Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Nej. Har inte haft en läsare på 10 år.

Digitalt är oslagbart.

All information på en CD/DVD är digital......

Permalänk

Japp, sitter fortfarande med en läsare. Dock är den inte inkopplad då jag behövde dom kontakterna till en ny HDD..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ja, fast kör den via usb med en extern usb/sata docka, dock väldigt dammig och sällan använd
( måste ha den när jag formaterar för att nätverkskortet ska lira )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Har en ouppackad extern.

Permalänk
Medlem

Nej, inte de senaste 10 åren.
Antikt lagringsmedia, långsamt, inte mycket lagringsutrymme.
Fast jag har en extern liggandes, men den är till mina servrar, som inte heller har CD/DVD men är kinkiga med USB.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har en inkopplad CD/DVD-brännare i min stationära och den används till och från. Inte i första hand för att lagra något, utan för att min DVD-samling av filmer & dokumentärer växer sakta men säkert.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Installerat CD/DVD-läsare fram till och med senaste datorn 2013. Men nästa maskin kommer nog inte få det. Blir en extern läsare istället då så man kan använda den till laptop om man vill där det normalt inte följer med numera.

Använder läsaren sällan men det händer att man vill installera något gammalt spel eller kopiera över musik från CD.

Permalänk
Medlem

Japp, en Blu-Ray-läsare som primärt används för att rippa film och lagra på servern. Har även en DVD-läsare/brännare, köper fortfarande musik på CD (ja, jag är bitvis konservativ...), rippar och lagrar som FLAC på servern. EAC gav bättre resultat med DVD-enheten än BR-läsaren så den fick flytta tillbaka in i datorn.

Vid ominstallation får läsaren jobba lite också, har ex Lightroom 4 på skiva och det programmet duger gott till mig. Behöver inte uppgradera för att slippa skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag har kvar min plextor dvd brännare ide som kräver ett pci-e ide kort i min dator, sekundära ide-kanalen är kopplad till min LS-120 diskettstation. Samt en sata blueraybrännare oxå. Så jag har alltså en modern dator 3770K på ett Z77 moderkort med fungerande intern diskettstation och dubbla optiska enheter vilket jag antar är mycket ovanligt. Disketter används sällan men däremot optiska media 1-2 gånger i månaden. Ibland oftare. Jag har även min 5,25" diskettstation monterad men tyvärr ej inkopplad då jag saknar en vettig lösning för att kunna koppla in den. De lösningar som finns är dyra.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Inte haft en CD/DVD i min stationära på minst fem år. När jag köpte mitt nuvarande chassi, ett Corsair 400Q, så var det mycket på grund av just avsaknaden av 5.25"-platser som det blev just denna modell då jag tycker det är onödigt att slösa plats på nåt som inte kommer användas. Jag har heller inga hårddiskar kvar i datorn, jag kör bara SSD och lägger allt som ska långtidslagras på ett NAS.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag hade en i en stationär, vid XP gick man ju över till USB-minnen som installationsmedia. Har dock en gammal bärbar med DVD-läsare som plockas fram ytterst sällan, och då för att plocka svenska ljudspår från DVD:er där filmen in getts ut i en högre upplöst variant på svenska.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Den gör ingen skada där, och jag använder den faktiskt någon enstaka gång per år.
Men nästa gång jag byter chassi lär den inte få följa med...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Har tyvärr ingen inkopplad då jag har en NUC, får inte plats Men funderar på om man inte skulle skaffa en extern för säkerhets skull. Körde en hel flyttlåda full med gamla hembrända CD- och DVD-skivor till tippen för inte så länge sedan Lite finns dock kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

All information på en CD/DVD är digital......

Ok, icke fysisk digital media är oslagbart.

Permalänk
Medlem

Har en bluray-brännare som klarar m-disc (bra för extremt beständig långtidsbackup) i servern, och en extern usb-ansluten om det skulle behövas i nödfall till de andra maskinerna.

Minns inte när jag senast använde en skiva dock, men förmodligen vid någon Windows 7-installation för en bunt år sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag skaffade nyligen en bluraybrännare som ett sätt att ta backuper som är lätta att förvara på annan plats än i min lägenhet (som försäkring mot stöld/brand); externa hårddiskar är dyra och försämras med tiden om de inte kopplas in, och moln känns lite otäckt (tjänsten kan stänga ned, data kan läcka, och det kostar pengar om det är mycket man vill ta backup på).

Permalänk
Medlem

Har en gammal laptop med skivspelare av nostalgisla skäl.
Men de i den stationära har jag inte haft dvd på 10+ år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Självklart. Bland de bästa köp jag gjort till min dator, tror jag betalade kring 900kr för en bluraybrännare och 500kr för en blurayspelare till TVn.

Främst använder jag brännaren för backuper av foton och filmer, känns för osäkert att bara ha dem på en extern hårddisk och i "molnet". Risken för "handhavandefel" är minimerad med en skiva, är den bränd så är den. Ingen synk som kan balla ur, eller liknande. "Ojdå, jag raderade alla bilderna på datorn och de råkade försvinna från molnet också", eller tvärtom, raderade från molnet och de försvann från datorn, sådant slipper man med skivor. Känner många som inte fattar hur icloud eller google synkar. Nån kompis hade lyckats radera originalfoton men ha kvar thumbnails i molnet. Så kan det gå, men skivor, de kan man lita på (om man inte lägger dem på fönsterbrädet i solsken över sommaren)

Har haft bluraybrännare sedan ca 2010, helt guld att kunna dra in över 20GB på en skiva. (Går ju att få in mer, med dubbellagriga skivor etc, men sällan jag gör backup på mer än 20GB i stöten)

Perfekt att ha till att ge familjefilmer till släkten dessutom, nu när ingen vill ha DVDer längre pga DVDns urusla bildkvalitet som verkligen syns på 50+tumsskärmarna.

Jag använder fortfarande DVDer, men flyttar över filmer från dem till Blurayskivor då dessa håller mycket bättre när barnen hanterar dem som små barn gör.

Dessutom är det trevligt att ha en knippe Linuxdistar, knoppix, clonezilla, etc, på skiva.

Många av mina yngre kamrater har inte ens blurayspelare till TVn längre. Aningen märkligt tycker jag själv, då de ofta har väggstora TV-apparater som verkligen visar hur dassig streamad film är (eller har varit, det har blivit lite bättre på senare tid). Så ja, skivor är väl på väg ut. Jag kommer dock att fortsätta använda dem som backup i säkert 10 år till.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Åfan skickar dom sånt på cd vore det inte smidigare att maila?

Och riskera bryta mot diverse lagar. Brev och skivor är gammaldags men korrekta ur lagsynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Du pratar om en instution som är så primitiv så vi ska vara glada de inte vill faxa bilderna

Det stora primitiva problemet i den frågan finns i stockholm och är lagstiftande.

Permalänk
Avstängd

Har inte haft optisk enhet på många år, mer än mina konsoller och förstås i bilen. Behovet har helt enkelt inte funnits. Mina skivor har antingen slängts eller åkt upp på vinden. Trodde jag skulle sakna dem mer än jag gjorde, det enda som varit lite svårt att hitta streamat eller liknande var typ alla gamla Bergmanfilmer och liknande klassiker, men det mesta finns nu om man bara vet vart man ska leta.

Fick en bok med barnvisor av farsan med en CD-skiva med en del av låtarna och började fundera på att leta upp någon gammal enhet för att kunna rippa den, lite segt att dra igång teven och en konsoll bara för att kunna lyssna på barnvisor liksom, men sen såg jag att bokens skiva redan fanns på Spotify. Problem solved.

Permalänk
Hedersmedlem

*OBS*

Tänk på att vi inte tillåter piratkopieringssnack/innehav, se §7 i forumreglerna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Köpte en extern som kopplas in med usb för ca 7 år sedan. Aldrig använt den.

Har en BD spelare under tvn också, inköpt 2008 eller något, tittade på de två filmer jag fick med. Numera streamar jag allt via Plex eller använder Netflix mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Ok, icke fysisk digital media är oslagbart.

Är inte en hårddisk fysisk alltså?

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solhasse:

Är inte en hårddisk fysisk alltså?

Vad ska man kalla det? Den digitala datan som levereras är ju inte fysisk, den finns på fysisk enhet ja men hela min poäng var att digital leverans är överlägset data som levereras på något fysiskt såsom DVD.

Permalänk
Medlem

Köpte datorn 2013, har en DVD-läsare som inte suttit inkopplad sedan 2015 eller så. Men den finns där om den skulle behövas. Nästa dator kommer givetvis inte ha det, användningsområden är alldeles för få och externa läsare är alldeles för billiga.

Den enda regelbundna användning jag kan se för privat är den som beskrivits tidigare, för att göra en egen backup på bild/video/dokument. Jag har dock inget behov av det.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Master of Overkill

Va fan hur längesen som helst jag sluta ha det! måste varit runt 2009, 2010.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Windows XP var fortfarande nytt sist jag hade en CD/DVD inkopplad, så det var ju ett tag sedan.
Aldrig känt att jag saknat en optisk läsare i datorn.

Tror behovet av optisk media sjunker ju bättre tillgång man har till snabbt internet, hade jag bott på landet med en maxhastighet på typ 6Mbit hade jag nog garanterat fortfarande använt mig av skivor för spel osv då dessa kan vara riktigt stora idag och kan lätt ta 24+ timmar att få hem med slö uppkoppling.

Dock haft minst 10Mbit hemma sedan 97-98 som uppgraderats med åren så aldrig känt några problem med att ha allt tillgängligt online.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ja,men bara för kompatibilitet.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Har läsaren jag använde i förra datorn i min nyare burk. Mest för att jag har "massa" äldre spel som bara finns på CD, så OM jag skulle vilja spela så går det^^