Testpilot: Noblechairs Epic – påkostad gamingstol med äkta läder

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Noblechairs Epic – påkostad gamingstol med äkta läder

Med en klädsel i äkta läder och slående kontraststygn är Epic en datorstol som sticker ut från mängden. Testpiloten “Laine” har fått det krävande uppdraget att sitta i den.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg, men själv skulle jag ta en Kinnarps alla dagar i veckan för sådana pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

läder blir bara jobbigt i längden tar hellre en luftig tyg stol så den kan används utan att det blir svett pölar eller att man måste ha en handduk och torka av efter när det är högsommar värme.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Verkligen snygg stol.
Skulle vara trevligt att kunna ha en liknande stol om det inte bara var för katterna, dom skulle äta upp den på direkten...

Visa signatur

i7-6700k | 16GB DDR4 | MSI GTX 980
|CHEESE FOR EVERYONE|

Permalänk
Medlem

Jag har Noblechairs Icon, också med äkta läder. Kan rekommendera den varmt, tycker den är helt fenomenal än så länge.

Ska vara lite mjukare än Epic, så kan eventuellt vara ett alternativ om man inte vill riskera att sitta för hårt.

Permalänk
Medlem

Denna har jag

https://www.inet.se/produkt/6600156/noblechairs-epic-faux-lea...

tog över 3 månader innan stolen blev " skön " för mig som väger 95kg, och är 184 cm lång. stolarna är hårda kan jag lova. och det är det som är det enda problemet med dom. skriker kvalitet över hela stolen annars.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av zetruz:

Väldigt snygg, men själv skulle jag ta en Kinnarps alla dagar i veckan för sådana pengar.

Det är roligt att du nämner det!

Jag kollade på lite alternativ innan jag valde att dela ut rekommendationen i sammanfattningen, då jag var lite kluven initialt.

Kinnarps har för närvarande fyra olika modeller i sortimentet, justerade för 25% moms är prissättningen följande:

  • 5000 - fr. 4 361 SEK

  • Capella CF121 - fr. 8 779 SEK

  • Capella CF110 - fr. 7 151 SEK

  • Plus[8] - fr. 8 870 SEK

Prissättning

Detta för stolar i tyg, några alternativ i läder fann jag inte. Normalt rekommenderas en begagnad Kinnarps, men det tycker jag inte riktigt är en rättvis jämförelse.

Sedan begav jag mig ut på prisjakt och försökte finna konstläder eller tyg (upp till 3 000 SEK) och läder (upp till 6 000 SEK), och alternativen är förvånandsvärt få. Herman Millers simplare modeller börjar på ca. 7 500 SEK och vandrar snabbt uppåt.

Jag är övertygad om att majoriteten av märkesstolar som säljs i samma eller högre prisklass är mer ergonomiskt korrekta för längre stunder av sittande, men erbjuder samtidigt sämre funktionalitet för mer avslappnad positionering (om det värderas). Om jag istället väljer att kategorisera stolen som "gamingstol" - vilket är kategorin Prisjakt delar in den i - är utbudet av alternativ ännu sämre.

Men sedan är det också den där viktiga punkten, kan man verkligen sätta ett pris på sin rygg?

Permalänk
Medlem

En Begagnad Kinnarps alla dar i veckan... Still.
För det här priset kan man hitta en av deras högre serier om man letar lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Godofcheese: Man får se det från den ljusa sidan, man slipper köpa klösbräda.

Dock min katt klöser inte på skinnmöbler, bara tyg...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson:
Det är så det är med min nuvarande... och träsoffan på balkongen.
Dyra klösbrädor, lycka till att säga det till en katt.

Visa signatur

i7-6700k | 16GB DDR4 | MSI GTX 980
|CHEESE FOR EVERYONE|

Permalänk
Medlem

För den budgeten hade jag definitivt plockat hem en beggad Kinnarps 9000. Rätt intressant att se en gamingstor i läder dock!

Permalänk
Medlem

Stolen är ju lika mycket värd som ett nytt GTX 1080 grafikkort(då när krypto inte hade slagit till).

Damn.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mot t.ex. dx racer's stolar?
Hade gärna sett en jämförelse, materialet är olika, och noble-chair har 4d armstöd, så man kan justera bredden vad jag förstår, fattas på DX.

Annara ser de ju identiska ut, samma form, samma bas, samma sidoskydd.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag läste "Test: Gamingstol med läder" på SweC framsida och tänkte direkt att Laine var i farten och testar. Jepp. Det var var Laine som testar.

Permalänk
Inaktiv

Köpt en riktig kontorsstol istället och då menar jag inte från Ikea eller Jysk. Dessa typ av stolar är rena bedrägeriet ergonomiskt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag har Noblechairs Icon, också med äkta läder. Kan rekommendera den varmt, tycker den är helt fenomenal än så länge.

Ska vara lite mjukare än Epic, så kan eventuellt vara ett alternativ om man inte vill riskera att sitta för hårt.

Jag har Icon hemma före testpilot så det kommer en test på denna också inom någon/några veckor.

/Björn

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

För de pengarna är det nog bättre att man kanske siktar på att köpa en bra stol på riktigt snarare än på låtsas. Sånt här skit är bara gjort för att se bra ut liksom. Inge vidare i övrigt.

Förstår inte varför "gaming" stolar ska se ut som en bilstol och helt ignorera allt vad ergonomi heter?.... Helt ologisk design på dem ju! Bättre att lägga pengarna på någon bra 24/7 stol istället för detta skit tycker ju jag. Även om man kanske t.om får lägga emellan mer pengar får man ju något som är riktigt bra att sitta i...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Så länge "gaming stolar" envisas med hål för säkerhetsbälten (lol....) så kommer jag fortsätta att ignorera dom.
Och 6 papp är ju väl in i riktig kontorsstol territorium.

Permalänk
Medlem

2 år garanti känns ganska lite, Kinnarps har 5 år garanti och Ikea Markus har 10 år garanti.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

2 år garanti känns ganska lite, Kinnarps har 5 år garanti och Ikea Markus har 10 år garanti.

Reagerade inte ens över det, men ja det är otroligt snålt och definitivt negativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är roligt att du nämner det!

Jag kollade på lite alternativ innan jag valde att dela ut rekommendationen i sammanfattningen, då jag var lite kluven initialt.

Kinnarps har för närvarande fyra olika modeller i sortimentet, justerade för 25% moms är prissättningen följande:

  • 5000 - fr. 4 361 SEK

  • Capella CF121 - fr. 8 779 SEK

  • Capella CF110 - fr. 7 151 SEK

  • Plus[8] - fr. 8 870 SEK

Prissättning

Detta för stolar i tyg, några alternativ i läder fann jag inte. Normalt rekommenderas en begagnad Kinnarps, men det tycker jag inte riktigt är en rättvis jämförelse.

Sedan begav jag mig ut på prisjakt och försökte finna konstläder eller tyg (upp till 3 000 SEK) och läder (upp till 6 000 SEK), och alternativen är förvånandsvärt få. Herman Millers simplare modeller börjar på ca. 7 500 SEK och vandrar snabbt uppåt.

Jag är övertygad om att majoriteten av märkesstolar som säljs i samma eller högre prisklass är mer ergonomiskt korrekta för längre stunder av sittande, men erbjuder samtidigt sämre funktionalitet för mer avslappnad positionering (om det värderas). Om jag istället väljer att kategorisera stolen som "gamingstol" - vilket är kategorin Prisjakt delar in den i - är utbudet av alternativ ännu sämre.

Men sedan är det också den där viktiga punkten, kan man verkligen sätta ett pris på sin rygg?

Läder är å andra sidan inte eftersträvansvärt i en stol man ska sitta länge i. Är det PU-läder eller naturligt läder förresten? Såg inte att det nämndes. PU-läder som används i t ex bilar på alla normalt prissatta modeller är ju plastlackat och därför andas det dåligt. Finare bilsäten är ju normalt ventilerade av den anledningen.

Angående avslappnade sittställningar så har de Kinnarps-stolar jag haft på jobbet hittills haft både generös gungfunktion samt lutning bakåt till den grad att man tror att stolen ska välta bakåt och det är fullt möjligt att ta en bekväm tupplur i den.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Föredetting
Skrivet av FishTank:

2 år garanti känns ganska lite, Kinnarps har 5 år garanti och Ikea Markus har 10 år garanti.

Dessutom, failar din Kinnarps finns det reservdelar och support att tillgå. IKEA är lite mer "här har du en ny stol", gamingsegmentet lär inte komma i närheten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Dessutom, failar din Kinnarps finns det reservdelar och support att tillgå. IKEA är lite mer "här har du en ny stol", gamingsegmentet lär inte komma i närheten.

Jag ska prova det där på min 8 år gamla IKEA-stol snart. Gasfjädern börjat läcka olja och tappat höjd. Den är utgående så hoppas nästan på ett tillgodokvitto..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så länge "gaming stolar" envisas med hål för säkerhetsbälten (lol....) så kommer jag fortsätta att ignorera dom.
Och 6 papp är ju väl in i riktig kontorsstol territorium.

Tycker stolarna ser bra ut i rummet med denna design. Stolar med stora ryggar ser så tråkiga ut. Blir en fin möbel att se.

Men smaken är som glass sortimentet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

För de pengarna är det nog bättre att man kanske siktar på att köpa en bra stol på riktigt snarare än på låtsas. Sånt här skit är bara gjort för att se bra ut liksom. Inge vidare i övrigt.

Förstår inte varför "gaming" stolar ska se ut som en bilstol och helt ignorera allt vad ergonomi heter?.... Helt ologisk design på dem ju! Bättre att lägga pengarna på någon bra 24/7 stol istället för detta skit tycker ju jag. Även om man kanske t.om får lägga emellan mer pengar får man ju något som är riktigt bra att sitta i...

Beror lite på vilket säte det är. Men bilstolar är överlag designade för att vara sköna att sitta i under långa perioder. Då många spenderar ganska lång tid i bilarna och hade sätet varit oskönt så ja, hade det inte gått. Många jag känner har tagit säten ur äldre bilar och byggt egna stolar av, dom är trots allt rediga, justerbara (till viss del), och designad för långa sittningar. Har dock ingen större koll på om dessa gaming stolar bara efterliknar denna design eller faktiskt är bekväma och användbara på samma sätt. Har nog inga planer på att byta ut min Kinnarp de närmaste 10 åren så.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Laine: "Öppningarna i stolsryggen består tråkigt nog av plast, här hade jag gärna sett att Noblechairs valt aluminium istället".

Förstår det estetiska i att använda aluminium men snarare ett smart drag att inte använda aluminium då det i kombination med svett får metallen att korrodera med tiden.

Ett tips till de som skaffar en Noblechairs och tycker att den är aningens för hög, man kan få en gascylinder som skiljer ca. 19 mm mot original om jag minns rätt från Noblechairs.

EDIT: Läst hela testet nu och vad gäller gascylinder får man mejla företaget för att få en, fick min utan kostnad.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror lite på vilket säte det är. Men bilstolar är överlag designade för att vara sköna att sitta i under långa perioder. Då många spenderar ganska lång tid i bilarna och hade sätet varit oskönt så ja, hade det inte gått. Många jag känner har tagit säten ur äldre bilar och byggt egna stolar av, dom är trots allt rediga, justerbara (till viss del), och designad för långa sittningar. Har dock ingen större koll på om dessa gaming stolar bara efterliknar denna design eller faktiskt är bekväma och användbara på samma sätt. Har nog inga planer på att byta ut min Kinnarp de närmaste 10 åren så.

Beror ju på bil. Den sorts stolar för sportbilar som efterliknas i gamingstolarna är snarast byggda för att köra med fullt ös och tryck på ratten. Inget man vill glida länge i. Skillnad om man tar en påkostad fotölj ur en Jaguar, Merca eller dyrare Volvo (som jag själv gärna hade haft ett par i vardagsrummet).

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Beror ju på bil. Den sorts stolar för sportbilar som efterliknas i gamingstolarna är snarast byggda för att köra med fullt ös och tryck på ratten. Inget man vill glida länge i. Skillnad om man tar en påkostad fotölj ur en Jaguar, Merca eller dyrare Volvo (som jag själv gärna hade haft ett par i vardagsrummet).

Förvisso, men många vanliga bilar jag har sätt har designer som är väldigt snarlika dessa gaming stolar bortsett från färgval och mindre formskillnader för att få dom att efterlikna racestolar.

Exempel: V70 från 98: https://cdn04.carsforsale.com/3/531569/9217899/864825471.jpg

Raceing stol för ja, race: https://www.gridsport.net/assets/images/momo-start-racing-sea...

DXracer King: https://prod.scorptec.com.au/13/917/62574/111551_large.jpg

Edit: la med en dxracer också. Överlag är den väldigt mycket mer lik stolen är V70n än en riktig raceing stol. Även om formen på t.ex. de som sticker ut längst upp efterliknar racing stolen så är det ganska tydligen att det är bara för att den ska efterlika utseendet och inte användningen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag köpte två stycken Noblechairs Epic (skin) när CDON rea ut dem. Är riktigt nöjd med dem! Funkar utmärkt för mina 190 cm och 100 kg.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Förvisso, men många vanliga bilar jag har sätt har designer som är väldigt snarlika dessa gaming stolar bortsett från färgval och mindre formskillnader för att få dom att efterlikna racestolar.

Exempel: V70 från 98: https://cdn04.carsforsale.com/3/531569/9217899/864825471.jpg

Raceing stol för ja, race: https://www.gridsport.net/assets/images/momo-start-racing-sea...

DXracer King: https://prod.scorptec.com.au/13/917/62574/111551_large.jpg

Edit: la med en dxracer också. Överlag är den väldigt mycket mer lik stolen är V70n än en riktig raceing stol. Även om formen på t.ex. de som sticker ut längst upp efterliknar racing stolen så är det ganska tydligen att det är bara för att den ska efterlika utseendet och inte användningen.

Spanar man lite närmare ser man det som skiljer V70s stol mot de andra. Svankstöd t ex. En vettig uppbyggnad också men den syns inte. Kungen av bilstolar bland de jag suttit i hittils är S80 generation 1. Riktigt bra stolar, ett snäpp över Volvos vanliga höga nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop