Permalänk
Medlem

@Kakann
Hur fungerar det om man är egenföretagare utöver en anställning och har lån på egenföretagare med sin gård som säkerhet?

Kommer man att ta upp lånet på företaget eller kommer jag att kunna låna som vanligt baserat på inkomst och utgifter? När det kommer till husbyggen av privat bostad.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

@Kakann
Hur fungerar det om man är egenföretagare utöver en anställning och har lån på egenföretagare med sin gård som säkerhet?

Kommer man att ta upp lånet på företaget eller kommer jag att kunna låna som vanligt baserat på inkomst och utgifter? När det kommer till husbyggen av privat bostad.

Då tar man ditt företagsengagemang i beaktande men om du inte har några skulder där som belastar dig går man mestadels på din inkomst från tjänst. Har du skulder i företaget tittar man på om företaget i sig kan bära dessa, är så inte fallet kommer detta att adderas till din privata kalkyl.

Har inte någon större insyn i hur företagsavdelningen jobbar om jag ska vara ärlig, får jag ett ärende med en företagare skickar jag bara ett mail till någon där som tar beslut hur/om det belastar/gynnar den privata kalkylen.

Permalänk
Medlem

@Kakann: ok, tackar. Då har man lite mer info men får kolla med den bank som blir aktuell.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Jag och min flickcän vill köpa en bostadsrätt. Vi har 275k i privatlån förhoppningsvis 175k inom 1måm. en fast inkomst på totalt 52k/mån.
Vi har 300k i kontantinsats, tror du det är problem att få lån till bostaden som kostar ca 1,7?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Jag och min flickcän vill köpa en bostadsrätt. Vi har 275k i privatlån förhoppningsvis 175k inom 1måm. en fast inkomst på totalt 52k/mån.
Vi har 300k i kontantinsats, tror du det är problem att få lån till bostaden som kostar ca 1,7?

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, det borde väl inte vara några problem även om 275k är ganska mycket pengar (i princip allt ni går in med själva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Jag och min flickcän vill köpa en bostadsrätt. Vi har 275k i privatlån förhoppningsvis 175k inom 1måm. en fast inkomst på totalt 52k/mån.
Vi har 300k i kontantinsats, tror du det är problem att få lån till bostaden som kostar ca 1,7?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag och frugan köpte nylingen för 2 miljoner (1 995 000), inkomster på knappt 57k, hade 300k till kontantinsats, examen och fasta anställningar. Hade befintligt lån på 180k. Fick erbjudande från flera banker, bl.a SEB, Swedbank och Länsförsäkringar. Handelsbanken fick vi inte träffa, inte ens fast vi sa att vi är beredda att flytta över hela ekonomin och bli helkunder. Fattar inte hur det kan vara en svensk storbank för bemötandet vi fick var ett riktigt skämt.

Iaf, om man jämför vår situation med er borde ni kunna få lån. 15% i kontantinsats, fasta anställningar och inga betalningsanmärkningar är det som brukar avgöra. Sen räknar banken på att ni ska klara en räntehöjning på 7-9% tror jag det är. Och får ni nej från en bank, gå till nästa. Bara bra att ha flera alternativ när ni ska förhandla ränta.

Permalänk
Medlem

@jk13: trist att höra om Nordea. Rätt knepig situation vi hamnat i, samhället. Boende är ju en rätt central del i livet. Hyresrätter finns ju inte direkt i överflöd.
Sjukt drygt att människors öde ligger i händerna på vinstsuktande banker.

Alternativen vet jag dock inte, det går väl mot kommunism...

Eftersom jag själv blivit gammal, känner jag nu mängder av folk som är ännu äldre. Det är välkänt att yngre har det svårt. Peoblemet som nu börjar märkas av, är att även äldre får det svårt. Det gäller att planera väl i tid, för vid för hög ålder börjar bankerna skruva på sig för man ”är för nära pension”.

Det sjuka är även hur det fungerar:
Känner en person som inför pension vill byta ner sig. Det funkar inte då hen inte får ett nytt lån på ny bostad pga att dom räknar mot ”inkomst vid pension”.
Men, det intressanta är ju att dagens lån/avgift ligger betydligt högre, så det vore ju alltså en mindre risk att låta hen byta ner sig.
Men förmodligen så är det väl ingen handläggsre(?) som vill bevilja det nya eftersom det så slår tillbakagång denne om nått går snett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@jk13: trist att höra om Nordea. Rätt knepig situation vi hamnat i, samhället. Boende är ju en rätt central del i livet. Hyresrätter finns ju inte direkt i överflöd.
Sjukt drygt att människors öde ligger i händerna på vinstsuktande banker.

Alternativen vet jag dock inte, det går väl mot kommunism...

Eftersom jag själv blivit gammal, känner jag nu mängder av folk som är ännu äldre. Det är välkänt att yngre har det svårt. Peoblemet som nu börjar märkas av, är att även äldre får det svårt. Det gäller att planera väl i tid, för vid för hög ålder börjar bankerna skruva på sig för man ”är för nära pension”.

Det sjuka är även hur det fungerar:
Känner en person som inför pension vill byta ner sig. Det funkar inte då hen inte får ett nytt lån på ny bostad pga att dom räknar mot ”inkomst vid pension”.
Men, det intressanta är ju att dagens lån/avgift ligger betydligt högre, så det vore ju alltså en mindre risk att låta hen byta ner sig.
Men förmodligen så är det väl ingen handläggsre(?) som vill bevilja det nya eftersom det så slår tillbakagång denne om nått går snett?

Lånemarknaden (iaf för bolån) är väldigt hårt reglerad och bankerna har helt ärligt ganska begränsade möjligheter att ta större avsteg från de regleringar som finns, det är snarare så att människors öde ligger i politikernas händer då det är de som reglerar marknaden. Finansinspektionen har ganska tydliga krav på att man ska säkerställa återbetalningsförmågan t.ex. vilket innebär att man inte kan låna ut pengar hur som helst.

Be personen söka lån hos någon annan bank, SBAB förlorade för inte så länge sedan ett case mot en av deras kunder: https://www.svd.se/sbab-falls-for-aldersdiskriminering Sen vet du säkert inte hela bilden kring ärendet och det kan så klart finnas en mängd andra anledningar att kunden inte fick sitt nya lån beviljat.

Nytt lån = ny kreditprövning och det är helt ärligt ingenting konstigt även om någon ska köpa ett billigare boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Lånemarknaden (iaf för bolån) är väldigt hårt reglerad och bankerna har helt ärligt ganska begränsade möjligheter att ta större avsteg från de regleringar som finns, det är snarare så att människors öde ligger i politikernas händer då det är de som reglerar marknaden. Finansinspektionen har ganska tydliga krav på att man ska säkerställa återbetalningsförmågan t.ex. vilket innebär att man inte kan låna ut pengar hur som helst.

Be personen söka lån hos någon annan bank, SBAB förlorade för inte så länge sedan ett case mot en av deras kunder: https://www.svd.se/sbab-falls-for-aldersdiskriminering Sen vet du säkert inte hela bilden kring ärendet och det kan så klart finnas en mängd andra anledningar att kunden inte fick sitt nya lån beviljat.

Nytt lån = ny kreditprövning och det är helt ärligt ingenting konstigt även om någon ska köpa ett billigare boende.

Det är SBAB som det gäller, dom står fast vid att vid över 62 års ålder så räknar dom mot förväntad pension...

Jag förstår ju det på ett sätt, pensionen är ju det som inom några år ska betala kalaset. Men det som blir så ”festligt” är typ:
Låna 1 miljon, nä, det kommer du inte ha råd med, behåll du ditt lån på 3 miljoner istället!

I min mening borde ju banken se det som svinbra, en person dom inte anser öht ska klara 1 Mill, kan dom ”säkra ner” från 3 till 1.

(Obs, fiktiva siffror men det gäller ungefär samma ratio).

Och jo, förstår att det till en del kan vara politiska beslut, tack för förtydligandet.
Tycker alltså att hela situationen är beklaglig, att även pensionärer blir chanslösa på bomarknaden.

Ah well, sorry för OT.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag och tjejen ska köpa lägenhet inom 4 månader och undrar lite saker...

Just idag har vi inte en hel handpenning för det belopp vi tänker köpa för. Däremot så kommer det lösa sig via föräldrar men det blir inte förrän i början på augusti. Om vi hittar en lägenhet idag som vi vill köpa kan man ändå lösa det även fast man inte kan betala hela handpenningen direkt? @Kakann

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Tjena!

Jag och tjejen ska köpa lägenhet inom 4 månader och undrar lite saker...

Just idag har vi inte en hel handpenning för det belopp vi tänker köpa för. Däremot så kommer det lösa sig via föräldrar men det blir inte förrän i början på augusti. Om vi hittar en lägenhet idag som vi vill köpa kan man ändå lösa det även fast man inte kan betala hela handpenningen direkt? @Kakann

10% betalas normalt inom en vecka från att ni skriver kontrakt, om ni är helt säkra på att ni kommer att få pengarna ser jag inget problem med det. De flesta banker erbjuder handpenningslån under tiden men kan ni betala in 10% själva nu är det så klart enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

10% betalas normalt inom en vecka från att ni skriver kontrakt, om ni är helt säkra på att ni kommer att få pengarna ser jag inget problem med det. De flesta banker erbjuder handpenningslån under tiden men kan ni betala in 10% själva nu är det så klart enklast.

10% kommer fungera fint Tack för infon! Jag trodde det var 15% och det hade varit lite problematiskt

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

10% kommer fungera fint Tack för infon! Jag trodde det var 15% och det hade varit lite problematiskt

10% brukar vara handpenning, 15% är kontantinsats.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid brukar det ta att få ett lån beviljat från ansökan? Vi ska flytta in i en nybyggd bostadsrätt i slutet av augusti. Den ekonomiska planen fastställs i början på juli. Vi har förhandsavtal och kostnadskalkyl men banken är inte intresserad av detta utan enbart den ekonomiska planen. Innan de har den kan de inte göra något säger de. Samtidigt uppmanar byggherren oss att skicka allt vi har till banken redan nu. Hur ser era rutiner ut kring detta?

Tack på förhand

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Hedersmedlem

*§1.3-regelbrytande inlägg raderade*

Citat:

§1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Hur lång tid brukar det ta att få ett lån beviljat från ansökan? Vi ska flytta in i en nybyggd bostadsrätt i slutet av augusti. Den ekonomiska planen fastställs i början på juli. Vi har förhandsavtal och kostnadskalkyl men banken är inte intresserad av detta utan enbart den ekonomiska planen. Innan de har den kan de inte göra något säger de. Samtidigt uppmanar byggherren oss att skicka allt vi har till banken redan nu. Hur ser era rutiner ut kring detta?

Tack på förhand

Helt omöjligt och ge nåt bra svar på hur lång tid det tar men det är väl nu i maj/juni som det tar längst tid iaf, hos oss är det väl typ en vecka just nu men då ligger vi nog bra mycket bättre till än storbankerna. Ekonomisk plan och köpeavtal är det som är intressant egentligen, hos oss brukar jag boka in kunderna ett par-tre veckor innan det ska betalas och då göra klart allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Helt omöjligt och ge nåt bra svar på hur lång tid det tar men det är väl nu i maj/juni som det tar längst tid iaf, hos oss är det väl typ en vecka just nu men då ligger vi nog bra mycket bättre till än storbankerna. Ekonomisk plan och köpeavtal är det som är intressant egentligen, hos oss brukar jag boka in kunderna ett par-tre veckor innan det ska betalas och då göra klart allt.

Tack så mycket för svaret, det var värdefullt! Det är första gången vi kommer ha ett bolån då vi flyttar från en etta (hyresrätt) till en trea (bostadsrätt). Därav att man blir lite fundersam på hur allt fungerar Men då är det bara att invänta den ekonomiska planen och ta det därifrån. Om allt är klart på bara några veckor känns det i alla fall rätt så lugnt

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

@Kakann Kul initiativ med tråden!
Rent spontan fråga: Om man vill köpa en bostad för 1 miljon, är det 15% man ska spara ihop själv som minimum? Och tillkommer handpenning på det?
Och kan man räkna vidare på det uppåt? Dvs att 15% gäller per miljon. Om du förstår min tankegång

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

@Kakann Kul initiativ med tråden!
Rent spontan fråga: Om man vill köpa en bostad för 1 miljon, är det 15% man ska spara ihop själv som minimum? Och tillkommer handpenning på det?
Och kan man räkna vidare på det uppåt? Dvs att 15% gäller per miljon. Om du förstår min tankegång

Ja, en bostad får belånas med max 85% av köpeskillingen och det gäller oavsett pris. Är det en väldigt billig bostad (tänk köpeskilling kring 200-300k) så har flera banker krav på att man lägger minst 25%. Handpenning är det du betalar efter att du har skrivit på kontraktet, vanligtvis 10%, och ska du lägga 15% totalt själv så lägger du sen de sista 5% vid tillträdet.

Permalänk

Frågan har säkert redan dykt upp men jag undrar över hur möjligheten kring att baka in ett lån till bilköp i ett befintligt bolån?
Har hört av några att det gått bra förr

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ja, en bostad får belånas med max 85% av köpeskillingen och det gäller oavsett pris. Är det en väldigt billig bostad (tänk köpeskilling kring 200-300k) så har flera banker krav på att man lägger minst 25%. Handpenning är det du betalar efter att du har skrivit på kontraktet, vanligtvis 10%, och ska du lägga 15% totalt själv så lägger du sen de sista 5% vid tillträdet.

Med risk att låta dum nu, så på en dyr bostad så är 15% inkl handpenning? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

@Mixe: Nej du lägger först 10% som handpenning och sen de resterande 5% vid tillträde som tillsammans blir 15% kontantinsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

@Mixe: Nej du lägger först 10% som handpenning och sen de resterande 5% vid tillträde som tillsammans blir 15% kontantinsats.

Tack för det 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Tack för det 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Utöver dessa 15% så ska du ju ha pengar till lagfart och eventuella pantbrev, sen tillkommer det även fastighetsskatt osv värt att tänka på iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Utöver dessa 15% så ska du ju ha pengar till lagfart och eventuella pantbrev, sen tillkommer det även fastighetsskatt osv värt att tänka på iaf.

Om det gäller fastighet,ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Om det gäller fastighet,ja

Givetvis är inne i dom tankespåren då jag själv köpt fastighet för bara någon vecka sedan.

Permalänk
Medlem

Har potentiellt fått möjlighet att byta till mig en hyreslägenhet som i höst ska ombildas till bostadsrätt. Hur ställer sig banker generellt till lån av det här slaget, något särskilt man ska kolla på? Priset verkar vara ca. 30% lägre än marknadspris i nuläget. Ligger i en av Stockholms kranskommuner, 2:a, insats till föreningen 1,6 miljoner. Försöker få tag på jurister och ordförande i blivande BRF för att säkerställa att jag kommer få ta del av erbjudandet, men jag försöker ha koll på alla lösa tåtar parallellt. Vill bankerna veta något speciellt kring just ombildningslån? Fördelen är att ombildningen i sig redan är godkänd, det här blir isåfall ytterligare en lägenhet som ombildas.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för att du tar dig tid att hjälpa Kakann

Har en lite fundering gällande kommande, hur kinkiga är bankerna med man ska visa hur man sparat föregående år? Jag och tjejen är i planerna att sälja och räknar med att vi kommer ha ca 2m+ till kontantinsatsen, kombinerat har vi inkomst på ca 64-69k innan skatt per månad. med undantaget att jag inte riktigt är en sparande människa av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Har potentiellt fått möjlighet att byta till mig en hyreslägenhet som i höst ska ombildas till bostadsrätt. Hur ställer sig banker generellt till lån av det här slaget, något särskilt man ska kolla på? Priset verkar vara ca. 30% lägre än marknadspris i nuläget. Ligger i en av Stockholms kranskommuner, 2:a, insats till föreningen 1,6 miljoner. Försöker få tag på jurister och ordförande i blivande BRF för att säkerställa att jag kommer få ta del av erbjudandet, men jag försöker ha koll på alla lösa tåtar parallellt. Vill bankerna veta något speciellt kring just ombildningslån? Fördelen är att ombildningen i sig redan är godkänd, det här blir isåfall ytterligare en lägenhet som ombildas.

Nej, det man vill ha del av är den ekonomiska planen för föreningen. Inte helt ovanligt att priset på lägenheterna verkar jättebra men att det sedan "göms" groteskt stora lån i själva föreningen. Kolla upp belåningen per kvadrameter och försök räkna lite på vad som händer med månadsavgiften vid höjda räntor. Går månadsavgifterna upp kraftigt vid stigande räntor kommer marknadsvärdet på lägenheten att sjunka, ingen supertrevlig kombination!

Skrivet av cuda99:

Tack för att du tar dig tid att hjälpa Kakann

Har en lite fundering gällande kommande, hur kinkiga är bankerna med man ska visa hur man sparat föregående år? Jag och tjejen är i planerna att sälja och räknar med att vi kommer ha ca 2m+ till kontantinsatsen, kombinerat har vi inkomst på ca 64-69k innan skatt per månad. med undantaget att jag inte riktigt är en sparande människa av mig

Om man inte har hela kontantinsatsen så kollar vi en del på hur mycket man har sparat men har man 2m och gå in med själv skulle jag inte ens fundera över det.

Permalänk
Medlem

@Kakann: låter bra, tänker lite med hur det ser ut framöver med svängningarna, verkar hålla sig lite lätt på 1-2 och iom uppbyte, kan väl chansen till skambud på nybyggen finnas är tanken, återstär att se hur det är med räntan :/