Behöver hjälp att granska high-end datorbygge (Synpunkter på chassi & kylning? Delar passar ihop?)

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att granska high-end datorbygge (Synpunkter på chassi & kylning? Delar passar ihop?)

Hej!

Jag håller på att planera en riktig monsterrigg och skulle gärna vilja ha lite input. Budgeten är i princip obegränsad, men jag vill inte slösa pengar i onödan, - t.ex. känns det onödigt att köpa en Threadripper för 100k när det inte behövs.

Mina krav:

• Datorn måste ha 10GbE-nätverkskort. Därför har jag valt ett moderkort som verkar ha det inbyggt.

• Stort chassi med gott om utrymme, lätt att bygga i och framtidssäkra. Gärna med glasruta och RGB-belysning.

• Många PCIe-lanes på moderkortet så att jag kan köra dubbla GPU:er i framtiden. Detta kräver även ett rejält nätaggregat.

• Stor och snabb lagring (1–2 diskar). Tanken är att partitionera för både Windows 11 (spel) och Linux (jobb, programmering, pentest).

• Nvidia 5090 GPU.

• Massor av RAM - helst maxa det. Runt 256 GB vore optimalt för framtida behov.

Jag har hållit på med datorer hela livet, även professionellt, men är inte superinsatt i hårdvarudjungeln. Jag har satt ihop ett bygge här men vill gärna ha hjälp att granska om något kan förbättras. Jag är framför allt osäker på chassi- och kylfläktvalet, och vill försäkra mig om att alla delar verkligen passar ihop. Inet bygger väl med sin konfigurator så att det ska fungera, men ett extra par ögon uppskattas - särskilt när det handlar om så här mycket pengar.

Här är länken till bygget som det ser ut nu:
👉 https://www.inet.se/datorbygge/b1694173/minmonsterdator

Jag är inte ute efter svar i stil med "varför så kraftigt nätaggregat?" eller "dubbla GPU:er i framtiden är onödigt för spel". Bygget är inte en renodlad gamingdator. Jag har även professionella behov som programmering och andra tunga arbetsuppgifter. Spel blir mest en bonus.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Några spontana tankar, blir mycket billigare med flera 4tb diskar istället för en 8tb. Väldigt låg budget CPU -kylare jämfört med övriga bygget.

Permalänk
Medlem

Så här kanske? Lär kunna spara mycket på att köpa ett separat nätverkskort dock och köpa ett moderkort runt 2 000 kr eller så.

https://www.inet.se/lista/C4ROb/nighter

Separat nätverkskort: https://www.amazon.se/dp/B08GFGG888/?smid=ANU9KP01APNAG&th=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Några spontana tankar, blir mycket billigare med flera 4tb diskar istället för en 8tb. Väldigt låg budget CPU -kylare jämfört med övriga bygget.

Tack för svar! Som jag skrev i topic är det framför allt kylare och chassi jag är osäker på och hoppades få lite input kring.
Jag har ingen större erfarenhet av hårdvara, så jag vet inte riktigt vilken kylare som brukar anses bäst för den CPU jag har valt.

När det gäller chassi så är jag ute efter ett stort big tower, gärna överdimensionerat. Tanken är att det ska vara så smidigt och lättjobbat som möjligt när man bygger eller uppgraderar, och jag har fått för mig att större ofta är bättre i det avseendet. Då slipper man också oroa sig för att framtida grafikkort inte skulle få plats.

Jag har också funderat på att köra två separata hårddiskar, helt enkelt för att det känns renare att ha Windows på en och Linux på en annan. Samtidigt är det ju inga problem att partitionera en disk om man vill. Fördelen med att köra på en enda disk är att den tar mindre plats i chassit och lämnar mer utrymme för framtida uppgraderingar.

Jag förstår att man kan välja billigare komponenter, men mitt mål är inte att pressa priset. Jag vill hellre bygga en riktigt high-end dator med så bra delar som möjligt, som samtidigt är enkel att uppgradera i framtiden.

Jag hoppas få lite stöd kring om det finns bättre komponenter än de jag har valt, utan att ta hänsyn till priset, och att allt jag plockat ihop faktiskt passar tillsammans. Jag vet att det finns exempelvis Threadripper-processorer som kostar flera hundra tusen och som givetvis är bättre än den CPU jag har valt, men det känns onödigt. Processorn jag valt är jag nöjd med, så mitt fokus ligger mer på de andra delarna och om det går att optimera där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Så här kanske? Lär kunna spara mycket på att köpa ett separat nätverkskort dock och köpa ett moderkort runt 2 000 kr eller så.

https://www.inet.se/lista/C4ROb/nighterhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/C4ROb/nighter

Separat nätverkskort: https://www.amazon.se/dp/B08GFGG888/?smid=ANU9KP01APNAG&th=1

Tack för svaret! Jag är inte ute efter att pressa priset, förstår mycket väl att jag kan välja billigare delar om jag vill ha en billigare dator. Det jag däremot hoppas på är support kring om det finns bättre komponenter än de jag valt, utan att fokusera på priset. Jag är medveten om att det finns exempelvis Threadripper-processorer som kostar flera hundra tusen och självklart är bättre än den CPU jag har valt, men det känns onödigt. Jag är nöjd med mitt CPU-val, så mitt fokus ligger mer på de övriga delarna och om de går att förbättra något.

