Sony Playstation 5 kan baseras på AMD:s arkitekturer Zen och Navi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Uppenbara fördelen med att köra x86 en generation till är förstås bakåtkompatibilitet. Personligen ser jag det nästan mer som en nackdel än fördel för en konsol, för vem köper en ny konsol för att spela förra generationens spel?

Risken med en PS5/XBOX-whatever som är bakåtkompatibel är att vi får en relativt lång övergångsperiod där spelen blir kompromisser för att kunna fungera med förra generationen (som har en stor installbase). Problemet med det är just det som nämns i Digital Foundry som länkas tidigare i tråden, en svag CPU hindrar utvecklarna att skapa en ny nivån på upplevelsen. Grafik är relativt lätt att skala, CPU kraft är något man måste ha för att nå en viss vision på spelvärlden och är extremt svårt att skala (blir ett annat spel när fysik, AI etc skalas tillbaka).

Ingen köper en Xbox One för att spela primärt 360 spel. Men det är en väldig fördel att kunna spela de spelen. Jag spelar exempelvis många av mina 360 spel väldigt mycket och det är skönt att kunna göra det via Xbox One, 360t jag har låter rätt mycket. Det går ju även göra som med vissa 360 spel exempelvis Horizon på One x, då slipper kunderna betala 300kr för en hd redan som är populärt nu för tiden. Tar faktiskt risken med en lång övergångsperiod hellre än att man ska behöva ha två konsoler inkopplade för att spela sitt bibliotek.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Paddanx: ps4an går att sätta i ett sleep mode så den laddar ner patchar automatiskt. På så sätt är spelen alltid uppdaterade redan när jag startar den.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger Nvidia driver updates gett mig problem och jag varit tvungen att gå tillbaka nån version.

Ytterligare ett problem jag hade med min gamla burk var att moderkortet var så gammalt att alla drivers max hade Windows 7 support.
Detta ledde bl a till att mitt ljudkort fungerade extremt buggigt i Windows 10.

Spelen till ps4 tar ju även hand om alla settings, så det man får är det man får. Kanske inte ett jätteproblem om man har ett nytt grafikkort, men jag har ett medelkort som är lika gammalt som ps4:an, med allt på low fick jag t ex 30 fps i sea of thieves....
Att spela på PC för mig i dagsläget är alltså ett meckande för att öht få spelen att rulla, på PS4:an ”funkar det bara”. (Med absolut, 30 fps och inga ultra settings direkt, allt är en avvägning)

Windows creators update verkar ju även fått nån forcerad Vsync? Det har jag öht inte ens lyckats förstå mig på, om det stämmer och vad man behöver göra.

Och gå tillbaka versioner i updates, varför skulle jg vilja göra det? Många spel kräver senaste versionen av OS. Och man behöver senaste versionen för att spela online, så återigen är det ett ”gilla läget” scenario.

En update av ps4:an brukar t- typ 2-5 mininkl omstart.
Senast min windowsburk åkte på en patchtisdsg sp behövde den bootas om tre gånger och stod i ”please Wait do not turn off...” i typ 15 minuter.
Inga jätteproblem men som sagt, en casual gamer där totala speltiden man har för en session kan va 30 minuter så är det drygt att torska 15 för man inte haft igång datorn på nån vecka.

Sen förstår jag inte detta som folk snackar om att utvecklare behöver göra två/fler versioner om man skulle ha flera generationer hårdvvara. Hur jobbigt kan det vara? Har ju hittills fungerar bra för PS4 Pro. Finns ibland även ett val där man kan välja att få fps/4K/bättre grafik. Eftersom dom vet exakta konfigurationer på maskinerna så kan dom ju bara testa fram optimala settings. Är ju exakt samma sak man som gamer på PC får sitta och göra på sin egna dator. Tiden detta tar borde vara minimal sett till total utvecklingstid.

Inser att jag och ni andra haft olika upplevelser av PC vs konsol så det är bara att acceptera att man gillar olika

Skrivet av Nätälskare:

Att konsoler bara funkar är ren skitsnack, så kanske det var förr när det fanns mindre funktioner, nu när dom ska vara en PC nästan så är det även här massa problem hit och dit

Kan du ge några exempel? Jag köpte en PS3 på releasedag, en PS4 på releasedag och sen en PS4 PRO på releasdag. Jag har haft precis 0 problem med dessa konsoler, dom senaste 9 åren eller vad det nu är. Min PS3 tuffar fortfarande på utan problem i sommarstugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ingen köper en Xbox One för att spela primärt 360 spel. Tar faktiskt risken med en lång övergångsperiod hellre än att man ska behöva ha två konsoler inkopplade för att spela sitt bibliotek.

