Permalänk
Medlem

Kap och gersåg

Hej,

Ska köpa mig en kap och gersåg. Nån som har några tips ang hur mycket kap höjd/djup som man behöver för "husbruk"? Man vill ju inte stå med en såg för 3000:- som inte kan kapa 120 reglar. Nån annan finness som man absolut måste ha?

Tänkte mig nånting i mellanklassen av känt märke (dewalt, makita, ryobi...), alltså inte billigaste på Jula men inte heller nån proffspryl för 10.000.

/Ivar

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna såga golvlister på höjden. 8 cm i varje fall.
I lägre prisklass skulle jag inte välja en som kan såga två vinklar (luta åt sidan).
Ska man såga inomhus och vill ha fungerande spånuppsugning finns bara Festool Kapex.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Skulle jag själv köpa idag hade det blivit denna:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=1589467 - fått bra kritik på Byggahus också. Vettigt pris med.

Fast jag får inte köpa, har en god vän och granne som gärna lånar ut sin DeWalt. Han köper ut verktyg på sin firma och tycker det är onödigt om jag lägger tusenlappar på något jag kan låna i princip när som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Köpte mig en Hitachi C8FSE på Hornbach.

Har andvänt den flitigt under min renovering av huset det senaste året.
Har kapat alu profiler med den också utan problem.

Köpte till ett Dewalt DE7033 sågbord och känner att sågbord är ett måste.

Permalänk
Medlem

Mycket bra tråd, jag är också i såginköpstankar. Är laser något man vill ha? Alltså laser som visar var snittet kommer hamna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Mycket bra tråd, jag är också i såginköpstankar. Är laser något man vill ha? Alltså laser som visar var snittet kommer hamna.

Det är viktigare att sågen är robust och inte vickar. Även om lasern skulle vara exakt inställd (vilket de sällan är) så spelar det ingen roll om inte sågen håller still.

Sen finns det en minst lika bra teknik där en vanlig ljuskälla (LED) skapar en skugga där bladet är. Det är nästan tydligare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag har en bosch som från början hade både lampa och laser. Tyvärr var de placerade så dåligt att spånet sprutar och blästrar framförliggande glas, så till slut är det obrukbart.

I början var det en bra hjälp, men allt eftersom man lär känna sin såg, så känner man sig säkrare och behöver det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har en bosch som från början hade både lampa och laser. Tyvärr var de placerade så dåligt att spånet sprutar och blästrar framförliggande glas, så till slut är det obrukbart.

I början var det en bra hjälp, men allt eftersom man lär känna sin såg, så känner man sig säkrare och behöver det inte.

Instämmer. Samma erfarenhet här.

Kör själv med Bosch blåa som [SH] tipsade om. Både min och grannens har fungerat väldigt bra och glappar inte för den delen heller. Har totalrenoverat ett hus och byggt 100m2+ trall med min och den går som tåget.

Ska man såga mycket så rekommenderas bordet starkt!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Har du mycket att bygga? Annars kan det vara smart att hyra en proffsmaskin i några dagar. Jag rekommenderar absolut inte att du köper något billigt skräp som går sönder så fort den blir varm, till dom större märkena finns det oftast reservdelar och du kan skriva i mer än 10skruvar innan den är urladdad.sen finns det maskiner an kan köpa och komplettera med andra maskiner, som alla andvänder samma batteri.
Tex Ryobi kör detta system som jag anser är väldigt smart!
https://www.google.se/search?q=ryobi+batteri+maskiner&oq=ryob...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hade denna, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330574.

Som tidigare folk skriver så är det ett måste med något slags bord till. Ligga på alla fyra på marken och kapa är ingen höjdare. Har man längre virke så behöver man stöd osv då är borden mycket enklare.

Har använt den när jag byggt altan, bord, friggebod, staket osv med denna. Dock så har jag stött på patrull när man ska kapa lite grövre stolpar då klinga bara är 210 mm. I övrigt är prylen stabil och har både lampa och laser och man kan ställa om en herrans massa olika lutningar och vinklar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen avråda från Ryobi, de är tillverkarens budgetalternativ inom Prosumer-segmentet. AEG är ett bättre val om du vill köpa från Techtronics Industries.

I övrigt handlar det mesta om att hitta ett verktyg du känner dig bekväm med, mitt tips är egentligen att åka och klämma och känna på olika maskiner och hitta en som passar för just dig.

Åker du till Jula är Dewalt, AEG och Bosch märkena att titta på, men var medveten om att samtliga dessa är Prosumer-märken. Dvs de är byggda för att hålla lagom länge, inte i evighet men inte heller haverera omedelbart.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

DeWalt DW717 eller motsvarande från Hitachi.
Köp dig inget batteridrivet är mitt tips. Det enda vettiga batterialternativ heter Dewalt 54V alternativt Hitachi 36v som kommer nu. Resten är inte sladdprestanda och blir således sämre, om du inte älskar mobilitet framför vettig prestanda dvs.

DW717 ligger runt 6 lappar och det är i stort sett det bästa du får på marknaden.

Mitt tips är att inte tumma för mycket. Lite som att köpa nätagg. Se till att köpa rätt, annars bäddar det för problem

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: bara av nyfikenhet, vilka märken skulle du placera ovanför prosumer, dvs pro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Skulle personligen avråda från Ryobi, de är tillverkarens budgetalternativ inom Prosumer-segmentet. AEG är ett bättre val om du vill köpa från Techtronics Industries.

I övrigt handlar det mesta om att hitta ett verktyg du känner dig bekväm med, mitt tips är egentligen att åka och klämma och känna på olika maskiner och hitta en som passar för just dig.

Åker du till Jula är Dewalt, AEG och Bosch märkena att titta på, men var medveten om att samtliga dessa är Prosumer-märken. Dvs de är byggda för att hålla lagom länge, inte i evighet men inte heller haverera omedelbart.

Stämmer inte om DeWalt.

Vi som ÅF jobbar mot företag, vi är motsvarighet mot Hilti fast med alla leverantörer i stort sätt.

DeWalt står för 85% av vår försäljning. Deras nya 18v är otroligt konkurrenskraftig.

Deras 54V är marknadsledande.

Kan nämna att vi leasar dessa verktyg med fri service och reperation, med gratis utbytesmaskiner som körs ut till kund. Skulle givetvis inte gå om vi tog in saker som gick sönder, då vi skulle gå minus.

+++
DeWalt
Hitachi
Milwaukee

---

Bosch
Makita
Ryobi

Permalänk

Fast jag uppfattade det som att han inte var beredd att betala för premiumaskiner, kan ha missuppfattat totalt?
Den stora frågan är vad du skall ha den till, ska du bara såga golvlister kan du göra det med en manuell geringsåg som ofta är väldigt underskattade.
Är det ett större men kort jobb då rekommenderar jag att hyra en proffsmaskin som ofta även har anslutning för dammsugare tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi använder alltid Bosch GCM 8 SJ i jobbet, den är riktigt bra, hittade detta kitet med sågbänken vi brukar använda också. Ett schysst pris dessutom. https://www.bauhaus.se/bosch-bla-gcm-8-sjl-utdragsag-arbetsbo...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Jag har Bosch GCM 8 SJL med det större arbetsbordet (3800?)
Sjukt nöjd med den sågen.

Permalänk
Medlem

Oj det verkade vara ett hett ämne, hade inte trott på så många svar på så kort tid.

Ang hyra proffsprylar som några föreslår kanske är ett alternativ när altanen måste läggas om. Men primära bruket är, spontana småprojekt runt (det ganska nyköpta) huset så jag vill ha en egen maskin i verkstan. Just kap och gersåg känns som en maskin där det är helt meningslöst att köpa en billig rackare som glappar, behöver man inte precision i kapningarna kan man ju lika gärna såga lite på chans för hand.

Har byggt en stor fast arbetsbänk i garaget, men ett riktigt sågbord med rullar blir det nog ändå som tillbehör så man kan hålla till uthomhus oxå, verkar väldigt smidigt när jag gick och klämde på de i butik.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den största dom hade på Jula för typ 8 år sedan, med laser. Är väldigt nöjd med att jag tog en stor men lasern kunde kvitta eftersom den inte gick att kalibrera. Du vill ha storleken för att kunna köra flera brädor samtidigt (och spara tid/arbete) inte för att kunna köra jättegrova grejer.

Den var inget märke men har fungerat utmärkt till mitt byggande ändå.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Idag så är budget jula helt ok som hemma produkt. Finns ingen anledning att köpa dyra produkter.
Önskar du premium produkter kolla på aktions siter där kan du fynda och få ett premium märke beg för samma pris om du ge för budget jula.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.
Jag går också och funderar på att köpa kap och gersåg.
Har sett att Bolistbutikerna har kampanj på Metabo KGS216M med sågbord för
2990 kronor.
https://bolist.se/produkt/kapgersag-kgs216m-metabo-1500w/
https://bolist.se/produkt/arbetsbord-ksu-251-metabo/

Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem
Skrivet av sworst:

Intressant tråd.
Jag går också och funderar på att köpa kap och gersåg.
Har sett att Bolistbutikerna har kampanj på Metabo KGS216M med sågbord för
2990 kronor.
https://bolist.se/produkt/kapgersag-kgs216m-metabo-1500w/
https://bolist.se/produkt/arbetsbord-ksu-251-metabo/

Är det någon som har erfarenhet av dessa?

för samma pengar får du denna proffs sågen https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... Klarar mins bygge av 10 villor. Är det till hemma bruk så är det överdrivet med en så dyr såg.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

för samma pengar får du denna proffs sågen https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... Klarar mins bygge av 10 villor. Är det till hemma bruk så är det överdrivet med en så dyr såg.

Fast då ingår ju inget sågbord vad jag kan se?

Permalänk
Medlem

Jag som en vanlig villa-snickare nöjde mig med en Metabo 216 V2. 216mm klinga, laser, lampa.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3094936

Funkar kanon till det jag sågat hittills. Svärfar som av någon anledning endast kör Makita-grejer verkar tycka att den fungerar bra.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Fast då ingår ju inget sågbord vad jag kan se?

Ok det missade jag. Men då man har ett antal olika maskiner så brukar det bli platsbrist så bord rekommenderar jag bara om den ska stå monterad och redo förjämnan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Stämmer inte om DeWalt.

Vi som ÅF jobbar mot företag, vi är motsvarighet mot Hilti fast med alla leverantörer i stort sätt.

DeWalt står för 85% av vår försäljning. Deras nya 18v är otroligt konkurrenskraftig.

Deras 54V är marknadsledande.

Kan nämna att vi leasar dessa verktyg med fri service och reperation, med gratis utbytesmaskiner som körs ut till kund. Skulle givetvis inte gå om vi tog in saker som gick sönder, då vi skulle gå minus.

+++
DeWalt
Hitachi
Milwaukee

---

Bosch
Makita
Ryobi

Du har garanterat bättre koll än vad jag har, och det är också möjligt att jag blandar samman märken. Jag gör det ibland (Speciellt de gröna maskinerna), men jobbar ju inte heller med det.

Håller Milwaukee samma standard som förr? Hade för mig att de tappat ganska kraftigt efter att de togs över av Techtronics Industries?

Makita hade jag för mig var bra, men kan jag ha blandat ihop dem med Metabo?

DeWalt är inte på något sätt dåliga maskiner, men är alla deras maskiner så bra eller kör de någon intern produktsegmentering som jag inte har koll på?

Skulle jag personligen vara i behov av nya elverktyg just nu skulle valet sannolikt stå mellan DeWalt, Hitachi, Metabo och möjligen AEG för vissa typer av verktyg.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@Xcm: Jag är nyfiken på varför Bosch ligger så långt ner? Gäller det även deras "Blå"-serie?

Jobbat dagligen med handverktyg ifrån Hilti, Bosch(Blå), Hitachi, Dewalt, Makita, Festool och Milwaukee i 7-ish år(innan jag började som IT-Konsult).

Just Milwaukee och Makita känner jag att jag inte använde tillräckligt mycket för att uttala mig om men i övrigt ser min lista ut såhär:

Hilti - Med en helt annan prislapp än konkurrenterna dock.
Festool- Många smarta lösningar men återigen... Priset.
Bosch(Blå) och Dewalt(delad plats) - Prisvärda, kör Bosch privat(18v och kap/gersåg).
Hitachi - Jag vet inte vad det är... De känns inte rejäla och haft många problem med att plasten spricker vid batteriet.

