Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X överklockas till 5,88 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X överklockas till 5,88 GHz

Inför lanseringen av andra generationens Ryzen-processorer publiceras nu överklockningsresultat för två av modellerna, vilka uppnår en klockfrekvens på över 5,8 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

För kväve och utrustning för att klocka med det är var mans egendom. Dessa artiklar är vad som intresserar mig minst. Betydligt mer intressant att kunna klocka högt med luftkylning.

Permalänk
Medlem

Jävlar! Men en vettig luftkylare hade ju såklart varit mer intressant att kika siffror på

Permalänk
Medlem

@anon114264: Samtidigt är det en tankeställare hur mycket gick dom gamla att klocka till ?Mellanskillnaden är ju det som är intressant .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Härligt med en faktiskt överklockningsnyhet på Sweclockers! Gärna mycket mer sådant här Det är det jag tycker är intressant och kul.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Världsrekordet på 8700k ligger på 7,4ghz/ 1800x på 5,8. Dvs en ytterst liten ökning.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Klappis: Samtidigt är det en tankeställare hur mycket gick dom gamla att klocka till ?Mellanskillnaden är ju det som är intressant .

snabb googling: https://hothardware.com/news/amd-ryzen-7-1800x-overclocked-to...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Är inte det väldigt imponerande om det är på alla kärnor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Är inte det väldigt imponerande om det är på alla kärnor?

Ja, det är väldigt imponerande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Världsrekordet på 8700k ligger på 7,4ghz/ 1800x på 5,8. Dvs en ytterst liten ökning.

Var det 7.4 på alla kärnorna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Är inte det väldigt imponerande om det är på alla kärnor?

Är det verkligen på alla kärnor? På bilderna ser det för mig ut som om endast Core0 kör med hög frekvens och alla andra på rätt låg (~2.6GHz på vissa, ~0.6GHz på vissa).

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Verkligen intressanta CPUer detta.
Vilken skulle ni rekommendera av 2600 och 2700 (alltså inte "X" varianterna)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Verkligen intressanta CPUer detta.
Vilken skulle ni rekommendera av 2600 och 2700 (alltså inte "X" varianterna)?

Beror ju på helt vad du ska göra med datorn.

Visa signatur

Main: Meshify C | AMD 3700X | Asus X570-F Gaming | 32GB TridentZ 3600MHz | MSI RX 5700XT Gaming X | Corsair AX860i | Samsung 970 M.2 500GB | Samsung EVO 500GB | MX500 500GB | WD 3TB | Deepcool Castle V2 240

Permalänk
Skrivet av eMannen:

Är det verkligen på alla kärnor? På bilderna ser det för mig ut som om endast Core0 kör med hög frekvens och alla andra på rätt låg (~2.6GHz på vissa, ~0.6GHz på vissa).

Med på alla kärnor åsyftas att det inte är med avstängda kärnor utan alla 6/8 kärnor aktiverade. Sen att detta är max frekvens test där ingen kärna belastas är en annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Är inte det väldigt imponerande om det är på alla kärnor?

Skrivet av eMannen:

Är det verkligen på alla kärnor? På bilderna ser det för mig ut som om endast Core0 kör med hög frekvens och alla andra på rätt låg (~2.6GHz på vissa, ~0.6GHz på vissa).

Jag som gjorde en liten miss där. Som @eMannen säger är det (enligt bilderna) endast på en kärna. Det är korrigerat i nyheten nu.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeZinc:

Beror ju på helt vad du ska göra med datorn.

Ber om ursäkt. Spelande är huvudsyftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Ber om ursäkt. Spelande är huvudsyftet

Då skulle jag säga 2600, då du dels sparar en slant men också att du knappt vinner något på att köpa 2700.
Ryzen 5 1600 är ju "spelkungen" i dagens AMD-familj eftersom den ger så mycket för så lite.

EDIT: Varför många valde den över 1500X var ju för de extra två kärnorna som öppnade upp för streaming och lite grafisk skapande.

Visa signatur

Main: Meshify C | AMD 3700X | Asus X570-F Gaming | 32GB TridentZ 3600MHz | MSI RX 5700XT Gaming X | Corsair AX860i | Samsung 970 M.2 500GB | Samsung EVO 500GB | MX500 500GB | WD 3TB | Deepcool Castle V2 240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är väldigt imponerande.

Om det hade ja, men det är det självklart inte

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Världsrekordet på 8700k ligger på 7,4ghz/ 1800x på 5,8. Dvs en ytterst liten ökning.

Varför så negativ?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Varför så negativ?

Det är väl en definitionsfråga.

Verklighetsbaserad tycker jag stämmer in bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Om det hade ja, men det är det självklart inte

Hur menar du? Rekordet är ju med samtliga kärnor aktiva, och han frågade om det inte är väldigt imponerande om det stämmer att det är över alla kärnor och då sa jag att ja det är det. Vad är det som "hade" och "självklart inte"? Jag vet inte vart du vill komma.

För att förtydliga så tycker jag att det är imponerande med så hög frekvens med alla kärnor aktiva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Verkligen intressanta CPUer detta.
Vilken skulle ni rekommendera av 2600 och 2700 (alltså inte "X" varianterna)?

8600K.

Permalänk
Medlem

Det som jag tror (hoppas är kanske det bästa uttrycket) blir den stora skillnaden är minneskompabilitet och framför allt latens. Även om den originala Ryzen var bra på detta per mhz så tror jag den nya kanske kan kapa ytterligare 10-15% och kanske ett par hundra mhz i klockhastighet. Skulle man få en 2700x stabilt på alla kärnor i runt 4300 med riktigt låg latens vid 3600 på minnet så har man en drömmaskin till både spel, streaming och produktion. Vad vi behöver är andra märken än Samsung på minnena som klarar över 3200 med låg latens.
Lägg därtill AMD's svar på optane så kan det här bli mumma.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Det borde stipuleras en regel (av någon) som ALLA följer, HUR man skall mäta resultatet av överklockning. För Ryzenprocessorer finns exempelvis applikationen "AMD Ryzen Master", med vilken alla parametrar kan sättas som är relevanta att redovisa i resultatet; varje kärnas klockfrekvens samt voltage. Dessutom är det avgörande viktigt vad processorn med denna sättning klarar av att bearbeta och under hur lång tid. Så någon form av standardisering efterlyses, det som nu dyker upp lite hipp som happ är för mig fullkomligt ointressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt med en faktiskt överklockningsnyhet på Sweclockers! Gärna mycket mer sådant här Det är det jag tycker är intressant och kul.

Då har du väl inte missat denna? Har några år på nacken vid det här laget men intressant att kolla på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra OC och blir en cpu där man köper man gpu under 1080ti är amd självklara valet när man maxxar gpu för en vettig peng och kör man 1440p "vilket jag tycker 1080ti är riktat mot" så är amd även där ett vettigt val och i 4k kommer gpu vara flaskhals

Känns som dom blir bra gamer cpu och enastående för redigering sen när dom flesta köper dator siktar dom inte in sig på 9000kr grafikkort och prestanda i 720p och kan man få amd kitt 1000/1500kr billigare än att köpa en i7 är oftast pengarna bättre att spenderade på gpu

När det kommer till OC är dom svår att förutspå och extrem oc är en sak men realistiskt med vanliga bra kylare skulle jag gissa dom lander i spannet 4300-4500mhz som i så fall är ett bra lyft om det stämmer och sen kunna kombinera dom med snabbare minnen på nya chipset är med nått som kan bli intressant att se hur det går

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tycker minnes timmings här är av mer värde

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Imponerande men DAAAAAYUM dat volt.

Skrivet av Ryzer:

Världsrekordet på 8700k ligger på 7,4ghz/ 1800x på 5,8. Dvs en ytterst liten ökning.

Och priset för dagens irrelevanta kommentar går till...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du? Rekordet är ju med samtliga kärnor aktiva, och han frågade om det inte är väldigt imponerande om det stämmer att det är över alla kärnor och då sa jag att ja det är det. Vad är det som "hade" och "självklart inte"? Jag vet inte vart du vill komma.

För att förtydliga så tycker jag att det är imponerande med så hög frekvens med alla kärnor aktiva.

För att det är precis det som det inte är... Det är bara en kärna.

Det är ren XFR-klockning i Windows som detta är uppnått med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB