Permalänk
Medlem

Delid gone bad?

Jag tog till modet igår och skulle delidda min 8700k. Har gjort det tidigare med min 7600k och det gick prima. Då sänktes load temps med ca 20 grader.

Följde samma procedur denna gång men någonstans gick det uppenbarligen snett..
Nu POST'ar inte datorn och jag får ingen bild på skärmen.
Mitt moderkorts (Maximus hero X) errorcode display säger 00 vilket enligt manualen bara beskrivs som "not used", så det sa mig inte särskilt mycket. Men "post" ledarna är bar röda.

Redan inställd på, och faktiskt beställt en ny 8700k för hämtning på webhallen i eftermiddag. Men innan jag river upp kartongen och annat som gör att jag inte kan ångra köpet så skulle jag gärna vilja ha lite hjälp att ta reda på om det med 100% är cpu.
Datorn står inte och startar om sig själv utan den går igång, alla fläktar, vattenpump, rbg slingor etc snurrar/lyser och skulle säkert göra så i all evighet om man inte manuellt stänger av den med powerknappen. Jag får bara ingen bild, och som tidigare nämnt så lyser dioderna rött på mobo. Har testat köra med video utgången på mobo men det var ingen skillnad.

Delidden i sig gick alldeles utmärkt. Inga märken, ingen liquidmetall på pcb etc, så jag vet inte vart det kan gått snett egentligen men någonstans gjorde det ju det.
Är det med största sannolikhet CPU?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag tog till modet igår och skulle delidda min 8700k. Har gjort det tidigare med min 7600k och det gick prima. Då sänktes load temps med ca 20 grader.

Följde samma procedur denna gång men någonstans gick det uppenbarligen snett..
Nu POST'ar inte datorn och jag får ingen bild på skärmen.
Mitt moderkorts (Maximus hero X) errorcode display säger 00 vilket enligt manualen bara beskrivs som "not used", så det sa mig inte särskilt mycket. Men "post" ledarna är bar röda.

Redan inställd på, och faktiskt beställt en ny 8700k för hämtning på webhallen i eftermiddag. Men innan jag river upp kartongen och annat som gör att jag inte kan ångra köpet så skulle jag gärna vilja ha lite hjälp att ta reda på om det med 100% är cpu.
Datorn står inte och startar om sig själv utan den går igång, alla fläktar, vattenpump, rbg slingor etc snurrar/lyser och skulle säkert göra så i all evighet om man inte manuellt stänger av den med powerknappen. Jag får bara ingen bild, och som tidigare nämnt så lyser dioderna rött på mobo. Har testat köra med video utgången på mobo men det var ingen skillnad.

Delidden i sig gick alldeles utmärkt. Inga märken, ingen liquidmetall på pcb etc, så jag vet inte vart det kan gått snett egentligen men någonstans gjorde det ju det.
Är det med största sannolikhet CPU?

Tjena,

Har du kvar din gamla cpu? Skulle kunna testa med det isåfall.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Jodå, den ligger deliddad hemma på "arbetsbänken"
Edit: Funkar verkligen en 7600k i ett z370 kort?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Kollat så du inte råka böja några pins i sockeln?

Permalänk
Medlem

@F0rss:

Yep, jag kollade så noga jag kunde. Lyste med lampa och kollade på nära håll. Jag kunde inte se något, och cpu'n hamnar rätt utan några svårigheter.. Plockat ut och in cpu'er många gånger och har aldrig lyckats böja en pin i sockeln.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jodå, den ligger deliddad hemma på "arbetsbänken"
Edit: Funkar verkligen en 7600k i ett z370 kort?

Tog en lite närmare titt, funkar tydligen inte.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Tog en lite närmare titt, funkar tydligen inte.

Synd, va ett bra tips annars!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Jejk0b:

Öppnat upp IHSen och kollat så inget runnit ut?

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt om hur distansköplagen fungerar när du hämtar din CPU hos Webhallen men du kan i så fall testa med din nya CPU om det fungerar bättre, annars kan du lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Vet inte exakt om hur distansköplagen fungerar när du hämtar din CPU hos Webhallen men du kan i så fall testa med din nya CPU om det fungerar bättre, annars kan du lämna tillbaka den.

Så länge man beställt på distans så gäller lagen. Spelar ingen roll hur man får hem den. Det är bara att riva upp kartongen och testa.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Så länge man beställt på distans så gäller lagen. Spelar ingen roll hur man får hem den. Det är bara att riva upp kartongen och testa.

Det där är inte helt sant. Kan ta Webhallen som exempel, om du beställer från nätet men betalar i butik så gäller inte distansköplagen.

Från deras hemsida: "Beställ via nätet till fysisk butik och betala i fysisk butik (Kontant eller Kort) – Lagen om distansavtal gäller ej"

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

@Jejk0b:

Öppnat upp IHSen och kollat så inget runnit ut?

Jodå, jag TYCKTE inte att något runnit ut. Men det räcker ju med en otroligt liten mängd för att ställa till det.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Det där är inte helt sant. Kan ta Webhallen som exempel, om du beställer från nätet men betalar i butik så gäller inte distansköplagen.

Från deras hemsida: "Beställ via nätet till fysisk butik och betala i fysisk butik (Kontant eller Kort) – Lagen om distansavtal gäller ej"

Det går ju att lösa / kringå genom att beställa och betala på hemsidan men bara hämta i butik antar jag?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Det går ju att lösa / kringå genom att beställa och betala på hemsidan men bara hämta i butik antar jag?

Senast jag beställde från Webhallen så kunde du inte betala med kort om du valt "Hämta i butik" däremot går det med andra alternativ, detta finns även med på hemsidan: "Beställ via nätet till fysisk butik och betala via nätbutiken (Paypal, Internetbank, Bitcoin, Bitcoin Cash, Digitalt presentkort eller Faktura) – Lagen om distansavtal gäller"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Det går ju att lösa / kringå genom att beställa och betala på hemsidan men bara hämta i butik antar jag?

Ja, det gör det. Och det är tveksamt om webhallens egna regel gäller.

Konsumentverket säger:

Citat:

Lagen gäller
När du ingår distansavtal, det vill säga avtal via postorder, tv-shop, internet eller telefon.

När du kontaktar konsumenten utanför din affärslokal och sedan omgående ingår avtal i lokalen.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Och Lawline

Citat:

...Ett distansavtal definieras i 1 kap. 2 § distans- och hemförsäljningslagen som ett "avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans"

Förarbetena ger exempel på vad som kan omfattas av begreppet distansavtal och ett företag som erbjuder en vara på nätet där kunden beställer varan genom att klicka på en symbol på skärmen är inom ramen för begreppet....

https://lawline.se/answers/butikskop-eller-distansavtal

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Senast jag beställde från Webhallen så kunde du inte betala med kort om du valt "Hämta i butik" däremot går det med andra alternativ, detta finns även med på hemsidan: "Beställ via nätet till fysisk butik och betala via nätbutiken (Paypal, Internetbank, Bitcoin, Bitcoin Cash, Digitalt presentkort eller Faktura) – Lagen om distansavtal gäller"

Okej, det går nu iallafall. Gjorde det precis

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

Låter ju otroligt att något runnit ur IHS. SÅ flytande är inte metallen trots allt.
Kod 00 betyder nästan alltid att CPU är död.
Antar att du deliddade med ett riktigt verktyg så inga skruvstäd, knivar/rakblad.

Öppet köp har väl de flesta (är förvisso frivilligt från butik) vilket gör att du kan kolla ny CPU och säkerställa att det inte är mobo.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Låter ju otroligt att något runnit ur IHS. SÅ flytande är inte metallen trots allt.
Kod 00 betyder nästan alltid att CPU är död.
Antar att du deliddade med ett riktigt verktyg så inga skruvstäd, knivar/rakblad.

Öppet köp har väl de flesta (är förvisso frivilligt från butik) vilket gör att du kan kolla ny CPU och säkerställa att det inte är mobo.

Jodå, jag använde ett 3d printat verktyg. Använt samma verktyg två gånger tidigare, på min egna 7600k och på en kompis 7700k. Då gick det superbra båda gångerna. Men tanken slog mig att kanske verktyget inte är skitbra, tänker att plasten kanske ger med sig eller något.
Nja, runnit ut ur ihs tror jag inte men runnit på pcb är ju möjligt. Även om det inte såg ut som det.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@tudz @Jejk0b @cjal @Storage Jar

Om produkten är bokad i på nätet men betalad i butik så är den väsentliga transaktionen gjord i butik. Då är det ingen form av distansavtal. Du har nämligen inget köptvång när du bokar via nätet, inget köpkrav på dig, inget distansavtal har ingåtts.

Kontentan är att ingen ångerrätt ges om man bokar på nätet och betalar i butik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Lite Off Topic men vad fan håller vissa på med? försöka lämna tillbaks en CPU man själv förstört... stackars butiker.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jejk0b:

Jodå, jag använde ett 3d printat verktyg. Använt samma verktyg två gånger tidigare, på min egna 7600k och på en kompis 7700k. Då gick det superbra båda gångerna. Men tanken slog mig att kanske verktyget inte är skitbra, tänker att plasten kanske ger med sig eller något.
Nja, runnit ut ur ihs tror jag inte men runnit på pcb är ju möjligt. Även om det inte såg ut som det.

Kanske inte funkar men om prollen är död så testa ugnsbaka den, de där guldplattorna undertill kretskortet kanske har kommit ur balans?

Om inte, kolla med ditt försäkringsbolag om drulleförsäkring.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Lite Off Topic men vad fan håller vissa på med? försöka lämna tillbaks en CPU man själv förstört... stackars butiker.

Tror ingen här säger att han ska lämna tillbaka en CPU han själv förstört, läs igen
Han är ute efter att testa med en annan CPU och lämna tillbaka den om hans nuvarande funkar

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Lite Off Topic men vad fan håller vissa på med? försöka lämna tillbaks en CPU man själv förstört... stackars butiker.

Snälla rara du, inte någonstans har jag skrivit att jag vill lämna tillbaka den jag eventuellt förstört.
Jag är fullt redo att bita i det sura äpplet och öppna på lädret. Jag vill däremot kunna lämna tillbaka en fullt fungerande CPU om burken ändå inte startar med ny cpu.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Jejk0b:

Rinner det ut på PCBn så gör det inget, däremot rinner det ut över fyra koppar ringarna precis intill "chippet" så kan jag tänka mig att det kortsluter CPUn.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Drulle har jag ju, det är ju värt faktiskt. Självrisken är ju mindre än vad en ny cpu kostar! Startar den upp med ny cpu så ska jag helt klart kontakta försäkringsbolag

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

@Jejk0b:

Rinner det ut på PCBn så gör det inget, däremot rinner det ut över fyra koppar ringarna precis intill "chippet" så kan jag tänka mig att det kortsluter CPUn.

https://i.ytimg.com/vi/9EEV9kLVqbw/maxresdefault.jpg

Jo, jag tänkte i samma bana. När jag kollade så tyckte jag att det var rent och fint kring det området.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

@Jejk0b:

Japp, testa du först med en annan CPU.
Sedan har man ju försäkring på prylar som detta precis som allt annat man försäkrar och helt OK att använda.
Har kortslutit, råkat få vatten på grejer som drulleförsäkring täckt. Surt som fan, men ändå en räddning

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Som en on-topic gällande din delid. Jag har deliddat 4 cpuer nu, 4790k,8600k,2x 8700k.
Den enda deliden som gick bad var min 4790k (min första) där jag hade tagit för mycket flytande metall som kortslutet från DIE till "kopparcirklarna" på PCBen. Jag tog ut, rengjorde allt och tog bara som test Kryonaut (icke-ledande kylpasta) mellan IHS och DIE och vips så gick den igång.

Dock så testade jag min cpu i ett annat mobo först för att verifiera om det var CPU eller mobo som var kass.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Som en on-topic gällande din delid. Jag har deliddat 4 cpuer nu, 4790k,8600k,2x 8700k.
Den enda deliden som gick bad var min 4790k (min första) där jag hade tagit för mycket flytande metall som kortslutet från DIE till "kopparcirklarna" på PCBen. Jag tog ut, rengjorde allt och tog bara som test Kryonaut (icke-ledande kylpasta) mellan IHS och DIE och vips så gick den igång.

Dock så testade jag min cpu i ett annat mobo först för att verifiera om det var CPU eller mobo som var kass.

Nu blir jag bara lite nyfiken, hur stor tempskillnad blev det mellan att köra conductonaut kontra kryonaut mellan Die och ihs?
Vad använde du för att göra rent pcb'n?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Bad Habit:

Jo, alltså antingen är det ju cpu eller mobo, något annat är ju omöjligt. Har haft drulleförsäkring sen min första egna lya för 10 år sen.. Använt den en gång. Så bolaget ska nog vara medgörliga! Helst hoppas jag på att det är CPU, då det är förfärligt mycket lättare att bara byta cpun när hela datorn är vattenkyld med customloop. Soft tubing, så för cpu kan jag bara skruva av blocket, byta mobo så måste hela skiten nästan isär..

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |