Permalänk
Medlem

Har ni kvar cd/dvd läsare?

Ja har ni kvar dom gamla cd/dvd enheterna eller har ni kastat ut dom på tippen?

Jag har inte en enda cd/dvd kvar längre i datorn.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

jag har kvar min av den anledningen att jag vet inte var skyddet som ska täcka den platsen i mitt R4 har tagit vägen. den är dock inte inkopplad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

inte haft en cd läsare på stationär dator på 10 år
har någon gammal ide cd läsare kvar i någon gömma.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Moderator
Moderator

Jopp, även om jag inte använt den mer än två-tre gånger på ungefär lika många år sitter den där. Det är inte direkt så att det är en massa andra grejer som konkurrerar om den platsen i chassiet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har en extern DVD-brännare som jag får gräva upp varje gång det dyker upp någon skiva jag vill läsa, som häromdagen när sjukhuset skickade röntgenbilder på en CD....

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Jag har en extern DVD-brännare som jag får gräva upp varje gång det dyker upp någon skiva jag vill läsa, som häromdagen när sjukhuset skickade röntgenbilder på en CD....

Åfan skickar dom sånt på cd vore det inte smidigare att maila?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Nej. Har inte haft en läsare på 10 år.

Digitalt är oslagbart.

Permalänk

Har en ide samt sata brännare jag kan plocka fram när det behövs till något retro projekt men i min stationära blev det ingen dvd vid uppgraderingen till Sandy bridge för vad som känns som en evighet sen.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Åfan skickar dom sånt på cd vore det inte smidigare att maila?

Du pratar om en instution som är så primitiv så vi ska vara glada de inte vill faxa bilderna

Permalänk
Medlem

Tog bort min från datorn efter jag lämnade windows 98. Så det är ett tag sen.
Har dock en dvd brännare i en låda någonstans.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Har en Bluray läsare/brännare i ena datorn: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2056322
Har en extern DVD-läsare/brännare samt en gammal lång LG Blurayläsare (iHOS någonting, inte helt lätt att montera i nyare chassin pga sin längd) samt ett par äldre CD och DVD läsare och brännare med såväl IDE samt förstås SATA liggandes med.

Permalänk
Medlem

Har en extern läsare/brännare som mest används för att rippa CD-skivor

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av crew seven:

Åfan skickar dom sånt på cd vore det inte smidigare att maila?

Skrivet av lanbonden:

Du pratar om en instution som är så primitiv så vi ska vara glada de inte vill faxa bilderna

Det får de antagligen inte göra. Patientuppgifter får mig veterligen bara lämnas ut till patienten ifråga alternativt dennes målsman/förmyndare. Brev skickas alltid till folkbokföringsadressen och når därmed med hög sannolikhet rätt person, men det finns inget (tillgängligt - hej NSA) register över vem som äger en viss mailadress.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är inte direkt så att det är en massa andra grejer som konkurrerar om den platsen i chassiet.

*host*

Själv har jag en portabel läsare/brännare. Den används väl någon gång vartannat år...

Permalänk
Medlem

Självklart. Har kvar diskettstation i äldre datorer också. Man vet aldrig när man behöver dom
Men visst, använder dom inte lika mycket på senare år...

Permalänk
Medlem

Har ingen CD/DVD läsare längre i datorn men har en usb cd/dvd läsare/brännare liggande om det absolut skulle behövas, man vet ju aldrig

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Har en extern Bluray-lösare för att kunna suga in filmer till servern... Används normalt srtt inte till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Jag har en extern DVD-brännare som jag får gräva upp varje gång det dyker upp någon skiva jag vill läsa, som häromdagen när sjukhuset skickade röntgenbilder på en CD....

Ehh jo det kan en tycka, men det kommer med framtida uppdateringar av deras utrustning, så det blir teleradiology.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tog bort min från datorn efter jag lämnade windows 98. Så det är ett tag sen.
Har dock en dvd brännare i en låda någonstans.

Låter ju föga troligt.. Hur installerade du om datorn, 400+ disketter?

OnT: Drog ur min dvd-brännare runt 2009.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det får de antagligen inte göra. Patientuppgifter får mig veterligen bara lämnas ut till patienten ifråga alternativt dennes målsman/förmyndare. Brev skickas alltid till folkbokföringsadressen och når därmed med hög sannolikhet rätt person, men det finns inget (tillgängligt - hej NSA) register över vem som äger en viss mailadress.

Men det hade kunnat lösas även idag, då du kan logga in med BankID på https://www.1177.se/ och läsa det som de anslutna vårdcentralerna har om dig osv, recept osv osv, så får de uppdaterat sig lite så löser det sig nog.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Min bärbara som är från 2011/2012 nån gång har en dvd brännare, den har väl använts kanske 1 eller 2 gånger sen den köptes.

I min stationära har jag inte haft nån på flera år, finns inte heller någon plats för interna optiska enheter i min datorlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Låter ju föga troligt.. Hur installerade du om datorn, 400+ disketter?

OnT: Drog ur min dvd-brännare runt 2009.

Satt du med disketter för winXP?

Körde in XP på skiva sen åkte läsaren i en låda där den än ligger. Resten har gått över USB minnen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en del spel på cd/dvd så ja, har kvar min.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Har en extern blu-ray läsare och dvd läsare på laptopen.
Använder de för att rippa gamla filmer och serier som jag har på skivor.
Annars använder jag aldrig det, och kommer inte göra det efter när allt är rippat.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Blu ray, ja grym med 100 GB på en skiva. Känns retro att fortfarande kunna lagra på skiva!

Permalänk
Medlem

Tror den sitter i den stationära datorn och samlar damm. Är inte inkopplad dock så svarade nej. Minns inte om den fungerar, men kopplade ur för att slippa sladdarna och att den letade skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en SATA-läsare som ligger i någon låda med överblivna delar som jag inte egentligen förväntar mig någonsin plocka fram igen. Sedan en USB-läsare som jag använt ett par gånger de senaste fem åren.

Så, ja. Jag har kvar ett par CD/DVD-läsare men ingen är normalt ansluten till någon dator.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har kvar den, tror den användes senast 2013-2014 för att bränna cd-skivor till bilen, privatkopiering lever men frodas inte... kanske dags att göra ett par ny....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Har en dvd brännare kvar jag köpte runt 2008 eller nått den får hänga med sålänge den fungerar.

har faktiskt hänt att det att den används några gånger om året fortfarande så har den mest för att slippa krångla med extern enhet när den väl behövs men när den väl dör så lär jag troligen inte skaffa någon ny då mycket gått över till usbminne eller SD kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har ju kvar gamla spel och musik på cd, filmer på dvd och bluray.
Använder inte optiska läsaren speciellt ofta, men vill man rippa något så är den givetvis ett måste.
Har bluray varianten, borde kanske uppgradera till uhd-bluray men är så mycket krångel med kopieringsskydd så vet inte om uppspelning kommer fungera, var väl systemkrav på processor generation om det nu stämmer.
Hoppas lite på att det ska komma någon ny optisk-skiva med 1TB eller 2TB per skiva.. vore användbart för backup.