Skämmiga misstag vid datorbygge/elektronikhantering?

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå på en ny maskin för första gången efter att ha väntat länge på frakt från staterna etc.
detta var då ett testbygge och hade ännu inget chassi och därav ingen on/off knapp. Därav blev det skruvmejselmetoden, jag vart lite darrhänt då man var exhalterad av att sätta ihop och få dra igång maskinen. jag darrade till och kortslöt fel ben vilket dödade moderkortet.

Detta var då ett Quad socket Opteron moderkort så inte det billigaste i ligan
(blev att vänta ett ganska bra tag till innan ersättare dök upp och man fick igång 4x4core monstret)

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Jobbade på mitt ps2 fat, då denna inte fungerade särskilt bra (behövde byta laser). Hade dragit ur ps2an ur väggen för att skruva i ett par skruvar inne i den, dock fanns det tydligen ström kvar, då jag var lite snabb att röra den. Hade en konstig känsla i min arm den kvällen! Blev en fin chock!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

I yngre tonåren så skulle jag byta hårddisk på min mors IBM Netvista Pentium4 dator. Detta var husets enda dator på den tiden.
Maxtor Hårddisken som skulle bytas ut satt i en frontmonterad vertikal hårddiskbur som jag tyckte var cool.
Jag valde av någon orsak att hålla i Maxtordisken medan filöverföringen från Disk till disk pågick..
Det vart ju förstås tråkigt! Så till sist släppte jag för att låta den hänga i IDE-Pata kabeln.. Men kretskortet smällde direkt i metallen på hårddiskvaggan, och så var den disken död.
Jag skämdes något omåttligt för det

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Har tappat sockelskyddet i sockeln, lite ironiskt när det som ska skydda sockeln är det som skadar den. Den fungerade ändå efteråt, tror den landade med ett hörn mitt i sockeln där inga pinnar sitter (LGA 1155). Att man ska vänta med att ta bort skyddet för att det lossnar själv när man spänner bygeln var inte lika vedertaget som det är idag, kanske beror på att sockelskydden förr satt i själva sockeln, och inte utanpå.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Råkade felvända en HDMI audo passthrough kabel (går från ljudkortet till grafikkortet på sådanna kort som har HDMI-stöd men saknar egen ljudkrets, tror knappt det finns längre men hade en obskyr passivt kyld Gigabyte-variant som hade den setupen). Kabeln brann upp och det luktade apa i lägenheten en vecka efteråt, men som tur är så var det bara kabeln som blev skrot, Men ja... Sådanna kablar går att felvända så det är ju bra om man kollar upp sådant och inte antar att den har idiotsäker koppling

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades "elda" upp ett gammalt Nvidia grafikkort från ASUS för några år sedan. Grafikkortet var rekonditionerat av ASUS, men med full garanti så jag fick det lite billigare. Det fungerade utmärkt tills jag några år senare satte i det på nytt i en annan dator. När jag tryckte på startknappen så kom det rök ur maskinen och jag tvingades sätta ut den på balkongen. Det visade sig att spänningskabeln till grafikkortet av typen molex var vänd på fel håll. Det ska egentligen inte vara möjligt, men ASUS använde kontakter med så dålig passform att det gick att trycka i strömsladden på båda hållen. Inser att jag nog borde ha krävt ett nytt kort av ASUS, men just då kändes det mest pinsamt.

Permalänk
Medlem

Strax 11 år sedan så hjälpte jag en polare bygga en budget speldator under tiden på högskolan, under processen så påpekade jag att jag inte ville pilla på minnena utan ESD-armband - men under ett konstigt hum fick jag för mig att göra det ändå, då hade dem pajat. Så jag errsatte minnena och då med ESD-armband och sen funkade fint.

Något relativt nyligen är att jag köpte en billigare dator som jag nu använder som pfSense router, när han stängde av datorn så funkade den fint men när jag satte igång den så funkade den inte. Efter om och men så blev det lite halvtansträngd relation i ca en dag, sen hittade jag felet. En felaktig skruv (menat för chassi) hade skruvats in i moderkortets distanser lutades ner mot ett par lödpunkter, avmonterade moderkortet och satte det på bordet - startar det och det funkar fint. (Han skyllde på någon annan som hade byggt ihop datorn)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tror inte att jag har gjort några dator relaterade misstag som är värda att nämna, glömde att koppla in den "extra" 4-6 pinnars strömförsörjningen till moderkortet en gång för länge sedan. Tog ett tag att fatta vad som var fel då ingen av mina tidigare datorer haft en sån kabel.

Men däremot har jag ett el relaterat hjärnsläpp som man får ta fram skämskudden för.
Vi hade renoverat köket och flyttat på kylen och frysen. Det gamla el ut taget hamnade bakom ett skåp, jag tänkte att jag tar väl bara och gör en lagom lång förlängnings kabel.
Så jag mäter upp kabeln och monterar dit hanen, till saken hör att det var trångt bakom skåpen så jag tänkte att jag drar fram kabeln först så kan jag montera på honan sen så att den ryms bakom skåpen.
Men då drabbas jag av total hjärnsmälta och stående på pallen kopplar jag in hanen i vägguttaget och börjar peta fram kabeln, när jag närmade mig slutet så small det till och jag fick väldigt ont i handen.
Då inser jag vad jag gjort och hoppar upp och drar ut sladden, inte mitt stoltaste hemma fixar ögonblick. Hade jävligt ont i handen ett tag.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det enda Misstag som faktiskt har skadat något är när jag var ung och dom, och startade en dator utan kylare på processorn. På den tiden fanns ingen IHS på processorerna, och definitivt inga inbyggda värmeskydd/att processorn klockar/voltar ner/dödar sig själv direkt, kom lite rök från processorn och ja, givetvis stendöd för all framtid. Finns en gammal toms hardware video som är 8-9 år på tuben som testar att ta av kylare från processorn under last, på den tiden gick alla Amd upp i rök och Intel klockade ner sig direkt och överlevde.

Edit: från 2001, tiden går fort..
https://www.youtube.com/watch?v=UoXRHexGIok

Idag ligger vi mycket bättre till, tror ingen behöver vara särskilt orolig för att processorn dödar sig själv oavsett vad, om man nu inte tokklockat och avaktiverat allt skydd själv..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Satte i en förmycket Distanspin bakom moderkortet, datorn gick igång men det kom svag rök ifrån datorn.. Som tur var så klarade sig datorn Sen den dagen räknar jag alla hål och alla distanser

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Muspekaren rörde sig ibland och betedde sig irrationellt. Började felsöka och funderade på om någon trojan smugit sig in. Tre timmar senare med alla möjliga program för att testa saker, kom jag plötsligt på att jag kvällen innan hade kopplat in en annan mus via usb, som jag lagt bland kablage bakom monitorn......! Fick mig ett gott skratt efteråt.

Åh ja hahaha, dessa inkopplade extra kontrollers man glömmer bort. Känner igen mej!
Jag satt hemma hos min halvfinske kamrats familj och spelade Doom (förstås) på deras tuffa 133 MHz dator.

Men den här gången var det skitsvårt att spela, doomgubben bara snurrade så jag måsta parera med pilknapparna hela tiden.
Hela familjen tittade upp från Formel 1 på Teven, lekandet med hunden osv. För de har aldrig hört mej svära som jag gjorde då!

Till sist såg min hjälpsamme vän att Joysticken var ikopplad, och hade blivit tvärgirad åt höger av en låda.. Inte undra på att jag var Too Young to Die?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Mitten 90-talet. Sommarjobb på medicinskt tekniskt bolag där jag skulle öppna massa elektroniklådor/instrument och dokumentera dessa (efter det kunde jag Elfa katalogen utantill typ). En dag kom några från labbet och sa att en av lådorna inte funkar längre och de inte kunde jobba. Då blev jag svettig, öppnade lådan och vad ser jag då? Jo jag hade glömt en 30cm ficklampa i den 😀
Som tur är funkar den prima efter att jag tog bort den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gäller de när man var inne i windows 95 å raderade en fel fil sen gick inte datorn igång:) då skämdes ja lite haha. Satt fel kablar med power kablarna fel de små. Å böjt pinns på fx 8350 lite noobit

Permalänk
Medlem

"Råkade" spränga ett nätaggregat när jag var liten och dum. Hade ingen aning om vad voltswitchen gjorde. Hade hört ett rykte om att drar man den neråt till 130V så får man bätttre prestanda i spel. Gjorde så klart som det sades och boom, en mindre explosion dock ändå ganska högljudd med en mindre eldflamma rätt ut ur fläkthålet.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Kastat om på kontakterna på utgående kabel från nätaggregatet för att köra 12 voltsfläktarna på 7 eller 5 volt vilket är en dödssynd som man märker när man långt senare har glömt bort detta och råkar mata 12 volt på något som ska drivas med 5 volt. Koppla ALDRIG ALDRIG ALDRIG! in en högre spänning på ett stift än vad det förväntas vara. Det är betydligt bättre\säkrare att koppla in ett motstånd istället för att kasta om kablarna\stiften om man vill sänka varvtalet på fläkten.

Permalänk
Medlem

Enda jag gjort är att smälta 2 tangenter på tangentbordet med lödkolven, hade plockat isär allt för att byta 2 switchar som hade slutat fungera efter spill och när jag la ifrån mig lödkolven så råkade jag lägga den så 2 tangenter smälte sönder så fick köpa en helt ny sats med tangenter.

