Postnord skickar tillbaka 400 000 paket efter obetalda importavgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Sant! Men mitt strulande paket är från USA som skickades därifrån spårbart med DHL. Kina-paket är ett billigare lotteri ja, men när det gäller paket med innehåll för $120 från USA, ptja..

Sköter Postnord tullklareringen av DHL-paket...?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk

Bra! Förhoppningsvis är detta slutet på att skattebetalarna ska stå för folks fraktkostnader.

Permalänk
Medlem

Bra ifall detta får folk att köpa mindre skräp - kolla exempelvis [Youtube: $1 WISH.com Video Cards!!!!!], ett slående bevis på att i.o.m. uppståndelsen av Wish så köper folk skräp som de helt tydligt inte har behov av.

Permalänk
Medlem

Läser inlägg om att göra diverse saker som HÄMND... Ja det låter ju riktigt smart. Då kanske det slutar med en hanteringsavgift oavsett om man hämtar ut paketet eller inte samt att våra billiga frakter inom landet går upp då någon måste betala notan (alltid kunderna som får göra det) så att vi övriga som inte håller på med barnsliga hämndauktioner får betala mer frakt när vi köper saker som ska fraktas till oss.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vapo:

Sköter Postnord tullklareringen av DHL-paket...?

Ja, tyvärr blir det ofta så (beroende på vilken DHL frakt som väljs), ofta mellanlandar det i tyskland (när de kommer från USA) och då blir det ibland att Postnord tar över leveransen vid "gränsen".

Så även om du aktivt försöker välja bort postnord genom att välja DHL så hamnar det ändå hos postnord när det landar i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag måste ställa en fråga till er som pratar om miljön.
Tror ni att det sätts in extratransporter enbart för småpaket till och från Kina?
Transporterna via flyg/fartyg/tåg/cykel/åsna sker ju redan och fraktar med största sannolikhet redan större produkter som måste fram (tänk pappersmaskiner)
Döutrymmet som finns är däremot Inte bra, vilket kan fyllas upp med "småpaket".

Det här blir ju lite som "Earth hour" (jordtimmen), Kreti och pleti släcker ner sina enormt energislukande led/glödlampor och känner sig stolta och skriver i sina filterbubblor på facebook/instagram/twitter/vad-du-nu-har och tittar surt på människor som inte släcker ner.
Industrin kommer alltid vara den som behöver ha ström och att stänga ner en kritisk produktionsmaskin kommer inte ske.

Detsamma gäller transporter, Industrin behöver ha sitt och privatpersonerna får åka snålskjuts med sitt eftersom det gör varken till eller från i slutändan.

En liten edit: Billerud Korsnäs i Grums håller på att bygga ut. Sist jag läste något om det så var den beräknade slutsumman någonstans kring 5-6 miljarder kronor, och det sista "ryktet" jag hörde var att investeringen redan låg 1 miljard kronor över budget.
Men de kanske klarar sig utan transporter ifrån Europa, Asien, USA och vart nu allt material kan komma ifrån, eller vad tror ni?

@Swedish Berserk
@Ozzed
@livsnjutaren

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Verkar inte spela jätte storroll om man betalar eller inte dock. Den 13 Mars beställde jag ett paket ifrån USA. Den 15 Mars lämnade paketet USA och gick inte längre att spåra via usps hemsida.

Sedan var det väldigt tyst tills torsdag 5 April då fick jag ett sms av PostNordKorea att nu har vi ett paket till dig som vi inte tänker skicka ut till dig om du inte betalar din straffavgift. Jag betalade och tänkte att nu får jag väl paketet snart då...dumt av mig.

Idag Måndag 16 April har jag ännu inte fått något paket. Vem vet det kanske var för mycket begärt att de skulle skicka ut paketet till mig, de kanske skickade tillbaka paketet med en båt till USA istället.

PostNord 0/5

Det tog 14 dagar från att jag betalade tills jag kunde hämta ut det på mitt postkontor. (två separata).
Jag fick aviseringen via brev separat, dvs. inte de vanliga lapparna som brukar ligga i lådan.
Så ge det ett par dagar till så borde du ha det.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Sköter Postnord tullklareringen av DHL-paket...?

Det var det jag undrade också. Men DHL har av någon anledning överlämnat paketet till PostNord och jag fick ett kollinr till PostNords hemsida där jag sedan kan följa paketet. Använde även detta nummer samt mitt postnummer när jag betalade tullavgifterna och folket i telefonerna på PostNords kontor har bekräftat att det är mitt paket

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Bra ifall detta får folk att köpa mindre skräp - kolla exempelvis [Youtube: $1 WISH.com Video Cards!!!!!], ett slående bevis på att i.o.m. uppståndelsen av Wish så köper folk skräp som de helt tydligt inte har behov av.

Men det är helt okej att köpa skräp för 3 gånger högre pris av inhemsk butik? Allt som säljs i sverige är tillverkat i kina, enda skillnaden är att butikerna köper i bulk istället för enstaka grejer. Men det klart, det är synd om svenska handlare, ägaren till t.ex. Biltema (som absolut inte säljer grejer tillverkade i kina) är bara mångmiljadär och inte multimiljadär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Vet inte riktigt vart du handlar, men med prisjakt och priserunner, så finns det bra mycket billigare.
Finns HDMI kablar i sverige från 29kr upp till flera tusen.
Spelar det något roll att betala 9kr på Wish eller 29kr på en svenskbutik och stödja svenska butiker?
Ju mer du handlar i svenska butiker, ju mer skatt kommer det in, som du som svenskmedborgare får ta del av, det är väl bra mycket bättre att bidra till att svenska butiker ska vara kvar?

Rolig eller? Skatterna blir högre men sociala skyddsnät sämre, du vet mycket väl vad skattepengarna kommer gå till och inte fan är det till **Bort//mod* arbetare eller pensionärer som gjort sitt.

§1
Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Per försändelse betalar företag ofta mer än så. PostNord tar 220 kr exkl moms för företag exempelvis. Företag har däremot ingen anledning att beställa en enskild artikel.

Permalänk
Medlem

Ingen tvingar svenska handlare att utföra verksamhet om de inte går med vinst. Så någon sympati behöver man egentligen inte ha för dem enligt mig. Invårnare ska göra vad de behöver, inte vad de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag måste ställa en fråga till er som pratar om miljön.
Tror ni att det sätts in extratransporter enbart för småpaket till och från Kina?
Transporterna via flyg/fartyg/tåg/cykel/åsna sker ju redan och fraktar med största sannolikhet redan större produkter som måste fram (tänk pappersmaskiner)
Döutrymmet som finns är däremot Inte bra, vilket kan fyllas upp med "småpaket".

Det här blir ju lite som "Earth hour" (jordtimmen), Kreti och pleti släcker ner sina enormt energislukande led/glödlampor och känner sig stolta och skriver i sina filterbubblor på facebook/instagram/twitter/vad-du-nu-har och tittar surt på människor som inte släcker ner.
Industrin kommer alltid vara den som behöver ha ström och att stänga ner en kritisk produktionsmaskin kommer inte ske.

Detsamma gäller transporter, Industrin behöver ha sitt och privatpersonerna får åka snålskjuts med sitt eftersom det gör varken till eller från i slutändan.

En liten edit: Billerud Korsnäs i Grums håller på att bygga ut. Sist jag läste något om det så var den beräknade slutsumman någonstans kring 5-6 miljarder kronor, och det sista "ryktet" jag hörde var att investeringen redan låg 1 miljard kronor över budget.
Men de kanske klarar sig utan transporter ifrån Europa, Asien, USA och vart nu allt material kan komma ifrån, eller vad tror ni?

@Swedish Berserk
@Ozzed
@Stefan_ah

Om vi vänder på det. Om Svenskarna inte alls beställt produkter från exempelvis Wish, tror du då att det blivit färre eller fler transporter, eller oförändrat? Jag tror absolut att det blivit färre, och jag är absolut för devisen "många bäckar små". Det går att avkräva av alla att de alltid ska göra sitt yttersta efter bästa förmåga för att rädda miljön. Bara för att det kanske är en piss i havet att jag har "gammelglödlampor" istället för LED så ger det inte mig rätt till det, för om alla tänker så, jag då har det faktiskt en påverkan, och därför ska man absolut inte tänka att det man själv gör eller inte gör inte har någon påverkan. Det är ett sluttande plan och den dåliga attityden kan sprida sig till andra formbara icke-tänkande individer och då har vi snart ett sopberg med folk som skiter i miljön, och det vill jag absolut inte ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Postnord skickade tillbaka mitt packet utan att jag fick någon avgift att betala, väntade rätt så länge. Vilket skämt..

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag är tämligen övertygad om att situationen blir oförändrad.
Varför? Jo, precis som jag skrev i mitt förra inlägg så är det Industrin som styr.

Du som är boende i Jönköping, som ju är en ganska viktig knutpunkt för att godset skall komma fram och ifrån alla fabriker, verkstäder, skidanläggningar och vad som nu tänkas kan, kanske kan förstå att ett godståg inte enbart rullar med 15 vagnar småkollin utan faktiskt måste få iväg en drivaxel till en Scania som står still, eller reservdelar till en pumpmaskin som måste komma i drift eftersom stillastående kostar pengar.
Att då Inte lasta upp resten av containern med gods, det är den verkliga miljöboven.
Nyttjandegraden behöver vara så hög som möjligt just för att minimera miljöpåverkan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Beställde också grejer i början av februari. Betalade in avgiften för att paket den 13/3, mailade PostNord för två veckor sedan och efterlyste paketet, fick svar i lördags. "Ser att försändelsen gått i retur 2018-04-06, då liggetiden gått ut. Rekommenderar därför att du kontaktar avsändaren."

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Ozzed: Jag är tämligen övertygad om att situationen blir oförändrad.
Varför? Jo, precis som jag skrev i mitt förra inlägg så är det Industrin som styr.

Du som är boende i Jönköping, som ju är en ganska viktig knutpunkt för att godset skall komma fram och ifrån alla fabriker, verkstäder, skidanläggningar och vad som nu tänkas kan, kanske kan förstå att ett godståg inte enbart rullar med 15 vagnar småkollin utan faktiskt måste få iväg en drivaxel till en Scania som står still, eller reservdelar till en pumpmaskin som måste komma i drift eftersom stillastående kostar pengar.
Att då Inte lasta upp resten av containern med gods, det är den verkliga miljöboven.
Nyttjandegraden behöver vara så hög som möjligt just för att minimera miljöpåverkan.

Det stämmer möjligen på tåg. Men flyg drar ju mer och mer bränsle ju tyngre last det blir, så jag är inte så säker på att det är bättre att fylla upp småutrymmena som du säger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Men om vi säger så här då.
Du och frugan skall på semester i Thailand.
Flyget som skall ta er dit kommer att förbruka en viss mängd bränsle eftersom det är det som krävs för att flyga 10-12h.
Vilket anser du blir bäst i slutändan?
Ni två åker ensamma på flyget.
Ni åker på flyget tillsammans med en massa andra människor.
Ni åker på flyget tillsammans med en massa andra människor + gods.
Ni åker ensamma, övriga människor åker ensamma, och godset åker för sig självt.

Se hela ämnet som kollektivtrafik för det är väl ändå ett ämne du kan relatera till, eller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Enda felet med detta är att paketbeställarna kan smita från avgiften genom att strunta i och hämta ut sitt skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra där, försvara ett genomrutten lag med en smak av fascism så det heter duga #Stockholmsområdet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

@thomson: Har du ens koll på varför postnord var tvingade att införa kostnaden? Troligtvis inte med tanke på hur du formulerar dig....

OT: Bra att det tar stopp så slipper vi slösa massor av pengar över en längre tid, Skattepengar. Iallafall så är inte 75kr något värre fara bara man drar ihop allt i en beställning så för mig är det lite skitsamma. Behöver jag beställa kabeldragningsgrejor osv så blir det billigare än Svenska priser iaf

Och alla idioter som säger att ni ska beställa saker i protest, DET ÄR ERA SKATTEPENGAR NI SLÖSAR. Postnord är inte ett vinstdrivande företag.....

Jo det är det... precis som allt som var bra med Sverige förut så är det vinstdrivande, vakna upp för fan! DU BLIR RÅNAD AV DIN POLARE STANTEN KISEN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Ozzed: Men om vi säger så här då.
Du och frugan skall på semester i Thailand.
Flyget som skall ta er dit kommer att förbruka en viss mängd bränsle eftersom det är det som krävs för att flyga 10-12h.
Vilket anser du blir bäst i slutändan?
Ni två åker ensamma på flyget.
Ni åker på flyget tillsammans med en massa andra människor.
Ni åker på flyget tillsammans med en massa andra människor + gods.
Ni åker ensamma, övriga människor åker ensamma, och godset åker för sig självt.