Jag tror du missar poängen,
att t.ex kravet för Xbox One X är att alla spel ska gå att spela på OG Xbox One kan göra att funktioner och spel som kräver X helt enkelt inte blir gjorda. Vill MS att spel ska spela på förra generationens konsol kan t.o.m enkla saker som splitscreen på X kapas om det inte går överallt. Samma för ev. PS5

Men frågan är om det är så hårt, just nu är det antagligen en stor fördel att släppa ett spel till så många som möjligt (även om de bäst betalande kunderna ligger på senaste konsolen).

Att gamla spel ska fungera på nyare konsoler precis som 360 på xbox lär nog bli självklart framöver, men den saken leder inte i sig till några begränsningar eller inlåsningseffekter på nya spel och konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag tror du missar poängen,
att t.ex kravet för Xbox One X är att alla spel ska gå att spela på OG Xbox One kan göra att funktioner och spel som kräver X helt enkelt inte blir gjorda. Vill MS att spel ska spela på förra generationens konsol kan t.o.m enkla saker som splitscreen på X kapas om det inte går överallt. Samma för ev. PS5

Men frågan är om det är så hårt, just nu är det antagligen en stor fördel att släppa ett spel till så många som möjligt (även om de bäst betalande kunderna ligger på senaste konsolen).

Att gamla spel ska fungera på nyare konsoler precis som 360 på xbox lär nog bli självklart framöver, men den saken leder inte i sig till några begränsningar eller inlåsningseffekter på nya spel och konsoler.

Om de har som krav att ps5 spelen även ska fungera på ps4 blir det bara en ps4 pro pro och inte någon ny generation.
one-onex och ps4-ps4pro är samma generation där det bara skiljer lite i prestanda.
Tror inte det blir något sånt krav i så fall gör Sony bort sig rejält. Sedan kan ju utvecklarna göra det själva till en början precis som ex bf4 som finns till både Xbox One och 360.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om de har som krav att ps5 spelen även ska fungera på ps4 blir det bara en ps4 pro pro och inte någon ny generation.
one-onex och ps4-ps4pro är samma generation där det bara skiljer lite i prestanda.
Tror inte det blir något sånt krav i så fall gör Sony bort sig rejält. Sedan kan ju utvecklarna göra det själva till en början precis som ex bf4 som finns till både Xbox One och 360.

Förstår inte ditt resonemang här? Varför skulle ps5 med bakåt till ps4 vara mer skillnad än att spela far cry 5 på en PC med allt på low vs en PC med allt på ultra?

Utveckla för ps5 och sen fimpar dom bara grafiken tills det rullar på ps4an, problem solved?
Måste vara sjukt enklare att utveckla för fasta configs (4:4pro, 5) än ett pc-spel som kan köras på miljontals olika configs.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det beror nog helt på om AMD äntligen kan leverera en bra GPU, dom har ju inte precis imponerat de senaste åren.

Annars så ligger det helt rätt att konsol kan bli killer-app för VR, då det inte är några frågetecken om vilket system man bör välja, finns ju bara ett. Och den placeras naturligt i vardagsrummet.

;dock ett litet krux, om man ser till vilken roll porr har haft i systemkrigen, så finns det ju en risk att PC blir det dominerande VR systemet, då konsolerna knappast vill ha sådana appar på sin Store. (samma med rift då). Vad man än tycker om porr så ska man nog inte underskatta den effekten.

Jag vet ingen som kan leverera en snabbare integrerad lösning än AMD så det är lite orättvist att klaga på att AMD inte byggt snabbare kretsar. Intel har inget i närheten och Nvidia kan inte bygga en krets själva om den inte är ARM-baserad.

Visst skulle man kunna bygga en konsol med separat grafikkort och processor. Där finns snabbare lösningar hos AMD men särskilt Nvidia/Intel. Men då kan vi inte köpa konsolen för 4tkr.

Det du menar är nog att det ännu inte funnits billig teknik som klarar VR tillfredställande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gällande VR så är ju konsolerna och då enbart mha Sony redan med och krigar i toppen. Från en artikel nov 2017:

Sony accounted for nearly half of sales, shifting 490,000 units. Oculus lagged behind at 210,000 units, while HTC sold 160,000. Collectively the big three made up for 86% of the total Q3 2017.

Kommer konsolerna ikapp hårdvarumässigt nog för att ge en good-enough vr-upplevelse lär PC dito inte ha en chans framöver.

Finns inte en chans jag skulle satsa på ett PC headset om man kan få en plug and play upplevelse via konsol där man även är någorlunda ”garanterad”att det kommer fortsätta fungera under konsolens livslängd.
Största problemet med psvr är den horribla boxen som inte heller har stöd för HDR, oklart hur dom tänkte där. Dagen headsetet är helt trådlöst köper jag ett direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte ditt resonemang här? Varför skulle ps5 med bakåt till ps4 vara mer skillnad än att spela far cry 5 på en PC med allt på low vs en PC med allt på ultra?

Utveckla för ps5 och sen fimpar dom bara grafiken tills det rullar på ps4an, problem solved?
Måste vara sjukt enklare att utveckla för fasta configs (4:4pro, 5) än ett pc-spel som kan köras på miljontals olika configs.....

Gör du ett ps4 pro spel måste det vara samma spel förutom grafik och flyt när det körs på ps4 . Det kan alltså inte vara fler fiender, bättre fysik, smartare fiender, större mer innehållsrika banor osv på pro versionen. Mellan generationerna får sånt skilja sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gör du ett ps4 pro spel måste det vara samma spel förutom grafik och flyt när det körs på ps4 . Det kan alltså inte vara fler fiender, bättre fysik, smartare fiender osv på pro versionen. Mellan generationerna får sånt skilja sig.

Absolut, men samma problem måste ju finnas i PC världen?
Är ju ofta rätt stora skillnader på mini config mot max?

Sen är ju CPUn knappast det stora problemet idag utan GPU...

Och även om man då vill dra till med mer fysik och fler fonden får man väl då kompensera med att sänka grafiken ännu mer på förra generationen?

Förstår vad du menar men tvivlar på att det är en showstopper i verkligheten? Och vem har sagt att spelen måste krävas vara identiska? Går väl att ändra på det med.
Vill man inte betala för senaste generation hårdvara kan man ju inte kräva en 100% upplevelse heller...

Edit: du jämför alltså PRO mot icke PRO, tycker inte det är samma sak som att jämföra 2olika generationer, ps4 mot ps5.

Varför det är som det är med 4vs PRO är ju för Sony ville slippa en shitstorm för alla 4-ägare som inte uppgraderar mitt i en generation....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men samma problem måste ju finnas i PC världen?
Är ju ofta rätt stora skillnader på mini config mot max?

Sen är ju CPUn knappast det stora problemet idag utan GPU...

Och även om man då vill dra till med mer fysik och fler fonden får man väl då kompensera med att sänka grafiken ännu mer på förra generationen?

Förstår vad du menar men tvivlar på att det är en showstopper i verkligheten? Och vem har sagt att spelen måste krävas vara identiska? Går väl att ändra på det med.
Vill man inte betala för senaste generation hårdvara kan man ju inte kräva en 100% upplevelse heller...

Edit: du jämför alltså PRO mot icke PRO, tycker inte det är samma sak som att jämföra 2olika generationer, ps4 mot ps5.

Varför det är som det är med 4vs PRO är ju för Sony ville slippa en shitstorm för alla 4-ägare som inte uppgraderar mitt i en generation....

Inom PC världen har spelmakarna fria händer att göra spelet som de vill ha det. Men gör du konsolspel måste du gå efter riktlinjerna från ms/Sony eller Nintendo säger de att spelen ska vara typ samma oavsett om man spelar på pro eller vanlig konsol får man lyda.
Pro är samma gen som vanliga ps4 och ska därför enligt Sony inte ge övertag förutom grafik. Ps5 ska förhoppningsvis inte behöva ta hänsyn till ps4 om inte speltillverkaren väljer att göra det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inom PC världen har spelmakarna fria händer att göra spelet som de vill ha det. Men gör du konsolspel måste du gå efter riktlinjerna från ms/Sony eller Nintendo säger de att spelen ska vara typ samma oavsett om man spelar på pro eller vanlig konsol får man lyda.
Pro är samma gen som vanliga ps4 och ska därför enligt Sony inte ge övertag förutom grafik. Ps5 ska förhoppningsvis inte behöva ta hänsyn till ps4 om inte speltillverkaren väljer att göra det.

