Vill skriva snabbare på dator, är 10-fingrar ett behov?

Permalänk

Vill skriva snabbare på dator, är 10-fingrar ett behov?

Hej!

Jag kan skriva A-ö utan att titta på tangentbordet, jag använder cirka 6-8 fingrar i något egensnickrat system. Jag har länge tyckt att jag skriver ganska snabbt men tydligen är mina 60-70 WPM mediokert. När jag tittar runt på nätet så är den dubbla hastigheten inte någon ovanlighet och dit vill även jag nå.

Är en "korrekt" fingersättning en nödvändighet för att komma över 100 WPM eller är det bara övning som har betydelse?

Permalänk
Medlem

Jag har en hand och en högerarm som slutar vid armbågen.

Jag har ca 80-100wpm genom att bara nöta typeracers.

10 fingrar hjälper definitivt speciellt om du vet hur du placerar dem, men är verkligen träna som häller för att öka

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ja, att använda "korrekt" fingersättning kan säkert hjälpa, men är inte nödvändigt för att kunna skriva snabbt. Jag kan själv skriva en bit över 100 WPM om jag verkligen försöker, och har inte lärt mig att skriva på något särskilt sätt. Men då jobbar jag som programmerare och sitter och knappar på mitt tangentbord en hel del varje dag. Så övning ger färdighet som det heter.

Jag kan rekommendera The Typing of The Dead: Overkill, att bli attackerad av en hord zombier är en bra motivation att skriva snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Jag har en hand och en högerarm som slutar vid armbågen.

Jag har ca 80-100wpm genom att bara nöta typeracers.

10 fingrar hjälper definitivt speciellt om du vet hur du placerar dem, men är verkligen träna som häller för att öka

Lycka till!

Så du menar att du sätter runt 80-100wpm med 5 fingrar? Whaaaaaaat

Jag är precis som TS, en jävla medioker 60-70wpm. Men använder enbart pekfingrarna och långfingret någon enstaka gång.

Permalänk
Medlem

Skriver i genomsnitt 130 WPM och använder 8 fingrar. Använder ej mina ringfingrar verkar det som (prövade göra ett test och försökte tänka på vilka fingrar jag inte använde). Sedan använder jag endast vänster lillfinger till shift, och höger lillfinger till backspace och enter.
Vill även påpeka att vänster hand gör 80% av jobbet, men det är mest pga Qwerty layouten.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

https://typing-speed-test.aoeu.eu/
Kör olika tester - de är utformade att testa ifall du når alla bokstäver vid behov, jag använder UPP TILL 10 fingrar när jag skriver och speciellt om jag måste, men nog vanligt bara 5-6 och går ändå undan.
Så det är som man säger, övning ger färdighet.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Föredetting

76 WPM för egen del, går tillbaka och korrar felen. Inga fel. Har alltid känt att jag i princip använder två-tre fingrar per hand, vänster lillfinger på shift, höger ringfinger på backspace, höger lillfinger på enter. Känns helskumt när man börjar tänka på fingersättningen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Bara jag som uppgraderat till 12 fingrar? Går som på räls.

Permalänk
Medlem

Jag använder fem fingrar på vänster och pekfingret på höger och ligger kring 120-130 wpm som bäst. Primärt är det nog rättstavningen som skulle få sig en skjuts om jag blev bättre med högern.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra