Permalänk
Medlem

Enorma FPS-drops i PUBG

Tjena!

Startade PUBG för första gången på ungefär en vecka för någon dag sedan, och det var helt ospelbart eftersom jag sjönk till 5 FPS ungefär var tjugonde sekund. "FPS-droppen" brukar vara i ungefär 5 sekunder åt gången. Brukade sällan hamna under 60 FPS innan, endast vid landning eller i Hacienda/School.

Detta har aldrig hänt innan och nu händer det varje gång jag försöker spela en match.

Har testat att starta om spelet, installera om spelet, har kollat så jag har senaste drivrutinerna, har kollat temp på CPU, GPU och minne samt kollat så ingen minnessticka har dött.

i5 3570k @4.2GHz
8GB DDR3 @ 1333MHz
Gigabyte GTX 970 Windforce @ stock

Någon som har haft samma problem och/eller hittat en lösning? Skulle uppskattas enormt!

Permalänk
Vila i frid

Det verkar finnas lika många orsaker som sandkorn i Sahara. Klarar din dator av att köra burnin-test av både gpu med Furmark och cpu med prime95?

Permalänk
Medlem

Eventuellt ökad användning av minnesmängden i någon update, många med under 16gb ram som upplever prestandaproblem.

Kanske dags för en 8gb till?

Sen har ditt grafikkort 3,5gb minne (+0,5 kasst minne) och rätt säker på att många på Sweclockers kört med 1050-1060 3gb och upplevt problem där med.

Kanske dags för ett GTX1060 6gb?

2st relativt billiga uppgrades iaf minnet är prio såklart!
Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Tjena!

Startade PUBG för första gången på ungefär en vecka för någon dag sedan, och det var helt ospelbart eftersom jag sjönk till 5 FPS ungefär var tjugonde sekund. "FPS-droppen" brukar vara i ungefär 5 sekunder åt gången. Brukade sällan hamna under 60 FPS innan, endast vid landning eller i Hacienda/School.

Detta har aldrig hänt innan och nu händer det varje gång jag försöker spela en match.

Har testat att starta om spelet, installera om spelet, har kollat så jag har senaste drivrutinerna, har kollat temp på CPU, GPU och minne samt kollat så ingen minnessticka har dött.

i5 3570k @4.2GHz
8GB DDR3 @ 1333MHz
Gigabyte GTX 970 Windforce @ stock

Någon som har haft samma problem och/eller hittat en lösning? Skulle uppskattas enormt!

Inte märkt av det du beskriver. Dock har jag uppgraderat från det grafikkortet du kör med och har mer ram. Prova med att uppgradera som många andra föreslår.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det verkar finnas lika många orsaker som sandkorn i Sahara. Klarar din dator av att köra burnin-test av både gpu med Furmark och cpu med prime95?

Det ska jag testa när jag kommer hem. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Eventuellt ökad användning av minnesmängden i någon update, många med under 16gb ram som upplever prestandaproblem.

Kanske dags för en 8gb till?

Sen har ditt grafikkort 3,5gb minne (+0,5 kasst minne) och rätt säker på att många på Sweclockers kört med 1050-1060 3gb och upplevt problem där med.

Kanske dags för ett GTX1060 6gb?

2st relativt billiga uppgrades iaf minnet är prio såklart!
Mvh

Skrivet av griid:

Inte märkt av det du beskriver. Dock har jag uppgraderat från det grafikkortet du kör med och har mer ram. Prova med att uppgradera som många andra föreslår.

Borde ju inte vara specs som är problemet dock, har en vän som lirar med en i5 2500, GTX 960 2GB samt 8 gig RAM, han hamnar aldrig under 40 FPS på lägsta inställningar. Då borde ju inte jag droppa till 5 FPS nästan hela tiden. Har som sagt aldrig hänt innan heller, har lirat sedan nyår ungefär

Permalänk
Medlem

Sambon kör Pubg på en I5 2500 3,3 ghz. 8 gb ram runt 1600 mhz och något fabriksklockat Asus 970.
Ligger i princip alltid över 60 FPS.

Så jag tror inte du sitter på för dålig hårdvara och att en uppgradering garanterat löser problemet.

