Uppgradera eller skaffa SLI

Permalänk
Medlem

Uppgradera eller skaffa SLI

Hej på er,

Har idag ett 980ti som jag gillar väldigt mycket. Spelar egentligen bara Skyrim men känner att jag behöver uppgradera då jag inte når önskvärd FPS och det kan ibland kännas allmänt solkigt att dra runt spelet. Alternativt att vänta till efter sommaren förstås och då se om det kommit någon ny generation grafikkort. Vad skulle ni säga är gällande med denna förutsättning?

Permalänk

Testa först att dra ner kantutjämning och sänk upplösningen. Man behöver inte ha 4K med kantutjämning på max för att det ska se snyggt ut. Man behöver inte heller ha skuggor och träd på snyggaste inställningen.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Ett 980ti är mer än vad det spelet kräver om du inte har en väldigt klen cpu och kräver vansinniga fps.
Vad har du för lägsta fps och vad har du för övriga komponenter?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det står på noll i kantutjämning och lirar i 2560x1600. Inomhus är det oftast 55+ fps men utomhus ned mot 26-28fps. Har en Intel 4770 och 32gb ram.

Till saken hör att det är tungt moddat, 721 moddar var av två innehåller minst 100 ytterligare moddar, en tung ENB och maxad ini. Spelet kräver två till tre ENBhosts, och nyttar ca 22-27gb ram. Dock stabilt och silkeslent. Bara kort om fps alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

SLI är tyvärr mestadels ett dött koncept.

Det hade en guldperiod när nästan 8/10 spel supporterade SLI och gav en mycket god prestandaskjuts men idag är det tyvärr en helt annan historia. Statistiken är nästan helt tvärtom och det är mer och mer sällan som man får en god prestandavinst.

Du behöver såklart inte ta mitt ord på det, googla gärna.

Jag har dock kört SLI med Voodoo2, GTX260, GTX 670 och även testat med GTX1070, varpå jag sålde det andra kortet, endast ett fåtal spel gav en prestandaskjuts på över 20% och nära på hälften av dem gav mindre än 20% hela vägen ner till lägre prestanda än med bara ett kort.

Sidenote: Helt galen mängd moddar du kör, att det ens fungerar är ett under

Permalänk
Medlem

@Allexz: Mjo jag känner till rådande utveckling men undrade då jag till 90% spelar ett spel från 2011 som bara stöder Dx9

Permalänk
Medlem

Bäst är nog bara att testa. Håll utkik efter ett till 980ti, köp om det känns rimligt prismässigt.
Fungerar det bra, så kan du vara nöjd med att du lagt max 2500kr för en prestandaökning, blev du inte nöjd så är det bara att sälja korten och köpa ett nytt, av nästa generation.
Summan blir då att antingen kommer du billigt undan, eller snäppet dyrare, eller jämnt ut (beroende på hur man ser på saker och ting)

Permalänk
Medlem

Var medveten om att du måste låsa fpsen till 60 annars flippar fysiken ut i spelet. Så det är upp till dig om det är värt det att uppgradera för Skyrim, jag skulle kanske inte gjort det då du ändå har relativt bra fps.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Sötast
Skrivet av MsSmith:

@Allexz: Mjo jag känner till rådande utveckling men undrade då jag till 90% spelar ett spel från 2011 som bara stöder Dx9

Ah, ja då är det ju klart lättare att hitta specifik info!

Måste fråga, vad gör man ens i skyrim efter en så lång tid?

Jag googlade lite skyrim och sli och många av svaren verkar ge sämre fps med dubbla kort tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ah, ja då är det ju klart lättare att hitta specifik info!

Måste fråga, vad gör man ens i skyrim efter en så lång tid?

Jag googlade lite skyrim och sli och många av svaren verkar ge sämre fps med dubbla kort tyvärr

Önskar att jag visste det jobbat i snitt 84,5h i veckan sedan sommaren 2015 och försökte mig på Dragon Age och dess sci-fi motsvarighet men kände att tiden inte fanns till att sätta sig in i så stora och tunga spel så håller mig till det bekanta. Mitt Skyrim är så tungt moddat att man nog kan säga att det är ett helt annat spel ändå

Angående SLI så har jag förstått det som att det handlar om att välja Skyrim profilen i inställningarna för grafikkortet. Men ska söka lite mer noggrant ockq
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av MsSmith:

Önskar att jag visste det jobbat i snitt 84,5h i veckan sedan sommaren 2015 och försökte mig på Dragon Age och dess sci-fi motsvarighet men kände att tiden inte fanns till att sätta sig in i så stora och tunga spel så håller mig till det bekanta. Mitt Skyrim är så tungt moddat att man nog kan säga att det är ett helt annat spel ändå

Angående SLI så har jag förstått det som att det handlar om att välja Skyrim profilen i inställningarna för grafikkortet. Men ska söka lite mer noggrant ockq
Skickades från m.sweclockers.com

Uj, var försiktig med din hälsa!
Är långtidssjukskriven då jag själv brände ut :C

Haha ja, jag kan tänka mig att det är ett helt annat spel, sjuk mängd moddar!

Lycka till med prestandan ^^