Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@muli: Helt klart bästa android boxen är wetek, personligen gillar jag deras play 2 fast med Android tv på, tyvärrr går den inte få tag i nu då det är löjligt populär för man får in tv i den med.
nu köpte jag dock 3st hub då dom säljer ut dom med deras spelkontroller för 99 dollar, jag körde in android tv på dom och måste säga att det är helt sjukt att denna 5x5 cm box kan hantera det den gör. ungarna sitter och spelar riktigt grafiskt krävande spel, dom kollar netflix i 4k samt emby i 4k dessutom i h265 med riktigt dts ljud. tror aldrig jag sett någon annan box som klarar det.

Ni som talar om Kina boxar, tänk på att ska ni ha dom till netflix kommer ni max få 480p då dom saknar licenserna.
bästa budget boxen (under 20-30 dollar) som jag testat än så länge är nog: mx5pro, mycket stabil efter sista uppdateringen, (tyvärr ger den bara 480p på netflix) men klarar att spela h265 i 1080p utan att lagga, wifi delen suger dock

Ska kika på den, den ser faktiskt nice ut. Är den google licenserad?

Det handlar om Widevine level när det kommer till bild. Mecoolen har Widevine level 1 så den klarar 1080p. Xiaomi boxen har fullt stöd av google så allt fungerar. Den fungerar riktigt bra med.

Ska dock kika Wetek. Inte riktigt bestämt mig, men det du säger är att det är en billigare variant av Shielden. Vilket är riktigt ncie för min del och passar mig perfekt. Får kolla lite reviews. Uppskattar som sagt alla tips

Permalänk
Medlem

@joalin: Nu tänker jag på standard 20-60 dollars boxar som du vanligen hittar till försäljning på aliexpress/ebay,wish mm
som vanligen säger att dom klarar netflix i 4k men sedan saknar stöd för det.

sedan ett par månader tillbaka fungerar väl inte Mecool m8s pro med netflix på grund av just drm?
Mi Box ska ska fungera ok med netflix men har andra saker som begränsar tex vad du kan använda för kontroller till den
samt vissa problem med kodi och h265. (ska dock kommit förbättringar på det sistnämnda)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@joalin: Nu tänker jag på standard 20-60 dollars boxar som du vanligen hittar till försäljning på aliexpress/ebay,wish mm
som vanligen säger att dom klarar netflix i 4k men sedan saknar stöd för det.

sedan ett par månader tillbaka fungerar väl inte Mecool m8s pro med netflix på grund av just drm?
Mi Box ska ska fungera ok med netflix men har andra saker som begränsar tex vad du kan använda för kontroller till den
samt vissa problem med kodi och h265. (ska dock kommit förbättringar på det sistnämnda)

Yes, men den som länkats är M8s Pro L med android tv. Vilket har Widevine level 1.0, detsamma som wetek play 2 har. Enligt Benchmarks så har M8s Pro L snabbare CPU, mer internminne och allt sånt. Samt så kostar den ca 200kr mindre. Är väldigt imponerad av m8s pro faktiskt, kanske blir en sån. Inte riktigt bestämt mig än men det verkar som att Mecool boxen vinner över Wetek för mig iaf. Enda platsen där den outshines är att porten är GB på Wetek samt att den har HDCP 2.2 faktiskt.

Spännande med så många alternativ alltså måste jag erkänna, synd man ej bara vill chansa på någon box utan att göra research. Det ser bra ut med MeCool. HDCP 1.x på den men vad innebär detta? Att den ej klarar 4k genom Netflix bara?

Permalänk
Medlem

Tycker också det är roligt att det dyker upp nya boxar. Japp, de billigaste boxarna har man provat några av genom åren och håller med om att dom bör undvikas. Wetek play 2 verkar grym, men synd den är svår att få tag på, speciellt när man har comhem. Iofs ska tydligen comhem själva släppa en ersättare till tivo enligt dem själva i dagarna. Ryktas om en Arris med Android TV, och då blir jag glad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Risk för OT,

Canal digital har tydligen släppt nån Android tv box, oneplace. Någon som vet något om den? Som jag förstår det så ska den klara av att ha både "vanlig tv" och playappar sida vid sida. Dock verkar den inte ha stöd för Netflix, men ska visst gå att lägga in ändå på nåt vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Risk för OT,

Canal digital har tydligen släppt nån Android tv box, oneplace. Någon som vet något om den? Som jag förstår det så ska den klara av att ha både "vanlig tv" och playappar sida vid sida. Dock verkar den inte ha stöd för Netflix, men ska visst gå att lägga in ändå på nåt vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste lite trådar om den. Verkar inte direkt optimal. Hoppas comhem gjort ett bättre jobb. Iofs är inte Netflix en deal breaker för mig eftersom jag har det i tvn. Det går tydligen att skicka in en moddad apk om man så känner sig tvungen och nöjer sig med 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Yes, men den som länkats är M8s Pro L med android tv. Vilket har Widevine level 1.0, detsamma som wetek play 2 har. Enligt Benchmarks så har M8s Pro L snabbare CPU, mer internminne och allt sånt. Samt så kostar den ca 200kr mindre. Är väldigt imponerad av m8s pro faktiskt, kanske blir en sån. Inte riktigt bestämt mig än men det verkar som att Mecool boxen vinner över Wetek för mig iaf. Enda platsen där den outshines är att porten är GB på Wetek samt att den har HDCP 2.2 faktiskt.

Spännande med så många alternativ alltså måste jag erkänna, synd man ej bara vill chansa på någon box utan att göra research. Det ser bra ut med MeCool. HDCP 1.x på den men vad innebär detta? Att den ej klarar 4k genom Netflix bara?

stämmer inte, wetek kör 2.2 inte 1.0. (4k) sedan får du även in din vanliga antenn i boxen samt en otroligt bra support vilket är mycket värt, Dom flesta andra tillverkare skiter i sina användare när det kommer en ny modell. (eller helt enkelt skiter i användarna från början)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

stämmer inte, wetek kör 2.2 inte 1.0. (4k) sedan får du även in din vanliga antenn i boxen samt en otroligt bra support vilket är mycket värt, Dom flesta andra tillverkare skiter i sina användare när det kommer en ny modell. (eller helt enkelt skiter i användarna från början)

Skickades från m.sweclockers.com

Det var my bad, det var inte Wetek som körde 1.x (inte nödvändigtvis 1.0). Det var MeCool. Dvs man kan glömma 4k på netflix osv, never the less så är det inte riktigt 4k jag är ute efter. Sen verkar MeCool ha överhettningsproblem med.

Svårt val, känns som det enda "säkra" är Shielden, finns endast en sak som får mig o vilja hoppa den är att den är ca 1½ år gammal. Finns så mycket men tycker allt har sina nackdelar, synd mi boxen inte har ethernet port. Valet hade då blivit enklare.

Alla dessa kina boxar verkar ha några fördelar. Däremot så verkar Mi boxen vara bäst av alla jag sett hittills. Som sagt endast avsaknaden på wifi. Ska nog låna föräldrarnas mi box och se hur den fungerar i mitt rum, telefonen fungerar riktigt bra men sen hur en box fungerar vet jag inte.

Permalänk
Medlem

@muli: tja smaken är som baken (delad), Jag kan bara tala om egna erfarenheter, Jag är lite av media tokig utan att överdriva har jag nog testat minst ett 50-tal boxar/stickor mm dom senaste åren. När jag testade Mi boxen var det problem med h265 (ska dock vara bättre nu) samt saknade jag antenn och av utgången, (den skulle i första hand användas i bilen som saknar hdmi ingång) och appen emby hade stora problem när den skulle användas (funkade inte alls) shielden köpte jag direkt när den kom, jag saknade antenningången och upplevde att h265 Hd/4k och dts inte flöt bra alls. dock funkar den "ok" med emby (vet inte om dom sakerna åtgärdats än?)

Så just nu är play 2 den box som uppfyller mina krav bäst fast då med Android tv i den istället för original. Ungarna föredrar hub versionen med android tv i stället för original då dom spelar på dom samt gillar dom den mindre storleken då dom inte syns bakom skärmarna.
play 2 är dock inte på något sätt perfekt tex gillar jag inte original fjärren utan föredrar telefonen eller wetek pro fjärr, (melef10 delux funkar bra med, fast hemknappen funkar inte på den med senaste versionen, sedan får man köra vanlig tv via tex kodi då deras tv app inte fungerar i android tv om man kör in det.
Den har en annan stor fördel, det är att du kan dual boota deras boxar, det går inte med tex mi boxen
Det går inte titta på cmore om man har Android tv (gäller alla boxar) då deras app inte stödjer det (gäller även om man konverterar appen)
möjligen kanske det fungerar via en webbläsare men tvivlar på det. (cmore fungerar dock med original mjukvaran i wetek boxarna)
Cmore har talat länge om att det ska komma en ny app för android tv men det kommer nog dröja.

för er som vill ha en box med boxer eller viasat. Det ska gå bra att ansluta en kortläsare till wetek play 2 och på så sätt får in kortet.
Jag har dock inte testat det och kommer aldrig göra det då jag streamar all betal tv. men det finns trådar om det om man googlar lite.
(eller ber wetek om hjälp)
Personligen funderar jag på om det inte är på g en "play 3 box", då play 2 varit ur lager ett tag nu
Jag kan tänka mig att den kommer ha inbyggd kortläsare och dubbla tuners då det efterfrågats en del.
När jag talade med utvecklingsavdelningen för några månader sedan gällande ett annat ärende, (gällde emby) så kunde dom inte bekräfta det men inte heller dementera det

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Uppskattar verkligen dina tankar, hela anledningen till att tråden skapades liksom är att höra av andras erfarenheter!

Jag kollar i princip aldrig på tv eller liknande, kör endast på Viaplay samt Netflix. Detta är den absolut bästa kombon som finns för mig som älskar sport samt filmer. Det innebär då att Play 2 är ute ur racet för min egen del (någon annan kanske ändå är intresserad av den så det är bra du tipsar :up).

Men jag kollade däremot upp Hubben självklart av egna intressen. 4k och h265 är inget jag funderat på helt ärligt utan vill ha en box som klarar 1080p, där man kan streama och kanske spela något enklare spel i princip. Känner att Netflix borde vara en "given" sak när en tv box köpes, men nej det är det juh inte tyvärr. Hubben hade "endast" Lollipop, vilket antagligen innebär att Viaplay inte kommer fungera. Detta är ett antagande som jag gjort givetvis. Mi boxen sideloadade jag Viaplay på och där fungerar den, med det sagt använder jag inte viaplay på den då smart tv appen är bättre och ger bättre bild. Ibland är twitch också nice att se på men vill gärna ha en box som har minst Nougat installerad och där verkar Mecool vara bra ute, men som sagt är kluven. Därför har det inte blivit något. Hubben såg också bra ut på papper samt där har jag en recension av dig. Hm väldigt kluven är man. Enda som är emot Hubben är att den inte kör marshmallow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

@aragon: Uppskattar verkligen dina tankar, hela anledningen till att tråden skapades liksom är att höra av andras erfarenheter!

Jag kollar i princip aldrig på tv eller liknande, kör endast på Viaplay samt Netflix. Detta är den absolut bästa kombon som finns för mig som älskar sport samt filmer. Det innebär då att Play 2 är ute ur racet för min egen del (någon annan kanske ändå är intresserad av den så det är bra du tipsar :up).

Men jag kollade däremot upp Hubben självklart av egna intressen. 4k och h265 är inget jag funderat på helt ärligt utan vill ha en box som klarar 1080p, där man kan streama och kanske spela något enklare spel i princip. Känner att Netflix borde vara en "given" sak när en tv box köpes, men nej det är det juh inte tyvärr. Hubben hade "endast" Lollipop, vilket antagligen innebär att Viaplay inte kommer fungera. Detta är ett antagande som jag gjort givetvis. Mi boxen sideloadade jag Viaplay på och där fungerar den, med det sagt använder jag inte viaplay på den då smart tv appen är bättre och ger bättre bild. Ibland är twitch också nice att se på men vill gärna ha en box som har minst Nougat installerad och där verkar Mecool vara bra ute, men som sagt är kluven. Därför har det inte blivit något. Hubben såg också bra ut på papper samt där har jag en recension av dig. Hm väldigt kluven är man. Enda som är emot Hubben är att den inte kör marshmallow.

Var tvungen att testa viaplay på huben: https://i.imgur.com/1vSrXMw.jpg
hur bra bild som helst, tv jag testar på kör 1080p (appen installerades som vanligt via playbutiken)
kan inte Android namnen men den kör 6.01 weos 3.1 (Atv 2.4.1)
(huben står till höger under tv)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Var tvungen att testa viaplay på huben: https://i.imgur.com/1vSrXMw.jpg
hur bra bild som helst, tv jag testar på kör 1080p (appen installerades som vanligt via playbutiken)
kan inte Android namnen men den kör 6.01 weos 3.1 (Atv 2.4.1)
(huben står till höger under tv)

Oj! Tack uppskattar det ! Är det pure Android den kör då? :S För Android tv är den bara officiell på 7.0. Men antar dem har förfinat gränssnittet med eget program så den passar en tv. Ser ruskigt bra ut på bild, uppskattar det! Får kolla vidare mer på hubben. Var köpte du den? Deras officiella hemsida eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Oj! Tack uppskattar det ! Är det pure Android den kör då? :S För Android tv är den bara officiell på 7.0. Men antar dem har förfinat gränssnittet med eget program så den passar en tv. Ser ruskigt bra ut på bild, uppskattar det! Får kolla vidare mer på hubben. Var köpte du den? Deras officiella hemsida eller ?

Ingen aning vad den kör men du hittar det på deras hemsida, den versionen jag kör är denna rom:
http://www.wetekforums.com/v/discussion/30246/rom-hub-marshma...

och jag köper dom från hemsidan: https://wetek.com/us/en/

Får du tag i en play 2 skulle jag dock tagit den i stället då den har lite mer ram, dock är den lite dyrare i total pris
men borde ge ännu bättre spel upplevelse.
man nu får deras hub+ spelkontroller för 99dollar (beställde en till i går som redan kommer i morgon
spelkontrollen är den bästa jag testat till android boxar, mycket bra respons och väldigt exakt.
(testat ett 10-tal rena spelkontroller till android boxar)
När den kommer ska jag testa att använda den spelkontrollen till en av mina play 2 boxar och ge hubben till syran så hon kan streama.
återkommer med hur det är att spela på play 2 med den kontrollen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Jag kollar i princip aldrig på tv eller liknande, kör endast på Viaplay samt Netflix.

Är du säker på att du vill ha en box med Android då egentligen? En Chromecast är ju allt du behöver egentligen. Du kommer ändå aldrig få bättre och smidigare navigering i de olika medieapparna än via din mobil.

Om du av någon anledning inte vill använda mobilen kan du ju köpa en jättebillig Androidplatta, installera alla trevliga mediaappar på den och ha den på soffbordet som lyxig fjärrkontroll.

Jag hade en fläskig HTPC i många år men har kört med enbart en Chromecast (V2 för tillfället) i teven nu i 4-5 år. Jag saknar ingenting.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: chromecast stödjer ju inte ens mkv.......
Android tv har en riktigt bra app som gör att du gör allt med mobilen, tex: röststyrning/sökning mm

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Hulle: chromecast stödjer ju inte ens mkv.......
Android tv har en riktigt bra app som gör att du gör allt med mobilen, tex: röststyrning/sökning mm

Men TS strömmar ju bara Viaplay och Netflix, vad ska han med mkv till?

Jag kanske talar för mig själv men nu för tiden är det väl inte så många som laddar ner saker, det viktiga är ju att playtjänsterna fungerar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle Ja det känns vettigast med box. Kollar nog på mkv filer 1 gång per halv år i princip. Tycker det hade nog varit riktigt nice med en box så jag slipper koppla mig med mobilen och greja. Bara plug and play, annars så helt klart hade det varit ett alternativ. Betydligt bekvämare med android tv. Förhoppnignsvis kan man casta med, antingen genom miracast eller CC på boxen. Därför jag är sugen på en, fast känns just nu som att bästa alternativen är Wetek eller en Shield. Hade hoppats på större konkurrens.

MeCoolen är utesluten på grund av att jag läste många hade fått överhettningsproblem med den. Chromecast utesluten för jag orkar inte sätta upp telefonen varje gång, är skönt att bara pilla med fjärrisen.

@aragon Har du provat slösurfa på Wetek? T.ex. att surfa in på aftonbladet, gick det bra?? Mi boxen "struggled" där när jag provade idag. Det var mindre bra, hade varit nice att kunna surfa på den med. Därav känns det som en Shield är det enda rätta för mig just nu. Men har som sagt ingen brådska heller.

Känns lite som att 1 år efter Shieldens release borde någon ha kommit nära den men ser ganska mörkt ut.

Edit: Någon som har hört talas om Zidoo H6 Pro?

https://www.gearbest.com/tv-box/pp_687065.html?lkid=12509842

Permalänk
Medlem

@muli:
Det stämmer att mecool har överhettningsproblem.
Jag löste mitt genom att byta fläns 😎

H6 pro verkerar vara i linje med m8s, med lite bättre specs överlag. Stödjer även netflix 1080p.
Läste lite om den vid release och då hade den lite buggig mjukvara, kan vara löst nu kanske.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

@Hulle Ja det känns vettigast med box. Kollar nog på mkv filer 1 gång per halv år i princip. Tycker det hade nog varit riktigt nice med en box så jag slipper koppla mig med mobilen och greja. Bara plug and play, annars så helt klart hade det varit ett alternativ. Betydligt bekvämare med android tv. Förhoppnignsvis kan man casta med, antingen genom miracast eller CC på boxen. Därför jag är sugen på en, fast känns just nu som att bästa alternativen är Wetek eller en Shield. Hade hoppats på större konkurrens.

MeCoolen är utesluten på grund av att jag läste många hade fått överhettningsproblem med den. Chromecast utesluten för jag orkar inte sätta upp telefonen varje gång, är skönt att bara pilla med fjärrisen.

@aragon Har du provat slösurfa på Wetek? T.ex. att surfa in på aftonbladet, gick det bra?? Mi boxen "struggled" där när jag provade idag. Det var mindre bra, hade varit nice att kunna surfa på den med. Därav känns det som en Shield är det enda rätta för mig just nu. Men har som sagt ingen brådska heller.

Känns lite som att 1 år efter Shieldens release borde någon ha kommit nära den men ser ganska mörkt ut.

Edit: Någon som har hört talas om Zidoo H6 Pro?

https://www.gearbest.com/tv-box/pp_687065.html?lkid=12509842

Ok, vill du ha en box så skulle jag rekommendera Shield ändå. Eller tja, det beror på om du har mycket tid över och gillar att meckla, men jag har insett att jag inte vill lägga min tid på sådant så jag hade aldrig försökt spara in några kr på att köpa en kinabox som kanske en månad senare förlorar Netflix pga licenser och sedan får du sitta där och laborera med rommar och liknande för att ordna upp det igen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@hajvan är lite tråkigt att mecka med den när man ändå lägger 700 kr på den. Är inte heller världens enklaste jobb.

@Hulle Precis, det känns som shield eller mi box. Det känns som att dem är de enda med stöd från google samt netflix i android tv branschen. Men om jag nu skall lägga 2k på en box, så känns det som att den skall vara framtidssäker. Läste att shield v2 har problem med att spela upp 10-bit 4k? Att den endast spelar upp 8 & 12 bit. Är detta något som kan fixas via updates eller är det hårdvarurelaterat?

Permalänk
Medlem

Tjenare Boys, har tänkt på det och tror det kommer bli en Nvidia Shield. Har dock en fundering, hur kommer det sig att den är slut överallt? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

@muli: Har du kollat med Elgiganten?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@muli: Har du kollat med Elgiganten?

Ah den fanns bara i butik, dem skulle inte få in nya verkar det som av vad jag kan läsa. Brukar stå "nästa leverans" om jag inte missminner mig på webblagret.

Permalänk
Medlem

@muli: https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/streaming-och-med...

Går nog snabbare om du bara svänger förbi ock plockar upp en.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@muli: https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/streaming-och-med...

Går nog snabbare om du bara svänger förbi ock plockar upp en.

Får nog ta och göra det Skall kolla runt lite, kanske kan fixa en tillfällig lösning med min p3 och se hur den fungerar. Mer för att det är roligt. Tack allihopa för hjälpen !