Då var det bara missförstånd från min sida och vi är av samma uppfattning!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dunis90:

Xbox 360 släpptes ju dessutom ett år innan PS3. Den var billigare och hade bättre prestanda i majoriteten av spelen.
Dess GPU hade funktioner som kom till PC först med HD 2000-serien.

Att PS3 ändå uppfattas som att den var ett monster för sin tid visar dock att Sony kan sin marknadsföring.

To be fair så var PS3.an ett monster för sin tid, den var (och är) bara likvärdigt ett monster att utveckla spel på.

Ett praktexempel är faktiskt 'clischigt' nog Last of Us, där syns det verkligen vad maskinen är kapabel till, men det tog Naughty Dog ett par spel och några år att förfina sina metoder för att faktiskt kunna dra nytta utav PS3.ans CELL-chip. Även Beyond Two Souls, Uncharted 3 och Killzone 3 såg riktigt bra ut när de kom.

Mig veterligen finns det inget X360-spel som kommer nära den grafiska aspekten utav just Last of Us (även om Halo 4 var rätt snyggt), möjligen Crysis 3 - Men det spelet flöt rätt dåligt på båda konsollerna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Paddanx: ps4an går att sätta i ett sleep mode så den laddar ner patchar automatiskt. På så sätt är spelen alltid uppdaterade redan när jag startar den.

Windows 10/8 startar datorn mitt i natten för att göra uppdateringar, eller när du är borta, eller när du stänger av den.

Skrivet av BasseBaba:

Jag har tappat räkningen på hur många gånger Nvidia driver updates gett mig problem och jag varit tvungen att gå tillbaka nån version.

Har inte haft dessa problem med AMD på typ 3-4 år iaf. Folk tror fortfarande Nvidia gör bäst drivare. Nej.. de har satans optimerade sådana, men de börjar nu nå en nivå där optimeringarna knäcker nästa spel, eller förra spelet, osv. Så det är ett Nvidia problem.

Skrivet av BasseBaba:

Ytterligare ett problem jag hade med min gamla burk var att moderkortet var så gammalt att alla drivers max hade Windows 7 support.
Detta ledde bl a till att mitt ljudkort fungerade extremt buggigt i Windows 10.

Tror också XBox360 får svårt med XBoxOne spel... men kör du äldre systemet och spelen lär det fungera, och Win 7 kan spela nästan alla spel (tom DX12) idag. Så du kan utan problem ta den vägen istället. Finns rätt många som gör det också. (hela 58% iaf).

Skrivet av BasseBaba:

Spelen till ps4 tar ju även hand om alla settings, så det man får är det man får. Kanske inte ett jätteproblem om man har ett nytt grafikkort, men jag har ett medelkort som är lika gammalt som ps4:an, med allt på low fick jag t ex 30 fps i sea of thieves....
Att spela på PC för mig i dagsläget är alltså ett meckande för att öht få spelen att rulla, på PS4:an ”funkar det bara”. (Med absolut, 30 fps och inga ultra settings direkt, allt är en avvägning)

Nja... 30 FPS är för mig "inte fungerande", men det beror på spel också.
De flesta spel idag har en sk "auto detect" och både Nvidia och AMD har game-settings optimala inställningar. Fördelen... du kan välja 60 FPS och lite lägre grafik om du vill. Kalla på mig när konsolerna kan tweaka detta som man vill ha det.

Skrivet av BasseBaba:

Windows creators update verkar ju även fått nån forcerad Vsync? Det har jag öht inte ens lyckats förstå mig på, om det stämmer och vad man behöver göra.

Tror jag har hört något liknande, jag mer eller mindre precis kommit till FCU själv (då jag bara har Win 10 på test maskin), så har inte några detaljer där. Men jag tror detta var pga XBOX tramset till PCn, game-mode osv.
https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-...

Mao... MS och konsol funktioner ska bort från PCn, tack

Skrivet av BasseBaba:

Och gå tillbaka versioner i updates, varför skulle jg vilja göra det? Många spel kräver senaste versionen av OS. Och man behöver senaste versionen för att spela online, så återigen är det ett ”gilla läget” scenario.

Vilket spel spelar du som inte kan köras på annat?

Min primära maskin kör 8.1 och som sagt, enda jag vet jag inte kan spela är MS Store spel... som jag kan leva utan. Och Win 7 är min krav för 99% av spelen... så skärpning på det tramset.

Där finns flertalet gånger fler spel du inte kan spels på PS4an, men på PC/Xbox än det finns som du inte kan spela på Win 7/8 vs Win 10. Och skulle du motförmodan sitta i den sitsen finns det två val:

1. VM med andra OSet.
2. Dual-boot.

Så... det går att lösa det med.

Skrivet av BasseBaba:

En update av ps4:an brukar t- typ 2-5 mininkl omstart.
Senast min windowsburk åkte på en patchtisdsg sp behövde den bootas om tre gånger och stod i ”please Wait do not turn off...” i typ 15 minuter.
Inga jätteproblem men som sagt, en casual gamer där totala speltiden man har för en session kan va 30 minuter så är det drygt att torska 15 för man inte haft igång datorn på nån vecka.

Win 10 system ominstallationer kan ta tid, ja. På SSD är det sällan mer än 15-20 min dock.
Win 8.1... nu ska vi se. När hade jag en större patch senast... oh juste.. när jag installerade OSet. Sedan dess, nån minut eller så som max med 2 omstarter när de ska fixa större hål, som tex spectre/Meltdown.

Jag sparar in denna tiden i laddningstiden av spelet, där din PS4s HDD tuggar och tuggar dock, så det jämnar ut sig

Skrivet av BasseBaba:

Sen förstår jag inte detta som folk snackar om att utvecklare behöver göra två/fler versioner om man skulle ha flera generationer hårdvvara. Hur jobbigt kan det vara? Har ju hittills fungerar bra för PS4 Pro. Finns ibland även ett val där man kan välja att få fps/4K/bättre grafik. Eftersom dom vet exakta konfigurationer på maskinerna så kan dom ju bara testa fram optimala settings. Är ju exakt samma sak man som gamer på PC får sitta och göra på sin egna dator. Tiden detta tar borde vara minimal sett till total utvecklingstid.

Om du inte tror det krävs en hel del extra jobb att optimera ett spel att använda en speciell 32MB cache, vs snabbt RAM, eller GDDR5 men horribel latens som system-minne för spelet i sig... drömmer du. När spelens rendering tar 50% av din CPU kraft ovan på detta är det som att försöka dra en lastbil med en liten 1l motor med dålig växellåda. Det går... men kräver verkligen satans massa optimeringar och tweaks, om du inte ska få problem.

För att sätta det i perspektiv. Min Win 10 testmaskin just nu är en gammal H77 med i5 och 7870 kort. Den mer CPU kraft och lite mer GPU kraft än en först gen PS4a. Den är stengammal i PC världen (5+ år), men modern i konsolvärlden. Jag kan spela på den, men begränsat med spel och inställningar. Konsolen kan trots detta hantera mycket mer moderna spel (ja i 30 fps men ändå), för den optimeras hårt för det.

Det som gör att det öht är möjligt är för det är just... ett system. Ett system de kan optimera för, och sedan ta bra betalt för. Så de gör det för de kan sälja spel till dig för 500kr+, där vi PC spelare ofta får rätt bra priser. Ska köpa ett på rea ikväll... för ca 80kr, som jag velat spela några veckor nu. Full priset är typ 300kr.

EDIT: Och detta är ju vad MS/Sony tvingar utvecklarna att göra också BTW. Att de får inte utveckla till bara PS4 PRO, utan det måste utvecklas till båda konsolerna, och ska fungera likadant på båda, trots olika hårdvara. Läs det noga och tänk en min... "du får inte göra spelet bättre, mer än i grafiken", säger Sony. Hur tror du det hindrar utvecklare när de har bättre hårdvara i PS4 PRO, men får inte ens höja minimum kraven från ca 2014, 4 år senare? Det dödar utvecklingen... hårt.

