Permalänk

Dags att uppgradera dator

Tja, det har blivit dags att uppgradera min gamla trotjänare Intel i5 2500K som jag haft i 6,5 år. Har även moderkort, PSU och ram-minnen som är lika gamla så det är de delarna jag tänkt uppgradera. Följande komponenter tänker jag behålla:

Fractal Design Define R5 chassi
1 TB hårddisk
2 st 250 GB SSD
Noctua NH-U12s CPU kylare
ASUS Strix GeForce GTX 970 4GB (lär uppgradera detta om 1-2 år)

Använder mest datorn till att spela och då mest spel som inte kräver så mycket så som Dota 2 och CS:GO, men vill ändå va hyffsad framtidssäkrad för nyare mer krävande spel. Utöver det så kollar jag en del på streams och kör lite programmering i Unity så IDE + Unity + kolla på stream är väl det mest krävande jag använder datorn till i dagsläget.

Har efter lite efterforskningar satt ihop följande paket:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11561674/

Va lite sugen på att köra på AMD Ryzen 7 2700X men då jag förmodligen kommer överklocka och min nuvarande Noctua CPU kylare passar till Intel Core i7 8700K men inte till Ryzen vad jag förstår så sparar jag in lite på att inte behöva köpa en ny kylare. Ser de valen jag har gjort rimliga ut eller borde jag satsa på något annat om jag vill hålla mig runt 8000 kr i budget?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det låter vettigare att jaga rätt på en 3770k, smälla på en överklock, och spara 7k kr.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Personligen tycker jag det låter vettigare att jaga rätt på en 3770k, smälla på en överklock, och spara 7k kr.

Den datorn jag har nu börjar gå lite på knäna då den random dör ibland så byter hellre ut lite mer grejer när jag ändå håller på. Ligger också ganska nära 8 GB i minnesanvändning ibland så vill gärna öka kapaciteten där också och känns inte värt att köpa gamla ram minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Den datorn jag har nu börjar gå lite på knäna då den random dör ibland så byter hellre ut lite mer grejer när jag ändå håller på. Ligger också ganska nära 8 GB i minnesanvändning ibland så vill gärna öka kapaciteten där också och känns inte värt att köpa gamla ram minnen.

Ok, om moderkortet är på väg att ge upp är det lite svårare.

Har inte hängt med i erbjudanden allt för väl på sistone, men då tycker jag kundvagnen ser OK ut. Vad gäller AM4 och Noctua har jag för mig att de brukar vara ganska generösa och ofta skicka ut gratis monteringskit, kan vara värt att undersöka (dock är ju Intel fortfarande i de flesta fall det bättre alternativet vad gäller spel).