Permalänk
Medlem

Varmt inomhus, bästa lösningen?

Hejsan

Sitter och svettas och kan knappt koncentrera mig inomhus.

Hur kan kan bli av med denna olidliga plåga?

Sitter med dörren öppen men hjälper ej.

Funderat på en luftavfuktare eller luftkonditionering; men då behöver man montera den i något fönster som står öppet typ?

Inte så praktiskt då man bor på bottenplan.

Permalänk
Avstängd

Ha inte fönster eller dörrar öppna när solen slår på direkt där, då släpper du in värmen.

Försök skugga inomhus så mycket du kan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

täck för fönster där solen står och trycker på och köp en fläkt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Finns 2 sätt att bemöta detta

1. Släpp in mindre värme. Solskyddsfilm eller liknande på fönstren är ett alternativ.

2. Kyl ned luften med AC. Kräver nån form av utlopp för den varma luften AC skapar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Finns 2 sätt att bemöta detta

1. Släpp in mindre värme. Solskyddsfilm eller liknande på fönstren är ett alternativ.

2. Kyl ned luften med AC. Kräver nån form av utlopp för den varma luften AC skapar.

Ah okej; då måste man montera anordningen och bovärden gillar inte att man skruvar :/

Tror du mörkläggningsgardiner hjälper?

Permalänk
Medlem

Jag har den här och funkar ok, lägger i 2-3 petflaskor som jag haft i frysen och det kyler ganska bra.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkon...

Inte lika bra som en riktig ac med rör, men får inte använda sådan ac för föreningen (kondens som droppar på fasaden osv...)

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

ja mörka gardiner bör hjälpa lite , svart färg kommer absorbera värmen lite osv.. men annars är det AC egentligen som gäller.

Permalänk
Medlem

@JeanC: Bäst är att skugga så "långt ut" som möjligt, helst på utsidan.
Ju mer luft du har mellan gardin, etc på insidan ju mer utrymme som blir uppvärmt och sämre effekt får du.

Solskyddsfilm på rutan är väl det bästa, finns produkter som är avsedda för bostäder vilka inte släpper igenom IR eller UV ljus men ändå är nästan helt genomskinliga (finns varianter som tonar ner synligt ljus också).

Investera också i en fläkt, luft i rörelse känns alltid svalare än stillastående luft.

Permalänk
Medlem

Är inte korsdrag ett alternativ?

Permalänk
Medlem

@JeanC:

Om du tänker för ac:n så är det ju inga stora ingrepp som behövs, har du något lite mindre fönster, typ vädringsfönster? Då köper du bara en frigolitskiva, skär till den att passa i fönstret, skär upp ett hål för varmlufts-slangen och trycker den på plats. Då behöver du inte skruva nått. Drar ju en del ström också om du står för den själv, säg 1,50-2:- /h som du har den igång. Brukar låta en del också om man lätt blir störd av sådant.

Solskyddsfilm sätter man på fönstret med hjälp att såpavatten som gör att filmen "suger fast" mot rutan och när man plockar bort dem torkar man bara av rutan och det blir inga märken. Kostar nån hundralapp på ex Biltema.
Blir ju dock väldigt mörkt när solen gått ned om man tar de mörkare varianterna. Går fort att smälla upp, tar kanske 10 min per fönsterruta när man fått en känsla för det.

Mörkläggning gardiner kan hjälpa en del, främst genom att man slipper träffas av direkt strålning, men problemet med dem är ju att när de träffas av solen är strålningen redan inne i lägenheten så att säga så det kan bli rejält varmt mellan fönstret och gardinen och den värmen sprids sedan till resten av lägenheten.

Permalänk

Jag har lägenheten från h-vete när det gäller värme. Nu är det 28,5 inne. Har solskyddsfilm på fönster, hjälper lite, och mörkläggningsgardiner. Det enda som hjälper är ac, har en sådan modell stor och även den knäar på sommaren men håller temp under 28 oftast. Här blir upp mot 40 grader inne vid ogynsam värme ute. Vågar inte ha varken dator elle tv igång på sommaren. Ska tillägga att alla rum är åt söder med STORA glasytor, tjusigt men växthus. Lider med dig.q

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

@XripperX:

Hur menar dem att en vanlig ac skulle kunna skapa kondens som droppar på fasaden?
Säger inte att det inte kan ske men jag kan inte förstå hur.

Kondens för mig är när varm luft med hög luftfuktighet träffar en kall yta varpå vattenångan kondenseras på den ytan.

Iofs, vissa ac skickar ju ut kondensvattnet som skapas i det kalla elementet genom ut-luften, i teorin skulle det kunna bilda kondens om det är nog kallt ute, men är det så kallt behövs inte ac.

De billigare/vanliga varianterna av ac samlar ju detta kondensvattnet i en liten tank som man tömmer då och då, och använder man en sådan ser jag ingen risk för kondens på utsidan då mängden vattenånga/m3 luft som blåses ut är samma som inneluften (om inte mindre då en ac även fungerar som avfuktare).

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:

jag fråga min förening, och dom sa blankt nej. och om jag gjorde det ändå så riskerade jag vräkning/stämning.

Det var ett riktigt surt otrevligt samtal, så jag gav upp.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@XripperX:

Tråkigt med gamla stofiler som får för sig saker i onödan, men man får välja sina strider här i livet!

Permalänk
CS-mästare

Jag kände precis som dig för en vecka sen drygt. Efter 20 min vid datorn såg man snarare ut som en maratonlöpare som precis gått i mål. Fick smått panik över värmen och drog iväg och köpte en AC

Jag är riktigt nöjd med den. Hitintills har jag bara hängt ut slangen genom ett öppet fönster. Det kanske inte är det mest effektiva men den kyler på såpass bra att man kan börja frysa om man har den i ett normalstort sovrum. Den låter dock rejält mycket.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

@XripperX:

Tråkigt med gamla stofiler som får för sig saker i onödan, men man får välja sina strider här i livet!

40-talister med makt (förening, försäkringskassan ,arbetsförmedling osv...) går det fan inte att prata med. blir behandlad som en fjortis som ska vara tyst (är 47 för fan inte 14).

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Jag har den här och funkar ok, lägger i 2-3 petflaskor som jag haft i frysen och det kyler ganska bra.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkon...

Inte lika bra som en riktig ac med rör, men får inte använda sådan ac för föreningen (kondens som droppar på fasaden osv...)

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Värt att tänka på är att när du fryser vattnet i frysen så tas ju den värmen från vattnet, och spottas ut på baksidan av din frys. Så gör man det i hopp om att kyla ner "hela" lägenheten, under en längre tid så är det en rätt dålig idé. men fungerar absolut om man vill momentärt kyla ner ett rum.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Värt att tänka på är att när du fryser vattnet i frysen så tas ju den värmen från vattnet, och spottas ut på baksidan av din frys. Så gör man det i hopp om att kyla ner "hela" lägenheten, under en längre tid så är det en rätt dålig idé. men fungerar absolut om man vill momentärt kyla ner ett rum.

Det stämmer nog, men som "nödlösning" , så funkar det hyfsat.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Bästa knepet är att inte röra sig alls. Man ska sitta så stilla att blodet nästan stelnar. Det hjälper om man röker.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Första tipset är ändå att skaffa en fläkt model större (golvfläkt) samt ha så mycket vädring som möjligt på natten och stänga fönster och dörrar runt kl 7 på morgonen. När du ändå stänger fönster på morgonen så hänger du ett mörklägningstyg på utsidan av fönstren. Då finns det väldigt få sätt för värme att komma in i lägenheten om du håller dörrar och fönster stängda så mycket som möjligt. Du kan ju skippa att hänga för något fönster för att få lite ljus in ändå.

Detta fungerar såklart bara när det fortfarande är någorlunda svalt på nätterna.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Använd nattkylan så mycket du kan !

Direkt när det är svalare ute än inne så öppnar man så mycket det går.

Bord du i lägenhet är oddsen för att väggarna är i betong av någon form rätt stora. Dessa lagrar värme bra men absorberar också mycket värme om de är svala.

Köksfläkt ? Kan hjälpa till o dra in nattsvalkan.

Täck solbelysta fönster så gott som möjligt under dagen.

Se till att stänga av alla apparater som du inte absolut måste använda, helt.
All värme man tillför..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog bara en AC som hjälper. Jag har en portabel AC där man bara skickar ut slangen genom fönstret. Fungerar skitbra!
Exakt den här modellen http://www.elon.se/luftvard-varme/luftforbattring/luftkonditi...

Permalänk
Medlem

Öppet på natten, stängt under dagen.
Mörkläggningsgardiner gör även stor skillnad

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

har persienner stängda och öppnar min balkongdörr på kvällen typ 18:00 och stänger den på morgonen typ 06:00.

då är det tillräckligt svalt, tillomed kallt ibland, men tycker det är skönt att sova när det är kallt.

har ekonomi att köpa AC, bor i bostadsrätt men har inte lagt energi på att lösa problemet.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Ah okej; då måste man montera anordningen och bovärden gillar inte att man skruvar :/

Tror du mörkläggningsgardiner hjälper?

Bara om du hänger upp de utomhus, stoppa värmen före den kommer in eller köp en AC.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

har persienner stängda och öppnar min balkongdörr på kvällen typ 18:00 och stänger den på morgonen typ 06:00.

då är det tillräckligt svalt, tillomed kallt ibland, men tycker det är skönt att sova när det är kallt.

har ekonomi att köpa AC, bor i bostadsrätt men har inte lagt energi på att lösa problemet.

Den energin skulle ju dessutom göra det varmare i din bostadsrätt!

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem

På dagen Mörkläggningsgardiner
På kvällen/natten fixar du korsdrag. Övrig tid håll alla dörrar och fönster stängda.
En fet fläkt som snurrar när det är som varmast hjälper också.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag köpte solfilm från Foliekniven till mitt sovrumsfönster och det gjorde en märkbar skillnad. Tyvärr värmer ju värmen från vardagsrummet också upp resten av lägenheten men det har blivit en viss skillnad totalt sett när inte sovrummet värms upp lika blodigt det med. Fönstret är tydligt svalare jämfört med vardagsrumsfönstret som är i samma väderstreck.

Funderar också på att köpa en portabel AC för att stävja värmen men som många sagt och tål att sägas igen, om värmen inte ges en chans att värma upp något så är den stora striden vunnen.

Folien jag köpt är specad för att blockera 85 eller 86% av solvärmen.

Permalänk
Inaktiv

Orsaken till att man svettas är att fukten på huden avdunstar och tar med sig värme från kroppen i samma veva.
När det blåser ute är det effektivt. Det kan man enkelt göra själv genom att köpa en vanlig fläkt och en fuktig handduk.
Måste ju inte vara svett som avdunstar, går bra med vatten.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ac, har dragigt ut ett rör igenom ett öppet fönster och tätat resten med kartong. Det duger helt klart och det blir inga skruvhål eller liknande.