Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Internethandlare levererar fel produkt, kräver mig på frakt

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Tycker du sammanfattar det hela bra. Det är ju som du säger horribelt att kalla det för "Ånger" då jag aldrig fått varan.

Deras frakt fram och tillbaka har ju helt enkelt bara varit deras eget fel, för att skicka ut och sen returnera _deras_ vara, som aldrig egentligen varit min då jag ej betalt för den.

Hade dom istället sen fått leverera korrekt vara, så hade dom ju fått ytterligare en frakt ut till mig.
Det är då i min mening om jag hade valt att returnera denna, som jag skulle fått stå för returfrakten.

Men dom försöker ju alltså få det till att jag ska stå för returfrakten av deras felleverans som känns helt horribelt.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: många är nyfikna på ÅF. Outa dem! Alternativt skriv i PM till mig så att jag inte handlar därifrån i framtiden.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@BasseBaba: många är nyfikna på ÅF. Outa dem! Alternativt skriv i PM till mig så att jag inte handlar därifrån i framtiden.

Ställer mig i ledet som vill veta vart jag aldrig ska handla igen!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

Men istället för att vänta på att få respons från butiken eller Klarna så se till att bestrida fakturan. Det är ju inte speciellt jobbigt.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Ja det jag är upprörd över är att ingenstans i kedjan så påpekas det att jag ska stå för frakten, varken per mail eller i kontakt med KT.

Jag får ju alltså inte ens information om att faktuan har justerats om till att bara avse frakten, och att jag förväntas betala.
Det första jag hör om att jag ska betala, är att Klarna via appen som jag har installerad, skickar en pushnotis om att fakturan är på väg att förfalla.

Jag kontaktade dom per mail runt 8.30 igår morse (då jag vill ha det hela skriftligt). Klockan är nu 13.48 och dom har ännu inte återkommit. Det brukar ta 2-4 arbetsdagar per mail att få respons. Hela deras organisation verkar kraftigt underbemannad.

Fakturan ska vara betald senast på måndag, så jag ser nu inget annat sätt än att betala den.
Klarna har inte heller återkommit, trots kontakt både per mail och telefon.

@giplet
För att svara på din fråga (2).
Per min egen definition, anser inte jag att jag "Ångrat" köpet, jag köpte ju samma produkt från en konkurrent i fysisk butik.
Köpet blev hävt av en enda anledning, och det var att ÅF inte levererade korrekt vara inom förväntad leveranstid.

Är det den första fakturan eller det är en ny som håller på att förfalla. Och betalade du frakt på klockan från början, de kanske bara missade att det var den enda varan och att de skulle strukit hela fakturan inte bara värdet på klockan?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Men som beskrivningen är ovan kan ångerrätten inte gälla, då du inte fått varan du beställt.

Juridiskt heter det att varan är "felaktig". Enligt 16 § konsumentköpslagen, andra stycket 3: "Om inte annat följer av avtalet, skall varan stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell". Är det fel vara, stämmer varan alltså inte överens med beskrivningen som säljaren har lämnat. Enligt tredje stycket 1: "Varan skall anses felaktig, om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket". Sålunda är varan felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@BasseBaba: många är nyfikna på ÅF. Outa dem! Alternativt skriv i PM till mig så att jag inte handlar därifrån i framtiden.

Lite synd att det inte verkar vara nåt intresse att hjälpa andra så vi slipper hamna i liknande situation.. .

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Ja det jag är upprörd över är att ingenstans i kedjan så påpekas det att jag ska stå för frakten, varken per mail eller i kontakt med KT.

Jag får ju alltså inte ens information om att faktuan har justerats om till att bara avse frakten, och att jag förväntas betala.
Det första jag hör om att jag ska betala, är att Klarna via appen som jag har installerad, skickar en pushnotis om att fakturan är på väg att förfalla.

Jag kontaktade dom per mail runt 8.30 igår morse (då jag vill ha det hela skriftligt). Klockan är nu 13.48 och dom har ännu inte återkommit. Det brukar ta 2-4 arbetsdagar per mail att få respons. Hela deras organisation verkar kraftigt underbemannad.

Fakturan ska vara betald senast på måndag, så jag ser nu inget annat sätt än att betala den.
Klarna har inte heller återkommit, trots kontakt både per mail och telefon.

