Mor köpte Ipad pro + Apple pencil på Apple store, dom glömde ta betalt för pennan, deras "kompromiss" ok?

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr har inte den Apple Pencil som ni fick med er registrerats som köpt vara pga ett tekniskt fel. Det har därför inte heller dragits några pengar för varan från ert kort.

Detta innebär att garanti, reklamationsrätt och eventuella byten inte kan ske med tanke på att denna enhet inte finns registrerad här hos oss.Vi kommer gärna i kontakt med er över telefon för att hitta en smidig lösning kring detta.

Jag hade sagt det gör inget, jag klarar mig utan garantin. Om ni vill ha tillbaka pennan så kan vi emot postens avgift skicka tillbaka den, vill ni ha betalt för den får ni skicka en faktura.
Självklart kan jag åka ner 30mil fram och tillbaka för att lämna den för en kostnad på 30kr/mil + 850kr/h.
Om ni tycker min kostnad är dyr, så kan ni själva skicka en person från er butik åka hem till mig och hämta pennan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

@BasseBaba: FYI, Du är skyldig att lämna tillbaka pengar du felaktigt får Swishat till dig.

https://www.metro.se/artikel/det-h%C3%A4r-g%C3%A4ller-om-du-s...

Låter man någon logga in på ens bankkonto med ens eget bankID får man fan skylla sig själv dock.. xD

Jo, det vet jag. Men i min mening är det ju lika samma. Låter man någon logga in på sin bank och sen godkänner en transaktion är ju samma sak som att man själv godkänt en transaktion i Swish?
Först så ska man ju skriva in telefonnummer, och sen står det ju fullständigt namn i mobilt bankid.

Så sannolikheten att jag ska lyckas "lotta" in ett felaktigt telefonnummer som har exakt samma namn som mottagaren, borde vara nära 0.
Mao så godkänner man ju transaktionen.
Men fine, där är lagen lagen, antagligen vilar dom tillbaka på lagstiftning/bestämmelse kring att man överfört pengar till felaktigt konto.

Däremot är det ju sjukt att bank-id kapning som är ett rent och skärt bedrägeri då inte täcks av samma lagstiftning.

Appropå ingenting så hände det mig, förra året. Jag fick 25k via swish. Och det blev ett helvete. Jag satt utomlands på semester och hade maxgräns på 2500/dag som jag inte kunde ändra. Slutade med en polisanmälan då avsändaren skickade hot om att "knulla min mamma"(och mer som sen eskalerade) då JAG, lyssna nu, JAG, hade stulit dennes pengar.
Jag skickade tillbaka 2500:- omgående och fick sen ägna nästkommande dag i telefonkö till banken så att dom via supporten kunde ändra min beloppsgräns. Förvisso så hade jag inte velat stjäla 25k från den där labila människan, men tro mig, hade nästan inte varit mer än rätt så idioten lärt sig en läxa.

Permalänk
Medlem

Till de som snackar om att de borde kunna skicka ut faktura, ja det kan man tycka, men sist gång jag kollade (via företaget) så är Apple så oanpassat per land att de alla kör amerikanska modellen, cash och kort, fakturor vet de knappt vad det är för något där borta.
Var några år sedan så kan ha ändrats, tvivlar dock på det....

Dessutom, om pennan inte kostat något, kör på tills den smäller och betala för en ny nästa gång, istället för garanti osv.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altaire:

Till de som snackar om att de borde kunna skicka ut faktura, ja det kan man tycka, men sist gång jag kollade (via företaget) så är Apple så oanpassat per land att de alla kör amerikanska modellen, cash och kort, fakturor vet de knappt vad det är för något där borta.
Var några år sedan så kan ha ändrats, tvivlar dock på det....

Dessutom, om pennan inte kostat något, kör på tills den smäller och betala för en ny nästa gång, istället för garanti osv.

Fine, men till saken hör ju att både TS/köpare och ÅF/butik är medvetna om att pennan lämnat butiken.
Att bara köra tills den går sönder är ju inte problemet, problemet är ju hur juridiken ser ut.

Frågan är alltså, i lagens mening, är det stöld eller inte?

