HTML/CSS få button centrerad text/div

Permalänk

HTML/CSS få button centrerad text/div

#startombtn {
margin: 0 auto;
}

det är så att jag försöker få en button under min highscore lista, allt är centrerat utom just starta om button. Vet inte vad det är som gör att den inte vill centreras, har försökt med koden ovanför, även text-align:center; osv osv, men det vägrar.

bild inne på quizet

Där är en bild på hur quizet ser ut i spelet, och som ni ser där så kommer användarnament under smeknamn: vill ha det liksom så här

"smeknamn: ditt smeknamn"

och lika så med tiden.

"du har 17 sekunder kvar på dig att svara på frågan"

om du förstår hur jag menar.

<div id="quiz-things" hidden> Ditt smeknamn: <b> <div id="showUsername"></div> </b> <br> Du har <b><div id="countdowntimer"> 20 </div></b> sekunder kvar på dig att svara <div id="questions"></div> <div id="svar"></div> <button id="aButton">Svara</button> </div>

så ser html koden ut angående detta. ska fixa till det lite snyggare, men tänkte bara vad jag gör för fel?

#topHighScore { margin: 0 auto; } #startombtn { margin: 0 auto; } #highScorePanel{ text-align: center; }

detta är i css filen

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Det som skapar ny rad är att du kör div för att visa username och timern. Testa med <span id= istället så slipper du fixa med css för att få divsen på samma rad.

Visa signatur

asd

Permalänk

@Rlx: ja det löste sig där, stort tack.

Du vet inte hur man kan centrera button till mitten?

<div id="highScorePanel" hidden></div> <button id="startombtn" hidden>starta om</button>

har detta och har lite js kod som visar allt detta sen med så du förstår varför jag har hidden.

men när väl allt detta visas så centerars allt utom button "starta om" knappen" och förstår inte varför.

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk

vet någon hur man kan få denna starta om knappen till mitten under topp 5 tabellen?

Bild på topp5 listan

hur får man den centralt? den vägrar komma under topp 5 tabellen :/

html kod

<div id="highScorePanel" hidden></div> <button id="startombtn" hidden>Starta om</button>

css koden

#startombtn { text-align:center; margin: 0 auto; }

js koden

let startom = document.getElementById('startombtn') startom.addEventListener('click', startOm) function startOm () { document.getElementById('input-things').hidden = false document.getElementById('quiz-things').hidden = true document.getElementById('highScorePanel').hidden = true document.getElementById('startombtn').hidden = true moreSign.innerHTML = '' }

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Lägg knappen inuti din highScorePanel div? Den kommer inte bli centrerad i förhållande till webbläsarfönstret, men den hamnar iaf. i linje med det ovanför.

Alternativt lägg både highScorePanel div samt knapp inuti en ny div.

Permalänk

@elBenko:

Hej!

körde en ny div runt om båda dessa och nu fungerar det. Tackar!

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

För att centrera ett element med margin: 0 auto; så måste du ha en bredd på elementet.

T.ex min-width:xx

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti