Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det där visar inte alls att uppvärmningen var kraftigare på 1700-talet. Det visar bara vad som händer när man använder lokala väderdata i en diskussion om globalt klimat. Då kan man "bevisa" höge temperaturer eller kraftigare och snabbare temperaturvariationer i äldre tider.

Och det finns vissa cykler i klimatet. Det finns de som vill hävda att det finns en 60 år lång cykel där temperaturen stiger och sjunker om vartannat. Och visst ser man en sänkning 1880-1910, en ökning 1910-1940, sänkning igen till 1970 och sedan stigning till millennieskiftet. Problemet är att efter 1950 så har hela denna cykel hamnat på sniskan, det finns en genomgående stigning som ligger över dessa cykliska variationerna. Sänkningen ett par decennier efter 1950 förklaras rätt bra av att utgångsläget är en spik på 40-talet. Temperaturen är bara försänkt 1950-1970 ifall man har spiken kring 1940 som utgångsläge. Jämför man med tidigare decennier så är temperaturen förhöjd. Det är alltså samma felslut som när man har 1998 som utgångspunkt för att påstå att temperaturstigningen skulle ha avtagit på 2000-talet. Det handlar helt enkelt om handplockad referenspunkt.

Stigningen började redan för 200 år sedan. Det finns inget som har hamnat på sniskan. Människan har bidragit kanske 10-20 procent, resten är naturligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte, när jag var i Kina blev jag lite "mhe" . Är ju överflöd med Plast och bilar och all möjlig skit där. Och detta var i en stad med 9,6 miljoner människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Detta argumentet är jag väldigt trött på att höra.
Vad sjutton spelar det för roll om det är naturligt eller inte? Om hypotetiskt halva jordens befolkning dör i en istid (svält snarare än att folk fryser ihjäl), är det något vi inte aktivt ska göra något åt för att istiden kom "naturligt"??

Fast skillnaden mellan "människan är orsak, klimatförändringen är verkan" och om klimatförändringen är helt, eller delvis, naturlig, är att alla pengar i världen, och alla åtgärdsprogram som överhuvudtaget är upptänkliga, inte kan påverka en helt naturlig klimatförändring, och antagligen inte heller kan göra något åt en delvis naturlig klimatförändring.

Skrivet av downup:

Vet inte, när jag var i Kina blev jag lite "mhe" . Är ju överflöd med Plast och bilar och all möjlig skit där. Och detta var i en stad med 9,6 miljoner människor

Så är det ju tyvärr. Sverige har som vanligt fått för sig att det ska vara världens samvete, när sanningen är att även om vi, sett till föroreningar per person, var de näst värsta miljöbovarna i världen, skulle vårat bidrag på totalen fortfarande inte vara märkbart. Och nej, jag har ingen aning om i vilket land man faktiskt är, sett till föroreningar / person, värsta miljöbovarna. Man det är ett solklart faktum att vi inte kan påverka utgången överhuvudtaget, och att hämningslöst bränna resurser på det, är hål i huvudet. Det finns solklara intressen som inte oroar sig det minsta för den kommande klimatförändringen, eftersom Alaska, Kanada och Sibirien förväntas bli betydligt behagligare klimatzoner.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Happen: Du driver. Ge mig en enda källa på det. Om detta var "sant" kan jag lova dig att jag hade hört talas om det.

Googlade exakta orden du skrev. "co2 lag" och den första artikeln var pseudo-vetenskap med skrämselbloggresultat baserat på lokala temperaturer på antarktis ej globala temperaturer. Den tredje samt den fjärde artikeln motbevisade enbart den första. Vart försöker du komma? Läste inte nature artikeln då jag är trött och vetenskaplig litteratur kan vara rätt tråkig att läsa igenom klockan 1:38 på natten..

Fattar inget, vad tjänar du på att ljuga på internet? Det är ju inte ens en debatt just nu, du kan ju knappast ens kollat igenom mina källor jag uppgav i mitt förra svar, ändå har jag försökt sitta och läsa igenom dina smärtsamt ovetenskapliga artiklar från den självutnämnda "vetenskaps"-bloggosfären. Det är ju fullständigt hopplöst.

Om det nu är jättejobbigt att läsa den vetenskapliga litteraturen, kolla på youtube.

Denna kom upp i resultaten i din rekommenderade googling och vem denna killen än är har han grymt bra koll på det här med att undersöka källmaterialet. Något jag högst rekommenderar att du gör framöver om du ska verka seriös.

Så nu, på riktigt. Godnatt.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast skillnaden mellan "människan är orsak, klimatförändringen är verkan" och om klimatförändringen är helt, eller delvis, naturlig, är att alla pengar i världen, och alla åtgärdsprogram som överhuvudtaget är upptänkliga, inte kan påverka en helt naturlig klimatförändring, och antagligen inte heller kan göra något åt en delvis naturlig klimatförändring.

Så är det ju tyvärr. Sverige har som vanligt fått för sig att det ska vara världens samvete, när sanningen är att även om vi, sett till föroreningar per person, var de näst värsta miljöbovarna i världen, skulle vårat bidrag på totalen fortfarande inte vara märkbart. Och nej, jag har ingen aning om i vilket land man faktiskt är, sett till föroreningar / person, värsta miljöbovarna. Man det är ett solklart faktum att vi inte kan påverka utgången överhuvudtaget, och att hämningslöst bränna resurser på det, är hål i huvudet. Det finns solklara intressen som inte oroar sig det minsta för den kommande klimatförändringen, eftersom Alaska, Kanada och Sibirien förväntas bli betydligt behagligare klimatzoner.

Din logik är inte riktigt fullständig. Om människan (än om i liten grad) påverkar naturen så vore det den idioti att fortskynda på processen kan man ju tycka.

Sedan är det bara rent kontraproduktivt att resonera som du gör när det kommer till att "vara världens samvete". Tänk om alla nationer resonerade så? Hur skulle då överenskommelser om miljön ingås om alla väntade på att någon annan skulle ta steget? Oberoende vem som är "värst"? Det är inget bättre argument än "Men du först...".

Skrivet av downup:

Vet inte, när jag var i Kina blev jag lite "mhe" . Är ju överflöd med Plast och bilar och all möjlig skit där. Och detta var i en stad med 9,6 miljoner människor

Kina är absolut inget föredöme men de har iallafall börjat ändra lite på sina rutiner. Förhoppningsvis börjar de se miljöavtalet som de skrivit på som ett medel att skapa relationer med andra länder. I så fall så kommer både staten ifråga och världen i stort gagnas av det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast skillnaden mellan "människan är orsak, klimatförändringen är verkan" och om klimatförändringen är helt, eller delvis, naturlig, är att alla pengar i världen, och alla åtgärdsprogram som överhuvudtaget är upptänkliga, inte kan påverka en helt naturlig klimatförändring, och antagligen inte heller kan göra något åt en delvis naturlig klimatförändring.

Sakta i backarna nu... försöker du säga att människan inte kan påverka klimatet? Om vi är på väg mot en naturlig istid, menar du att människan inte skulle kunna göra ett dugg åt det, inte ens kunna göra den lite mildare, och vad har du för källa på det utanför din egen filosofi eller tro om att människan är liten och fjuttig eller nått? Givetvis är vissa åtgärder rimligare än andra, men du ger ju inte ens några konkreta förslag på vad du pratar om (och jag nämnde inga heller).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

@Happen: Du driver. Ge mig en enda källa på det. Om detta var "sant" kan jag lova dig att jag hade hört talas om det.

Googlade exakta orden du skrev. "co2 lag" och den första artikeln var pseudo-vetenskap med skrämselbloggresultat baserat på lokala temperaturer på antarktis ej globala temperaturer. Den tredje samt den fjärde artikeln motbevisade enbart den första. Vart försöker du komma? Läste inte nature artikeln då jag är trött och vetenskaplig litteratur kan vara rätt tråkig att läsa igenom klockan 1:38 på natten..

Fattar inget, vad tjänar du på att ljuga på internet? Det är ju inte ens en debatt just nu, du kan ju knappast ens kollat igenom mina källor jag uppgav i mitt förra svar, ändå har jag försökt sitta och läsa igenom dina smärtsamt ovetenskapliga artiklar från den självutnämnda "vetenskaps"-bloggosfären. Det är ju fullständigt hopplöst.

Om det nu är jättejobbigt att läsa den vetenskapliga litteraturen, kolla på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=zQ3PzYU1N7A

Denna kom upp i resultaten i din rekommenderade googling och vem denna killen än är har han grymt bra koll på det här med att undersöka källmaterialet. Något jag högst rekommenderar att du gör framöver om du ska verka seriös.

Så nu, på riktigt. Godnatt.

Du lever isåfall i en filterbubbla eftersom detta är välkänt, vilket även alarmisterna medger. Historiskt har temperaturen styrt CO2, alarmisterna säger att sedan 50-talet är det tvärtom, CO2 styr temperaturen , om detta påstående stämmer får vi först veta om ett par hundra år när vi har tillräckligt med data och förstår naturliga cykler.

Du vill inte läsa vetenskapliga rapporter, så då får du detta från NASA istället.https://svs.gsfc.nasa.gov/11362

Is there any merit to the studies that show that historical CO2 levels lag behind temperature, and not lead them?
Climate scientist Peter Hildebrand, Director of the Earth Science Division at NASA's Goddard Space Flight Center, says yes, there's merit to those studies. In the pre-industrial age, the CO2 response to temperature was that the temperature would go up and CO2 would go up. Or if the temperature went down, CO2 would go down. And the reason for that is when the temperature went up, the whole biosphere revved up and emitted CO2, and we had more CO2 in the atmosphere. So we understand that process.
In the post-industrial age, the opposite is true. Increasing CO2 in the atmosphere is leading to increased temperature. So two different things happened, one pre-industrial, where temperature was driving the CO2, and post-industrial, where CO2 was driving temperature. Which means a completely different physical-biological process is going on. And we don't understand what the consequence of that change is.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Sakta i backarna nu... försöker du säga att människan inte kan påverka klimatet? Om vi är på väg mot en naturlig istid, menar du att människan inte skulle kunna göra ett dugg åt det, inte ens kunna göra den lite mildare, och vad har du för källa på det utanför din egen filosofi eller tro om att människan är liten och fjuttig eller nått? Givetvis är vissa åtgärder rimligare än andra, men du ger ju inte ens några konkreta förslag på vad du pratar om (och jag nämnde inga heller).

När nästa istid kommer så har vi förhoppningsvis 1000 år av kvalitativ mätdata, vilket gör att man kommer i alla fall ha en rimlig chans att kunna förstå vad som påverkar klimatet och till vilken grad. Vi har idag 100 år av mätdata med termometrar på några få platser på jorden över land, över havet har vi några decennier av hyfsad mätdata, satelliter har bara mätt i 35 år. Med tanke på att man med klimat räknar på medelvärde över perioder på 30 år så har vi i mycket lite kvalitativ data.

IPCC gissar på mellan 0.3-1m ökad vattenivå till 2100. Där 0.3m är om vi nu drastiskt minskar utsläppen, till den grad att den hela industrialiserade världen sänker sin levnadsstandard u-lands nivå, och 1m om vi fortsätter att brassa på. Detta är baserat på datorprogram(modeller) som klimatforskarna har snickrat ihop som ska förutspå klimatet, som inte ens går att validera modeller förrns om typ 50 år, men låt oss anta att dom stämmer. Den naturliga höjningen av havsnivån har varit på 0.2m per 100 år innan människan ens kunde ha en möjlighet att påverka den, så om vi slutar med ALL förbränning av fossila bränslen idag så får vi rimligen minst 0.2m naturlig havshöjning. Nivån ökar såpass långsamt att det är helt onödigt att bränna massa pengar på att dra ner CO2 när vi inte ens vet om det spelar någon roll, spara pengarna och bygg vallar om det visar sig att havsnivån ökar för mycket. Det är inte direkt rocket science att slänga ut grus och lera på backen.

Om du är så oroad så kan du ju sluta åka bil, sluta flyga, sluta äta exotiskt mat (dvs mat söder om tyskland), inte köpa mer än två uppsättningar kläder om året osv. Eller så kan du fortsätta med detta med risken att du i framtiden kanske blir beskattad på några tior för att kunna bygga vallar i U-världen. I större delen av Sverige har vi landhöjning som gör att den relativa havsnivån kommer sjunka.

Permalänk

En familj i ett stort hus på landet, där det bor 12 personer updelat på 3 våningar,
10 av dem skitar ner som faan o gör inte ett skvatt åt det
1 försöker att hålla efter lite grand, men snackar mest om det.
1 gör nästan allt i huset, städar, tvättar, fixar o knäpper av påslagna lysknappar, i alla fall i sitt egna rum, skriker o gormar åt alla dem andra att de skall göra likadant, men de låtsas bara lyssna o säger ja ja, jag skall bara...

Jag är en av de andra 10, fast jag råkar dela rum med han som håller ordning.
Jag vet att han kanske har rätt, men jag skiter också fullständigt i det för jag vet att de andra 9 kommer ändå alldrig att ändra sitt beteende innan huset ändå ramlar ihop, och då orkar inte heller jag, så enkelt är det för mig i alla fall..

Edit: Vilken tur att alla inte tänker som mig, eller hur?, jag skall bara.........

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Din logik är inte riktigt fullständig. Om människan (än om i liten grad) påverkar naturen så vore det den idioti att fortskynda på processen kan man ju tycka.

1. Vi har alltså av en slump hamnat i ett klimat som är optimalt, och allt avvikelse är negativ?
2. Anta att alla förändringar är negativa. Det verkar som att du tror att få ner CO2 halten inte är värre än en axelryckning. Det innebär en enorm kostnad och kraftigt försämrad levnadsstandard om man verkligen vill ha en rimlig chans att kunna minska CO2 halten. Har du ens funderat på hur levnadstandarden mellan de två alternativen(minska CO2 eller köra på som vanligt) skulle se ut? Du verkar bara tänka på det som händer om klimat förändras, inte vad som händer på grund av själva uppoffringen.

Skrivet av Xinpei:

Sedan är det bara rent kontraproduktivt att resonera som du gör när det kommer till att "vara världens samvete". Tänk om alla nationer resonerade så? Hur skulle då överenskommelser om miljön ingås om alla väntade på att någon annan skulle ta steget? Oberoende vem som är "värst"? Det är inget bättre argument än "Men du först...".

Kina är absolut inget föredöme men de har iallafall börjat ändra lite på sina rutiner. Förhoppningsvis börjar de se miljöavtalet som de skrivit på som ett medel att skapa relationer med andra länder. I så fall så kommer både staten ifråga och världen i stort gagnas av det.

Vet du ens vad Paris avtalet innebar? Alla nationer fick skriva ett eget papper där dom själva valde exakt vad dom var villiga att göra. Kina ska fortsätta öka sina utsläpp med löfte om att ökningen slutar 2030. Indien har bara lovat att inte accelerera utsläppen. Putin medger öppet att Ryssland inte tror på klimatförändringar skapade av människan, dom har inte lovat något alls, så du kan själv räkna ut vad dom kommer att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Din logik är inte riktigt fullständig. Om människan (än om i liten grad) påverkar naturen så vore det den idioti att fortskynda på processen kan man ju tycka.

Personligen kan jag ju snarare tycka att det är idioti att kasta all världens pengar i en hög och elda upp dem, för att fördröja ett oundvikligt resultat som då kommer bara ett par år senare i alla fall. Effekten är inte på något sätt värd uppoffringen.

Skrivet av Xinpei:

Sedan är det bara rent kontraproduktivt att resonera som du gör när det kommer till att "vara världens samvete". Tänk om alla nationer resonerade så? Hur skulle då överenskommelser om miljön ingås om alla väntade på att någon annan skulle ta steget? Oberoende vem som är "värst"? Det är inget bättre argument än "Men du först...".

Så du är fullt nöjd med att avsluta mänsklig utveckling, flytta tillbaka till grottor i bergen, och kojor i skogen, med i det närmaste obefintlig levnadsstandard, för att förhindra något, som i alla fall, oavsett om det är mänsklig påverkan eller ej som ligger bakom, som garanterat kommer att hända i alla fall? Det är ju som jag nämnt ett par gånger, trots allt så att de vi försöker vara samvete åt, inte ens ser det här som något dåligt.

Skrivet av Xinpei:

Kina är absolut inget föredöme men de har iallafall börjat ändra lite på sina rutiner. Förhoppningsvis börjar de se miljöavtalet som de skrivit på som ett medel att skapa relationer med andra länder. I så fall så kommer både staten ifråga och världen i stort gagnas av det.

För Kina handlar det om ekonomi, och levnadsstandard. Folk bor fortfarande i primitiva hus, med stampat jordgolv, på landet. De har inte en chans att försörja sitt land med allt det behöver utan att vara en enorm CO2 producent i åratal. Det handlar inte ens om vad man vill. De bygger kärnkraft för fullt, har världens största vattenkraftsdammar osv. Men de har inte på något sätt de ekonomiska förutsättningarna för att byta ut en åldrad fordonsflotta, och ersätta den med en modern elektrisk. De kommer bränna fossila bränslen, till långt efter allas "worst case scenario" CO2 halt i luften passerats med råge. De har inget annat faktiskt val. Och de är långt från ensamma, men unika i sin storlek.

Skrivet av dpom86:

Sakta i backarna nu... försöker du säga att människan inte kan påverka klimatet?

Inte egentligen. Jag är av åsikten att det inte spelar någon roll om vi kan eller inte, för det finns så stora ekonomiska intressen bakom en förändring mot varmare klimat, att vi kan göra vad vi vill här, det kommer ske i alla fall. Jag är av åsikten att människan åtminstone delvis varit med och påverkat, men att man i dag på så många håll ser förändringen som positiv, och inte kommer göra något för att stoppa den.

Skrivet av dpom86:

Om vi är på väg mot en naturlig istid, menar du att människan inte skulle kunna göra ett dugg åt det, inte ens kunna göra den lite mildare, och vad har du för källa på det utanför din egen filosofi eller tro om att människan är liten och fjuttig eller nått? Givetvis är vissa åtgärder rimligare än andra, men du ger ju inte ens några konkreta förslag på vad du pratar om (och jag nämnde inga heller).

Fast just nu oroar man sig inte för en istid. Man oroar sig för en klimatförändring som förväntas göra stora arealer i Alaska, Kanada och Sibirien klart mer behagliga att vistas i, och mer produktiva. (betes och åkermark, avser jag främst.) Det spelar helt enkelt ingen som helst roll vad vi gör, eller inte gör här i Sverige, de närmaste 100 åren kommer utvecklas på samma sätt oavsett. Kina kommer fortsätta släppa ut CO2 och miljöförstöra, i en jakt på en levnadsstandard som vi här tar som så självklar att vi uppenbarligen tröttnat på, USA, Kanada, och Ryssland kommer fortsätta se förändringen som något positivt eftersom de står att tjäna enormt på den.

Skrivet av Happen:

Putin medger öppet att Ryssland inte tror på klimatförändringar skapade av människan, dom har inte lovat något alls, så du kan själv räkna ut vad dom kommer att göra.

Jag är rätt säker på att orsaken till det uttalandet är politiskt snarare än vad man faktiskt "tror på". Det är helt enkelt smartare att inte tro på en mänsklig påverkan överhuvudtaget, än att kallsinnigt gå ut och säga att man ser förändringen som positiv, och gärna säljer billiga fossila bränslen till alla som är villiga att använda dem i förhoppningen om att det faktiskt gör något, så att Sibirien går att använda som en enorm vete-åker. (Nå, det är nu garanterat inte de enda planerna man har för Sibirien) I det läget blir det irrelevant vad man faktiskt tror på eller inte. Och det känns ganska fåfängt att tro att Sverige ska kunna påverka överhuvudtaget, när Moskva har större befolkning än hela vårat land. Det är väl lite här folk missar något ganska viktigt. Perspektiv. Om man är villig att göra det ultimata offret, kollektivt självmord, så att hela Sverige blir helt CO2 neutralt, eller egentligen, blir en negativ CO2 producent (alltså, binder mer CO2 än vad som frigörs) så kommer det inte få en mätbar effekt på totalen. Hur skulle det ens kunna.
Vi syns inte i statistiken. Fan, en skala på befolkning i olika länder, i andelar av världen totala befolkning:

Sverige är inte ens med. Vi hamnar i "other" kategorin tillsammans med de 174, till 225 (beroende på hur man räknar vad som är, eller inte är länder.) andra länderna som tillsammans utgör nästan 30 % av världens befolkning. Om någon tror att vi ens utgör en signifikant befolkningsmängd i den gruppen, är de drömmare... Vi kommer aldrig kunna påverka klimatet åt någon annan. Oavsett om vi gemensamt lyckas bestämma oss för att göra allt, oavsett pris.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men de har inte på något sätt de ekonomiska förutsättningarna för att byta ut en åldrad fordonsflotta, och ersätta den med en modern elektrisk.

Jag rekommenderar att du åker till kina och tittar. Bilarna är förvånansvärt nya och en hel del såväl taxis som bussar är eldrivna.

Det satsas stora summor på förnyelsebar energi och man byter ut kolkraftverk mot naturgaskraftverk.

Dock med en stor befolkning och en ambition att ha en stor industri så blir det en enorm miljöpåverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är rätt säker på att orsaken till det uttalandet är politiskt snarare än vad man faktiskt "tror på". Det är helt enkelt smartare att inte tro på en mänsklig påverkan överhuvudtaget, än att kallsinnigt gå ut och säga att man ser förändringen som positiv, och gärna säljer billiga fossila bränslen till alla som är villiga att använda dem i förhoppningen om att det faktiskt gör något, så att Sibirien går att använda som en enorm vete-åker. (Nå, det är nu garanterat inte de enda planerna man har för Sibirien) I det läget blir det irrelevant vad man faktiskt tror på eller inte. Och det känns ganska fåfängt att tro att Sverige ska kunna påverka överhuvudtaget, när Moskva har större befolkning än hela vårat land. Det är väl lite här folk missar något ganska viktigt. Perspektiv. Om man är villig att göra det ultimata offret, kollektivt självmord, så att hela Sverige blir helt CO2 neutralt, eller egentligen, blir en negativ CO2 producent (alltså, binder mer CO2 än vad som frigörs) så kommer det inte få en mätbar effekt på totalen. Hur skulle det ens kunna.
Vi syns inte i statistiken. Fan, en skala på befolkning i olika länder, i andelar av världen totala befolkning:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/35/World_population_percentage.png/800px-World_population_percentage.png

Enligt denna källa har han sagt att det bra.

"Climate change brings in more favorable conditions and improves the economic potential of this region,” he said, referring to Russia’s push for oil and mineral extraction as well as possible new northern shipping lanes as the ice recedes.

https://inews.co.uk/news/world/vladimir-putin-climate-change-...

Permalänk
Medlem

Flesta har synen att människans aktivitet senaste hundratals åren har förstört naturen. Kol, oljeutläpp, mycket plaster i havet, sopor dumpats i mark och i u-länder, smog och så vidare. Varför inte bara lägga stridsyxan åt sidan om vem som har rätt och då låta förstörelsen expandera. Bättre att samarbeta på för att minska skadliga utsläppen än att stirra blint på koldioxid.

Jag oroar mig mest för nerkylning är uppvärmning. Historiskt sett har civilisationer blomstrat när globala temperaturen ökat och dom kollapsat och sjukdomar spridit sig när det blivit kallare. Nu med att solens aktivitet sjunker så kommer klimatet bli kallare. Dags att bunkra långkallingar........

Årets Earth Hour var den mest icke-rapporterade någonsin. Läste någonstans om att det var denna helg men annars helt tyst i media. Luften gått ur koldioxiden?

Permalänk
Medlem

Denna bild visar hur BNP per capita (%) förändras vid 1 grad enligt IMF.

Permalänk
Medlem

Älskling, jag krympte djuren!

Nu varnar forskare för att vissa djur kan komma att krympa pågrund av uppvärmningen! Ytterligare något att öka klimatångesten med.

https://www.telegraph.co.uk/science/2017/03/15/climate-change...

“Dwarfing appears to be a common evolutionary response of some mammals during past global warming events, and the extent of dwarfing seems related to the magnitude of the event,” said lead author Dr Abigail Ambrosia, of the University of New Hampshire.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara rubriken säger ju allt" Tror ni på......."

Detta handlar om helt vanlig VETENSKAPLIG forskning och inte om tro men man baxnar när man läser vissa inlägg som lutar sej mot sekt_religiös tro, men men vem som helst kan ju tycka dumheter på nätet men få insatta orkar hålla på med tramset på internet de diskuterar på universiteten och upplysta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Bara rubriken säger ju allt" Tror ni på......."

Detta handlar om helt vanlig VETENSKAPLIG forskning och inte om tro men man baxnar när man läser vissa inlägg som lutar sej mot sekt_religiös tro, men men vem som helst kan ju tycka dumheter på nätet men få insatta orkar hålla på med tramset på internet de diskuterar på universiteten och upplysta forum.

FNs IPCC säger att klimatkänsligheten är troligtvis mellan 1.5C - 4.5C, men man kan inte utesluta att den är under 1C eller över 6C. Dom säger även att det inte går att göra en "best estimate". En klimatkänslighet på 1.5C leder inte till något hot. Så jo, det handlar om vad man tror. Nästa gång kan det vara bra att ta reda på fakta innan du häver ut dig grundlösa påståenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Personligen kan jag ju snarare tycka att det är idioti att kasta all världens pengar i en hög och elda upp dem, för att fördröja ett oundvikligt resultat som då kommer bara ett par år senare i alla fall. Effekten är inte på något sätt värd uppoffringen.

Så du är fullt nöjd med att avsluta mänsklig utveckling, flytta tillbaka till grottor i bergen, och kojor i skogen, med i det närmaste obefintlig levnadsstandard, för att förhindra något, som i alla fall, oavsett om det är mänsklig påverkan eller ej som ligger bakom, som garanterat kommer att hända i alla fall? Det är ju som jag nämnt ett par gånger, trots allt så att de vi försöker vara samvete åt, inte ens ser det här som något dåligt.

För det är ju verkligen vad som händer..... Kom igen nu. Att satsa på gröna alternativ betyder inte att man slänger alla pengar på elden eller lever i grottor.

Den utveckling man ser idag är faktiskt enastående. Det finns så många alternativ från Biodiesel till elbilar som potentiella ersättning till diverse bilar. Sedan så är Sverige ledande inom kärnkraft. Så din kommentar är bara underlig.

Skrivet av Happen:

FNs IPCC säger att klimatkänsligheten är troligtvis mellan 1.5C - 4.5C, men man kan inte utesluta att den är under 1C eller över 6C. Dom säger även att det inte går att göra en "best estimate". En klimatkänslighet på 1.5C leder inte till något hot. Så jo, det handlar om vad man tror. Nästa gång kan det vara bra att ta reda på fakta innan du häver ut dig grundlösa påståenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu ska vi inte kasta sten i glashus här. Mycket du själv haspar ur dig är åsikter förklädd som fakta. Bara för att det finns ett långt spann över antal grader som kan uppnås så betyder det inte att det är falskt. Du har delvis rätt att 1.5C inte leder till något hot.. TROR MAN. Detta är alltså spekulationer. Ett mål man hoppas kunna nå inom en rimlig framtid. Däremot menar många forskare att detta mål inte är ens troligt att nå.

https://www.scientificamerican.com/article/limiting-global-wa...

Skrivet av Happen:

"Så länge som någon annan skadas am i right?"

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Du lever isåfall i en filterbubbla eftersom detta är välkänt, vilket även alarmisterna medger. Historiskt har temperaturen styrt CO2, alarmisterna säger att sedan 50-talet är det tvärtom, CO2 styr temperaturen , om detta påstående stämmer får vi först veta om ett par hundra år när vi har tillräckligt med data och förstår naturliga cykler.

Du vill inte läsa vetenskapliga rapporter, så då får du detta från NASA istället.https://svs.gsfc.nasa.gov/11362

Is there any merit to the studies that show that historical CO2 levels lag behind temperature, and not lead them?
Climate scientist Peter Hildebrand, Director of the Earth Science Division at NASA's Goddard Space Flight Center, says yes, there's merit to those studies. In the pre-industrial age, the CO2 response to temperature was that the temperature would go up and CO2 would go up. Or if the temperature went down, CO2 would go down. And the reason for that is when the temperature went up, the whole biosphere revved up and emitted CO2, and we had more CO2 in the atmosphere. So we understand that process.
In the post-industrial age, the opposite is true. Increasing CO2 in the atmosphere is leading to increased temperature. So two different things happened, one pre-industrial, where temperature was driving the CO2, and post-industrial, where CO2 was driving temperature. Which means a completely different physical-biological process is going on. And we don't understand what the consequence of that change is.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förutsätter att hen menade ditt "10-20%" uttalande, backa gärna det med fakta.

Sen verkar du inte ha läst det hen länkat eller ens brytt dig om att kolla videon hen länkade, ingen har förnekat att CO2 har ökat efter temperaturtoppar, det säger dock ingenting om att CO2 också kan höja temperaturen. Hela "co2 lag" argumentet drar slutsatser som inte går att dra utifrån datan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag rekommenderar att du åker till kina och tittar. Bilarna är förvånansvärt nya och en hel del såväl taxis som bussar är eldrivna.

Jag syftade annars på den mindre bemedlade delen av befolkningen, och den fordonsflotta som finns på landet.

Skrivet av joakim99:

Det satsas stora summor på förnyelsebar energi och man byter ut kolkraftverk mot naturgaskraftverk.

Pest eller kolera. Däremot gör Kina enorma satsningar på kärnkraft, och har ett par av, om inte världens största vattenkraftverk.

Skrivet av Happen:

Enligt denna källa har han sagt att det bra.

"Climate change brings in more favorable conditions and improves the economic potential of this region,” he said, referring to Russia’s push for oil and mineral extraction as well as possible new northern shipping lanes as the ice recedes.

Ärligare än väntat, men det är ju precis det jag skriver ovan. Det är smidigare att säga "tror inte på det", än "Äh, halva Kina under vatten. Skiter väl jag i, Sibirien blir ju odlingsbart", det ena är kanske lite dåligt för ens image, det andra är ju helt värdelöst för ens image.

Skrivet av Xinpei:

För det är ju verkligen vad som händer..... Kom igen nu. Att satsa på gröna alternativ betyder inte att man slänger alla pengar på elden eller lever i grottor.

Att uppmuntra miljövänligt är en sak. Att subventionera exempelvis vindkraft så hårt att det inte längre är lönsamt att bygga kärnkraft, är att elda upp pengar.

Skrivet av Xinpei:

Den utveckling man ser idag är faktiskt enastående. Det finns så många alternativ från Biodiesel till elbilar som potentiella ersättning till diverse bilar.

Men du får inte tanka dem. Jag kan byta soppafilter i morgon, stoppa ny mjukvara i bilen, och köra på E85 i fortsättningen. Men då är jag olaglig.

Skrivet av Xinpei:

Sedan så är Sverige ledande inom kärnkraft. Så din kommentar är bara underlig.

Ledande inom kärnkraft, hur då menar du? Vi har 8, varav 2 ska stängas av nästa, och nästa år igen, vi bygger inga nya, och de som startade senast startades var reaktor tre, i både Forsmark, och Oskarshamn. 1985. Jag tänker inte påstå att lägre genomsnitts ålder här i tråden än på våra kärnkraftverk, men så värst ledande är vi då inte...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag syftade annars på den mindre bemedlade delen av befolkningen, och den fordonsflotta som finns på landet.

Pest eller kolera. Däremot gör Kina enorma satsningar på kärnkraft, och har ett par av, om inte världens största vattenkraftverk.

Ärligare än väntat, men det är ju precis det jag skriver ovan. Det är smidigare att säga "tror inte på det", än "Äh, halva Kina under vatten. Skiter väl jag i, Sibirien blir ju odlingsbart", det ena är kanske lite dåligt för ens image, det andra är ju helt värdelöst för ens image.

Att uppmuntra miljövänligt är en sak. Att subventionera exempelvis vindkraft så hårt att det inte längre är lönsamt att bygga kärnkraft, är att elda upp pengar.

Men du får inte tanka dem. Jag kan byta soppafilter i morgon, stoppa ny mjukvara i bilen, och köra på E85 i fortsättningen. Men då är jag olaglig.

Ledande inom kärnkraft, hur då menar du? Vi har 8, varav 2 ska stängas av nästa, och nästa år igen, vi bygger inga nya, och de som startade senast startades var reaktor tre, i både Forsmark, och Oskarshamn. 1985. Jag tänker inte påstå att lägre genomsnitts ålder här i tråden än på våra kärnkraftverk, men så värst ledande är vi då inte...

Vem som är ledande inom kärnkraft har inget med antal kärnkraftverk att göra utan har med teknologi att göra.. Forskning inom kärnkraft är Sverige dessutom ledande inom. Sovjetunionen hade flest kärnkraftverk av alla nationer i världen 1980. Hindrade inte deras reaktorer att vara omoderna redan när de byggdes.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vem som är ledande inom kärnkraft har inget med antal kärnkraftverk att göra utan har med teknologi att göra.. Forskning inom kärnkraft är Sverige dessutom ledande inom. Sovjetunionen hade flest kärnkraftverk av alla nationer i världen 1980. Hindrade inte deras reaktorer att vara omoderna redan när de byggdes.

Men Sverige är ledande, för att man pratar om reaktortyper, som ryssarna bygger i dag? Dessutom, forskning på fission, något vi i åratal inte fick forska om, och därför hamnade löjligt efter på, prioriteras i stället för fusion, när vi redan ligger åtminstone 25 år efter med att bygga kommersiella reaktorer, för elproduktion. Nä, vi kommer aldrig bli överens om hur man är "ledande inom kärnkraft" det är helt klart.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men Sverige är ledande, för att man pratar om reaktortyper, som ryssarna bygger i dag? Dessutom, forskning på fission, något vi i åratal inte fick forska om, och därför hamnade löjligt efter på, prioriteras i stället för fusion, när vi redan ligger åtminstone 25 år efter med att bygga kommersiella reaktorer, för elproduktion. Nä, vi kommer aldrig bli överens om hur man är "ledande inom kärnkraft" det är helt klart.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&arti...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om sverigesradios är en pålitlig källa, med tanke på att majoriteten som arbetar där är V och MP. Men jag tror inte på det hela, isåfall hade vi varit körda långt innan detta. Jag tror att vi går igenom faser. Översvämningar och torka har pågått i vissa områden i evigheter. Helt plötsligt så är torkan i länder syd om oss något nytt. Nej, det har varit så i evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Jag vet inte om sverigesradios är en pålitlig källa, med tanke på att majoriteten som arbetar där är V och MP. Men jag tror inte på det hela, isåfall hade vi varit körda långt innan detta. Jag tror att vi går igenom faser. Översvämningar och torka har pågått i vissa områden i evigheter. Helt plötsligt så är torkan i länder syd om oss något nytt. Nej, det har varit så i evigheter.

Har du belägg för det du påstår eller är det bara något du känner? Att översvämningar händer oftare och oftare är ett tecken på ett ändrat klimat. Att SR skulle vara opålitliga bara för att de påstås vara V och MP sympatisörer är ju ett ganska roligt påstående. Var går gränsen? Måste man vara M för att vara trovärdiga? Eller kanske KD? SD? :>

https://climate.nasa.gov/effects/

https://www.climatecommunication.org/climate/global-warming/

https://www.gfdl.noaa.gov/global-warming-and-hurricanes/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är för lite fokus på den ständiga befolkningsökningen då vi trots allt har begränsade resurser på jorden. Ökande befolkning orsakar öknars utbredning, skogar huggs ner, ger brist på dricksvatten, miljöföroreningar och konflikter som tom leder till krig. FN och hjälporganisationer borde satsa mycket mer resurser på familjeplanering och utbildning i fattiga länder och bygga upp grundläggande infrastruktur istället för att ständigt göra akuta insatser när svält och torka uppstår i olika delar i världen.

"Om ytterligare tre miljarder människor skulle generera 2 ton CO2 per person och år – en låg nivå jämfört med genomsnittet i dag som i många EU-länder ligger på 8 ton eller i USA på nära 20 ton per person – skulle det extra bidraget till klimatpåverkan vara 6 miljarder ton årligen. Det innebär en total ökning med 20 procent, betydligt mer än exempelvis Europas gemensamma utsläpp idag."

"En fortsatt befolkningstillväxt kommer även att öka spänningarna mellan olika folkgrupper och länder, eftersom kampen om knappa resurser tilltar."
https://www.svd.se/vi-maste-forsoka-begransa-befolkningsoknin...

"Överbefolkning. Snabb och stor befolkningsökning nämns sällan eller aldrig i samband med rapporteringen om konflikter och miljöproblem."

"I Syrien, ett relativt ofruktbart land mindre än halva Sverige, ökade befolkningen från nio miljoner 1980 till nästan 22 miljoner 2011. Upproret mot diktatorn Bashar al-Assad tolkas i regel som en del av den arabiska våren. Men mellan 2006-2011 rådde svår torka och vattenbrist"
http://www.gp.se/nyheter/debatt/kraftig-befolknings%C3%B6knin...

"Den snabba befolkningsökningen innebär oundvikligen också större invandringsströmmar, ifall inte människorna i Afrika får drägligare levnadsvillkor. FN konstaterar att unga människor i dagens värld har tillgång till internet, och därigenom kan få kunskap om ett bättre liv i till exempel EU."
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/30/varldens-befolkning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Jag tycker det är för lite fokus på den ständiga befolkningsökningen då vi trots allt har begränsade resurser på jorden. Ökande befolkning orsakar öknars utbredning, skogar huggs ner, ger brist på dricksvatten, miljöföroreningar och konflikter som tom leder till krig. FN och hjälporganisationer borde satsa mycket mer resurser på familjeplanering och utbildning i fattiga länder och bygga upp grundläggande infrastruktur istället för att ständigt göra akuta insatser när svält och torka uppstår i olika delar i världen.

"Om ytterligare tre miljarder människor skulle generera 2 ton CO2 per person och år – en låg nivå jämfört med genomsnittet i dag som i många EU-länder ligger på 8 ton eller i USA på nära 20 ton per person – skulle det extra bidraget till klimatpåverkan vara 6 miljarder ton årligen. Det innebär en total ökning med 20 procent, betydligt mer än exempelvis Europas gemensamma utsläpp idag."

"En fortsatt befolkningstillväxt kommer även att öka spänningarna mellan olika folkgrupper och länder, eftersom kampen om knappa resurser tilltar."
https://www.svd.se/vi-maste-forsoka-begransa-befolkningsoknin...

"Överbefolkning. Snabb och stor befolkningsökning nämns sällan eller aldrig i samband med rapporteringen om konflikter och miljöproblem."

"I Syrien, ett relativt ofruktbart land mindre än halva Sverige, ökade befolkningen från nio miljoner 1980 till nästan 22 miljoner 2011. Upproret mot diktatorn Bashar al-Assad tolkas i regel som en del av den arabiska våren. Men mellan 2006-2011 rådde svår torka och vattenbrist"
http://www.gp.se/nyheter/debatt/kraftig-befolknings%C3%B6knin...

"Den snabba befolkningsökningen innebär oundvikligen också större invandringsströmmar, ifall inte människorna i Afrika får drägligare levnadsvillkor. FN konstaterar att unga människor i dagens värld har tillgång till internet, och därigenom kan få kunskap om ett bättre liv i till exempel EU."
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/30/varldens-befolkning...

Det är ett problem som är mycket svårt att lösa eftersom alla världens ekonomier bygger på en ständigt växande befolkning som tar hand om den äldre befolkningen. Vi hör ju ofta politiker i Sverige som säger att vi måste öka vår befolkning för att klara tillväxten.

Permalänk
Medlem

Dagens ledare är för fega och ser bara till sin egen makt och skjuter över problemen till nästa generation. Men både i Kina och Japan räknar man med minskande befolkning och där ser man inte det som ett problem. Japan tex jobbar hårt med robotisering inom industrin men även inom sjuk- och äldrevården. Redan idag finns tekniken för att ersätta städare, chaufförer, enklare kontorsjobb, serveringspersonal mm mm. Saknas bara politiskt mod och vilja för att genomföra det!

Då detta är ett dataforum så kan vi relatera till spelvärlden: Med en stabil världspopulation på låt säga ~7 miljarder så skulle människan kunna gå från Zergs till att bli som Protoss

"Ett argument mot sänkta födelsetal är att vi då får färre unga som ska försörja fler gamla. Men om Kina klarar av detta, trots sitt drastiska ettbarnsystem, borde de mycket rikare industriländerna kunna hantera problemet."
https://www.svd.se/vi-maste-forsoka-begransa-befolkningsoknin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Det är ett problem som är mycket svårt att lösa eftersom alla världens ekonomier bygger på en ständigt växande befolkning som tar hand om den äldre befolkningen. Vi hör ju ofta politiker i Sverige som säger att vi måste öka vår befolkning för att klara tillväxten.

I framtiden ja. Just nu har Sverige en ganska stor tillväxt. Detta trots att man satsar på att vara ledande inom grön energi.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhalle...

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/natio...

Sveriges tillväxt är mer än dubbla den av Norges t.ex. (3,2% mot 1%).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |