Problem med trådat nätverk via internetjack (Wall Mount)

Permalänk

Problem med trådat nätverk via internetjack (Wall Mount)

Som ni ser i i titeln har jag ett internetjack som inte vill leverera den hastighet som det ska, får ut cirka 10/10 via detta jack. Det blev så här när vi monterade de nya jacken. Tidigare hade vi en enda lång sladd från router --> dator genom hela huset. Problemet uppstod när vi installerade jacken och "drog om" sladden så att sladden/uppkopplingen går enligt följande: Router --> internetjack --> sladd som går över vinden --> internet jack --> dator. Alla (3) sladdar är cat6 och skall ej begränsa hastigheten, Sladden som kopplar ihop jacken är samma som tidigare gick genom hela huset och fungerade finfint. Vad kan ha gått fel?

Lite bakgrund:

Har 100/100 abonnemang
Trådlöst fungerar perfekt
Trådat fungerar också perfekt (utom via just detta jack)
De 8 sladdarna i cat6 kabeln har jag sett till så att de sitter rätt och inte glappar (Har monterat jacken två gånger för att vara säker på detta inte var problemet)

Tacksam för svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad säger en kabeltestare? Fungerar kablarna på varje sida av vägg?
Vad säger datorn/enhet du testat? Inställd på Auto eller låst till xxx Mbit?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Som ni ser i i titeln har jag ett internetjack som inte vill leverera den hastighet som det ska, får ut cirka 10/10 via detta jack. Det blev så här när vi monterade de nya jacken. Tidigare hade vi en enda lång sladd från router --> dator genom hela huset. Problemet uppstod när vi installerade jacken och "drog om" sladden så att sladden/uppkopplingen går enligt följande: Router --> internetjack --> sladd som går över vinden --> internet jack --> dator. Alla (3) sladdar är cat6 och skall ej begränsa hastigheten, Sladden som kopplar ihop jacken är samma som tidigare gick genom hela huset och fungerade finfint. Vad kan ha gått fel?

Lite bakgrund:

Har 100/100 abonnemang
Trådlöst fungerar perfekt
Trådat fungerar också perfekt (utom via just detta jack)
De 8 sladdarna i cat6 kabeln har jag sett till så att de sitter rätt och inte glappar (Har monterat jacken två gånger för att vara säker på detta inte var problemet)

Tacksam för svar.

Har du använt en TP kabel mellan två jack med kroneplint eller liknande så kan det mycket väl vara det. Installationskabel är annorlunda än den kabel som används till vanliga nätverkskablar. Prova att se över dina kopplingar så att de sitter som de ska och att det är bra kontakt. Passa även på att kolla så att du kopplat rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Sladden som kopplar ihop jacken är samma som tidigare gick genom hela huset och fungerade finfint. Vad kan ha gått fel?
De 8 sladdarna i cat6 kabeln har jag sett till så att de sitter rätt och inte glappar (Har monterat jacken två gånger för att vara säker på detta inte var problemet)

Har du använt en patchkabel till fast installation så blir det lätt glapp och det räcker inte heller att bara få kontakt utan du måste hålla ihop paren på rätt sätt då partvinningen är kritiskt viktig för funktionen.
Har du inte kontrollerat det med en professionell nätverkstestare så tror jag inte på att du har kopplat rätt och fått bra kontakt och jag skulle byta ut kabeln till installationskabel och koppla om det och då verkligen se till att paren inte delas utan kopplas enlligt standard.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Problem via Ethernet

Hej,
Har nyligen installerat 2st wallmounts mellan datorn och routern för att få snyggare kablage men nätverket vill inte prestera. Har 100/100 trådlöst men via dessa två jack är det endast 10/10Mbit/s. Alla kablar är Cat6, installerat med hjälp av rätt verktyg samt kabeln mellan uttagen är en installationskabel. Vad kan vara fel? Dragningen ser ut enligt följande:
Router --> internetjack --> sladd över vinden --> internet jack --> dator.

Det enda jag kommer på som kan vara fel är att internetjacken möjligtvis inte är cat5/6 utan cat4(?)

Edit: Innan jag hade dessa två jack emellan datorn coh routern var det inga problem, hastigheten var 100/100 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Dålig kontakt skulle jag tro.

Du har säkert bara ett par av fyra eller så.. Testat med nätverkstestare?

Edit: du menar 10 megabit och inte 10 megabyte per sekund?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Karaff:
Mbit/s (Enligt bredbandskollen) Vet inte riktigt vad skillnaden är mellan megabit och megabyte.
Tvivlar på att det är kontakten mellan kabel och jacket eftersom jag ominstallerat det ett flertal gånger då jag trodde det var problemet först.

Nej har inte testat med en nätverkstestare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

@Karaff:
Mbit/s (Enligt bredbandskollen) Vet inte riktigt bad skillnaden är mellan megabit och megabyte.
Tvivlar på att det är kontakten mellan kabel och jacket eftersom jag ominstallerat det ett flertal gånger då jag trodde det var problemet först.

Nej har inte testat med en nätverkstestare

Symptomen du beskriver stämmer in på felkoppling. Att du gjort om kanske avhjälper dålig kontraktering men inte felkoppling om du håller dig till samma schema.
Detektiverna på Swec brukar uppskatta detaljerad beskrivning av miljön, bl.a. vilken tråd (färgkod) som går till vilket stift och vilken utrustning som sitter i endera ände för att bättre kunna hjälpa dig med felsökningen.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/917087-faq-megabit-ell...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Luddeboy2010: 1 byte = 8 bit.

Vidare, har du provat att koppla varje kabel direkt mellan datorn och senast kända, fullfarst-punkt? Bra sätt att testa om kablarna spökar eller konvertern.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

@Karaff:
Mbit/s (Enligt bredbandskollen) Vet inte riktigt bad skillnaden är mellan megabit och megabyte.
Tvivlar på att det är kontakten mellan kabel och jacket eftersom jag ominstallerat det ett flertal gånger då jag trodde det var problemet först.

Nej har inte testat med en nätverkstestare

Kolla status på nätverkskortet i nätverks och delningscenter (https://i.stack.imgur.com/C8pgW.png). Kolla så att hastigheten är 1Gbps eller 100Mbit beroende på vad routern klarar. Då har länken förutsättningarna.

Permalänk

@jocke92:
Hastigheten som står är 10.0 Mbit/s.
Det står också
IPv4: Internet
IPv6: Nätverksåtkomst saknas
Kan detta ha något med problemet att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

@Karaff:
Mbit/s (Enligt bredbandskollen) Vet inte riktigt vad skillnaden är mellan megabit och megabyte.
Tvivlar på att det är kontakten mellan kabel och jacket eftersom jag ominstallerat det ett flertal gånger då jag trodde det var problemet först.

Nej har inte testat med en nätverkstestare

Det är VÄLDIGT viktigt att:

Du kopplar exakt enligt anvisning och håller ihop paren rätt
Paren skall vara exakt lika långa
Paren skall inte tvinnas upp mer än absolut nödvändigt
Att man trycker ner ledarna ordentligt i plinten
Att du kapar bort det som blir över efter plinten, detta görs automatiskt om du använder ett kroneverktyg
Kabeln skall inte böjas med för snäva böjar, signalen kör av vägen i skarpa kurvor

Du har nog bara misslyckats med kontakteringen, det är lätt att misslyckas när man är ny på detta..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Testa också båda kablar genom att koppla datorn direkt till den router eller switch med en kabel i taget och verifiera att det fungerar, du bör få 1Gbit.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

@jocke92:
Hastigheten som står är 10.0 Mbit/s.
Det står också
IPv4: Internet
IPv6: Nätverksåtkomst saknas
Kan detta ha något med problemet att göra?

Ja då är det något fel på din koppling. Antingen ligger inte färgerna rätt eller har du inte fått tillräckligt bra kontakt. Du kan också ha tvinnat upp paren för mycket. Ta gärna bild på ditt uttag.

Det är alltid bra att ha en enkel testare som kostar 200kr på Kjell. Samt att läsa deras guide som är gratis.

Permalänk

@GLaDER: Har testat varje kabel för sig och de klarar av minst 100/100 (Testade via bredbandskollen)

Permalänk
Medlem

@jocke92:

Ja köpte väskan på kjell som hade verktyg och testare för några hundra, lätt värt det.

Även om testaren är väldigt simpel så ser man om paren har kontakt och ligger i rätt följd, underlättar mycket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Luddeboy2010:

Du borde få 1000/1000 mot din router.

Kolla vad nätverkskortet säger direkt istället för bredbandskollen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Hej,
Har nyligen installerat 2st wallmounts mellan datorn och routern för att få snyggare kablage men nätverket vill inte prestera. Har 100/100 trådlöst men via dessa två jack är det endast 10/10Mbit/s. Alla kablar är Cat6, installerat med hjälp av rätt verktyg samt kabeln mellan uttagen är en installationskabel. Vad kan vara fel? Dragningen ser ut enligt följande:
Router --> internetjack --> sladd över vinden --> internet jack --> dator.

Det enda jag kommer på som kan vara fel är att internetjacken möjligtvis inte är cat5/6 utan cat4(?)

Edit: Innan jag hade dessa två jack emellan datorn coh routern var det inga problem, hastigheten var 100/100 Mbit/s.

Du har inte kopplat 1 sida enligt A och den andra enligt B hoppas jag.
jag skulle valt och koppla enligt B. och använt keystone grejer.
http://wbtnetworks.com.au/app/uploads/2016/01/RJ45.jpg?x79260

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Luddeboy2010: *Trådar sammanfogade*

Man får bara skapa en tråd om ett ämne, korspostning bidrar till att det är svårare att hitta i forumet och alla får inte samma chans att synas och få hjälp. Om detta var något nytt så ta en titt på forumreglerna då.

Lycka till med nätverket.
/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Posta gärna bilder som tydligt visar hur du kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.