Behöver hjälp att granska high-end datorbygge (Synpunkter på chassi & kylning? Delar passar ihop?)
Hej!
Jag håller på att planera en riktig monsterrigg och skulle gärna vilja ha lite input. Budgeten är i princip obegränsad, men jag vill inte slösa pengar i onödan, - t.ex. känns det onödigt att köpa en Threadripper för 100k när det inte behövs.
Mina krav:
Datorn måste ha 10GbE-nätverkskort. Därför har jag valt ett moderkort som verkar ha det inbyggt.
Stort chassi med gott om utrymme, lätt att bygga i och framtidssäkra. Gärna med glasruta och RGB-belysning.
Många PCIe-lanes på moderkortet så att jag kan köra dubbla GPU:er i framtiden. Detta kräver även ett rejält nätaggregat.
Stor och snabb lagring (1–2 diskar). Tanken är att partitionera för både Windows 11 (spel) och Linux (jobb, programmering, pentest).
Nvidia 5090 GPU.
Massor av RAM - helst maxa det. Runt 256 GB vore optimalt för framtida behov.
Jag har hållit på med datorer hela livet, även professionellt, men är inte superinsatt i hårdvarudjungeln. Jag har satt ihop ett bygge här men vill gärna ha hjälp att granska om något kan förbättras. Jag är framför allt osäker på chassi- och kylfläktvalet, och vill försäkra mig om att alla delar verkligen passar ihop. Inet bygger väl med sin konfigurator så att det ska fungera, men ett extra par ögon uppskattas - särskilt när det handlar om så här mycket pengar.
Här är länken till bygget som det ser ut nu:
👉 https://www.inet.se/datorbygge/b1694173/minmonsterdator
Jag är inte ute efter svar i stil med "varför så kraftigt nätaggregat?" eller "dubbla GPU:er i framtiden är onödigt för spel". Bygget är inte en renodlad gamingdator. Jag har även professionella behov som programmering och andra tunga arbetsuppgifter. Spel blir mest en bonus.
Tack på förhand.