Så är inte ute efter support för pressa priset, utan mer hur kan få datorn så high-end som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nighter:

Så är inte ute efter support för pressa priset, utan mer hur kan få datorn så high-end som möjligt.

Men har du en summa du typ MÅSTE spendera? Annars är det ju ingen direkt märkbar skillnad på att spara 30k som i Alastors förslag.
Att välja den dyraste möjligheten av varje grej gör ju inte automatiskt datorn mera high-end, så länge som det är samma klass prylar (t ex olika 5090, olika kit 64GB 6000 MT/s CL30, olika moderkort med de specs du kräver).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Här har du ett chassi med mer plats och som även går ihop med Corsair fläktarna (link) : https://www.inet.se/produkt/6906517/corsair-icue-link-9000d-s...

Sen tänkte jag bara flika in med att grafikkortet och moderkortet inte går ihop, grafikkortet du valt är BTF (strömkontakt via moderkortet) och då behöver du ett asus BTF moderkort som har en sådan kontakt! Vill du ha det moderkortet är det bara att det Rog astral inte BTF

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har ett eget förslag på nästan 100k, du skriver att du inte har stor koll på hårdvarudjungeln men du ratar också Alastor's förslag som kommer prestera ungefär likadant och vara 30k billligare?

Om du inte kan hårdvarudjungeln så kan du iaf läsa och ta till dig de förslag som vi ger tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men har du en summa du typ MÅSTE spendera? Annars är det ju ingen direkt märkbar skillnad på att spara 30k som i Alastors förslag.
Att välja den dyraste möjligheten av varje grej gör ju inte automatiskt datorn mera high-end, så länge som det är samma klass prylar (t ex olika 5090, olika kit 64GB 6000 MT/s CL30, olika moderkort med de specs du kräver).

Med all välmening, jag säger inte att förslagen är dåliga! Jag förstår att många här utgår från ett annat perspektiv. De flesta bygger rena gaming-datorer, och då räcker det med ett 5090 och ett 1000W nätaggregat , allt därutöver blir mest onödiga kostnader.

Men för mig är ett annat utgånsläge

Exempelvis: att köra separat nätverkskort istället för inbyggt tar både plats i datorn och PCIe-lanes. Om jag i framtiden vill sätta in ett till 5090 kommer inte 1000W räcka, och då tar dessutom PCIe-lanes slut, vilket innebär att jag ändå behöver uppgradera. Därför känns ett 2000W nätaggregat och det moderkortet mer framtidssäkert för mina behov.

Jag förstår att den som bygger för speldator tänker: "Varför dubbla 5090? Det gör ju ingen skillnad i spel." Och det stämmer, spelen är inte byggda för det. Men i mitt fall ska korten användas till mycket mer än gaming: OpenCL, CUDA, LLM, Hashcat, programmering, rendering.

Därför har jag lite andra krav än en renodlad spel-dator, och vill bygga så extremt som möjligt för att underlätta framtida expansion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex714:

Här har du ett chassi med mer plats och som även går ihop med Corsair fläktarna (link) : https://www.inet.se/produkt/6906517/corsair-icue-link-9000d-s...

Sen tänkte jag bara flika in med att grafikkortet och moderkortet inte går ihop, grafikkortet du valt är BTF (strömkontakt via moderkortet) och då behöver du ett asus BTF moderkort som har en sådan kontakt! Vill du ha det moderkortet är det bara att det Rog astral inte BTF

Stort tack! Riktigt värdefullt att få så här bra input, exakt det jag ville ha när startade tråden. Grymt att du tog dig tid att svara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Med all välmening, jag säger inte att förslagen är dåliga! Jag förstår att många här utgår från ett annat perspektiv. De flesta bygger rena gaming-datorer, och då räcker det med ett 5090 och ett 1000W nätaggregat , allt därutöver blir mest onödiga kostnader.

Men för mig är ett annat utgånsläge

Exempelvis: att köra separat nätverkskort istället för inbyggt tar både plats i datorn och PCIe-lanes. Om jag i framtiden vill sätta in ett till 5090 kommer inte 1000W räcka, och då tar dessutom PCIe-lanes slut, vilket innebär att jag ändå behöver uppgradera. Därför känns ett 2000W nätaggregat och det moderkortet mer framtidssäkert för mina behov.

Jag förstår att den som bygger för speldator tänker: "Varför dubbla 5090? Det gör ju ingen skillnad i spel." Och det stämmer, spelen är inte byggda för det. Men i mitt fall ska korten användas till mycket mer än gaming: OpenCL, CUDA, LLM, Hashcat, programmering, rendering.

Därför har jag lite andra krav än en renodlad spel-dator, och vill bygga så extremt som möjligt för att underlätta framtida expansion.

Du ska inte bygga en server isf och köra på dyrare server moderkort/processor, så får du dina extra PCI-E lanes osv? Får en processor som är lämpligare för ditt ev. användningsområde och spenderar din budget på saker som faktiskt gör skillnad isf? För med det beskrivna användningsområdet så känns Threadripper inte orimligt. Du får dessutom dina 10Gbit/s på Threadripper moderkort till billigare pris än godlike moderkortet. Med fler PCI-E platser, och mer kapacitet för minne.

Sett till kritik på ditt nuvarande bygga så tror jag inte att en AG400 är att rekommendera till en 9950 X3D, du tangerar max kylkapaciteten den kylaren är specad för, således är det rimligare att spendera mer på en mer high-end processorkylare.

Sedan vill jag ändå lägga varningens ord mot idén om att "framtidssäkra", risken är att lagom till att du behöver uppgradera så kan man köpa ny bättre hårdvara till rimligare priser, dvs. att man inte sparar några pengar på det sättet. Ser du ett behov inom ett eller två år, fine. Längre tidshorisont så kommer det finnas bättre saker ute på marknaden som du sedan vill ha istället.

Edit:

Testade att bygga ihop ett Threadripper system och då får du ett 9955WX, 5090 Astral och kan hålla dig i snarlik budget som ditt nuvarande bygge, men eftersom inet inte har någon kompatibel kylare i lager (Corsair H150i är slut) går det inte att avsluta/dela. Väljer man ett billigare 5090 så får man nästan in en 9965WX i budget om man vill ha fler kärnor/trådar. Alt. köpa mer minne. Sedan skulle man ju kunna köpa billigare PSU nu, och sedan uppgradera det i framtiden om man köper ytterligare 5090, det är inte så komplicerat att göra.

Rekommenderar ju inte bygget, men mer som ett exempel vad som är möjligt om man prioriterar annorlunda. Sedan är det väl bättre med två/flera 4 TB diskar för redundans, snarare än en 8 TB? Bättre att utnyttja de expansionsplatserna som finns.

Likaså sett till fläktarna du valt, bättre att köpa premium Noctua fläktar i så fall så kan du maximera kylning i förhållande till ljudnivå när det behövs. För 1800 kronor får mer per krona om man köper Noctua fläktar istället för Corsair RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Du ska inte bygga en server isf och köra på dyrare server moderkort/processor, så får du dina extra PCI-E lanes osv? Får en processor som är lämpligare för ditt ev. användningsområde och spenderar din budget på saker som faktiskt gör skillnad isf? För med det beskrivna användningsområdet så känns Threadripper inte orimligt. Du får dessutom dina 10Gbit/s på Threadripper moderkort till billigare pris än godlike moderkortet. Med fler PCI-E platser, och mer kapacitet för minne.

Sett till kritik på ditt nuvarande bygga så tror jag inte att en AG400 är att rekommendera till en 9950 X3D, du tangerar max kylkapaciteten den kylaren är specad för, således är det rimligare att spendera mer på en mer high-end processorkylare.

Sedan vill jag ändå lägga varningens ord mot idén om att "framtidssäkra", risken är att lagom till att du behöver uppgradera så kan man köpa ny bättre hårdvara till rimligare priser, dvs. att man inte sparar några pengar på det sättet. Ser du ett behov inom ett eller två år, fine. Längre tidshorisont så kommer det finnas bättre saker ute på marknaden som du sedan vill ha istället.

Edit:

Testade att bygga ihop ett Threadripper system och då får du ett 9955WX, 5090 Astral och kan hålla dig i snarlik budget som ditt nuvarande bygge, men eftersom inet inte har någon kompatibel kylare i lager (Corsair H150i är slut) går det inte att avsluta/dela. Väljer man ett billigare 5090 så får man nästan in en 9965WX i budget om man vill ha fler kärnor/trådar. Alt. köpa mer minne. Sedan skulle man ju kunna köpa billigare PSU nu, och sedan uppgradera det i framtiden om man köper ytterligare 5090, det är inte så komplicerat att göra.

Rekommenderar ju inte bygget, men mer som ett exempel vad som är möjligt om man prioriterar annorlunda. Sedan är det väl bättre med två/flera 4 TB diskar för redundans, snarare än en 8 TB? Bättre att utnyttja de expansionsplatserna som finns.

Likaså sett till fläktarna du valt, bättre att köpa premium Noctua fläktar i så fall så kan du maximera kylning i förhållande till ljudnivå när det behövs. För 1800 kronor får mer per krona om man köper Noctua fläktar istället för Corsair RGB.

Tack för svaret! Det är absolut ingen dålig idé att köra på serverkomponenter. Anledningen till att jag från början valde delar via Inets sida var helt enkelt att det kändes mer lättöverskådligt och enklare att förstå. Att bygga med serverkomponenter kräver ju lite mer kunskap för att det ska bli rätt. En nackdel jag ser är också att de kanske inte passar lika bra under skrivbordet som en vanlig dator gör, men man kanske inte måste bygga en högljudd rackserver heller.

När det gäller Threadripper så vore det förstås fantastiskt med alla cores, särskilt om man ska köra virtuella maskiner och liknande. Problemet för mig har mest varit kostnaden. Även om jag inte har satt en stenhård budget så känns det svårt att motivera ett bygge som blir dyrare än runt 100k. Någonstans måste man dra gränsen, annars finns det ju egentligen ingen övre nivå för hur dyrt det kan bli. När jag kollade tidigare var Threadripper riktigt dyra, och därför räknade jag bort det alternativet. Men om det går att få ihop ett bygge inom samma budget så är det helt klart intressant.

Jag har fått många bra svar på vad jag kan förbättra i mitt nuvarande bygge, så planen är att justera det utifrån tipsen jag fått, eller eventuellt kolla närmare på ett Threadripper-bygge och se om det går att hålla sig inom budgeten. Jag återkommer när jag har uppdaterat och undersökt lite mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Tack för svaret! Det är absolut ingen dålig idé att köra på serverkomponenter. Anledningen till att jag från början valde delar via Inets sida var helt enkelt att det kändes mer lättöverskådligt och enklare att förstå. Att bygga med serverkomponenter kräver ju lite mer kunskap för att det ska bli rätt. En nackdel jag ser är också att de kanske inte passar lika bra under skrivbordet som en vanlig dator gör, men man kanske inte måste bygga en högljudd rackserver heller.

När det gäller Threadripper så vore det förstås fantastiskt med alla cores, särskilt om man ska köra virtuella maskiner och liknande. Problemet för mig har mest varit kostnaden. Även om jag inte har satt en stenhård budget så känns det svårt att motivera ett bygge som blir dyrare än runt 100k. Någonstans måste man dra gränsen, annars finns det ju egentligen ingen övre nivå för hur dyrt det kan bli. När jag kollade tidigare var Threadripper riktigt dyra, och därför räknade jag bort det alternativet. Men om det går att få ihop ett bygge inom samma budget så är det helt klart intressant.

Jag har fått många bra svar på vad jag kan förbättra i mitt nuvarande bygge, så planen är att justera det utifrån tipsen jag fått, eller eventuellt kolla närmare på ett Threadripper-bygge och se om det går att hålla sig inom budgeten. Jag återkommer när jag har uppdaterat och undersökt lite mer!

Exempel på 11k ASRock TRX50 WS AMD Ryzen Threadripper PRO 9955WX 20k (lanserades för ca 1 månad sedan, så det är en ny plattform), därefter snarlika komponenter (om än att det krävs en rejäl CPU kylare). Önskar dig lycka till och hoppas du kommer fram till något som fungerar bra för ditt behov :).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Lite reflektioner.

- Du får inte in 2st 5090 i det där chassit med det där moderkortet, förmodligen inte alls oavsett vilket moderkort du väljer, pcie nummer 2 hamnar i höjd med den andra slotten nerifrån så ett 76mm köttigt kort kommer inte gå in där.

- Ska du ha 2st 5090 så kommer du täcka alla m.2 slots förutom den översta så du kanske inte behöver ta en disk med ultrafet kylfläns på, eller med kylfläns alls eftersom det finns på moderkortet, bra att tänka på om du ska ha fler än 1 disk i den översta iaf.

- CPU-kylaren känns väldigt snålt tilltagen eftersom nästan allt annat är overkill, mycket varmluft som ska passera där, speciellt med 2 gpuer och ett chassi utan fläktar i fronten, väljer du en större så får du se till att det är tillräckligt med clearance under den så den inte slår i minnesmodulerna, dom du har valt hade aldrig fungerat fysiskt i min dator t.ex.

Vad som funkar och inte funkar ihop för övrigt kan jag inte yttra mig om.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120