Valve förbereder spelströmning från Steam till Android och IOS

Permalänk
Melding Plague

Valve förbereder spelströmning från Steam till Android och IOS

Inom kort släpper Valve en serie applikationer till operativsystemen Android och Ios vilket möjliggör spelströmning till dessa från en dator som kör distributionstjänsten Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska vi göra en del tre av något av våra spel? Nej, vi ska utöka steamfunktioner.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag äntligen köra CSGO på mobilen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

Sweet! Nu kan man köra lite spel i sängen med!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vad fan är los för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vad fan är los för något?

Apples operativsystem för mobila plattformar som iPhone, iPad.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Ska vi göra en del tre av något av våra spel? Nej, vi ska utöka steamfunktioner.

HAHA vissa blir aldrig nöjda

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Välkommen till 2000 talet säger jag till spelutvecklarna, men redan runt 2004 (xbox äran) pratades det om att streama spel och någon konsol som gjorde detta "snart" skulle komma. Nu 15år senare som är "snart" så får vi kanske se det och jag hoppas väldigt mycket på det då det kan driva på utvecklingen på fjärrstyrning.

Problemet med ljusets hastighet ger en märkbar delay på längre sträckor finns dock kvar än idag, så jag har svårt att se att gamers som säger att allt under 500fps är totalt ospelbart ska bli nöjda. Men det finns många typer av spel där alla inte är lika känsliga.

*edit*
Google håller på med en streaming console som snart kanske kommer:
https://www.techradar.com/news/google-is-working-on-a-console...
Men som sagt, de har pratat om detta i över 15år.

Permalänk
Medlem

Hoppas det funkar på Android TV också, det skulle ju vara väldigt trevligt.

Edit: Hjälper ju att läsa hela artikeln. Men skönt, då slipper man införskaffa en Link.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Välkommen till 2000 talet säger jag till spelutvecklarna, men redan runt 2004 (xbox äran) pratades det om att streama spel och någon konsol som gjorde detta "snart" skulle komma. Nu 15år senare som är "snart" så får vi kanske se det och jag hoppas väldigt mycket på det då det kan driva på utvecklingen på fjärrstyrning.

Problemet med ljusets hastighet ger en märkbar delay på längre sträckor finns dock kvar än idag, så jag har svårt att se att gamers som säger att allt under 500fps är totalt ospelbart ska bli nöjda. Men det finns många typer av spel där alla inte är lika känsliga.

*edit*
Google håller på med en streaming console som snart kanske kommer:
https://www.techradar.com/news/google-is-working-on-a-console...
Men som sagt, de har pratat om detta i över 15år.

Jag har svårt att se hur streaming ska fungera bra i spel som kräver reaktionsförmåga.
För mig så räcker det med att stänga av "Game mode" på tvn för att det ska bli störande.

Men gillar man turn-based och liknande så ser jag inga problem.
Dark souls, Mega man, Monster hunter och mycket annat går alltså bort.
VR kommer antagligen bli svårt.

Jag kommer ihåg tjänster som onlive som dog ut ganska snabbt.

Jag tvivlar till och med på att jag skulle kunna streama spel till arbetaplatsen som ligger 1 mil bort, på ett bra sätt(även fast att jag har fiber).

Edit* Jag kan dock föreställa mig någon form av stream/buffring till grafikkort eller ramminnet, då kvittar responsen, men då behövs snabbt fiber istället(om man inte vill vänta ganska länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Dark souls, Mega man, Monster hunter och mycket annat går alltså bort.

Kan säga att Dark Souls funkar riktigt bra, eller tja jag spelade Bloodborne vilket är en aning snabbare på det viset, inga alls problem i hemma nät, och till jobbet där jag bara har 3ms ping till förvisso (8 mil bort). Dark Souls är inte så snabbt som du tror att det är, det är betydligt mer strategiskt tänkade i serien, sedan krävs det viss reaktion men en extra 15-30ms kommer inte göra någon större skillnad när du redan ändå har run 80-120ms total input lagg i de flesta spel, ja det finns de som har nästan upp till 150+

Det du kommer ha större problem att spela är fps och detta till stor del på grund av musen som kontroller på grund av hög precision, något t.ex. många andra spel inte har.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det isåfall går att streama alla spel. Kunna sitta från jobb och mata sina dinosaurier i ARK. Perfekt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Ska vi göra en del tre av något av våra spel? Nej, vi ska utöka steamfunktioner.

Gammalt, men men...

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Men, HL3?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Kan säga att Dark Souls funkar riktigt bra, eller tja jag spelade Bloodborne vilket är en aning snabbare på det viset, inga alls problem i hemma nät, och till jobbet där jag bara har 3ms ping till förvisso (8 mil bort). Dark Souls är inte så snabbt som du tror att det är, det är betydligt mer strategiskt tänkade i serien, sedan krävs det viss reaktion men en extra 15-30ms kommer inte göra någon större skillnad när du redan ändå har run 80-120ms total input lagg i de flesta spel, ja det finns de som har nästan upp till 150+

Det du kommer ha större problem att spela är fps och detta till stor del på grund av musen som kontroller på grund av hög precision, något t.ex. många andra spel inte har.

Jag får väl göra lite nyare tester, men jag hade faktist gett upp tanken på stream eftersom att jag blir irriterad när spel känns "floaty". Fördröjningen är ju inte bara responsen när man trycker på knappen utan när knappen slutar vara nertryckt också, vilket påvärkar flödet. Men känsligheten är nog säkert varierande från person till person.

Men vad tror du att man får för fördröjning i en ok stream jämfört med att spela direkt på tv:n?
Stör du dig på responsen när en tv inte är satt i det så kallade spel läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag får väl göra lite nyare tester, men jag hade faktist gett upp tanken på stream eftersom att jag blir irriterad när spel känns "floaty". Fördröjningen är ju inte bara responsen när man trycker på knappen utan när knappen slutar vara nertryckt också, vilket påvärkar flödet. Men känsligheten är nog säkert varierande från person till person.

Men vad tror du att man får för fördröjning i en ok stream jämfört med att spela direkt på tv:n?
Stör du dig på responsen när en tv inte är satt i det så kallade spel läget?

Jag tror du får förvänta dig i snitt 2 frames fördröjning när du streamar med låg ping (30ms i 60 fps), med tanken på att de flesta tv apparater där ute av de äldre sorten har ~30ms input lagg i game mode så spelar du mot en datorskärm så är det ungefär samma upplevelse som mot en normal tv, förvisso stremar du mot en tv så får du ju lägga på tv's input lagg också.

När det gäller tv så köpte jag en specifik för låg input lagg, min har ~15ms för min del i gaming mode som jag självklart använder mig av

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

det går redan, åtminståne till android, mha projektet moonlight (finns även för rasperry pi, tex) som emulerar nvidia shield.

men officielt stöd är såklart bättre!

Permalänk
Medlem

Half-Life 2: Episode 3 och Half-Life 3 i en galax nära dig.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Välkommen till 2000 talet säger jag till spelutvecklarna, men redan runt 2004 (xbox äran) pratades det om att streama spel och någon konsol som gjorde detta "snart" skulle komma. Nu 15år senare som är "snart" så får vi kanske se det och jag hoppas väldigt mycket på det då det kan driva på utvecklingen på fjärrstyrning.

Problemet med ljusets hastighet ger en märkbar delay på längre sträckor finns dock kvar än idag, så jag har svårt att se att gamers som säger att allt under 500fps är totalt ospelbart ska bli nöjda. Men det finns många typer av spel där alla inte är lika känsliga.

*edit*
Google håller på med en streaming console som snart kanske kommer:
https://www.techradar.com/news/google-is-working-on-a-console...
Men som sagt, de har pratat om detta i över 15år.

Kan ju streama med min kryssbox (Xbox one) till PC, men får då köra handkontroll. Testade ett 3:de parts emulator som gjorde om handkontrollen till mus och tangentbord. Det funkade ungefär till 75% men inte hela vägen fram tyvärr.

Förresten jag tror att PS3 kunnde/kan streama till PSP.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Välkommen till 2000 talet säger jag till spelutvecklarna, men redan runt 2004 (xbox äran) pratades det om att streama spel och någon konsol som gjorde detta "snart" skulle komma. Nu 15år senare som är "snart" så får vi kanske se det och jag hoppas väldigt mycket på det då det kan driva på utvecklingen på fjärrstyrning.

Problemet med ljusets hastighet ger en märkbar delay på längre sträckor finns dock kvar än idag, så jag har svårt att se att gamers som säger att allt under 500fps är totalt ospelbart ska bli nöjda. Men det finns många typer av spel där alla inte är lika känsliga.

*edit*
Google håller på med en streaming console som snart kanske kommer:
https://www.techradar.com/news/google-is-working-on-a-console...
Men som sagt, de har pratat om detta i över 15år.

Har dock redan funnits bra många år, har funnits bra länge på Nvidias Shield och innan det fanns det möjlighet att streama via Steam från PC till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Nämen, snart kan AMD användare streama till nvidia shield..!

Permalänk
Medlem

Kul att Steam Controllern får vanligt Bluetooth stöd i och med detta också, hoppas den fungerar bra med andra Android/iOS titlar.

Permalänk
Medlem

Wow, framtiden är här. Remote compute power är något som borde funnits för länge sedan, problemet är väl bandbredd på mobila devicer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sneglat på en Steam Link den senaste tiden men hållits tillbaka av att den verkat lite gammal sett till hårdvara och att något nytt borde komma runt hörnet samt att jag dessutom missat de flashdeals som varit på den.

Upptäckte dock i veckan funktionen nämnd i artikeln och har nu hittat ytterligare ett användningsområde för HTPCn som har ett antal år på nacken. Trevligt

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com