Däremot så håller jag helt och hålled med om att butiken måste lösa detta bättre.
Antingen får dom skicka ett bud som häntar pennan, eller skicka ut emballage och retursedel så dom kan skicka tillbaka den.
I min mening helt orimligt att TS ska köra 30 mil för att returnera den, eller betala för den.

Permalänk
Medlem

Vill man "göra rätt för sig" så är det naturligtvis upp till företaget att ombesörja all hantering själva. Jag skulle säga att jag gärna betalar för mig men att jag varken kommer att lämna ut kontouppgifter via telefon eller åka tillbaka till butiken med den resvägen. Antingen får dem skicka en faktura eller ordna med frakt för retur, punkt.

Sedan skulle jag vara noga med att spara all typ av kommunikation med företaget, ifall det skulle behövas för framtida bruk, samt få all hantering kring pennan skriftlig. Muntliga överenskommelser kring sådant här kan sluta olyckligt. Tänk bara på allt strul folk har kring t ex mobila telefonabonnemang där du inte får det du beställt och företagen hävdar motsatsen tills du kan visa på skriftliga dokument som ger dig rätt. Vanligare än man tror.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fine, men till saken hör ju att både TS/köpare och ÅF/butik är medvetna om att pennan lämnat butiken.
Att bara köra tills den går sönder är ju inte problemet, problemet är ju hur juridiken ser ut.

Frågan är alltså, i lagens mening, är det stöld eller inte?

Däremot så håller jag helt och hålled med om att butiken måste lösa detta bättre.
Antingen får dom skicka ett bud som häntar pennan, eller skicka ut emballage och retursedel så dom kan skicka tillbaka den.
I min mening helt orimligt att TS ska köra 30 mil för att returnera den, eller betala för den.

Det är INTE stöld då ni inte tagit något medvetet. NI har ju uppenbarlign försökt betala för er. Hade det varit stöld hade ni redan varit anmälda.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Administrativ avgift

@BasseBaba: Problemet där är att du sätter dig i problem med skatteverket om du bara för tillbaka dom , skatteverket kommer vilja veta var dessa kommer ifrån. Personen får gott göra en anmälan sedan får deras bank kontakta din bank osv. Så får de stryka över detta som felaktig transaktion.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fine, men till saken hör ju att både TS/köpare och ÅF/butik är medvetna om att pennan lämnat butiken.
Att bara köra tills den går sönder är ju inte problemet, problemet är ju hur juridiken ser ut.

Frågan är alltså, i lagens mening, är det stöld eller inte?

Däremot så håller jag helt och hålled med om att butiken måste lösa detta bättre.
Antingen får dom skicka ett bud som häntar pennan, eller skicka ut emballage och retursedel så dom kan skicka tillbaka den.
I min mening helt orimligt att TS ska köra 30 mil för att returnera den, eller betala för den.

I lagens mening är det INTE stöld om jag inte missat något

https://lagen.nu/1962:700#K1P2S1
2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen.
https://lagen.nu/1962:700#K8P1S1
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

I detta fall har ingen tagit något olovligt eller med uppsåt att gömma att man tagit det.
Däremot läste jag att det är butikens skyldighet att stå för resor osv eftersom det är dom som gjort fel, dock drygt att köra 15 mil

Permalänk
Avstängd

behåll pennan, låt dem stå sitt kast, e man klantig får man lida

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Inaktiv

*korrigering*

I detta fall ger dem dig en kompromiss där dem avfärdar godset som sitt eget och lämnar ingen reklamationsrätt/garanti och annat, just för att dem inte orkar traggla med det själva.

Världens bästa lösning.

Observera att en fysisk handel inte måste erbjuda dig faktura. Troligast handlar dem med kort över disk och eller kontant. Och affärer startas och avslutas i samma lokaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, det vet jag. Men i min mening är det ju lika samma. Låter man någon logga in på sin bank och sen godkänner en transaktion är ju samma sak som att man själv godkänt en transaktion i Swish?
Först så ska man ju skriva in telefonnummer, och sen står det ju fullständigt namn i mobilt bankid.

Så sannolikheten att jag ska lyckas "lotta" in ett felaktigt telefonnummer som har exakt samma namn som mottagaren, borde vara nära 0.
Mao så godkänner man ju transaktionen.
Men fine, där är lagen lagen, antagligen vilar dom tillbaka på lagstiftning/bestämmelse kring att man överfört pengar till felaktigt konto.

Däremot är det ju sjukt att bank-id kapning som är ett rent och skärt bedrägeri då inte täcks av samma lagstiftning.

Appropå ingenting så hände det mig, förra året. Jag fick 25k via swish. Och det blev ett helvete. Jag satt utomlands på semester och hade maxgräns på 2500/dag som jag inte kunde ändra. Slutade med en polisanmälan då avsändaren skickade hot om att "knulla min mamma"(och mer som sen eskalerade) då JAG, lyssna nu, JAG, hade stulit dennes pengar.
Jag skickade tillbaka 2500:- omgående och fick sen ägna nästkommande dag i telefonkö till banken så att dom via supporten kunde ändra min beloppsgräns. Förvisso så hade jag inte velat stjäla 25k från den där labila människan, men tro mig, hade nästan inte varit mer än rätt så idioten lärt sig en läxa.

Off Topic:
Det ena är slarv och det andra är Missbruk av urkund vilket är väldigt olika saker i lagens mening.
I lagens ögon är inloggning på banken bara en del av bedrägeriet och en separat fråga.
Det som gör att det inte täcks av samma lagstiftning är Missbruket av urkunden alltså det faktum att du gav någon tillgång till din identitetshandling.

Förstår att du gjorde som du gjorde då du var utomlands men annars så fort hot polisanmälts borde man kunnat deponera pengarna hos länstyrelsen tills dess polisanmälan var hanterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Rent lagligt räknas det som stöld, det är både upp till den som handlar och säljer att kontrollera kvittot och inslag i kassan.
Så i dagsläget har din mor stulit en penna.

Det är svårt när man inte får något kvitto i "kassan"
På apple store stoppar man in kortet i en handhållen enhet som alla säljare går runder med och slår in sin pinkod, sen skickar dom kvitto till ens mail (och det tar en stund innan man ens får detta)
Och Garantibevis för apple care kommer typ 1-2h efter det till mailen.

Har du någon utdrag ifrån lagen ang detta påstående förresten? Tycker det låter konstigt att det skulle räknas som stöld, så om du har något att länka ang det vore det intressant att läsa.

-
Iaf, vi kommer svara dom med lite saker som ni gett tips om här.
Retur, faktura, körersättning, behålla pennan utan garanti, att dom skickar någon hit, eller att dom helt enkelt får vänta tills hon har vägarna förbi där vilket kan dröja.

Mycket mer kan vi inte göra känner jag, utan är upp till dom vilket dom väljer sen.

Tacksam för all feedback som gjorts

Permalänk
Medlem

Inte för chansen är stor, gillar inte Apple-produkter, men tack för informationen att Apple Store har typ världens sämsta service och kundbemötande. Skall aldrig gå in i en sån.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om de propsar på att ni skall komma dit så är det bara att sätta en skälig summa som de får ersätta er med. Köra 15 mil? Vad kostar det någon av er att frånvara jobbet?
Näe - de bör skicka er ett returemballage som ni lägger pennan i samt lägger på bredlåda i Postmords ömma händer.
Sedan beställer ni en ny på nätet.
Är de smarta så tar de och står för sitt eget klanteri och hoppas att ni blir glada Apple konsumenter även i fortsättningen, men att pennan inte har någon garanti.

Permalänk
Medlem

yay, lagar igen! Såg att någon ville ha lite paragrafer tidigare.

Kan slänga in en snabbis.
Konsumentköplagen 36§

Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

Kolla även in 38§ och 39§

och eftersom köparen redan har varan i handa kan säljaren kräva att den ska betalas (om man utgår från att tidpunkten för betalning framgick att det "borde" varit innan ni gick ut ur butiken).

Ska kika vidare om jag hittar något om vad säljaren nu har för skyldighet att tillhandahålla smidiga betalningssätt vid sådana här situationer eller kostnadsersättning. Tror det inte regleras specifikt i Konsumentköplagen. Möjligtvis Avtalslagen eller i Köplagen (som förvisso inte brukar reglera så mycket när det gäller näringsidkare som säljer till privatperson för eget bruk). Kanske skadeståndslagen

edit: hittar inget specifikt i lagarna än om just detta prekära problemet. I köplagen 50§ "Köparen skall
1. medverka till köpet på ett sådant sätt som skäligen kan förväntas av honom för att säljaren skall kunna fullgöra köpet, och
2. hämta eller ta emot varan."

OM köplagen är applicerbar här så låter det ju som att köparen försöker skäligen medverka till att betalningen ska genomföras. Det är INTE skäligt att lämna kredkortsuppgifter på telefon. Men det är i min mening skäligt att be om en faktura

Men jag kan tänka mig att det blir en fråga för ARN. Det finns fall där ARN gett konsumenter rätt till milersättning vid fel på vara. Eftersom det här handlar om säljarens misstag kan jag tänka mig ett liknande utfall: http://www.arn.se/vanligafall/resekostnader-vid-fel-pa-vara/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skrev ju TEORETISKT.

Handlar inte vad jag tycker, handlar om var som är juridiskt korrekt.

Titta bara på vad som hänt med BANK-id bedrägerierna, det är ju precis som ditt Swish-exempel.
Det finns banker som inte har velat ersätta kunder som fått sina konton länsade av bedragare, eftersom dom i praktiken signerat transaktionerna med sitt BANKID.
Jag tycker att det är helt fel, men i juridisk mening så har ju personerna gjort så.

Tror även att ditt Swish-exempel tyvärr är så det är.
Banken kan inte bara ta och sätta tillbaka pengarna för att någon ringer och säger så, utan man är utelämnad till att den andra personen återför dom.

Utöver det, stöld. Fine. Men då kan man ju vända på det och säga:
"Er penna finns 15 mil gånger två bort, ni är välkomna att komma hit och hämta tillbaka den". Det är helt orimligt att kunden ska hamna i kläm.

Sist men inte minst, nu vet du ju hur det ligger till. Du menar alltså att det är okej för en affär att hävda att en kund har fått med sig varor hem som ska faktureras i efterhand? Vad skulle då hindra affär X från att bara kräva mig på pengar för vara Y som dom felaktigt hävdar att jag fått med mig hem?

https://nwt.se/varmland/2018/04/23/kapade-bank-id-tog-13-milj...

Swishar man fel tycker jag man ska få stå sitt kast, det står ju vem mottagaren är i Bank-id. Värre är det med de här Bank-id bedrägerierna. Det står ju bankens namn i appen och säger man att man ringer från banken så låter det inte så konstigt. Nu har jag inte haft något samtal så jag vet inte hur de låter eller vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tycker det låter konstigt att det skulle räknas som stöld, så om du har något att länka ang det vore det intressant att läsa.

Att det skulle handla om stöld är ren smörja, eftersom din mor aldrig haft uppsåt att ta någon annans egendom. En mer relevant jämförelse (eftersom sådana ärenden dyker upp med jämna mellanrum här) är då någon beställt varor och får någonting skickat till sig som denne inte beställt eller betalat för. Dessa prylar räknas då som hittegods och den som fått varorna skickade till sig har ett ansvar att antingen meddela ägaren eller lämna hittegodset till polisen. Om så inte görs kallas brottet för fyndförseelse. Vill ägaren ha tillbaka sina prylar är det upp till ägaren att betala alla kostnader detta kan medföra och därtill en skälig hittelön.

Skulle man dra detta misstag butiken begått till sin spets klassas antagligen pennan som hittegods. Butiken har därmed inget utrymme för att avkräva din mor att bekosta deras misstag, utan det är upp till dem att lösa det hela.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kontakta Plus och kräv att Sverker ska hoppa in i ett specialavsnitt så vi får se han säga "Ska det vara så?!" och slänga Appleloggan i soptunnan!

Lite mer seriös ton, finns det inget huvudkontor som man kan vända sig till om detta ärende?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara så svårt att fakturera, men de kanske har någon slags spärr i sitt kassasystem. Varför man nu skulle vilja ha det.

Skulle vilja påstå att om de nu vill ha betalt så får de lösa det. Jag tror det är upp till 3 år efter utlämning av varor som man kan kräva kunden på pengar. Finns ju ingen anledning att dra ut på det dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Off Topic:
Det ena är slarv och det andra är Missbruk av urkund vilket är väldigt olika saker i lagens mening.
I lagens ögon är inloggning på banken bara en del av bedrägeriet och en separat fråga.
Det som gör att det inte täcks av samma lagstiftning är Missbruket av urkunden alltså det faktum att du gav någon tillgång till din identitetshandling.

Förstår att du gjorde som du gjorde då du var utomlands men annars så fort hot polisanmälts borde man kunnat deponera pengarna hos länstyrelsen tills dess polisanmälan var hanterad.

Tack för info.

Det är ju sånt här man egentligen borde få lära sig i skolan nuförtiden, hade ingen aning att man kunde deponera pengarna!

Permalänk
Medlem

Handla lokalt - slipp problem.

Permalänk
Medlem

Maila in serienumret på pennan till dom så de kan registrera köpet, det borde lösa garantifrågan.
Vill dom ha betalt, jag då kan dom skicka en faktura, med serienumret på fakturan.
Borde väl inte vara så svårt/krångligt.

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ville bara se lite vad folket tycker här ang ett köp som gjordes på Apple store på Väla. Jag och min mor var där.

Hon köpte en Ipad Pro 256GB med apple care + Apple pencil.
Vi reagerade inte på summan när vi betalade att något skulle vara fel, och inte heller gjorde säljaren som tog betalt.

Dagen efter fick mor ett mail ifrån butiken:

""Hej Jimmie!

Tack för att ni valde att besöka oss på Apple på Väla Centrum.

När ni var inne hos oss den 20/4/2018 köpte ni en iPad Pro 12.9" och en Apple Pencil.

Tyvärr har inte den Apple Pencil som ni fick med er registrerats som köpt vara pga ett tekniskt fel. Det har därför inte heller dragits några pengar för varan från ert kort.

Detta innebär att garanti, reklamationsrätt och eventuella byten inte kan ske med tanke på att denna enhet inte finns registrerad här hos oss.
Vi kommer gärna i kontakt med er över telefon för att hitta en smidig lösning kring detta.

Ha en fortsatt bra helg!""

Kollade dragningen ifrån kortet och la ihop all kostnad för produkterna och ja det stämmer, pennans kostnad saknas.

Mailade dom ang "smidig lösning".

Deras svar:

"Hej!

Har ni möjlighet att komma in i butiken innan kl 15.00 idag?
Annars skulle vi vilja ha serienummer så löser vi de så länge och ser gärna att ni kommer in så fort ni har möjlighet.

Tack på förhand!
"

Vi svarade att vi har 15+ mil att köra, så vi ska alltså stå för bensinpengar för 30+ mil bara för Apple store har gjort en miss?
Vi frågade om dom kan skicka en faktura, det gick inte av någon anledning.

Deras andra lösning är att mor ger dom alla kortuppgifter via telefon, något jag sa det hade jag inte gjort. Kvittar om det är Apple store som är välkänt, hade aldrig gett ett företag öppet alla uppgifter om mitt kort över telefon bara sådär.

Enligt mig är det Apple store som gjort felet, och dom får bidra med en som dom säger "smidig lösning".
Antingen skicka ut en faktura, eller kompensera körkostnad och dra av det på pennan om hon ska köra dit.
Ang deras lösning om serienummer och komma in så fort ni har möjlighet var typ närmaste veckan, vilket inte löser något problem.

Mor vill ju såklart betala för pennan, och hon sa att oj jag måste köra dit direkt. Jag sa nej. Varför ska hon betala 30+mil för en butik gjort fel.

TLDR;
Apple store tog inte betalt för pennan, vill att mor ska ta sig dit för betala den eller uppge alla kortuppgifter över telefon, något jag inte hade gjort.

Vad är era åsikter? Vad hade ni gjort i ett sådant här ärende?
Uppgett era kortuppgifter via telefon? Kört 30+ mil och betalat fullt, bett om någon kompensation för körning dit?

Var lite nyfiken på hur andra ställer sig till sådant här

Vet inte om det är ändrat nu, men på min tid sparades kortnummer i affärssystem. Går det inte att spela in ett samtal och att de drar summan för pennan utan att ni behöver åka in?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ville bara se lite vad folket tycker här ang ett köp som gjordes på Apple store på Väla. Jag och min mor var där.

Hon köpte en Ipad Pro 256GB med apple care + Apple pencil.
Vi reagerade inte på summan när vi betalade att något skulle vara fel, och inte heller gjorde säljaren som tog betalt.

Dagen efter fick mor ett mail ifrån butiken:

""Hej Jimmie!

Tack för att ni valde att besöka oss på Apple på Väla Centrum.

När ni var inne hos oss den 20/4/2018 köpte ni en iPad Pro 12.9" och en Apple Pencil.

Tyvärr har inte den Apple Pencil som ni fick med er registrerats som köpt vara pga ett tekniskt fel. Det har därför inte heller dragits några pengar för varan från ert kort.

Detta innebär att garanti, reklamationsrätt och eventuella byten inte kan ske med tanke på att denna enhet inte finns registrerad här hos oss.
Vi kommer gärna i kontakt med er över telefon för att hitta en smidig lösning kring detta.

Ha en fortsatt bra helg!""

Kollade dragningen ifrån kortet och la ihop all kostnad för produkterna och ja det stämmer, pennans kostnad saknas.

Mailade dom ang "smidig lösning".

Deras svar:

"Hej!

Har ni möjlighet att komma in i butiken innan kl 15.00 idag?
Annars skulle vi vilja ha serienummer så löser vi de så länge och ser gärna att ni kommer in så fort ni har möjlighet.

Tack på förhand!
"

Vi svarade att vi har 15+ mil att köra, så vi ska alltså stå för bensinpengar för 30+ mil bara för Apple store har gjort en miss?
Vi frågade om dom kan skicka en faktura, det gick inte av någon anledning.

Deras andra lösning är att mor ger dom alla kortuppgifter via telefon, något jag sa det hade jag inte gjort. Kvittar om det är Apple store som är välkänt, hade aldrig gett ett företag öppet alla uppgifter om mitt kort över telefon bara sådär.

Enligt mig är det Apple store som gjort felet, och dom får bidra med en som dom säger "smidig lösning".
Antingen skicka ut en faktura, eller kompensera körkostnad och dra av det på pennan om hon ska köra dit.
Ang deras lösning om serienummer och komma in så fort ni har möjlighet var typ närmaste veckan, vilket inte löser något problem.

Mor vill ju såklart betala för pennan, och hon sa att oj jag måste köra dit direkt. Jag sa nej. Varför ska hon betala 30+mil för en butik gjort fel.

TLDR;
Apple store tog inte betalt för pennan, vill att mor ska ta sig dit för betala den eller uppge alla kortuppgifter över telefon, något jag inte hade gjort.

Vad är era åsikter? Vad hade ni gjort i ett sådant här ärende?
Uppgett era kortuppgifter via telefon? Kört 30+ mil och betalat fullt, bett om någon kompensation för körning dit?

Var lite nyfiken på hur andra ställer sig till sådant här

Erbjud butiken att komma in förutsatt att de står för resan. Det pris ni erbjuder butiken är:
Milkostnad för bil (gissar) ~36kr/mil (inkl. däck, service mm)
Timkostnad chaufför 250 kr/t
Sträcka 30 mil till en kostnad av 1080Kr
Timtid ca 8t till en kostnad av 2000kr
Totalt pris för transport av penna tur och retur 3080kr

Tar de inte detta, inte kan skicka en faktura, vilket ni bett om, ser jag inte att ni kan göra mera för att gå butiken till mötes.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Varför ska ni åka en meter när de kan dra pengarna från kortet bara?
Gör rätt för er

Permalänk
Medlem

Vad är värdet på den pennan i inköpspris till butiken..? 12,50kr?

Håller med första svaret i denna tråden..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ville bara se lite vad folket tycker här ang ett köp som gjordes på Apple store på Väla. Jag och min mor var där.

Hon köpte en Ipad Pro 256GB med apple care + Apple pencil.
Vi reagerade inte på summan när vi betalade att något skulle vara fel, och inte heller gjorde säljaren som tog betalt.

Dagen efter fick mor ett mail ifrån butiken:

""Hej Jimmie!

Tack för att ni valde att besöka oss på Apple på Väla Centrum.

När ni var inne hos oss den 20/4/2018 köpte ni en iPad Pro 12.9" och en Apple Pencil.

Tyvärr har inte den Apple Pencil som ni fick med er registrerats som köpt vara pga ett tekniskt fel. Det har därför inte heller dragits några pengar för varan från ert kort.

Detta innebär att garanti, reklamationsrätt och eventuella byten inte kan ske med tanke på att denna enhet inte finns registrerad här hos oss.
Vi kommer gärna i kontakt med er över telefon för att hitta en smidig lösning kring detta.

Ha en fortsatt bra helg!""

Kollade dragningen ifrån kortet och la ihop all kostnad för produkterna och ja det stämmer, pennans kostnad saknas.

Mailade dom ang "smidig lösning".

Deras svar:

"Hej!

Har ni möjlighet att komma in i butiken innan kl 15.00 idag?
Annars skulle vi vilja ha serienummer så löser vi de så länge och ser gärna att ni kommer in så fort ni har möjlighet.

Tack på förhand!
"

Vi svarade att vi har 15+ mil att köra, så vi ska alltså stå för bensinpengar för 30+ mil bara för Apple store har gjort en miss?
Vi frågade om dom kan skicka en faktura, det gick inte av någon anledning.

Deras andra lösning är att mor ger dom alla kortuppgifter via telefon, något jag sa det hade jag inte gjort. Kvittar om det är Apple store som är välkänt, hade aldrig gett ett företag öppet alla uppgifter om mitt kort över telefon bara sådär.

Enligt mig är det Apple store som gjort felet, och dom får bidra med en som dom säger "smidig lösning".
Antingen skicka ut en faktura, eller kompensera körkostnad och dra av det på pennan om hon ska köra dit.
Ang deras lösning om serienummer och komma in så fort ni har möjlighet var typ närmaste veckan, vilket inte löser något problem.

Mor vill ju såklart betala för pennan, och hon sa att oj jag måste köra dit direkt. Jag sa nej. Varför ska hon betala 30+mil för en butik gjort fel.

TLDR;
Apple store tog inte betalt för pennan, vill att mor ska ta sig dit för betala den eller uppge alla kortuppgifter över telefon, något jag inte hade gjort.

Vad är era åsikter? Vad hade ni gjort i ett sådant här ärende?
Uppgett era kortuppgifter via telefon? Kört 30+ mil och betalat fullt, bett om någon kompensation för körning dit?

Var lite nyfiken på hur andra ställer sig till sådant här

Om ni har "fått" den gratis, varför bry sig om garanti o.s.v på den? Om det skulle gå sönder köper ni ju bara en ny, och kanske betalar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle;
1. Begära faktura
annars
2. Kontakta Apple online, typ deras USA support och förklara situationen rakt och klart för att se vad de säger. När jag råkat i strul med större bolag vänder jag mig ofta till deras US/GB del istället för Svenska, i typ 8/10 fall skiter de i eventuellt litet svinn i vinsten på kundlojalitet och och typ säger att man kan behålla skiten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Varför ska ni åka en meter när de kan dra pengarna från kortet bara?
Gör rätt för er

De vill ju betala och göra rätt för sig. Men affären ger bara två alternativ 1. Köra in till affären och betala 2. Ge kortuppgifter över telefon.

Ingen av alternativen känns rimligt... och som du skriver "de kan dra pengarna från kortet bara?" men det kräver att de ger kortuppgifterna över telefon vilket jag aldrig hade gjort. Otroligt oprofessionellt!

Permalänk
Medlem

@MrTowle:
Fast att ge kortuppgifter över telefonen gör man i hela världen förutom i Sverige.
Vem har inte betalat Peppes eller Dominos och gett en totalt okänd person uppgifterna för 200 spänn utlägg?