Permalänk
Medlem

@fogger:

Det första jag tänker på är att dippen i FPS är en VRAM-dump som sker. Se till att sänka alla texturer och kantutjämning till en nivå där ditt VRAM ej fylls till max. Du vill inte över 3.4GB VRAM usage.

EDIT: Även upplösning och "view distance" påverkar VRAM mycket.

Hjälper ej det så kika på dessa förslag.

Hämta senaste drivrutiner till din GPU, kör en clean install.

Kolla temperaturen på din CPU.

Kör ner alla inställningar i botten i PUBG, försvinner problemet då så är boven säkert GPU, blir de värre så är det CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Borde ju inte vara specs som är problemet dock, har en vän som lirar med en i5 2500, GTX 960 2GB samt 8 gig RAM, han hamnar aldrig under 40 FPS på lägsta inställningar. Då borde ju inte jag droppa till 5 FPS nästan hela tiden. Har som sagt aldrig hänt innan heller, har lirat sedan nyår ungefär

Alla system presterar olika, det går inte att jämföra riktigt som du gör. Hur gamla är era Windows-installationer tex? Kör ni olika AV? Olika mycket program på i bakgrunden? Det finns så många parametrar så bara för att din kompis klarar det, betyder det inte att du bör/ska klara det.

Som nämnts tidigare skulle jag tippa på att spelet kanske nyttjar mer RAM än tidigare. En bekant till mig fick sig en ordentlig boost av att installera 16GB minne. Men som sagt det betyder inte att det hjälper dig. Men det är 2018, 8GB RAM känns... ja aningen lite. Jag hade 32GB RAM i min gamla burk byggd årsskiftet 2012/2013. Det är å andra sidan överdrivet mycket för de flesta, men det hintar ju lite om att det kanske är dags för dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Tjena!

Startade PUBG för första gången på ungefär en vecka för någon dag sedan, och det var helt ospelbart eftersom jag sjönk till 5 FPS ungefär var tjugonde sekund. "FPS-droppen" brukar vara i ungefär 5 sekunder åt gången. Brukade sällan hamna under 60 FPS innan, endast vid landning eller i Hacienda/School.

Detta har aldrig hänt innan och nu händer det varje gång jag försöker spela en match.

Har testat att starta om spelet, installera om spelet, har kollat så jag har senaste drivrutinerna, har kollat temp på CPU, GPU och minne samt kollat så ingen minnessticka har dött.

i5 3570k @4.2GHz
8GB DDR3 @ 1333MHz
Gigabyte GTX 970 Windforce @ stock

Någon som har haft samma problem och/eller hittat en lösning? Skulle uppskattas enormt!

Enda jag oroar mig lite för är faktiskt RAM, men inte mängden, utan 1333.
Finns mycket prestanda att hämta med snabbare RAM på de gamla plattformarna.

Om du har möjlighet, testa andra minnes intensiva spel som BF1, GTAV, FO4. Får du samma "dippar" där?
PUBG är väldigt minneskrävande, och problemet är om du har låg mängd, behöver du bra bandbredd för att hinna läsa in/ut det ofta. Finns en kanonbra video som visar exakt hur viktigt RAM prestanda kan vara när CPUn är i klenaste laget och du verkligen vill få ut all prestanda. https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Sen håll koll på HDD/SSD aktivitet. Om den är aktiv när du ser "frysningen", så har du troligen RAM problem då den swappar till disk. Det kan också vara tecken på en disk som inte är frisk. SSD som har cell-urladdning eller en HDD med dåliga sektorer tex. Kolla SMART i så fall med Crystal Disk Info.

Kolla även vad för program du har i bakgrunden. Med 8GB RAM vill du verkligen stänga ner allt... och jag menar allt, från bakgrunden. Skillnaden kan vara så liten så ett enda extra program kan vara orsaken mellan flyt och lagg. Webbläsare som Chrome tex är strikt, NONO! Den kan äta 8GB själv... och kommer då lämna inget till spelet, eller så swappas det mellan disk och RAM hela tiden => FPS drops.

Om du har Win 10, se till att Xbox appen inte är där och bråkar. Den kan ge enorma problem med andra spel tydligen.

Skrivet av hax1:

Sambon kör Pubg på en I5 2500 3,3 ghz. 8 gb ram runt 1600 mhz och något fabriksklockat Asus 970.
Ligger i princip alltid över 60 FPS.

Så jag tror inte du sitter på för dålig hårdvara och att en uppgradering garanterat löser problemet.

Uppgradering bör lösa det, men jag tror det går att optmera det med tweak så det ska fungera hyfsat iaf.

Permalänk
Avstängd

Testa stäng av replays och deathcam, vissa hade problem med det förut. Vet inte om det är fixat än.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Borde ju inte vara specs som är problemet dock, har en vän som lirar med en i5 2500, GTX 960 2GB samt 8 gig RAM, han hamnar aldrig under 40 FPS på lägsta inställningar. Då borde ju inte jag droppa till 5 FPS nästan hela tiden. Har som sagt aldrig hänt innan heller, har lirat sedan nyår ungefär

Nej du har nog rätt, en reninstallation av windows + drivrutiner kanske är steg 1, sen stänga av deathcam, rendering av gubbe i inventory etc...

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Uppgradering bör lösa det, men jag tror det går att optmera det med tweak så det ska fungera hyfsat iaf.

Absolut löser en uppgradering det, på samma sätt som att köpa en ny bil för att du har punktering på ett däck löser problemet med däcket.

Det här vet vi:
TS startade pubg igen efter att inte ha spelat på en vecka och upplever FPS-drops.
Han har samma hårdvara som innan.
Tidigare låg han stadigt runt 60 FPS.
Vi har flera exempel på personer med liknande hårdvara som kan spela utan problem.

Hade TS skrivit att han precis installerat PUBG för första gången och upplever de här problemen så hade jag absolut rekommenderat en uppgradering. Men nu har det ju uppenbarligen hänt något annat som gör att han upplever FPS-drops.

@fogger: Innan jag hade köpt någon hårdvara hade jag provat med en ny installation av Windows. Men för säkerhets skull prova som någon annan sa att stänga av Deathcam/replays och har du Nvidia highlights igång så stäng av det också. Det orsakade problem ibland för mig innan jag uppgraderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Absolut löser en uppgradering det, på samma sätt som att köpa en ny bil för att du har punktering på ett däck löser problemet med däcket.

Det här vet vi:
TS startade pubg igen efter att inte ha spelat på en vecka och upplever FPS-drops.
Han har samma hårdvara som innan.
Tidigare låg han stadigt runt 60 FPS.
Vi har flera exempel på personer med liknande hårdvara som kan spela utan problem.

Hade TS skrivit att han precis installerat PUBG för första gången och upplever de här problemen så hade jag absolut rekommenderat en uppgradering. Men nu har det ju uppenbarligen hänt något annat som gör att han upplever FPS-drops.

Lite därför jag också gav en del att titta och tänka på när det gäller just mjukvara. För det mest troliga är, en update, eller något nytt har installerats, och den varit på gränsen till att klara det innan, och nu får den ibland problem, tex pga minnesmängden som är ledigt är mindre, pga tex ny mjukvara i bakgrunden.

Vill man så kan man gå till extrema mängden att installera om också, men om han installerar samma program igen, lär samma problem ske. Så lite enkel felsökning bara genom att stänga av allt som är igång i bakgrunden är betydligt bättre början, då man kan utesluta en del saker.

Är typ som att om du har punktering på bilen ovan... gör full service på bilen, det hjälper säkert, istället för att titta efter uppenbart fel först iaf.

Permalänk
Medlem

Har du två skärmar, kasta upp task manager på andra skärmen och kolla om någon annan applikation äter upp resurser när detta händer. Du kan även se om den läser från disk eller liknande, PUBG brukar väll inte dra uppåt 8GB minne så borde ju vara lugnt med den mängden. Jag skulle misttänka någon annan app som stör, kanske antivirus?

Du kan även spela in med resource monitor om du inte har dubbla skärmar.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

kolla så att geforce experience inte spökar, replay-featuren åt upp nästan halva min gpu...

EDIT: testa att klocka ner cpu'n också, instabil överklock leder ofta till fryslag oavsett om den klarar några syntetiska benchmarks...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Det var avast som var boven!