Primärt är det skruvdragare och impactdriver(heter det mutterknackare på svenska?) jag använt på daglig basis men har även använt i stort sett alla "vanliga" handverktyg vid ett eller flera tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Oj det verkade vara ett hett ämne, hade inte trott på så många svar på så kort tid.

Det är nån analfabet på kansliet som lyckats byta ut ett 'a' mot ett 'e' som svängt om det hela litegrann.

Givetvis ska det vara - sawclockers.com - här diskuteras sågblad, och övriga tillhörande komponenter, som spinner på i höga frekvenser.

Permalänk
Medlem

Om gering är viktigt skulle jag rekommendera Metabo xact. rätt dyr dock.

Dewalt har några modeller där sågbladet är belyst och lämnar en skugga på arbetsstycket. Det visar mycket bättre än lasrar var du kommer såga. laser är inte så användbart, enligt mig. Den visar aldrig exakt hur det blir.

Jag har en bosch gcm, som har tipsats om tidigare. Den är väl OK, jag tycker nog att ena mothållet inte är helt i vinkel med sågbladet men det kanske går att justera. Den håller ju hög kvalitet i alla fall och är inte ryckig, även lätt att använda.

Köp ett sågbord hur eller hur skulle jag säga, eller bockar med rullar på. Det behövs.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superolle:

@Xcm: Jag är nyfiken på varför Bosch ligger så långt ner? Gäller det även deras "Blå"-serie?

Jobbat dagligen med handverktyg ifrån Hilti, Bosch(Blå), Hitachi, Dewalt, Makita, Festool och Milwaukee i 7-ish år(innan jag började som IT-Konsult).

Just Milwaukee och Makita känner jag att jag inte använde tillräckligt mycket för att uttala mig om men i övrigt ser min lista ut såhär:

Hilti - Med en helt annan prislapp än konkurrenterna dock.
Festool- Många smarta lösningar men återigen... Priset.
Bosch(Blå) och Dewalt(delad plats) - Prisvärda, kör Bosch privat(18v och kap/gersåg).
Hitachi - Jag vet inte vad det är... De känns inte rejäla och haft många problem med att plasten spricker vid batteriet.

Primärt är det skruvdragare och impactdriver(heter det mutterknackare på svenska?) jag använt på daglig basis men har även använt i stort sett alla "vanliga" handverktyg vid ett eller flera tillfällen.

Bosch och Makita har ok verktyg. Deras garantier och service är under all kritik dock. Utöver det byts det batterier så dom inte längre är kompatibla m.m.

Hilti - Deras verktyg tillverkas sedan tidigare av Bosch, Panasonic (till störst del) och några andra. Dom har precis börjat tillverka egna verktyg. Dom har varit ledande på betongarbete tills DeWalt 54V totalt sopar banan med alla maskiner dom har.

Hitachi skulle jag säga är dom mest kvalitativa på marknaden. Absolut bäst Cirkelsåg för finarbete samt marginellt bättre skruvdragare (alla har bra skruvdragare). Service är världsklass och registreras vid köpdatum per automatik.

Hitachi's nya 36v har vi testat och är snudd på i klass med DeWalt's 54v-serie, men vi har inte gått igenom tillräckligt mycket för att kunna säga hur hållbarhet osv är.

Festool är i pris med Hilti och DeWalt 54v men är tyvärr endast för finsnickeri. Klarar inte kyla kombinerat med vatten (marin/hamnarbeten). Väldigt fin betongslip.

kort och gott finns det, iaf för företagare, ingen anledning att köpa makita eller bosch om man inte sedan tidigare har en rejäl maskinpark och inte har extrakapital för att byta maskinpark.

För nya företag skulle jag säga DeWalt rakt igenom.

privatpersoner är lite annorlunda då batteri inte är lika viktigt. Sladdat är det mycket finesser och kvalité man ska tänka på, för kraften är mer än batteri (18V) oavsett.

Metabo som nämnt ovan har extremt fina verktyg också. Vinkelslipar och gipsautomat är världsklass.