Den självläkande skärmen(Aldrig mera Inet igen.).
Här kommer min berättelse om min första & sista dispyt med Inet, som är så bisarr att det mest liknar ett skämt.
Jag har länge velat fram & tillbaka ifall jag överhuvudtaget ska dela med mig utav historien, eftersom jag varit en rätt nöjd kund i så pass många år & kände att en dålig erfarenhet inte behöver betyda slutet av vårt förhållande, men upptäckten idag fick mig att känna att den här historien är så pass knasig att jag inte kan låta bli.
Tidig höst 2017.
Klättrandet uppför CS:GO rankerna var en utmaning jag tog på mig var dag.
Jag insåg att min 4 års gamla dellskärm med sin fina IPS-panel på alltför många ms var för slö för att kunna utmana den globala eliten och sina 144Hz-skärmar.
- Efter många år så var det alltså dags för att byta ut sin skärm.
Sagt & gjort.
Jag bestämde mig för en Acer 24" Predator & var ivrig efter att få börja avlossa kulor i krispig 144Hz.
Snabb leverans som vanligt.
Skärmen var levererad bara någon dag efter ordern var lagd.
Med hjälp av en polare hetsade vi ihop skärmen & skulle provskjuta.
Jag hade i förtid googlat upp en bra färg- &kontrastinställning för skärmen, men upptäckte att menyn inte stämde överens med guiden.
En fet facepalm när jag ser att det faktiskt står AOC på skärmen och inte Acer.
- Ahmen vafan, de har skickat fel skärm!
Polaren upptäckte också att det satt två stycken fraktsedlar i två olika namn på kartongen.
Såklart ringde jag & hade ett samtal med kundtjänst som inte förstod vad som kunnat gå så snett, eftersom min Acer-skärm var spårlöst försvunnen.
Fick iallafall packa ihop skärmen och returnera den till inet och inet skickade iväg rätt skärm till mig.
En viss tid senare.
Inets returavdelning ringer upp mig och säger att AOC-skärmen jag returnerat är fraktskadad(förmodligen spelade Postnord kast med liten dataskärm.) och att de inte kan godkänna returen.
Jag la fram argumentet att det är ju uppenbart att det är Postnord som varit väldigt vårdslösa med skärmen & det är därför skadan har skett, varpå telefonisten säger att jag packat ner skärmen med displayen åt fel håll & därför är det mitt fel, och att det också står i deras avtal med Postnord att produkten skall klara av ett fall från över 1 meter utan att vidta skada.
Jag motargumenterar med att det stod ingenting någonstans om hur man packar en skärm åt 'rätt håll' & jag gjorde vad jag kunde med det material jag var tillägnat att packa skärmen med, och ifrågasatte deras val utav avtal med tanke på att det ändå är elektronikprylar det handlar om & ifrågasatte varför inte information om detta efterblivna avtal finns tillgängligt för oss som tydligen blir tvungna att stå för eventuella skador.
Varpå jag fick någon bortförklaring och svaret att om jag fick fel skärm är jag ju dum om jag packar upp den överhuvudtaget(han hade ju rätt i sak, hade man inte varit så ivrig hade man ju sett på kartongen att det stod AOC och inte Acer.).
Jag svarade med att om packavdelningen hade skött sitt jobb korrekt från första början och inte slarvat bort min skärm och skickat mig någon helt annan skärm hade detta samtal aldrig ägt rum överhuvudtaget, och eftersom jag ändå packade ner returprodukten med hjälp av polaren så gott & noga vi kunnat utan några hänvisningar om vilket väderstreck olika delar ska peka åt så anser inte jag att jag ska stå för hela summan.
Jag fick dröja kvar och skulle få prata med b0ssen eftersom det inte var i hans makt att komma med kompromisser, men det visade sig att chefen inte hade tid att samtala med mig och bestämde att jag skall stå för hela summan ändå.
Jag ifrågasatte ifall detta är hur man behandlar en kund när det är Inet som gjort fel från första början, speciellt med tanke på att kunden varit kund sen 2009 och lagt ordrar för över 40k totalt utan att krångla med beställningar förut(vilket han också såg när han kollade in mitt konto.).
Gav också lönlöst ett exemplar(eftersom jag själv jobbar i butik.) på att även fast kunden ibland har gjort fel så får man ge dem en kompromiss som gynnar kunden eftersom att i längden så gynnar det butiken eftersom kunden kommer fortsätta spendera pengar många år framöver.
Efter en del fram och tillbaka fick jag tillslut två val.
1) Antingen betalar jag hela beloppet och Inet står för att transportera produkten till närmaste container och skrota den.
