630 och 640 kunde man få Fermi modellerna istället. Rätt stor skillnad.

Detta är dock inte rebranding som det verkar utan detta är en helt ny separat krets som får samma namn som en tidigare GPU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Helt fel men bör poängteras att detta skett i väldigt många år. Jag fick en nedklockad Radeon HD 5650 i min Vaio. Specad "450-650MHz" och tillverkaren av laptopen fick konfigurera. Inte schysst då och inte schysst nu. Notebookcheck.net alltid innan man köper laptop.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vanligt folk tror ju redan att 3GB automatiskt betyder sämre prestanda än 6GB så det är väl knappast förvirrande att 3GB varianten är långsammare även om de kanske borde lagt till ett Ti eller döpt det till 1065 på 6GB varianten.

Antalet Cores är också lite mindre på 3gig varianten , och högre på mobile varianten, om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta är dock inte rebranding som det verkar utan detta är en helt ny separat krets som får samma namn som en tidigare GPU.

Nja det verkar vara samma chip (samma krets) men med annan hastighet? GP108

I GT 640 fall så kanske man får en kepler krets men en del är ju fermi och gjorda i 40nm! GF116 (betydligt sämre prestanda och varmare) Sen fanns det GK208 och GK107 som riktiga kepler-varianter också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Antalet Cores är också lite mindre på 3gig varianten , och högre på mobile varianten, om jag minns rätt.

Det vet ju de flesta på detta forum. Jag menar bara att det inte är särskilt förvirrande om 3GB versionen presterar sämre än 6GB versionen. Det är ju som att gnälla på att Saab 9-5 2,0t presterar sämre än Saab 9-5 2,3T oj vad förvirrande, det förstår ju även icke bilintresserade att modellen med 2,3T troligtvis presterar bättre än den med 2,0t även om de inte fattar varför. Samma gäller ju i datorvärlden, samma modell men med högre siffra på slutet brukar betyda bättre.

Det hade däremot varit förvirrande om GTX 1060 6GB hade haft färre antal kärnor än 3GB versionen och presterat sämre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nja det verkar vara samma chip (samma krets) men med annan hastighet? GP108

I GT 640 fall så kanske man får en kepler krets men en del är ju fermi och gjorda i 40nm! GF116 (betydligt sämre prestanda och varmare) Sen fanns det GK208 och GK107 som riktiga kepler-varianter också.

Trodde det var en helt annan krets. Oberoende så är det inte en rebrand utan bara en nedklockad version antar jag?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Helt fel men bör poängteras att detta skett i väldigt många år. Jag fick en nedklockad Radeon HD 5650 i min Vaio. Specad "450-650MHz" och tillverkaren av laptopen fick konfigurera. Inte schysst då och inte schysst nu. Notebookcheck.net alltid innan man köper laptop.

Skrivet av Dixon:

Är det verkligen fulspel, eller ett medvetet val pga "thermals" från Lenovos sida i detta fall?
Om du tittar på bilden så ser du att det inte är en SKU av MX150 utan 2.
Snabbare kortet heter N17S-G1-A1 VS N17S-LG-A1.
Notebookcheck verkar ha glömt bort att dom har skrivet en artikel om detta:
https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-MX150-Benchmark-...
Currently there are two variants of the MX150, a "normal" N17S-G1-A1 with 1468 - 1531 MHz and 25 Watt TDP and a power efficient variant named N17S-LG-A1 with 936 - 1037 MHz (-32%) and 10 Watt TDP (-60%) for thin and light laptops.

Visst det är kanske dumt att kalla båda MX150, men faktum kvarstår att det är samma chip men klockat olika.

Man borde nog läsa detta inlägget?

Men ja, jag håller med. Det ska sägas klart och tydligt av försäljaren i affären (eller om man köper online) ifall produkten är mindre kraftfull än den "andra" med samma grafikkort. Det är fult att sälja samma vara men med mindre power så att säga. Samma skit som med 1060 3GB och 1060 6GB, men nu verkar det vara ännu större skillnad.

Skrivet av anon267242:

Jag kanske missade något men vad i h*lvete har detta med GPP att göra?

Skrivet av _Merc_:

Nvidia motiverade GPP med att folk skulle ha bättre kolla på va dem köpte.

Nu är datorerna förmodligen inte märkta med något gaming-namn men du har en bra poäng där Merc. hårdvarutillverkare skiter i vad vi köper så länge vi köper det. Men saker som denna kommer inte få tillräckligt mycket respons så att the average svensson hör det så det kommer inte bli någon ändring. Det är såna grejer som borde regleras imo. Nvidia började ju bra med 10*0 serien där laptopkorten presterande ungefär som desktopkorten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vanligt folk tror ju redan att 3GB automatiskt betyder sämre prestanda än 6GB så det är väl knappast förvirrande att 3GB varianten är långsammare även om de kanske borde lagt till ett Ti eller döpt det till 1065 på 6GB varianten.

De förstärker ju okunskapen genom att göra så.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X