Permalänk
Medlem

Få tag på gammal hemelektronik?

Hej!
Är en el- och datorstudent som på senaste tiden fått för mig att försöka använda mina teoretiska kunskaper lite mer praktiskt. Vänder mig hit för att höra om ni har några tips på hur man kan få tag på gammal hemelektronik.
Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Bor för övrigt i Uppsala.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

På tippen har jag sett mycket kul i elektroniklådan, vet inte om man får ta grejer där dock?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Loppmarknad och bortskänkes delen här på forumet kanske.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Blocket, skänkes. Kan jag tänka mig att det kan dyka upp lite gott och blandat

Permalänk
Skrivet av kajenra:

Hej!
Är en el- och datorstudent som på senaste tiden fått för mig att försöka använda mina teoretiska kunskaper lite mer praktiskt. Vänder mig hit för att höra om ni har några tips på hur man kan få tag på gammal hemelektronik.
Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Bor för övrigt i Uppsala.

Tack på förhand!

Vad är det för hemelektronik vi pratar om, hur gammal?

Skrivet av frong:

På tippen har jag sett mycket kul i elektroniklådan, vet inte om man får ta grejer där dock?

Det är olagligt :/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Bara välja och vraka http://www.vintagekartan.se/Uppsala/

skulle själv gissa att stadsmissionen återbruket eller erikshjälpen har det du letar efter. Har själv inte besökt uppsala men liknande ställen.

Permalänk
Medlem

@Evil Easy: Det låter intressant, ska ta en titt där. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: Jag har inget speciellt i huvudet faktiskt, kategoriserade det som hemelektronik för att det känns som att det är det som det finns högst "utbud" av då det förbrukas förbannat snabbt idag..
Är mest intresserad av att experimentera, analysera och förstå lite av elektroniken.. Söker mest en större kvantitet av "oönskad" elektronik

Permalänk
Medlem

Vad för hemelektronik? Sett en del hipsters, 27 åriga skäggiga snubbar som köpt gamla elektriska vispar och bös från hedenhös tid på min lokala second han d. Är det liknande elektronik du är ute efter? Är du en skäggig hipster?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vad för hemelektronik? Sett en del hipsters, 27 åriga skäggiga snubbar som köpt gamla elektriska vispar och bös från hedenhös tid på min lokala second han d. Är det liknande elektronik du är ute efter? Är du en skäggig hipster?

Skulle gärna vilja ha ett våffeljärn från 70-talet...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:
Gamla våffeljärn är bäst!

Mormors gamla Elektro Standard typ 263 åker fram minst en gång om året.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

@kai:

Eller hur! Har ett OBH Nordica-järn och det är skrattretande dåligt. Våfflorna ser ut som bleka finnar på en badstrand i januari.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av kajenra:

@JeagerMeisterSWE: Jag har inget speciellt i huvudet faktiskt, kategoriserade det som hemelektronik för att det känns som att det är det som det finns högst "utbud" av då det förbrukas förbannat snabbt idag..
Är mest intresserad av att experimentera, analysera och förstå lite av elektroniken.. Söker mest en större kvantitet av "oönskad" elektronik

80-tals stereodelar ?
Philips skivspelare, JVC receiver och kassettdäck och lite annat ?
Ännu äldre högtalare, typ Skantic, Dux ?
Finns annan elektronik också

Finns att hämta i Märsta isf.