Se hela ämnet som kollektivtrafik för det är väl ändå ett ämne du kan relatera till, eller?

Ja om det verkligen är så att de här småpaketen absolut inte innebär ett enda extra flyg jämfört med om de inte hade funnits så får jag väl ge mig, vad gäller miljön.

Men tycker fortfarande det är helt rätt med avgiften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hade Postnord tagit ut låt säga 30 kr i avgift per paket hade de tjänat guld då flesta hade tagit ut sina paket och fortsatt att beställa.

De hade fortfarande förlorat pengar om avgiften låg på 30kr om de uträkningar jag sett stämmer. Krävs kring 65-70:- för att de inte ska tappa pengar på det hela med hur systemet fungerar nu.

Skrivet av VideoyGTX:

Men det är helt okej att köpa skräp för 3 gånger högre pris av inhemsk butik? Allt som säljs i sverige är tillverkat i kina, enda skillnaden är att butikerna köper i bulk istället för enstaka grejer.

Källa på att allt som säljs i Sverige är gjort i Kina?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@superegg:
Skulle nog vilja påstå att Postnord skulle gått back flertalet tiotals miljoner kronor om de tvingades flygfrakta tillbaka alla paket, de tjänar nog ingenting överhuvudtaget på avgiften. Undra när det nya postcentret för att hantera sådana paket kommer läggas ned, de satsade exklusivt på Inhyrda för att snabbt och effektivt kunna skära ned verksamheten och kostnaderna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@superegg:
Skulle nog vilja påstå att Postnord skulle gått back flertalet tiotals miljoner kronor om de tvingades flygfrakta tillbaka alla paket, de tjänar nog ingenting överhuvudtaget på avgiften. Undra när det nya postcentret för att hantera sådana paket kommer läggas ned, de satsade exklusivt på Inhyrda för att snabbt och effektivt kunna skära ned verksamheten och kostnaderna.

Som dom själva säger så går nästan alla pengar till Danmark då dom har stora problem med posten men att paket kommer från Kina gör saken inte bättre.

Sen så har vi ett handelsavtal med Kina som vi har haft i över hundra år därför frakten är gratis.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

De verkar ju ha lite problem där på postnord. Skulle hämta ut paket i morse hos dom men pga tekniska problem så fick jag inte hämta ut paketet som stod där mitt framför mig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensa86:

De verkar ju ha lite problem där på postnord. Skulle hämta ut paket i morse hos dom men pga tekniska problem så fick jag inte hämta ut paketet som stod där mitt framför mig...

Har de fortfarande problem..

Jag inväntar fortfarande mitt paket från Kina sen 10'e april, betalat in moms och tull, adminavgift..

Höjer priset sänker servicen..bra jobbat Postnord.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@backspace: Jag tror inte att det kommer göra någon större skillnad på kort sikt men det är ju klart att det skulle kunna förändras ifall konsumtionssamhället taggade ner lite, med bland annat paket från Kina.

Vad det gäller earthhour så nej det gör väl inte så mycket i det stora hela just nu men det handlar ju om att öppna upp en diskussion om att miljön inte mår bra. En påminnelse om att man kan göra sin del, och ifall alla gjorde den så kanske planeten skulle må bättre. Men på samma gång så är det lite mera komplicerat än att alla ska göra sin del. Eftersom att det finns så stora skillnader på människors situationer beroende på var man bor i världen. Men de flesta svenskar har inte så mycket att skylla på.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Smidigaste hade ju varit om eBay och liknande sajter skötte momsbetalningen direkt vid köp precis som de gör vid köp från USA...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fliz:

Hur kan du se det som ett fel? Det är ju en given rättighet, speciellt med take på hur leveranstiden från Kina ser ut, den kassa varningen i tid innan detta påhitt trädde i kraft och det faktum att paket som kom in sådär en vecka innan avgiften skulle träda i kraft av oklara anledninger hölls kvar så att avgiften kunde tas ut....
Att inte betala för att få sitt "skräp" som du så vackert beskriver, det är väl i detta fall det enda man kan göra i form av att markera hur vi som folk tycker om detta, för andra sätt att påverka har vi inte då de är helt immuna mot all form av kritik och bara nyligen kommit fram till att de har ett ganska dåligt förtroende hos folket!

Du vet väl att denna avgift trädde i kraft redan 1992 va?

Skrivet av xcluzive:

Fattar inte varför det är 75kr + moms.
Moms är ok då det är procentuellt. Men 75kr? Köper man nå skräp från wish för 5kr, då känns 75kr väldigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en administrativ avgift. Samma typ av avgift hittar du i stort sett hos alla liknande företag som tar emot post från ställen utanför EU. Att just Kina har gått under radarn ändrar inte detta faktum.

Skrivet av spda242:

Har saknat 3 paket som lämnade Kina 3/2 (med flyg) över alltså 2 månader sedan. Nu i helgen fick jag ett SMS att betala Postmord för ett? av dessa paket nästan 2,5 månader sedan. Det är inte OK tycker jag.

Man kan dock konstatera att hotet med avgiften har lyckats. jag är rätt säker på att man inte hade ett system för att hantera detta på plats utan man räknande med kaos när man införde detta och att antalet paket skulle minska drastiskt.

Varför skulle det inte vara rätt? Rent praktiskt har denna lag gällt från 1992.

Skrivet av _Merc_:

Hade det här gällt hela eu hade det varit bra. Men som vanligt så är det bara sverige som spelar motvals.

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller i Tyskland också. Det ironiska med din kommentar är att Sverige har varit en av få länder vars Postservice inte tagit ut liknande avgifter.

Skrivet av Söderbäck:

Postnord fick in 120.000 paket om dagen innan som de inte heller fick betalt för att hantera. Efter den nya avgiften sjönk andel hanterade paket till 50.000.
Om dessa siffror nu skulle vara konstanta och postnord hade väntat en månad till på att införa avgiften så skulle de behöva hantera 70.000 paket extra om dagen i ca 22 arbetsdagar vilket ger ca 1,5 miljoner extra paket att hantera i sverige utan betalning. Hade de väntat 2 månader extra på att införa avgiften så hade det blivit 3 miljoner extra paket.
Det här paketen skulle alltså ha kostat pengar utan motsvarande inkomst om postnord väntade längre. Så jag är inte så säker på att postnord hade sparat pengar alls på att vänta. Kanske var det här det billigare alternativet att skicka tillbaka några hundratusen paket?

Korrekt. Tycker att detta gnäll för att PN följer beslut från Riksdagen är ganska kontraproduktivt. Hela detta argument att det är dyrare i Sverige är bara dåligt.

Skrivet av LeVvE:

Jag gillar att laga mina grejer. T.ex. så har jag lagat massa gamla spelkonsoler med reservdelar man köpt på eBay, kul att betala 300kr på något som kostade 10-100kr i inköp bara för att ingen säljer produkterna i Sverige.

Gå och gnäll på återförsäljarna då? Det är väl inte PNs fel att återförsäljare inte säljer en viss vara och det är inte heller PNs fel att de följer Riksdagens beslut eller världen i stort.

Skrivet av aki04:

smart , och hur hjälper detta miljön ?

På sikt... Alltså färre paket = bättre för miljön. Eller tror du seriöst att det flödet av paket kommer att fortsätta i flera år?

Skrivet av Ignostic:

Du verkar inte förstå att det faktiskt finns saker som bara går att köpa från ex. USA eller Kina som inte är skräp.

Då är det bara att punga upp.

Skrivet av anon56869:

Vadå smita?? Det är ju rena bedrägeriet att plötsligt ta ut en extraavgift på 75kr.

Nej det är det inte. Inte mer bedrägeri än att DHL har t.ex. liknande avgifter. Samma gäller i stort sett varenda Post i hela EU.

Skrivet av anon67440:

Hur många tror du egentligen beställer "skit" från Kina nu när man vet om att avgiften tas ut? Inte fan handlar det om 400K paket iaf. Många av paketen som skickas tillbaka är beställda innan posten införde avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

1992? Tvivlar att paket legat på Posten sedan dess.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Skickar väl tillbaka mitt också fast jag har betalat. Noll koll.

Ska beställa saker för 1kr varje dag och aldrig hämta ut, som protest.

Ska göra samma sak, köpa 3kr saker, kan lätt waste:a typ 3000 för att ta upp postnords lager och tillsätta kostnader

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X