Sharp lanserar den första 8K-upplösta TV:n för den europeiska marknaden

Permalänk
Medlem

Sharp, vill jag minnas, är det bolag som innehar de grundläggande patenten för LCD teknologin, de har legat i framkant teknologiskt länge. De gjorde matrisen till min Philips 21:9 Platinum TV. 8K känns lite långt borta dock, hälften; 4K finns ju knappt heller, Netflix för 139kr i månaden ger några rätt hårt komprimerade titlar och utbudet av 4K BluRay är litet.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

@ArtMan: Tacksam Hahaha :D. Nåja, du kan ju tro på trickle down om du vill!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Den var faktiskt betydligt billigare än jag skulle ha trott, dom första 70" 1080p trillade ju in på 300k någonstans.
Tänk vad skarpa och fina powerpoints man kan visa på en sån där

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Och samtidigt har knappt HD blivit standard för tv sändningar...
Skickades från m.sweclockers.com

Kanske därför vi nu alla ska vara med att betala tv-licensen? De kanske förbereder för uppgradering? *host*

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när första generationen plasmatv släpptes i slutet på 90talet. Då kostade en 42" 150 000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Kul att det behövs fyra hdmi kablar för att köra i 8k på denna.

Detta
Undrar lite smått vilka enheter som faktiskt har 4st hdmi ut, och stödjer 8K

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Och samtidigt har knappt HD blivit standard för tv sändningar och 4K kanaler vet jag inte ens om det existerar?
Att streama funkar väl förvisso. Men känns ändå som tekniken ligger en bra bit före utbudet.

Men synd att klaga på att utvecklingen går framåt. Är ju alltid trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Viasat har en enda UHD-kanal som större delen av tiden visar material från "Redbull TV". En handfull gånger per vecka kan man se nåt sportevenemang, oftast engelsk fotboll men när det är säsong även en del F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är väl mest streaming och uhd-bluray för 4k material. Svt kör fortfarande 720p om jag har rätt för mig.

Får hoppas det blir ändring då med alla miljarder de kommer få in när det nya systemet kör igång.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Bildexpert 📺

Fascinerande att varje gång en ny produkt eller ny trend inom detta ämne dyker upp så kommer det alltid inlägg om att SVT inte ens sänder full HD. Som att linjära TV-sändningar är enda sättet att mata en TV med material?

Förklara gärna hur tankegångarna går där! Jag är geniunt och ärligt nyfiken.

Själv slutade jag med linjär-TV för 18 år sedan och har idag problem med att jag inte hinner med att sluka så mycket "TV" som jag vill. Där majoriteten av det jag inte hinner med är filmer och tv-serier i 4K.

Permalänk
Medlem

Angående material, har mobiltelefoner kunnat filma i 4k60Hz ett tag nu, så 8k är inte långt borta, gissningsvis före Tokyo OS 2020. Och sådana här paneler vore underbara för fotoentusiaster.
Interfacen släpar efter. TV industrins ”planned obsolesense” är irriterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

8k lär göra 4K som ''1080P'' för oss med normal syn.

Varför skulle upplevda skillnaden vara linjär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

8K - vem behöver det ?

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

Jag glor mycket anime, vilket är som gjort för ambilight med alla sina färglada, tydliga scener. Oavsett vilket du väljer lär du vara nöjd(OLED). Jag har föregångaren till OLED: Plasma. Kör med en 6500 Kelvin lampa bakom TV:n.

Köpte faktiskt en LG OLED på 55" - B7-modellen från 2017. Men var faktiskt ett par saker som var sämre än min gamla Panasonic-plasma från 2010: rejält med input-lag i alla lägen utom "game mode" och eftersläppningar i bilden vid vissa (rätt snabba) rörelser, vilket framförallt märktes i spel. Så jag besämde mig för - alla andra fördelar till trots - att lämna tillbaka OLED-TV. Tänker vänta ett par år och se om framtida paneler (och HDMI 2.1?) kanske bättrar på dessa brister.

Skrivet av Laxpudding:

Fascinerande att varje gång en ny produkt eller ny trend inom detta ämne dyker upp så kommer det alltid inlägg om att SVT inte ens sänder full HD. Som att linjära TV-sändningar är enda sättet att mata en TV med material?

Förklara gärna hur tankegångarna går där! Jag är geniunt och ärligt nyfiken.

Själv slutade jag med linjär-TV för 18 år sedan och har idag problem med att jag inte hinner med att sluka så mycket "TV" som jag vill. Där majoriteten av det jag inte hinner med är filmer och tv-serier i 4K.

Det som sänds på SVT måste ju inte konsumeras linjärt? Även det som ligger på SVT Play (och UR Play) är ju i 720p. Håller med om att det (så klart?) finns en massa intressant material på annat håll, men kan absolut tycka det är synd att det som SVT sänder inte håller lite högre kvalité. Men ett problem är väl att många produktioner de gör fortfarande verkar använda kameror som är "äldre än HD", vilket gör att bildkvalitén ofta inte uppnår ens "riktigt" 720p och därför ser sämre ut än en del andra produktioner de sänder där bättre grejer använts under produktionen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Men har den VESA Adaptive-Sync då? Har den 100 Hz?

Jag tar gärna en "dum TV" (inte smart-TV).
Smart TV får sällan uppdateringar, underhålls inte under längre tid, lider av sårbarheter, blir sega, blir hackade, appar och tjänster sluta funka, etc.

Då vill jag hellre ha en Chromecast eller en Android TV sticka.