Skrivet av BasseBaba:

Inser att jag och ni andra haft olika upplevelser av PC vs konsol så det är bara att acceptera att man gillar olika

Visst är det så.
Jag förstår lite av din poäng, men du har verkligen tagit vissa saker till överdrift. För en som inte kan teknik, är konsolen kanon. Men den har sina begränsningar och problem, vilket vi PC entusiaster ser.

Skillnaden är du betalar något dyrt för spelen, för att slippa dessa, medan jag väljer att själv ställa in saker och får spelet billigare och mer pengar till maskinen istället. I gengäld dumpar tillverkaren en "billig enhet" till dig, som håller några år innan den överges av utvecklarna, medan min PC kan med rätt delar hålla 5+ på moderna spel. Allt är en kompromiss och balans. Inget är rätt eller fel, utan baserat på vad man har för kunskap och förväntningar.

Problemet är att folk har olika förväntningar på en PC och en konsol, och ibland är de lite orimliga. PC spelaren förväntar sig 60FPS 4k för 3000kr och konsolspelaren förväntar sig en knapp fixar allt och att har man väl köpt en dator ska den hålla i evighet.

Min poäng här var att det är extremt dyrt och inte värt för dem att satsa på "framåt" kompatibilitet. Dvs att göra spel till PS4 eller PS3 när PS5 är släppt sker inte. Utan de kommer överge den när de slipper den klena CPUn. Du får heller inga systemuppdateringar troligen heller (om inte säkerhetpatch), men... allt fungerar ändå (hint... precis som Win7).

Dock kommer PS5an troligen kunna spela PS4a spelen. Det vore dumt annars, då du bör kunna mer än matcha den hårdvaran, och med rå kraft gå förbi optimeringsbehoven på äldre spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan du ge några exempel? Jag köpte en PS3 på releasedag, en PS4 på releasedag och sen en PS4 PRO på releasdag. Jag har haft precis 0 problem med dessa konsoler, dom senaste 9 åren eller vad det nu är. Min PS3 tuffar fortfarande på utan problem i sommarstugan.

Ptja, några alternativ för dig finns ju, antingen har du världens tur, eller så kör du bara offline, eller också kanske saker som vissa anser vara problem inte är vad du anser är problem? Faktiskt ganska vanligt har jag märkt, även tvärtom där jag tycker jag har haft någonting "problemfritt" för att jag själv kanske i mitt eget huvud inte såg det som problem medan någon annan kan ha gjort det.

Haft problem med nätverk till Wii, 360 som kunde krångla med uppdateringar. Xbox One S som fryser i inställningar, ibland inte uppdaterar inställningar när jag ändrat och problem med bakåtkompabiliteten till XBONE för att köra 360-spel. För att nämna några få.

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro dig när du säger att du med flera konsoler haft absolut NOLL problem på 9 år, som sagt kan det vara saker du inte ansåg som problem, eller också inget märkvärdigt du lagt på minnet. Fördelen med PC för mig har varit att när man väl har problem så är det så mycket enklare att lösa själv medan på konsolen försöker man söka sig till lösningar utan någon framgång ofta.

Min dator står på 24/7 och uppdaterar på natten osv så det behöver man inte bry sig om. Senast jag hade problem med en grafikkortsdrivrutin var många år sedan, uppdaterar med kanske 2-3 månaders mellanrum (fast håller mig undan om jag hör att en ny drivrutinsversion strular).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Då var det bara missförstånd från min sida och vi är av samma uppfattning!

Okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Nätälskare: Tja det enda jag kan anmärka på är att du haft en Wii, en 360 och en Xbox X.
Jag har kört ps3 och ps4.
Spalar främst single player men har nött ungefär 200 timmar Overwatch på ps4 sen release.

Finns lixom inte så mkt som kan strula, i med nätverkskabeln, i med skivan, spela.
Sen fine, har ju haft felmeddelanden vid överbelastade servrar, downtime när PS-Network har hackats, men det är ju småsaker utanför ens kontroll, som avhjälpt sig självt.

Alla patchar och liknande har ju funkar felfritt, samtidigt som hårdvaran aldrig strulat, men absolut kan ju varit en del tur där också. Fanns väl yellow led of death osv på ps3:an och sånt.

Tar man t ex bytet mellan ps4 och PS4 Pro, så kunde man bara exportera ”allt” till en USB-enhet samtidigt som alla save games osv snuvades till cloud-kontot. Boom allt löst.

På pcn så har man allt från Steam till origin till battlenet till helt fristående spel.

Jag har spelat på PC sedan tidigt 90-tal, så missförstå mg inte. Man behöver absolut inte vara en raketforskare för att göra det.
Men det finns -inget- argument som kommer bita på mig, givet att spela på en PS4 inte är smidigare än en PC.

För att förtydliga: jag har aldrig haft en enda minut av downtime på min ps3/4 där jag behövt lägga nån som helst tid på att felsöka varför enheten inte startar och/eller vevar igång ett spel.
Det enda som varit är antingen uppdateringar som behövt installeras samt några extremt få tillfällen då psn-Network varit nere.

@paddanx: mkt välskrivet inlägg. Förstår vad du vill komma. Det man måste göra för att trivas med en konsol är helt enskilt att acceptera kompromissen, du verkar inte riktigt va bekväm med det och då förstår jag att det blir en krock.

Gällande OS så kanske vi missförstod. Jag tolkade som att det kag svarade på menade att det var negativt att man på en konsol inte kan backa patchar. Det var där jag menade att man inte har något val, iaf inte på PS4. Så fort Sony släpper en ny version av OS så måste man uppdatera för stt kunna ansluta online. Ligger man inte på senaste version av OS så kommer man inte åt online, så därav är det irrelevant att backa en OS update eftersom det gör konsolen obrukbar för allt annat än offline.
Sen har även många spel ett krav på minsta version av OS för stt funka, så har man t ex inte uppdaterat sin ps4 sen release för 5 år sen så tvivlar jag på att t ex Far cry 5 går att starta.

Men det är ju det hör jag gillar med min PS4. Till skillnad från min windowsburk där jag stängt av automatisk uppdatering, och aldrig i livet skulle våga köra en Windows patch utan att först läsa på vad den gör, samt googla runt på KB numret och se om folk fått problem... så har jag på PS4 sidan fullt förtroende för Sony och installerar senaste versionen direkt, man får helt enkelt lita på att Sony inte skulle släppa en patch som gör att spelen på min PS4a slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@paddanx: mkt välskrivet inlägg. Förstår vad du vill komma. Det man måste göra för att trivas med en konsol är helt enskilt att acceptera kompromissen, du verkar inte riktigt va bekväm med det och då förstår jag att det blir en krock.

Gällande OS så kanske vi missförstod. Jag tolkade som att det kag svarade på menade att det var negativt att man på en konsol inte kan backa patchar. Det var där jag menade att man inte har något val, iaf inte på PS4. Så fort Sony släpper en ny version av OS så måste man uppdatera för stt kunna ansluta online. Ligger man inte på senaste version av OS så kommer man inte åt online, så därav är det irrelevant att backa en OS update eftersom det gör konsolen obrukbar för allt annat än offline.
Sen har även många spel ett krav på minsta version av OS för stt funka, så har man t ex inte uppdaterat sin ps4 sen release för 5 år sen så tvivlar jag på att t ex Far cry 5 går att starta.

Det kan jag förstå. PCn har ju liknande med att du måste ha vissa versioner at java runtime eller .Net eller DX för att fungera, så helt olikt är det inte. Jag ser det som en nackdel att man inte kan vara online utan senaste dock, då jag vill bestämma det själv. Och exakt därför är detta nog inget för mig... just nu iaf.

Skrivet av BasseBaba:

Men det är ju det hör jag gillar med min PS4. Till skillnad från min windowsburk där jag stängt av automatisk uppdatering, och aldrig i livet skulle våga köra en Windows patch utan att först läsa på vad den gör, samt googla runt på KB numret och se om folk fått problem... så har jag på PS4 sidan fullt förtroende för Sony och installerar senaste versionen direkt, man får helt enkelt lita på att Sony inte skulle släppa en patch som gör att spelen på min PS4a slutar fungera.

Detta hör nog till poängen, och är väl bästa förklaringen varför det är som det är. MS har flertalet gånger skadat eller fuckat upp Windows. Spel har det samma (glömmer aldrig EVE Online som lyckades förstöra Windows boot, vilket visar vilken makt en spel install hade bara 10 år sedan). Och MS har kraschat och förstört miljontals TB med data och kostat miljarder i tekniker tid... men vi har tydligen lärt oss att detta "är okej". Så när en konsol spelare får en PC, får de en chock hur mycket man måste själv tweaka för att få skiten att fungera. Och sen kom en Windows patch och nu fungerar inget...

Sonys fördel är ju precis som tex Apple ett slutet system. De kan ha full kontroll på vad OSet gör, vad spelen gör och vad som ändras. Men... även de har sina brister:
http://fraghero.com/new-ps4-firmware-update-4-70-causing-seri...
https://www.reddit.com/r/PS4/comments/742nqr/firmware_50_issu...
https://wccftech.com/ps4-firmware-5-0-error-code-e-801809a8/
https://www.criticalhit.net/gaming/playstation-4-update-5-50-...

Just 5.0 verkar ha haft hel del bråk... har en vän som också fick problem med det också. Och där kommer alltid vara några som får problem desto mer komplext enheten blir. Så frågan blir då börjar de bli för komplexa?

Och om du sitter där... och vet om detta fel/denna bugg, vill du även här kunna säga "nej, vänta med uppdateringen tack", och fortsätta spela nån månad till medan de bankar ut buggar... Och 1 månad med äldre fw kan inte vara så farligt, men det ger dem tid att fixa sånt. Ändå kan du inte backa om det blir fel (något du kan med Win 10 i flesta fall), och du kan inte spela online utan senaste (som du själv säger).

Förstå mig rätt, sett till mängden buggar på Windows eller PC generellt, är detta små potatis, men det är ändå rätt bra om man kunde slippa lite fler problem, eller hur? Så jag tycker det är dumt att man inte har valet.

Och just detta är varför jag inte personligen är förtjust i verken Win 10 eller konsol, just för jag tappar mycket av mina val, min kontroll och möjlighet att komma runt problemen jag vet finns. Värsta som finns som tekniker är att sitta, och inte kunna göra något, pga en programmerare inte trodde det skulle behövas. Det är sannerligen "myphys law", med teknik idag.

De flesta tekniker jag vet idag gör därför Win 10 "hopp". Dvs de kör en medvetet gammal version, tills precis innan nästa nya version ska släppas. Då uppdaterar de och sedan stannar på den, medan "alla andra" automatiskt går upp till nästa version. Då har man en stabil grund, och man kan sedan "skjuta upp" några månader, men ändå får säkerhetspatchar. Bästa av situationen, så att säga.

Sen när man tänker på en konsol, tänker man "Det behövs inte massa funktioner, det ska bara fungera... stabilt, varje dag". Är ju därför man köper dem. Men man tvingas ändå lägga allt förtroende på tillverkaren, och sitta och hålla tummarna att det ska fungera. Och när det inte fungerar, kan du inte göra ett enda dugg... utom att hoppas Sony löser det i 9/10 fall, vilket är problematiskt. Men, Sony verkar iaf göra hyfsat jobb vs MS på Windows iaf.

Tittar man dock på update notes så förstår man fort, vem denna enhet eg är riktad till:
"You can view your child’s total time played for the day."

"You can limit how long your child plays per day, and set playable hours to prevent play at night or other unwanted times. Restrictions can be set for each day of the week. When the set play time ends, a pop-up notification appears repeatedly on the screen to let your child know that they’re out of play time. If you choose, the PlayStation 4 can automatically log your child out when play time ends."

"You can also extend or shorten your child’s play time on the day they play."

Mao... just barn är dessa perfekt till. Men föräldrarna vill kunna kontrollera det. Perfekt för en mamma, eller? Om... de förstår sig på att läsa patch notes iaf. Mao, man måste även som förälder idag vara lite tekniskt lagd. Tror ändå en konsol är bästa valet för en okunnig eller oteknisk person, även om MS kämpar hårt för att få Win 10 till samma personer. Vi får se hur bra de lyckas, men jag tror konsolen är här för att stanna.

Detta är ju varför vi PC entusiaster är så pass besatta av att den blir bättre (hårdvara) också... för vi vet att den maskinens hårdvara kommer sätta gränserna och nivåerna för PCns grund av spelen. Därför får du PC spelares åsikter i trådar som detta, för vi påverkas av dens hårdvara, något enormt. Så när du läser dessa pessimistiska PC spelare som kritiserar konsolen, förstå att det är för de vet att genom historien (PS1-PS4 iaf), så har konsolerna påverkat PC spelen, så ha lite förståelse, även om jag vet... de överdriver.