Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

@oscarh93: Min Macic Air är köpt hos elefun.no är tillverkad mars 2018. Men så kostar den normalt.

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av yrfhar:

@oscarh93: Min Macic Air är köpt hos elefun.no är tillverkad mars 2018. Men så kostar den normalt.

https://preview.ibb.co/drUdBJ/Screenshot_20180510_140844.jpg

Nästan rykande färsk med andra ord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

Varning för obduktions bilder men rätt incessant om hur en DJI drone fungerar.

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

Åter en test mellan kamerorna på mobilen One Plus 5 och Mavic Air. Bägge ställ till auto 4K 30 FPS även om själva filmen renderas i 24 Hz.

Märker att mobilen har mycket svårare mellan mörka och ljusa partier.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Fick min första diss från Lantmäteriet idag.

"Vi har granskat ditt insända material och funnit att tre bilder behövde åtgärdas. Vi bifogar skannad kopia på beslutet och under villkor framgår vilka bilder det är vi åtgärdat. Strax kommer vi att skicka dessa åtgärdade bilder till dig via filskickstjänsten. Originalbilderna bör du radera eller lagra på sådant sätt att de inte sprids av misstag. Originalbeslutet kommer med posten om några dagar."

Tog länge innan jag såg vad det var de hade retuscherat bort.. Lite som finn fem fel.
Men då vet man ju det till nästa gång och kan fixa det själv, så går det snabbare i handläggningstiden.

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 13" 2017 / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Nu blir man ju nyfiken på vad de retuscherat bort...om du vill/kan dela med dig av det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av highscore:

Nu blir man ju nyfiken på vad de retuscherat bort...om du vill/kan dela med dig av det...

Det handlar om militära installationer på master och annat. Vad som endast ser ut som en liten prick på bilden, retuscheras bort...
Tidigare när jag hade självgranskningsrätt, tog jag istället bort hela master och retuscherade till och med bort en stor jagare, som låg vid en kaj...
De på Lantmäteriet kör bara finliret och tar bort de enstaka installationerna..

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

Vette katten om jag längre har lust att behålla min drönare. Försöker att flyga när folk inte är ute men dyker ibland på en +50 människa och klagar på att jag sysslar med integritets-kränkning. Spelar ingen roll att man säger att man är ute efter att filma naturen, de är skitarga och tror att en drönare fortfarande går under kameraövervakningslagen. Att de låter skränigt kan jag köpa men undrar vad för mysko folk sysslar med ute i naturen. Hjälper inte att jag säger att jag stängt av pga hänsyn till andra.

Har till och med blivit påhoppad när folk går på vår privata väg och jag filmar min tomt. Stänger dock av filmningen när folk går förbi. I fickan har de en mobil uppkopplad till Google gigantiska övervakning men det kanske inte är samma sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av yrfhar:

Vette katten om jag längre har lust att behålla min drönare. Försöker att flyga när folk inte är ute men dyker ibland på en +50 människa och klagar på att jag sysslar med integritets-kränkning. Spelar ingen roll att man säger att man är ute efter att filma naturen, de är skitarga och tror att en drönare fortfarande går under kameraövervakningslagen. Att de låter skränigt kan jag köpa men undrar vad för mysko folk sysslar med ute i naturen. Hjälper inte att jag säger att jag stängt av pga hänsyn till andra.

Har till och med blivit påhoppad när folk går på vår privata väg och jag filmar min tomt. Stänger dock av filmningen när folk går förbi. I fickan har de en mobil uppkopplad till Google gigantiska övervakning men det kanske inte är samma sak.

Välkommen till verkligheten för drönarpiloter... Om jag fick en krona för varje gång jag blir utskälld, så hade jag nog varit rik nu.
Brukar hjälpa att prata lugnt och lyssna på dem först. Sedan förklarar man vad man gör och erbjuder att visa dem skärmen/feeden från kameran. Då ser de hur långt ifrån man ser och att det inte är en telezoom, som de flesta verkar tro.
Efter en stund så brukar de flesta gå därifrån med ett leende istället och kanske köper en egen drönare i framtiden...
Om de fortfarande sätter sig på tvären kan man ju alltid be dem ringa polisen istället, om du nu gjort något olagligt, vilket du inte har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2009

Hjälp mig!
Vad ska jag köpa? Nybörjare till MAX, aldrig kört men nu blivit sugen på en drönare...
Tips ? Komplett med tillbehör max 5000kr?
Kom med förslag och tips

Macbook Pro 13.3" MD313LL