8 till 8+4 splitter ATX, vart hittar jag en sån?

Permalänk

8 till 8+4 splitter ATX, vart hittar jag en sån?

Jag sitter med lite gamla datorkomponenter som jag tänkte leka lite med.
Allt jag saknar är en ATX 8 till 8+4 splitter.
Jag har googlat men går bet..
Moderkortet är ett Asus Crosshair V Formula Am 3+
och ett Corsair AX 1200 Psu.

komplettering av text.
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Olämpligt med splitters, ökar inte strömförmågan utan ger endast fler skarvar. Använd separat 8 och 4 istället, finns vad jag minns på ditt nätagg, köp annars adapter som går från separat pcie eller molex till 4-pin.

Beskriv gärna mer exakt vad du vill åstadkomma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

"There are a few constructional and design features on the Crosshair V Formula motherboard that are of particular note. For one, the traditional 8-pin CPU power connector is located on the Crosshair V Formula, but there is also an additional 4-pin CPU power connector as well. This extra 4-pin connector is specifically for use when overclocking the still unreleased 8-core AMD processors."

Taget från denna sida.

Så vilken processor har du? Behöver du ens 4-pin kontakten?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Japp den funkar.

Skrivet av Ziddie:

"There are a few constructional and design features on the Crosshair V Formula motherboard that are of particular note. For one, the traditional 8-pin CPU power connector is located on the Crosshair V Formula, but there is also an additional 4-pin CPU power connector as well. This extra 4-pin connector is specifically for use when overclocking the still unreleased 8-core AMD processors."

Taget från denna sida.

Så vilken processor har du? Behöver du ens 4-pin kontakten?

jag behöver egentligen inte 4 pinskontakten då den används som strömförsörjningsstöd till krävande grafikkort.
Men har ett mindre OCD, vilket ställer till det för mig ibland.
Proppen är en gammal AMD 1100T.
Tanken är att bygga ihop en NAS med unRaid som OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

Japp den funkar.

jag behöver egentligen inte 4 pinskontakten då den används som strömförsörjningsstöd till krävande grafikkort.
Men har ett mindre OCD, vilket ställer till det för mig ibland.
Proppen är en gammal AMD 1100T.
Tanken är att bygga ihop en NAS med unRaid som OS.

Är du säker? Grafikkortets får väl ändå sin ström via PCI-E sladded mellan grafikkortet och PSUn?

Permalänk

Då är det en 6+4pin du ska ha om det är till GPUn, borde redan finnas bland dina kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Är du säker? Grafikkortets får väl ändå sin ström via PCI-E sladded mellan grafikkortet och PSUn?

Grafikkort får en del av sin ström från PCIe-sockeln (upp till 75W), så har man många grafikkort kan det tänkas att moderkortet behöver extra strömförsörjning. Fast för en NAS lär det vara helt orelevant.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Är du säker? Grafikkortets får väl ändå sin ström via PCI-E sladded mellan grafikkortet och PSUn?

Ganska så säker.
Jag läste igenom manualen 2-26
4 pinnar kontakten används vid multipla kort.
Sen vill ju grafikkortet ha ytterligare kräm.
Det Evga 680 classified som ska i är ju inget under när det kommer att vara strömsnålt.

Permalänk
Skrivet av Grimreaper:

Ganska så säker.
Jag läste igenom manualen 2-26
4 pinnar kontakten används vid multipla kort.
Sen vill ju grafikkortet ha ytterligare kräm.
Det Evga 680 classified som ska i är ju inget under när det kommer att vara strömsnålt.

Ok, men har du inte en sådan 8-pins kabel för moderkortet som egentligen är 4+4? Det har jag fått till mina senaste high-end nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ok, men har du inte en sådan 8-pins kabel för moderkortet som egentligen är 4+4? Det har jag fått till mina senaste high-end nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Tydligen har han ett konstigt moderkort som ibland behöver totalt 3st kablar från nätagget istället för 2st så kabeln du mena används redan.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Tydligen har han ett konstigt moderkort som ibland behöver totalt 3st kablar från nätagget istället för 2st så kabeln du mena används redan.

Man brukar få två uppsättningar av den, en 8pin och en 4+4pin. (Jag fick iallafall det till mitt Superflower Leedex 1000w Platinum samt Seasonic Prime 850w Titanium. Men Corsair är Corsair...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

AX1200 har en massa sladdar, bl a 2st 4+4: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

Ganska så säker.
Jag läste igenom manualen 2-26
4 pinnar kontakten används vid multipla kort.
Sen vill ju grafikkortet ha ytterligare kräm.
Det Evga 680 classified som ska i är ju inget under när det kommer att vara strömsnålt.

Ska du ha en NAS med ett GTX 680......?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Tydligen har han ett konstigt moderkort som ibland behöver totalt 3st kablar från nätagget istället för 2st så kabeln du mena används redan.

Konstigt och konstigt, det använder ett 24 pinnarss ATX, ett 8 pinnars samt ett 4 pinnars ATX anslutning för strömförsörjning.
Skulle gissa att det var ganska standard på dom dyrare moderkorten gjorda för överklockning 2011.
Det är antika grejer nästan.

Skrivet av StuntmanMike:

Man brukar få två uppsättningar av den, en 8pin och en 4+4pin. (Jag fick iallafall det till mitt Superflower Leedex 1000w Platinum samt Seasonic Prime 850w Titanium. Men Corsair är Corsair...)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MultiMan:

Det gäller att hitta sagda kablar.
Nätaggregatet har hängt med sen 2011, genom ett flertal byggen och flyttar.

Skrivet av Tallem:

Ska du ha en NAS med ett GTX 680......?

NAS , HTPC, lekrigg överklockning. Jag gillar att pyssla med datorer och mjukvara.
Moderkortet har en dedikerad USB port för överklockning via en laptop.

Det jag har över nu är ett Asus moderkort, en AMD 1100T propp (som klockade rätt bra har jag för mig)
16GB DDR3 minne, ett 680 kort, Corsairs 115I AIO kylare samt Nätaggregatet.

Det här är vad jag på daglig basis leker med.

WS: X-99, I7 5930K, 32GB Ram, 2x GTX 980TI, AX 1200I, 950 Pro 512 GB,850 EVO 500GB,2 TB WD Black
HTPC: X-99,I7 6800K, 32GB, GTX 1070 FE, AX 1200I, 960 Pro 512GB, 42TB WD Red
NAS: HPE MS Gen8, 6TB WD Red, unRaid, HPE PS-1810 Switch
NAS: HPE MS Gen8, 12TB WD Red, unRaid, HPE PS-1810 Switch

Jag har en Plex server samt en Windows VM på HTPC maskinen.

Mvh