2) Eller så får jag betala hela beloppet och Inet skickar tillbaka den trasiga skärmen till mig igen & då kan de bjuda på frakten(schysst!!!11).
Tiden hade egentligen också gått för långt för att jag skulle få returnera Acer-skärmen, så det billiga budgetköpet på knappt 3k blev helt plötsligt ett köp på nästan 6k.
De kunde trots det gå med på ett återköp utav Acerskärmen om jag först betalade fakturorna & var villig att chansa att denna gången kommer den nog fram hel & fin!
Klarna beblandas in i Dispyten & fryser fakturan och hänvisar till Allmänna Reklamationsnämnden.
Jag pratar med en handläggare från ARN som anser att det är Inet som gjort fel eftersom det är Inets ansvar att se till att produkten packas & skickas rätt eftersom det är Inet som inledde fraktavtalet med Postnord.
Hade det varit jag som beställt frakten av produkten så hade det varit mitt ansvar att ta reda på vad som gäller.
Det var nu jul.
Den Acer Predator-skärm jag beställt fungerade sisådär.
Den hittade ingen anslutning titt som tätt och gick in i sleep mode utan anledning och vägrade starta ibland, efter googlesökningar så var det många som hade samma problem.
Jag blev trött på skiten, gick in på Webhallens hemsida (Eftersom att de alltid varit så schyssta mot oss i Crew på Dreamhack så valde jag att börja handla hos dem.) och beställde en betydligt dyrare Asus 27" 144hz Quad HD-skärm med IPS-panel i hopp om att slippa lågprisproblem/kompatibilitetsproblem.
Jag orkade inte heller bry mig om att fortsätta bråka om de där 2,5k och tänkte i princip att Jaja, jag packade väl skiten fel då och det är väl mitt fel.
Jag brydde mig inte ens om att packa upp den skadade AOC-skärmen när den kom tillbaka för jag var så trött på alla samtal & mail fram och tillbaka, och eftersom min mor då också var allvarligt sjuk & låg inlagd var orken att ta tag i sånthär trams nonexistent.
Så skärmen fick stå i sin kartong och skämmas, och Acer-skärmen som bara bråkade skickade jag in i städskrubben.
(Den nya Asus-skärmen fungerar dock klockrent och är hur nöjd somhelst!)
Men, nu, idag 3/4-2018.
Alltså över ett halvår senare som allt krångel med AOC-skärmen började så diskuterade jag med polaren som är i behöv av en extra skärm för att eventuellt börja streama, och jag sa att jag har en skärm som är repig/trasig som jag inte packat upp & provat om den fungerar än, och att han kunde få köpa den för någon hundring om den fungerar trots sin repa.
Håll i hatten nu.
Jag drar fram kartongen där den påstådda skadade AOC-skärmen skall befinna sig, och till min förvåning så FINNS DET INTE EN ENDA SYNLIG SKADA PÅ SKÄRMEN.
Tänker att detta är ju omöjligt. Det är ett skämt. Någon spelar mig ett spratt.
Kopplar in den & den lyser upp utan en enda visuell repa eller skada någonstans.
Vad i helvete tänker jag, har den läkt av sig själv medan den stått 5 månader i sin kartong eller vad är det frågan om??++++?
Det var då jag bestämde mig för att dela med mig utav denna berättelse trots allt, och länkar även två bilder, där ena bilden är en bild från Inets returavdelning men den skadade skärmen som de tvingade mig att köpa & den andra bilden är bilden jag tog idag.
https://drive.google.com/open?id=18esRqTqgOs8M-C8mBL_1Rj-SrHJ...
https://drive.google.com/open?id=1rFMclIYCePYHMe-Pyt1HHvi1sji...
& tillslut en print på ett utav många mail som skickades.
https://drive.google.com/open?id=1dTw-HiSnTtF1ZkLPENW6QD4Y9fG...
Allt jag har att hälsa Inet är ett långt mittenfinger och hoppas de gläds av tanken att de änsålänge förlorat 7 st trogna kunder med ordrar på över 200k och potentiella ordrar på mycket mycket mer för deras ill-usla behandling.
& ifall du som läser står mellan valet att beställa från Inet eller Komplett/Webhallen/CDON så tänk på denna bisarra historia innan du beställer. (För att jämföra: Jag beställde ett trådlöst headset från komplett som kostade mer än vad Inets skärm gjorde, 3290:- för att vara exakt, det hade ett litet pipande ljud som hördes ifall inga andra ljud spelades upp, knappt märkbart men kontaktade ändå kundtjänst med tanke på priset, de skickade mig ett nytt likadant headset & jag kunde behålla/kasta det andra, det nya hade inget pipljud, men ändå, rätt stor skillnad på kundbemötande. )
Tack för mig, kul att du orkade läsa!