Permalänk
Medlem

Felsökte en gång en rigg som inte gav bild genom att byta moderkort, cpu, ram och nätagg individuellt för att sedan bara testa med en annan skärm där jag använde en annan skärmkabel där då riggen gav bild direkt.

Har aldrig känt mig så dum före eller efter det.
Mvh, har byggt datorer i 15 år och har jobbat med PC-support i 5 år.

Permalänk

Glömde ta av plasten på undersidan av CPU kylflänsen. Turen var på min sida och ingenting gick sönder, och det gick att ordna - men drygt som satan var det.

Permalänk
Medlem

Skickat in ett grafikkort för felsökning för att den inte skicka ut någon signal, visade sig att jag stängt av PCI-E sloten på moderkortet. Ett av mina roligare misstag

Visa signatur

Moderkort: Asus Rampage VI Extreme Omega • GPU: 2xEVGA GTX 1080 Ti 11GB FTW3 • CPU: Intel Core i9 9920X • RAM: Corsair Dominator Platinum 128GB 2666MHz • PSU: EVGA P2 1600W • OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Tror min gamla PII blev offer för blixten, men startade ialla fall, fast med svart skärm. Okunnig som man var så plockade man isär den och satte ihop den igen. Tänkte testa om den funkade innan jag monterade tillbaka kylaren. Tänkte det var nog ok att bara slå på den snabbt och i värsta fall dra ur kontakten om det började ryka...

KlickPOP!! (Rök, krutlukt) nähä... nåja, nu vet jag ialla fall säkert att den inte funkar... O_o

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

En liten historia från tiden då bildskärmarna var stora och tunga.
Har i alla fall med datorer och skärmar att göra.
Vi satt och jobbade fem personer i samma rum.
Var sin dator och skärm. Programmerade. (C++ har jag för mig)
Det var min tur att hämta kaffe till gänget.
Kom tillbaka med kaffebrickan med fyra välfyllda muggar på.
Trångt som vanligt på borden, försökte med ena handen skjuta undan det som var i vägen, typ papper, pennor och böcker.
Detta samtidigt som muggarna på brickan började att röra på sig.
Självklart bort från den sida när ena handen höll i.
Blev tyngre och tyngre, lutade mer och mer.
Slutade med att en av muggarna med sötsliskig cappuccino vände sig upp och ner.
Tömde ur sig ner in i en av bildskärmarna (ventilationsgaller på ovansidan)
Samlade sig nånstans i botten troligen nära starkströmsdelarna.
Efter någon sekund small det till.
Alla skärmarna svartnade.
Hårddiskarna och fläktarna slutade rotera.
Alla datorer dog. Tyst i rummet.
Fyra par ilskna ögon som stirrade på mig...senaste timmens eller timmarnas jobb fick göras om.
Visade sig att jordfelsbrytaren för hela rummet hade löst ut.
Tog med bildskärmen till företagets duschrum.
Duschade bildskärmen inuti med varmt vatten för att få bort det sötsliskiga.
Efter att ha torkat ett par dagar fungerade den alldeles utmärkt igen!
Ingen hårdvara tog skada.
Dock fick undertecknad stå ut med fortsatt arga blickar en tid...

Permalänk
Medlem

@Chillkungen: Sprängde ett kretskort med för hög spänning

Permalänk
Inaktiv

1: Skulle hjälpa en granne med deras dator, min farsa släpade dit mig. De körde nya Windows 95, jag hade ej sett den tidigare och skulle hjälpa dem med vissa saker. Jag gjorde ett riktigt dum idioti då jag ej förstod mig på windows 95 och halvförstörde deras dator, jag mådde skit hur länge som helst för detta och mår inte ens än idag bra över det.
Som en gång förra året när de hade ett datorproblem och min far ville jag skulle dit, jag sa ta datorn till en firma istället. Liksom de bor i Sthlm jag i Karlstad, jag har absolut ingen fritid och det blir bara ett h-lvete för mig om det krånglar.

2: Koppla in en server till ett vägguttag som var kopplad till nattbelysningen. Det var under utveckling och jag upptäckte att jag ej kunde kontakta servern nattetid. Det tog några dagar att komma på felet, då jag trodde först det var någon brandvägg /switch som spärrade.
Jag fick sedan veta att en person innan hade gjort samma tabbe och jag varnade alla på kontoret för detta, självklart var det en person ett halvår efter mig som gjorde om samma sak fast han hade fått mitt mail.

3: Skulle installera en drös programvaror och konfigurera, bråttom som tusan var det. Jag har väl fjärranslutning till 20 datorer eller så, när jag skulle licensera en programvara så tog jag fel server, där satt man med en programvara för 40 000kr exkl moms som man skulle få köpa om.
Jag idiotförklarade mig för tillverkaren och de tyckte deras skratt som de fick åt mig lugnt var värt 40 000kr så de gav mig en ny licens.

4: Klassikern råka välja shutdown istället för restart. Att Microsoft ens har shutdown lättillgängligt på en server är korkat. Det är så att det inte alltid bara är att åka 100mil och trycka på powerknappen igen, det är en hel del byråkrati att få komma in.

5: Privat. Jag körde med hotswap på ide diskar som ej stöder hotswap. Inga som helst strul med detta hade jag och det var skitsmidigt, en gång när jag skulle ta ur en hårddisk råkade jag plugga ut systemdisken. Det var ett antal timmars jobb att installera om windows och övrigt på nytt.

Permalänk
Inaktiv

Mitt första datorbygge med en Athlon X2 gick åt helvete. AM2 Gigabyte MOBOn var DOA, när jag skulle ta bort CPU för returen så satt kylpastan som cement, CPUn lossande från sockeln trots att "armen" var i låst läge. Resultatet var 3 pinnar kvar i sockeln.

FAIL och några tusen fattigare!

Permalänk
Snusfri

Det var nog när jag gav polaren rådet att köpa AMD just innan Core serien kom.
Han hade grava problem med temps, BSOD och liknande på hans AMD-plattform som vi aldrig lyckades lösa.

Kort därefter så inköpte han en Core2Duo och han har lixom jag aldrig lämnat Intel sedan dess.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Flashade polarens moderkort med extrem promille i kroppen. Han fick köpa nytt moderkort. Samma kväll hällde jag en gigantisk grogg i hans andra dator när jag skulle kolla fläktarna. Kaos.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Skulle bygga vattenkylning med ett Sabertooth p55 för många år sen. Monterade ihop allting och märkte inte förens datorn inte startade att jag hade glömt backplaten till cpu-blocket så hela moderkortet var böjt som en banan.

Det var inte första vattenkylningen heller......

(PS, Det fungerade inte mer )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hjemrdeil:

"Råkade" spränga ett nätaggregat när jag var liten och dum. Hade ingen aning om vad voltswitchen gjorde. Hade hört ett rykte om att drar man den neråt till 130V så får man bätttre prestanda i spel. Gjorde så klart som det sades och boom, en mindre explosion dock ändå ganska högljudd med en mindre eldflamma rätt ut ur fläkthålet.

Hade en klasskamrat som gjorde samma sak i skolan, han blev något så fruktansvärt utskrattad av detta. Klasskamraten var dessutom en datanörd som var uppväxt med c64, Amiga och en flera PC. Han tillhörde de bättre på datorer i skolan. Han satt på i en datasal och fick se en switch på nätdelen som han testade.
Jag är helt säker på att om man idag 25år nämner något så får man en smäll.
*edit*
Väldigt få kände till switchen då, men som vanligt så blir den som gjorde tabben utskrattad och alla visste helt plösligt om switchen.

En annan klasskamrat som var mycket duktig på väldigt mycket, social begåvad, rika föräldrar som gav honom fina leksaker, han var kvinnornas drömprins. Han hackade sig in i skolans nätverk (novell netware). Det blev ett polisärende och han slutade skolan, jobbade mer på enkla jobb och kom aldrig in. Det slutade med att han avslutade sitt liv 15år efter.

Så tabbar/dumheter kan förstöra ens liv, mina datortabbar har varit väldigt barmhärtiga hittills.

Permalänk
Medlem

Jag och lillebrorsan hittade en fet guide på en BBS på 90-talet om hur man även kunde voltmodda CPUn lika som vi gjorde med 3DFx korten för att få ut mer kräm. Efter att ha dragit hem ett par väldigt lågupplösta bilder om vart man skulle löda kablarna mellan PSU och CPU blev det en teststart.

Moderkortet började brinna innan vi kom in i BIOS och morsan gav mig utegångsförbud i två veckor följt av många ommålningar av fasaden/garaget och gräsklippning för att få pengar till ny hårdvara. Det var lätt att skratta åt i efterhand, men just då var det det jävligaste jag hade gjort, särskilt när vi fick halvpanik av elden och istället för att lägga handduk över elden sprang iväg och letade en hink i typ 20 minuter.

Permalänk
Avstängd

Kommer ihåg när jag var mindre kanske 11 år eller något så sa mamma att hennes dator startar inte så jag prova och den gick inte igång så jag plocka isär den och byte nätdel men den funkar ändå inte då kom pappa och kolla då var inte elkabel inkopplad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666