Mor köpte Ipad pro + Apple pencil på Apple store, dom glömde ta betalt för pennan, deras "kompromiss" ok?

Permalänk
Medlem

Mor köpte Ipad pro + Apple pencil på Apple store, dom glömde ta betalt för pennan, deras "kompromiss" ok?

Ville bara se lite vad folket tycker här ang ett köp som gjordes på Apple store på Väla. Jag och min mor var där.

Hon köpte en Ipad Pro 256GB med apple care + Apple pencil.
Vi reagerade inte på summan när vi betalade att något skulle vara fel, och inte heller gjorde säljaren som tog betalt.

Dagen efter fick mor ett mail ifrån butiken:

""Hej Jimmie!

Tack för att ni valde att besöka oss på Apple på Väla Centrum.

När ni var inne hos oss den 20/4/2018 köpte ni en iPad Pro 12.9" och en Apple Pencil.

Tyvärr har inte den Apple Pencil som ni fick med er registrerats som köpt vara pga ett tekniskt fel. Det har därför inte heller dragits några pengar för varan från ert kort.

Detta innebär att garanti, reklamationsrätt och eventuella byten inte kan ske med tanke på att denna enhet inte finns registrerad här hos oss.
Vi kommer gärna i kontakt med er över telefon för att hitta en smidig lösning kring detta.

Ha en fortsatt bra helg!""

Kollade dragningen ifrån kortet och la ihop all kostnad för produkterna och ja det stämmer, pennans kostnad saknas.

Mailade dom ang "smidig lösning".

Deras svar:

"Hej!

Har ni möjlighet att komma in i butiken innan kl 15.00 idag?
Annars skulle vi vilja ha serienummer så löser vi de så länge och ser gärna att ni kommer in så fort ni har möjlighet.

Tack på förhand!
"

Vi svarade att vi har 15+ mil att köra, så vi ska alltså stå för bensinpengar för 30+ mil bara för Apple store har gjort en miss?
Vi frågade om dom kan skicka en faktura, det gick inte av någon anledning.

Deras andra lösning är att mor ger dom alla kortuppgifter via telefon, något jag sa det hade jag inte gjort. Kvittar om det är Apple store som är välkänt, hade aldrig gett ett företag öppet alla uppgifter om mitt kort över telefon bara sådär.

Enligt mig är det Apple store som gjort felet, och dom får bidra med en som dom säger "smidig lösning".
Antingen skicka ut en faktura, eller kompensera körkostnad och dra av det på pennan om hon ska köra dit.
Ang deras lösning om serienummer och komma in så fort ni har möjlighet var typ närmaste veckan, vilket inte löser något problem.

Mor vill ju såklart betala för pennan, och hon sa att oj jag måste köra dit direkt. Jag sa nej. Varför ska hon betala 30+mil för en butik gjort fel.

TLDR;
Apple store tog inte betalt för pennan, vill att mor ska ta sig dit för betala den eller uppge alla kortuppgifter över telefon, något jag inte hade gjort.

Vad är era åsikter? Vad hade ni gjort i ett sådant här ärende?
Uppgett era kortuppgifter via telefon? Kört 30+ mil och betalat fullt, bett om någon kompensation för körning dit?

Var lite nyfiken på hur andra ställer sig till sådant här

Permalänk
Medlem

Jag hade sagt "Meh!", behållt pennan och köpt en pizza.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Om Apple vill ha betalt för pennan, så får dom fixa det själva. Inte ditt fel, och jag hade absolut inte kört 150km för att göra det lätt för dom.

Till slut kommer dom inse att denna aktivitet kommer kosta mer än pennan själv, och skita i det. Att du inte har garanti på en vara, vad spelar det för roll. Om den pajar, så köper du bara en ny...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara säga att det är deras fel och att de får vara mer försiktig nästa gång.
Skulle aldrig åka tillbaks för att betala.

Permalänk
Medlem

Vad jag hade gjort i ett sådan ärende är att behålla pennan och skita i att den inte har någon garanti, den kostade ju ändå inget... om detta nu är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Det är dom som gjort fel och därmed dom som får ordna det om dom vill ha betalt kan jag tycka... sen va lagen säger har jag ingen aning om

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Väldigt många gissningar här.

Någon som har koll på hur det faktiskt fungerar kan ju svara, finns säkert någon skyldighet att en person måste betala för en vara om det skett en miss, men med kompensation för resa.

15 mil enkel resa dock? xD Varför inte bara lämna in den på posten och göra en "ny" beställning på en penna?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är väl upp till dem att göra det smidigt för er att betala, alternativt om de ska dra tillbaka köpet så ligger väl det på dem att ombesörja frakt tillbaka (tänker liknande att man får retursedel, samt kan be om embalage, om man beställer online, fast detta kanske kommer från en lag som bara gäller onlineköp).

Jag hade iaf också stått på mig för att de får skicka en faktura eller dylikt, eller snällt vänta tills man har vägarna förbi och kan klara upp det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Min subjektiva åsikt, om företaget gjorde fel så är det företaget som får anpassa sig efter er och att betala via faktura är en rimlig lösning som du och din mor erbjuder dem. Att åka dit är att ni anpassar er efter dem vilket är.... orimligt. Beggars can't be choosers

Om de är intresserade av att få betalt är det helt upp till dem själva.

Alternativ lösning är att ni kommer dit när det behagar, när ni har andra ärenden i närheten och betalar halva priset eller drar av vad som är rimligt för mödan samt extrakostnaderna. (nu vet jag inte vilket belopp vi pratar om)

Permalänk
Medlem

Tackar för input ifrån alla, får ge dom till mor så hon vågar stå på sig lite och inte bara stå för allt själv

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag hade åkt så långt för deras misstag. Skicka en jäkla faktura eller så får de stå för sin miss. Alternativt skicka ut en returfraktsedel med lämpligt embalage så får ni skicka in den igen, såklart får de på nåt sätt ersätta för tiden det tar att paketera och transportera till närmaste brevlåda...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vi svarade att vi har 15+ mil att köra, så vi ska alltså stå för bensinpengar för 30+ mil bara för Apple store har gjort en miss?

Off topic:
Minutrarna det tar att färdas 30 mil är mer värdefulla än bensinpengarna.
Jag personligen anser att min tid utanför jobbet är dubbelt så mycket värd som tiden jag arbetar.
Den där pennan blir fort väääldigt dyr.

On topic:

Väldigt konstigt att de inte tar någon form av elektronisk betalning och jag skulle säga att det är inte mindre än en skandal att de tycker att det var rimligt att säga kortnummer osv över telefon. Bara denna PR borde kosta mer än den där pennan.
Apple Pay 2018 är alltså att man rablar upp kortnummer via telefon?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Administrativ avgift

@Nivity: Vad är det för skämtbutik ni hamnat oss? Skicka en faktura för ...... , helt allvarligt detta bör ni nästan anmäla att de vill att ni uppger kortuppgifter via telefon?

Gör som såhär , säg att de skickar en E-faktura till dig/din mor och lös det på den vägen. Hade de varit en bra butik hade de erbjudit att ge er pennan gratis.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Skit i det, det är butikens ansvar att ta betalt för sina grejer. Ni handlade i god tro.

Om pennan går sönder är det ju bara köpa en ny.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Lär finnas något i lagen (alla som påpekar det alla andra ggr om reklamationsrätt osv) , leta upp paragraferna ni som är flinka på sådant i andra ärenden...

sen att de inte kan ta betalt via appstore eller göra en nice applelösning, ja det är ju helt deras fel.. men att veta med sig att man behåller pennan när de varit i kontakt med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Nivity: Vad är det för skämtbutik ni hamnat oss? Skicka en faktura för ...... , helt allvarligt detta bör ni nästan anmäla att de vill att ni uppger kortuppgifter via telefon?

Gör som såhär , säg att de skickar en E-faktura till dig/din mor och lös det på den vägen. Hade de varit en bra butik hade de erbjudit att ge er pennan gratis.

För att vara 1 utav 3 Apple stores i hela Norden så tycker även jag så.

Jo faktura vore smidigaste lösningen, men tydligen kan dom inte det, varför kunde hon inte förklara bara att dom ej har möjlighet till det.

Permalänk
Administrativ avgift

@Nivity: Kontakta konsumentombudsmannen direkt på dom , att de inte kan fixa ut en efterfaktura på detta är ett stort skämt. Eventuellt ring tidningen så ska ni se att saker händer....

I regel: Om ni åker förbi , åk förbi o betala bara för o få det över.

Annars: Säg att de får erbjuda sig att skicka en faktura , be någon komma förbi , eller att ni får behålla pennan free of charge. Acceptera inget annat , deras fel de ska lösa detta smidigt för er.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Nivity: Jag hade skippat garantin och behållt pennan.
Om den nu går sönder så får man väl köpa en ny och då få ny garanti from det datumet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Herregud, deras problem att lösa.
Såvida dom inte har extensiv videoövervakning av butiken, hur ska dom egentligen öht bevisa att ni tog pennan med er?

TEORETISKT sett, skulle ni ju kunnat ha vänt deras kontakt med att "Nä men vi avstod ju från att köpa pennan".

Vore riktigt jäkla intressant att höra från någon jurist i detta fallet, vem är det som har rätten på sin sida?

Jag är förvånad över att butiken öht lyckades upptäcka detta, enda jag kan tänka mig är att det är nån säljare som inte fick korrekt provision?

Att åka 30 mil skulle jag se som orimligt, både tidsförlusten för personen som åker, samt milkostnad för en bil som säkert är 20-50:-, gör ju att resan blir dyrare än pennan.

Permalänk
Medlem

deras miss, deras problem

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Vad står det på kvittot? Finns den med där?

Permalänk

Rent lagligt räknas det som stöld, det är både upp till den som handlar och säljer att kontrollera kvittot och inslag i kassan.
Så i dagsläget har din mor stulit en penna.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Sanslöst att du ska behöva åka tillbaka.
Jag hade förmodligen ledsnat och bett de skicka en returfraktsedel och sedan köpt en ny penna på annat ställe. Antar att det kanske faller på att ni redan använt pennan.

Kolla som sagt med konsumentvägledaren i din kommun. Kan vara så att du har rätt till milersättning, kanske i så fall kan passa på att göra andra ärenden så att ni åtminstone får en gratis resa.

Kan ju även vara så att kassapersonalen trodde att pennan ingick och därför inte tog betalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Herregud, deras problem att lösa.
Såvida dom inte har extensiv videoövervakning av butiken, hur ska dom egentligen öht bevisa att ni tog pennan med er?

TEORETISKT sett, skulle ni ju kunnat ha vänt deras kontakt med att "Nä men vi avstod ju från att köpa pennan".

Vore riktigt jäkla intressant att höra från någon jurist i detta fallet, vem är det som har rätten på sin sida?

Jag är förvånad över att butiken öht lyckades upptäcka detta, enda jag kan tänka mig är att det är nån säljare som inte fick korrekt provision?

Att åka 30 mil skulle jag se som orimligt, både tidsförlusten för personen som åker, samt milkostnad för en bil som säkert är 20-50:-, gör ju att resan blir dyrare än pennan.

Du tycker alltså att stöld är helt ok? För det är det du pratar om.

Om du råkar Swisha någon 10 000, du skrev in en siffra fel telefonnumret, då är det ditt fel och du får stå ditt kast också eller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du tycker alltså att stöld är helt ok? För det är det du pratar om.

Om du råkar Swisha någon 10 000, du skrev in en siffra fel telefonnumret, då är det ditt fel och du får stå ditt kast också eller?

Skrev ju TEORETISKT.

Handlar inte vad jag tycker, handlar om var som är juridiskt korrekt.

Titta bara på vad som hänt med BANK-id bedrägerierna, det är ju precis som ditt Swish-exempel.
Det finns banker som inte har velat ersätta kunder som fått sina konton länsade av bedragare, eftersom dom i praktiken signerat transaktionerna med sitt BANKID.
Jag tycker att det är helt fel, men i juridisk mening så har ju personerna gjort så.

Tror även att ditt Swish-exempel tyvärr är så det är.
Banken kan inte bara ta och sätta tillbaka pengarna för att någon ringer och säger så, utan man är utelämnad till att den andra personen återför dom.

Utöver det, stöld. Fine. Men då kan man ju vända på det och säga:
"Er penna finns 15 mil gånger två bort, ni är välkomna att komma hit och hämta tillbaka den". Det är helt orimligt att kunden ska hamna i kläm.

Sist men inte minst, nu vet du ju hur det ligger till. Du menar alltså att det är okej för en affär att hävda att en kund har fått med sig varor hem som ska faktureras i efterhand? Vad skulle då hindra affär X från att bara kräva mig på pengar för vara Y som dom felaktigt hävdar att jag fått med mig hem?

https://nwt.se/varmland/2018/04/23/kapade-bank-id-tog-13-milj...

Citat:

– Loggar du in på ditt bank-ID när någon ber dig om det har du ju släppt in dem på ditt konto frivilligt. Och gör du det har du i princip ingen rätt till ersättning, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Självklart är stöld inte okej men företaget bör kunna hitta en smidig lösning för kunden att åka 30 mil tur och retur tar ca 3-4 timmar och bensinen kostar väl också några hundralappar.

TS bör be Apple store skicka ut en retursedel och emballage ifall de ej kan hitta någon annan lösningen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@orig_rejser
@Lagerlöf

Fel.
Går inte att påvisa stöld om uppsåt saknas.
Hon trodde att hon betalat för pennan när hon lämnade butiken. Således inte stöld.

TS:
Butiken har gjort fel.
Det är upp till dem att lösa det. Ni har varit behjälpliga som tillomed besvarat deras mail. Jag skulle råda er att glömma detta, vill de ha betalt kommer det en faktura. De har några år på sig att skicka fakturan, kanske de löser det.

Hälsa din mor att betala fakturan när den kommer, butiken behöver uppgradera sina system först och det kan ta ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Rent lagligt räknas det som stöld, det är både upp till den som handlar och säljer att kontrollera kvittot och inslag i kassan.
Så i dagsläget har din mor stulit en penna.

Nu är det visserligen några år sedan jag gick en kurs i konsumenträtt men jag skulle tro att det är mycket svårt att få det till stöld.

Mitt råd är som andra redan gett.
Ställ krav på butiken att lösa detta på ett smidigt sätt. Felet är deras och därmed även besväret att åtgärda felet.

Det skulle vara intressant att veta om priset som uppgavs i butik och accepterades var inklusive penna eller inte. Om din mor fått angivet ett pris för sitt inköp och accepterat det så är nog lagen glasklart på hennes sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kan man missa att man betalar i runda slängar 1000 kr för lite?

Permalänk
Avstängd

@BasseBaba: FYI, Du är skyldig att lämna tillbaka pengar du felaktigt får Swishat till dig.

https://www.metro.se/artikel/det-h%C3%A4r-g%C3%A4ller-om-du-s...

Låter man någon logga in på ens bankkonto med ens eget bankID får man fan skylla sig själv dock.. xD

Visa signatur

Mr. Scriptman