Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av amborle:

Gäller dessa avgifter även för paket från USA?

Ja, så länge inte avsändaren i USA betalar tullavgiften innan paketet skickas, Lootcrate får jag t.ex. inte betala tull för eftersom de redan är betalda när de skickas.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Min fråga har garanterat redan besvarats, men beklagar, orkar inte söka igenom hela tråden.

Hur lång tid, efter det att man har betalat avgiften till Postnord, bör man ha paketet? Det finns väl då redan i Sverige? Några dagar? Jag har nu väntat i 10 dagar. Det går inte att spåra den, och jag är inte det minsta sugen att betala 85 kr utan att få något paket alls.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kan tycka att det blir lite krångligt att beskriva i bokföringen var alla ören kommer ifrån, i.a.f. om de får för sig att betala tillbaka dem, men ekonomiavdelningen och konsulterna ska väl ha jobb också.

Nu behöver inte jag som privatperson ha någon bokföring och hur Postnord bokför örena i sitt system bryr jag mig inte om.

Skrivet av Petterk:

Örena är väl inga problem så länge PostNord behåller dessa, men de får ju betala till inlösen/betalföretagen för dessa. Så kan tyckas onödigt när det betyder att de får något högre kostnader för transaktionerna/betalningarna. Undrar hur det ser ut om man begär kvitto också.

Eftersom örena i praktiken är en avgift till Postnord, ska man betala 25% moms på de örena. Det framgår dock inte på betalsidan.

Skrivet av Pyoko:

Fick svar från PostNord, tog bara en dryg vecka den här gången. Det högsta varupostnumret var 325.

Statistiskt sett bör man hamna i mitten, så om du räknar ut medelvärdet av alla dina varupostnummer och sedan dubblar, får vi nog veta ungefär hur många varuposter de stoppar in i en och samma importdeklaration.

Undrar hur det blir om Postnord råkar slå ihop två varuposter (t.ex. en bok och en skiva) och tar 25% moms på båda. Då måste ju Tullverket dela upp det på två varuposter för att kunna sänka till 6% moms på boken.

Skrivet av MH25:

Det vet jag inte, eftersom Postnord inte har gett mig någon specifikation. Jag fick ett SMS om att jag skulle betala 570 kronor och det gjorde jag. Men med största sannolikhet har jag ju betalat den högre avgiften.

På betalsidan står det vad avgiften är, men det går bara att se innan man betalat.

Skrivet av MH25:

De gäller för alla försändelser som skickas från länder utanför EU (osäker på om det är EFTA som gäller men det tror jag inte).

Det gäller även försändelser från t.ex. Norge och Schweiz.

Skrivet av MH25:

Så det gäller även för paket från USA. Vilket gör att det ofta är billigare eller lika billigt att handla på exempelvis brittiska eller tyska ebay/amazon än amerikanska. Beroende på värdet av varan och typ av vara förstås.

Japanska Amazon bakar in avgiften för tulldeklarationen i fraktkostnaden.

Skrivet av lossah:

Hur lång tid, efter det att man har betalat avgiften till Postnord, bör man ha paketet? Det finns väl då redan i Sverige? Några dagar? Jag har nu väntat i 10 dagar. Det går inte att spåra den, och jag är inte det minsta sugen att betala 85 kr utan att få något paket alls.

Det verkar kunna ta allt från en vecka till en månad.

Permalänk
Inaktiv

@lossah:
Jag har paket som ligger på status "tullklarering" sedan 28 Mars och andra paket kom i brevlådan efter ett par dagar/en vecka efter betalning.

Så någonstans från ett par fem dagar till ett par månader "bör" det ta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det verkar kunna ta allt från en vecka till en månad.

Skrivet av anon257891:

@lossah:
Jag har paket som ligger på status "tullklarering" sedan 28 Mars och andra paket kom i brevlådan efter ett par dagar/en vecka efter betalning.

Så någonstans från ett par fem dagar till ett par månader "bör" det ta

Helt korrekt. Satt i telefonkö till Postnord nyss i 1 timma lite drygt, och fick det här svaret.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Helt korrekt. Satt i telefonkö till Postnord nyss i 1 timma lite drygt, och fick det här svaret.

Det stod något i tidningen härom veckan om att Post- och telestyrelsen tyckte att det tog orimligt lång tid för Postnord att leverera försändelserna från det att man betalat momsen.

Är det någon som vet om Postnord har börjat skicka tillbaka obetalda försändelser ännu? Det stod någonstans att de skulle börja efter påsk men senare stod det att det skulle dröja ytterligare. Har det stått något i kinesiska pressen om stora mängder returnerade försändelser från Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

@erssn:

Varför ska postnord dela ut packet från just kina gratis från alla andra länder får dom betalt? Och hur är det att vara emot global handel

Ganska necro men ändå: Varför ska vi som redan betalar run 30% skatt betala för att få VISSA paket utdelade och då till ett absurtd högre pris än inrikespost som dessutom ofta väger mycket mer. Tycker att det faller på staten att förhandla fram ett hållbart avtal med andra länder snarare än att lägga en merkostnad på specifika individer.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Min fru väntade på paket från sin mamma i Japan, en gåva(!) med ett värde under 500 kr. Det ska alltså inte betalas någon avgift eller moms på det, men posten tyckte annorlunda.

Så här såg tidslinjen ut:

2018-04-08 Paketet skickas från Japan
2018-04-14 Paketet kommer fram till postens lager i Örebro
2018-04-17 Brev skickas ut där det står att vi måste betala avgift plus moms senast 2018-05-08.
2018-04-20 Brevet kommer fram till oss, och samma dag kontaktar vi posten via deras chatt. De säger att de öppnar upp ett ärende.
2018-04-30 Vi ringer posten och får vänta över en timme i kö, de säger att de skickar iväg ett mail till dem ansvariga.
2018-05-07 Får ett mail från posten där det står att paketet är godkänt för att skickas.
2018-05-15 Paketet skickas vidare.
2018-05-16 Paketet framme!

Det tog alltså en månad och 8 dagar för paketet att komma fram, något som borde ha tagit en vecka. Att vi dessutom ska behöva tjata på posten är riktigt skit. Jag hoppas verkligen inte att det kommer vara så här i fortsättningen när vi får gåvor från Japan.

Felskrivning.
Permalänk
Skrivet av Nogh:

Min fru väntade på paket från sin mamma i Japan, en gåva(!) med ett värde under 500 kr. Det ska alltså inte betalas någon avgift eller moms på det, men posten tyckte annorlunda.

Så här såg tidslinjen ut:

2018-04-17 Brev skickas ut där det står att vi måste betala avgift plus moms senast 2018-05-08.
2018-05-07 Får ett mail från posten där det står att paketet är godkänt för att skickas.

Usch, vad läskigt! Tänk om det dröjt en dag till. Då kanske Postnord hade skickat tillbaka försändelsen till Japan innan det var färdigutrett.

Permalänk
Skrivet av Nogh:

2018-04-21 Brevet kommer fram till oss, och samma dag kontaktar vi posten via deras chatt. De säger att de öppnar upp ett ärende.

Öh, va? Har Posten börjat med lördagsutdelning igen?

Permalänk
Medlem

@Nogh: Sorgligt nog har du inte ens haft speciellt otur. Jag väntar fortfarande på ett paket som skickades i mitten av mars och som jag betalade in momsen på för över en månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Öh, va? Har Posten börjat med lördagsutdelning igen?

Oj, det blev fel där. 20:e ska det vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Usch, vad läskigt! Tänk om det dröjt en dag till. Då kanske Postnord hade skickat tillbaka försändelsen till Japan innan det var färdigutrett.

Ja precis, det var det vi var oroliga för. Det är inte direkt billigt att skicka paket från Japan till Sverige när det är lite tyngre.

Skrivet av Pyoko:

@Nogh: Sorgligt nog har du inte ens haft speciellt otur. Jag väntar fortfarande på ett paket som skickades i mitten av mars och som jag betalade in momsen på för över en månad sen.

Inte roligt. Det är tråkigt att det ska vara så här. Får väl hoppas på att tillräckligt många politiker själva blir drabbade så det händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Usch, vad läskigt! Tänk om det dröjt en dag till. Då kanske Postnord hade skickat tillbaka försändelsen till Japan innan det var färdigutrett.

Kan tycka att de borde kunna flagga och hålla på varorna i det fallet. Hade du kontaktat dem den åttonde hade det nog varit kört däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan tycka att de borde kunna flagga och hålla på varorna i det fallet. Hade du kontaktat dem den åttonde hade det nog varit kört däremot

I en perfekt värld skulle det flaggas, men jag litar inte på att PostNord är så kompetenta. I första kontakten frågade jag faktiskt om detta, vad som händer efter 8/5, men den frågan ignorerades helt!

Edit: Glömde att de faktiskt skickade ut en påminnelse om betalning också, det skulle ju inte skickas om det var flaggat tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

I en perfekt värld skulle det flaggas, men jag litar inte på att PostNord är så kompetenta. I första kontakten frågade jag faktiskt om detta, vad som händer efter 8/5, men den frågan ignorerades helt!

Edit: Glömde att de faktiskt skickade ut en påminnelse om betalning också, det skulle ju inte skickas om det var flaggat tycker jag.

Alla system de har är tillfälliga, betyder inte att det inte är flaggat i något excel-dokument och har lagts på annan plats i lagret. Manuella rutiner kan finnas även när systemen inte pratar alltså.

Permalänk
Skrivet av Nogh:

Ja precis, det var det vi var oroliga för. Det är inte direkt billigt att skicka paket från Japan till Sverige när det är lite tyngre.

Man kan lösa det på så vis att man betalar momsen och avgiften och sedan överklagar till Tullverket så får man tillbaka momsen. Då riskerar man nog inte att försändelsen skickas tillbaka till Japan. Huruvida man kan få tillbaka avgiften i efterskott är oklart, men det kanske är värt att riskera att gå miste om avgiften om alternativet är att paketet tar en extra sväng via Japan. Om du läser de senaste sidorna av den här tråden, kan du se vilka problem @Pyoko haft med att få Postnord att lämna ut rätt uppgifter för att ett ärende ska kunna överklagas till Tullverket.

Permalänk
Medlem

Fick såklart ingen refund på försändelser som inte hann komma fram innan de nya reglerna... Därför att det tog sådan lång tid för postnord att skicka tillbaka paketen.

Nu när jag har beställt ännu en vara som inte går att få tag på i Europa så tar det ytterligare lång tid, varan har legat på importshantering i nästan 2 veckor...

Börjar bli riktigt less på skiten, varför införa ett nytt system om det inte ens funkar, och hanteringsavgiften är löjligt hög för små försändelser. Har absolut inget emot att betala moms, allt annat är dock idiotiskt.

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Nu när jag har beställt ännu en vara som inte går att få tag på i Europa så tar det ytterligare lång tid, varan har legat på importshantering i nästan 2 veckor...

Jag väntar på en försändelse som skickades med båt från Japan i början av mars. Det tar vanligtvis 2-3 månader för båten att ta sig från Japan till Europa, så den borde dyka upp i Sverige någon gång i maj, men sedan går det inte att veta hur lång tid Postnord behöver på sig för att skicka ut en avi om att betala moms eller för att skicka vidare försändelsen efter att det betalats. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Snart två månader sedan jag betalade och fick paketet, två månader utan något annat svar än "man måste betala moms när man importerar varor till Sverige" och ett "det tar lite längre tid än vanligt" trots två meddelanden och ett mail till Postnords kundtjänst. Telefonkontakt kan man glömma, har suttit i telefonkö i över en timme vid ett par tillfällen (senast idag) och då gått från "plats 60" till "plats 48" eller "plats 74" till "plats 52". Den tiden har jag inte att lägga på en sådan liten summa. Om jag trodde att det skulle hjälpa så hade jag gått ned till det lokala postkontoret som ligger bara ett par minuter bort.

Nästa anhalt blir nog kontakt med tullverket även om jag inte tror att de kan ge mig något annat svar än "nej, det är fel, du ska inte betala så mycket. Kontakta Postnord".

Skrivet av Kommenterande:

Tullverket säger att du måste uppge tull-id för att få tillbaka några pengar, men Postnord lämnar inte ut tull-id, åtminstone inte om du inte lyckas få tag på kundtjänst. Om Postnord vägrar lämna ut tull-id, kan du ju testa att begära "chargeback" på mellanskillnaden mellan det som debiterats och det som ska debiteras genom din bank eftersom du enligt avtalet med Postnord ska kunna överklaga till Tullverket. Då låter det ju som att Postnord inte följer avtalet om man gör det omöjligt för dig att få ut tull-id som du ju behöver för att kunna göra en sådan överklagan. Har du betalat med kort istället för swish, är det nog kört.

Sedan tycker jag att man ska fakturera timersättning för tiden man suttit i Postnords telefonkö. Det är inte okej att göra sig otillgänglig på det sättet.

Jag fick betala moms + avgift på en gåva från en kompis med värde under 500 kr, totalt 75 kr avgift + 58 kr moms. Först skrev jag ett lite syrligt inlägg på Postnords facebook och fick då ett privatmeddelande att de ursäktade sig och bad mig kontakta kundservice som finns på https://moms.postnord.se/ - där kan man välja Chat vilket fungerade bra! Inte superlång väntetid heller... Jag fick då först svaret att det var ju olyckligt och jag fick där TullID för att kontakta tullverket för omprövning. Jag gjorde detta och fick ganska omgående svar från Tullverket "Tullverket har mottagit er ansökan om omprövning. En återbetalning på 58 kr kommer att göras till ert bankkonto inom ca 3 veckor.". Så Tullverket betalar bara tillbaka momsen och inte avgiften, vilket Posten ju kunde upplyst mig om från början men inte gjorde... Jag kontaktade då chatten igen och frågade hur man skulle göra för att få tillbaka deras felaktiga avgift och även om han på chatten var lite svår att kommunicera med så fick jag typ bekräftat att de skulle fixa det - jag väntar fortfarande på pengar både från Posten och Tullverket men det har "bara" gått typ 1.5 veckor

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Om man vill ta sig ett snack med PostNord och bor i stockholm så kan man göra det i kungens kurva idag och imorgon (18e och 19e Maj), tydligen besöker de fler städer

Annons från Postnord angående detta:
https://www.dn.se/brandstudio/postnord/passa-pa-nu-kan-du-sta...

Permalänk
Skrivet av haijen:

Så Tullverket betalar bara tillbaka momsen och inte avgiften, vilket Posten ju kunde upplyst mig om från början men inte gjorde...

Avgiften är något du betalar till Postnord. Den har inte Tullverket något med att göra. Skriv gärna en ny kommentar om det dyker upp några pengar från Tullverket och Postverket.

Skrivet av PlogarN97:

Om man vill ta sig ett snack med PostNord och bor i stockholm så kan man göra det i kungens kurva idag och imorgon (18e och 19e Maj), tydligen besöker de fler städer

Lista på orter som Postnord besöker

Kvarvarande städer verkar vara Göteborg, Halmstad, Stockholm (två tillfällen), Sundsvall, Umeå och Östersund.

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.breakit.se/artikel/13462/kina-avgifterna-forsvinn...

Nu är en överenskommelse med den populära aktören Wish på plats, enligt uppgifter till Breakit. Det enda som återstår är kontraktuella detaljer och ett möte med Tullverket. Pressreleasen, som ska skickas ut inom kort, ska redan vara skriven.

"Allt är klart. Postnord har även varit i kontakt med fler aktörer om liknande lösningar", säger källan.

Avtalet innebär alltså att den svenska momsen läggs på priset direkt vid köpet från Wish. Wish skickar sedan momspengarna till Postnord. När paketen kommer skannas de av Postnord och då betalas momsen automatiskt."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Synd att det bara verkar gälla Wish. Hoppas de lyckas lösa det så man kan handla från Aliexpress avgiftsfritt också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Så det gäller enbart wish och inte ebay än så länge?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Avstängd

Det är inte Postnord som tar bort avgiften utan det är Wish som gör tulldeklarationen istället för Postnord. Varför skulle Postnord då ta en avgift?

Det här har väl varit möjligt hela tiden, är det en nyhet? Ja, att Wish kommer att göra det är väl en nyhet men inte att det går att göra så här.

Permalänk
Medlem

Fick för exakt en vecka sen en SMS-avi från Postnord på hela SEK 77.14.
75 spänn till Postnord och 2.14 i moms till pappa Staten..
Har råd att betala men vad i "#¤%& har jag köpt för något som skapar 2.14 i moms? Inte en susning..
Borde röra sig om något som kostar en tia???
Vem köper nåt för en tia från Kina???
När jag handlar från Kina brukar det bli 4-siffiga belopp i SEK?

Permalänk
Skrivet av Stig45:

Fick för exakt en vecka sen en SMS-avi från Postnord på hela SEK 77.14.
75 spänn till Postnord och 2.14 i moms till pappa Staten..
Har råd att betala men vad i "#¤%& har jag köpt för något som skapar 2.14 i moms? Inte en susning..
Borde röra sig om något som kostar en tia???
Vem köper nåt för en tia från Kina???
När jag handlar från Kina brukar det bli 4-siffiga belopp i SEK?

De kan ju ha skrivit in fel telefonnummer också. Du kanske har fått en avi om någon annans försändelse. Be Postnord att visa dig en bild på försändelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

De kan ju ha skrivit in fel telefonnummer också. Du kanske har fått en avi om någon annans försändelse. Be Postnord att visa dig en bild på försändelsen.

Mottagarens postnummer är inkluderat i identifikationen av försändelsen.
Och det var.. rätt.
Bild på paketet fanns men syntes inte..
Jag avvaktar...