@giplet
För att svara på din fråga (2).
Per min egen definition, anser inte jag att jag "Ångrat" köpet, jag köpte ju samma produkt från en konkurrent i fysisk butik.
Köpet blev hävt av en enda anledning, och det var att ÅF inte levererade korrekt vara inom förväntad leveranstid.

Skit i att betala, din bestridan utgår från datumet du skickade mailet. Svårare att få pengar tillbaka (troligen omöjligt, om företaget är som det är). Tar för övrigt par dagar innan du får en påminnelse hem, ingen prick får du (dock viss straffavgift, men den fakturan är ogiltig när du redan bestridit fakturan).

Klarna enligt mig är inte omöjliga att ha göra med, fick t.ex bort pappersfaktura avgiften på en vara.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skicka mail om bestridande till både ÅF och klarna så har du både hängslen och livrem

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara bra att veta att bara för att fakturan har ett förfallodatum på ett visst datum så betyder inte det att du MÅSTE betala den då. Där jag jobbar så väntar man tio dagar innan man skickar ut en påminnelse, sen väntar man en månad innan man skickar ut ett krav med ökade kostnader. Om det är Klarna så är det dock värre, för dom är stenhårda med datumen och bara suger ut varenda krona de kan ur sina kunder.

Det här du beskriver här har faktiskt hänt på mitt jobb med, flera gånger. Det brukar bero på att man inte alltid vid returhanteringen är medveten om själva bakgrunden till returen utan hanterar det som en vanlig ånger, då kunden själv får stå för returfrakten. Oftast beror det på slarv pga hög arbetsbelastning. Jag personligen hanterar 100-150 returer om dagen så det är lätt att missa nåt. Att man inte hanterat det efter att du mailat är ju bara dåligt. Det brukar vara en icke-sak att bara radera fakturan när man konstaterat att den är felaktig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Betala frakten bara nu. Lägg in betalning i internetbanken så är det löst på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Anledningen till att jag säger "i min mening", är just för att det är vad det är. Lagstiftning är (på gott och på ont) inte deterministiskt, likt en kompilator, där man kan mata in data och alltid få ut samma resultat. Att vara jurist handlar alltså om att tolka lagar, praxis och förordningar.

Det är ju inte alls ovanligt att Tingsrätten gör en värdering av bevisningen och kommer fram till en sak, medans Hovrätten gör en annan bedömning och kan således komma fram till ett helt annat resultat. Precis som vissa andra användare på detta forum nu gjort.

När det handlar om KKL (och andra lagar), så finns det flertalet paragrafer som måste vägas mot varandra. Å ena sidan har säljaren rätt till A, B och C, men endast om de inte går emot konsuments rättigheter X, Y och Z.

När, som i detta fall, fel vara har levererats till konsumenten, så är varan att anses som felaktig enligt KKL 16§ (precis som @Mrqaffe nämnde tidigare). I lagens mening är det alltså inte här skillnad på om konsumenten råkat få produkt B istället för produkt A, eller om produkten helt enkelt bara är trasig eller dylikt. Kunden har då rätt att få felet avhjälpt kostnadsfritt inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet (KKL 26§). Säljaren har även rätt att försöka avhjälpa felet, genom till exempel reparation eller genom en omleverans (KKL 27§), så länge det inte bryter mot KKL 26§.

Praxis för vad som anses vara en skälig tid för en reklamation (alltså att få felet avhjälpt eller varan omlevererad) är 3 veckor (men kan variera beroende på varans art, etc.). I denna tid räknas då transporter, undersökningar och eventuell reparation in. I detta fall så lär ju knappast någon speciell undersökning eller reparation komma på tal, då båda parter är överens om att det är fel produkt. Om varan då inte är av en väldigt specifik art (kanske något som måste specialtillverkas eller liknande), så borde rimligtvis en omleverans kunna ske tämligen omgående. Så det är ju inte något som ligger säljaren i fatet så att säga.

När det då kommer till vad som kan anses vara "skälig tid" samt "väsentlig olägenhet", så beror det alltså på flera faktorer, som varans art och köparens behov (det räcker till exempel inte med att köparen väldigt gärna vill något, det måste finnas ett större behov kopplat till olägenheten). Så här är det ju väldigt svårt att inte få det att handla om subjektiva bedömningar. Låt mig ta ett exempel.

Låt oss säga att David beställer en studentmössa ifrån Studenthatten.se inför sin stundande examen. När det är ungefär 3 veckor till examen så kommer den special- och måttbeställda mössan på posten. När David hämtar ut mössan, så visar det sig att den är felaktig, till exempel om studentmössan är alldeles för liten. David vänder sig då till säljaren för att reklamera mössan får han till svar att de håller med om att varan är felaktig, och de ska givetvis ge honom en ny. Problemet är bara att de säger att det tar minst 6 veckor att tillverka och transportera mössan till David. Även om det kanske i lagens mening är helt skäligt med 6 veckor för att tillverka en mössa av sådant slag, så blir det för David en väsentlig olägenhet, då mössan är till för att bäras på examensdagen, som bara ligger 3 veckor bort. David kommer således få rätt att häva köpet och vända sig till en annan säljare.

I fallet ovan är det inget snack om saken, men vad som gäller i just TS fall är dock lite svårare att sia om, då vi varken vet vilken typ av vara det gäller, eller vilket behov den var tänkt att fylla ett givet datum. Men baserat på den informationen som finns att tillgå, så tycker jag det är anmärkningsvärt att den interna hanteringstiden, för en uppenbarligen felaktig produkt, uppgår till 3 veckor (förutsatt att vi då pratar om en vanlig lagerartikel). Jag tycker att TS varit ute i god tid och om han anser att han behöver varan vid det specifika datum, så innebär säljarens försummelse en väsentlig olägenhet för köparen och att köpet ska få hävas.

Du bevisar ju i princip poängen jag försökte framföra. Det finns en icke obetydlig risk att butiken faktiskt har rätt i det här fallet, trots att man (jag) självfallet tycker de borde "göra rätt" för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Blomman90: Det är som sagt var mycket vi inte vet och TS verkar inte vara speciellt intresserad av att delge oss den informationen heller. Sedan så är upp till 20 dagar inte samma sak som att det kommer ta 20 dagar. Vi lär aldrig få reda på hur fort TS skulle fått korrekt vara, kanske hade han haft den redan inom 2 dagar. Det är inget som någon av oss kan säga något om. Kanske var den artikel TS fick den sista de hade i lager och deras leverantör kan inte ge närmare datum än just inom 20 dagar till företaget för att de i sin tur måste beställa fler och alltså kommunicerar de detta till TS. Så just 20 dagar är långt ifrån oskäligt. Någon har tagit upp tidigare att 30 dagar mycket väl kan vara skäligt. Allt beror som sagt på vad det är för något, hur situationen ser ut med lagerhållningen på företaget osv osv.

Och jag tror att vi utan problem kan förutsätta att företaget har absolut inget intresse av att dröja med att skicka ut korrekt vara längre än vad de behöver så att de medvetet skulle ta mer tid på sig än vad de behöver är bara konstiga konspirationsidéer. Men som sagt var, TS vill ju inte tala om va det är för vara och då är det väldigt svårt om inte nästa omöjligt säga något om vad som är rimligt.

Eftersom det är TS vi försöker hjälpa, så får han skylla sig själv om han undanhåller information som dramatiskt förändrar förutsättningarna, detta eftersom de argument som här presenteras potentiellt är helt irrelevanta.

Jag håller inte alls med om ditt sista stycket. Företag har olika policys och affärsmodeller för att hantera returer. Vissa göra det så enkelt som möjligt för sina kunder att returnera varor (till exempel genom att alltid skicka med fraktetiketter för retur i försändelsen, tillåta generösare regler för ångerrätt/öppet köp än lagen påtvingar, att skicka ut ersättningsvaror innan de mottagit den reklamerade produkten etc. etc.), eftersom de kalkylerar att de i det långa loppet kommer tjäna mer pengar på detta. Andra företag går åt andra hållet, man måste maila till någon kundtjänst som svarar först efter flera dagar, sen får man kanske själv lägga ut pengar för returfrakten och (ifall det rör sig om en reklamation) sedan kräva återbetalning.

Så visst är det stor skillnad på vilken "service" och responstid olika företag erbjuder när det kommer till returer, ånger och reklamationer. När det sedan kommer till vad som är skälig tid, så beror det som sagt på vad det är för typ av vara. Men praxis är 3 veckor (detta gäller alltså för de allra flesta varorna). I detta fall handlar det dessutom inte om någon reparation, utan att man helt enkelt ska skicka ut en annan produkt. Om en sådan enkel sak tar över 3 veckor att genomföra, så har man nog en del att jobba på med sin returhantering.

Skrivet av kronwalled:

Du bevisar ju i princip poängen jag försökte framföra. Det finns en icke obetydlig risk att butiken faktiskt har rätt i det här fallet, trots att man (jag) självfallet tycker de borde "göra rätt" för sig.

Vad är det du försöker säga, att Sweclockers forum inte är Högsta domstolen? Ty inget är säkert förrän en dom blivit vunnit laga kraft (och egentligen inte ens då, eftersom även Högsta domstolen kan bevilja resning där en dom som blivit juridiskt fastställd). Detta betyder alltså att vi aldrig någonsin kan uttala oss i någon form av juridisk fråga, utan att låta högsta juridiska instans avslå eller beviljar prövning. Det skulle inte ens gå att svara på ifall det är okej eller inte att plocka på sig 1 kilo oxfilé på Ica utan att betala.

Det spelar ju inte ens någon roll om man jobbat som jurist i 50 år, vad man säger är fortfarande inte en sanning förrän en domstol har uttalat sig. Dagligen har vi förhandlingar där Sveriges bästa jurister ställs mot varandra, och båda kommer inte att få rätt (undantaget de osannolika fall där båda är överens på alla punkter).

I detta fall har TS frågor om han borde acceptera säljarens krav, eller om han ska stå på sig. Frågan ligger i en forumdel som handlar just om konsumenträtt (och därmed ofta om KKL). Här har olika användare fört lite olika resonemang, av vilket TS kan bilda sig en uppfattning om vad folk tror. Personligen tror jag ju på det resonemang jag har framfört (just eftersom det är vad jag framfört), där jag försöker lyfta fram de paragrafer som är aktuella och varför jag tror att den ena får väga tyngre än den andra. Du hakade upp dig på att jag skriver "i min mening", för att jag tydliggör att det är min subjektiva bedömning, och inte någon slags allsmäktig sanning. Men då verkar du inte förstå hur juridik fungerar. För även en stjärnadvokat eller en åklagare presenterar ju sin subjektiva tolkning av lagen. Sen är det upp till domstolen att avgöra om tolkningen är korrekt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad är det du försöker säga, att Sweclockers forum inte är Högsta domstolen? Ty inget är säkert förrän en dom blivit vunnit laga kraft (och egentligen inte ens då, eftersom även Högsta domstolen kan bevilja resning där en dom som blivit juridiskt fastställd). Detta betyder alltså att vi aldrig någonsin kan uttala oss i någon form av juridisk fråga, utan att låta högsta juridiska instans avslå eller beviljar prövning. Det skulle inte ens gå att svara på ifall det är okej eller inte att plocka på sig 1 kilo oxfilé på Ica utan att betala.

Det spelar ju inte ens någon roll om man jobbat som jurist i 50 år, vad man säger är fortfarande inte en sanning förrän en domstol har uttalat sig. Dagligen har vi förhandlingar där Sveriges bästa jurister ställs mot varandra, och båda kommer inte att få rätt (undantaget de osannolika fall där båda är överens på alla punkter).

I detta fall har TS frågor om han borde acceptera säljarens krav, eller om han ska stå på sig. Frågan ligger i en forumdel som handlar just om konsumenträtt (och därmed ofta om KKL). Här har olika användare fört lite olika resonemang, av vilket TS kan bilda sig en uppfattning om vad folk tror. Personligen tror jag ju på det resonemang jag har framfört (just eftersom det är vad jag framfört), där jag försöker lyfta fram de paragrafer som är aktuella och varför jag tror att den ena får väga tyngre än den andra. Du hakade upp dig på att jag skriver "i min mening", för att jag tydliggör att det är min subjektiva bedömning, och inte någon slags allsmäktig sanning. Men då verkar du inte förstå hur juridik fungerar. För även en stjärnadvokat eller en åklagare presenterar ju sin subjektiva tolkning av lagen. Sen är det upp till domstolen att avgöra om tolkningen är korrekt eller inte.

Det jag egentligen ville säga är att Ica har väldigt god oxfilé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det jag egentligen ville säga är att Ica har väldigt god oxfilé.

Hur har det gått?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.