Överhettat grafikkort = svarta skärmar?

Permalänk
Medlem

Överhettat grafikkort = svarta skärmar?

Hej
Igår 20/4 blev mina skärmar (alla 3) svarta. Dem stängdes inte av och alla program verkade fortsätta köra för jag kunde fortfarande prata med och höra vad som sas och hände.

När jag öppnade chassit så va grafikkortet så varmt att jag brände mig på det. Jag upptäckte att samtliga fläktar på kortet inte snurrade. Gjorde det enda jag kunde och kände på strömkabeln för fläktarna och då startade dem. Men stängde av datorn och lät kortet svalna naturligt.
Nu dagen efter så hittar inte någon av skärmarna kortet, och när dem gör det (prövade att dra ut och sätta tillbaka kablarna) så är skärmarna bara svarta.

Jag tror ju att det är grafikkortet som är stekt. Men håller tummarna att det går att fixa då min budget för datorn är icke existerande för stunden. Vad kan jag göra/ Vad tror ni har hänt?

Tack på förhand!

Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Core i5 4670k 3.4 GHz (Haswell)
Processorkylare: cooler master (något) 80-100 mm fläkt
Moderkort: ASUS Z87-A ATX
Minne: Corsair 8GB (2x4096 MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 2GB Windforce
Hårddisk: 1 TB WD Caviar Black, Samsung SSD Basic 840-series 120 GB, Samsung SSD Pro(???) 250 GB
Nätaggregat: Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold
Övrig kylning: 3x 140 mm fläktar
Övriga komponenter: DVD/ CD spelare/ brännare

Chassi: Fractal Design R4 Svart
Skärmar: 3x Acer 24" Predator Xf240H
Tangentbord: Logitech G710+
Mus: Qpad 5K
Headset: Corsair Vengeance 2100

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

"När jag öppnade chassit så va grafikkortet så varmt att jag brände mig på det." Det brukar stå en varningsetikett på grafikkort att man kan bränna sig på de ifall man rör dem. ett grafikkort kan bli uppemot 80-90 grader i vanlig användning.

Får du bild från moderkortet ifall du kopplar ut grafikkortet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Mitt grafikkort har aldrig varit så varmt förut. Så jag va inte beredd på det, så va bara oförsiktig

Måste jag plocka ut grafikkortet för att testa det? Eller räcker det att bara sätta en kabbel mellan skärmen och moderkortet?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@fresjo: ja du måste, moderkortet kommer fortfarande upptäckta grafikkortet och kommer inaktivera portarna på moderkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Okej. Då återkommer jag någon gång efter 16 med svar.
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@Vzano: Det tog lite längre tid än önskat, men nu har jag tagit ut kortet och testat. Allt fungerar när jag tar ut grafikkortet.

Betyder detta att min första gissning va rätt från början? och att jag måste skaffa ett nytt grafikkort? eller kan man rädda det gamla kortet på något sätt?

Permalänk
Medlem

@fresjo: Går fläktarna på grafikkortet nu, eller står de fortfarande stilla? Om de fortfarande står stilla så är nog kortet tyvärr dött, att kortet blev varmt var i så fall troligtvis bara ett symptom och inte orsaken till att det gått sönder.

Den sista utvägen innan man slänger kortet brukar vara att baka det.

Permalänk
Medlem

@perost: Fläktarna snurrar igen, det var bara sladden till fläktarna som va lite lös. Men jag får fortfarande ingen bild via grafikkortet

Ska undersöka bakningen av kortet och se om det hjälper.

Tack!

Permalänk
Medlem

Mina frågor har blivit besvarade!

Tack för er hjälp!
Jag ska pröva att baka kortet och se om det går, annars är det bara till att skaffa ett nytt.

/ Fresjo