AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Frågan är nu om AMD kommer sätta samma pris nivå som man satte 1950X när den kom eller om AMD fått så mycket medvind att man sätter en ny högre pris nivå.

Vilka tr4 CPUer kommer det att finnas. Jag tror att 8/16 är på väg ut i HEDT segmentet för AMD.

Men skulle 8/16 bli kvar så tror jag priserna blir så här.

2900X 8/16 3800kr
2920X 12/24 5600kr
2950X 16/32 7600kr
2970X 24/48 10600kr
2980X 32/64 15000kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Och snart kommer AMD med deras 32 kärniga Threadripper.
AMD has confirmed that next generation Ryzen Threadripper will feature 32-core SKU.
https://videocardz.com/newz/amd-announces-32-core-ryzen-threa...

AMD 2nd Generation Ryzen Threadripper CPUs With Up To 32 Cores and 64 Threads Confirmed – Built on 12nm Zen+ Process, First Demo Shown, Launch in 2H 2018
https://wccftech.com/amd-2nd-gen-ryzen-threadripper-32-core-6...

Herre j-vlar vilken datakraft folk kommer få i hemmet. Och visst forum kommer fyllas med att "Entry level users" kan köra med vilken skit som helst och de ej behöver ha mer datakraft, det är sant men det finns folk som jobbar med datateknik.

Jag ser dock som för Intel ett stort problem med att all övrig hårdvara är så himla dyrt, jag anser att 256GB gärna 512GB ram är en bra balans till denna cpu och det blir en hel del pengar även om man fick Threadrippern helt gratis.

Plötsligt kände jag ett intensivt hugg i köp-tarmen, hoppas bara ett priset blir lika attraktivt som för 1950X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Plötsligt kände jag ett intensivt hugg i köp-tarmen, hoppas bara ett priset blir lika attraktivt som för 1950X.

Räcker att kolla priset på minnet man behöver för att köptarmen ska lugna sig. 15000+ för 128GB känns inte superkul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Lite mer information. Det blir 4st chip som är ihopsatta.
https://www.youtube.com/watch?v=wGRASKMCMXk

Det har sina för och nackdelar, att göra en 32 core cpu skulle resultera i låg yield, väldigt dyr utvecklingskostnad och AMD skulle ej klara det finansiellt. Nu blir det betydligt billigare för AMD och förhoppningsvis priset till oss. En 30 core cpu idag ligger väl på runt 100 000kr idag och det är för vanliga användare inget alternativ när de kostar så mycket.

Nackdelen med AMD lösning är såklart kommunikationen mellan chipen. Det gäller då att kunna styra ens schemaläggare så bra så att trådar som har mycket kommunikation mellan varandra hamnar på samma chip. Och andra trådar raka motsatsen då det ur värmesynpunkt är bättre att sprida värmen.

Skrivet av noobs:

Räcker att kolla priset på minnet man behöver för att köptarmen ska lugna sig. 15000+ för 128GB känns inte superkul.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med samtidigt kan man sälja datorkraft..
Jag var nyligen kontakt med en som säljer en molntjänst som han kör på konsumenthårdvara, han har lite domänkunskap om tjänsten han säljer, ger lite teknisk råd etc.. Egentligen inget speciellt på något sätt och han vet inte egentligen ej vad han sysslar med och gör riktigt korkade saker. Nå hans enmansföretag genom detta drog in 2 miljoner förra året med låga omkostnader.

Så min poäng är att även om ens dator blir dyrare för varje år så går det sätta dem i arbete så de drar in pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noobs:

Räcker att kolla priset på minnet man behöver för att köptarmen ska lugna sig. 15000+ för 128GB känns inte superkul.

Skickades från m.sweclockers.com

Turligt nog har jag inget behov av sådana minnesmängder, kör med 32GB men skulle ha klarat mig med endast 16GB i nuläget.

Permalänk
Medlem

Jag hade önskat ett förtydligande i framtiden vid lansering rörande vilka moderkort som ligger på gränsen när det gäller strömförsörjning. Dom flesta X399 moderkort använder 10 faser, Taichi är undantaget?

Kylningen kommer också behöva uppgraderas, 1950X går varm med Enermaxkylaren redan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Turligt nog har inget behov av sådana minnesmängder, kör med 32GB men skulle ha klarat mig med endast 16GB i nuläget.

Jo fast då behöver du egentligen inte 32kärnor mer än att det är en kul grej?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Jag hade önskat ett förtydligande i framtiden vid lansering rörande vilka moderkort som ligger på gränsen när det gäller strömförsörjning. Dom flesta X399 moderkort använder 10 faser, Taichi är undantaget?

Kylningen kommer också behöva uppgraderas, 1950X går varm med Enermaxkylaren redan.

Mvh

Mitt Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 har bara 8 faser för cpu'n och med 1950X landar man snabbt på bortåt 90 °C på VRM om man kör på 4GHz och full belastning på alla kärnor så bättre kylflänsar och en fläkt kommer nog att behövas.

Jag har monterat en fläkt på VRM-flänsarna som jag kör ljudlöst, det sänkte tempen på VRM med drygt 20 grader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo fast då behöver du egentligen inte 32kärnor mer än att det är en kul grej?

Jag kör med full belastning på samtliga kärnor och mindre än 13GB minne används, bara ekonomin och tempen i rummet sätter en gräns för hur många kärnor jag kopplar in.
Har i vart fall användning för flera kärnor men ingen större minnesmängd i dagsläget.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo fast då behöver du egentligen inte 32kärnor mer än att det är en kul grej?

Svårt att se hur antalet kärnor är väldigt hårt knutet till hur mycket RAM som behövs. Använder ofta >10 GB RAM på min laptop (p.g.a. virtualisering) men är väldigt sällan det är en flaskhals att maskinen har 2C/4T (för det som behöver fler kärnor kör jag på min Ryzen maskin med Ubuntu-server på via SSH).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag kör med full belastning på samtliga kärnor och mindre än 13GB minne används, bara ekonomin och tempen i rummet sätter en gräns för hur många kärnor jag kopplar in.
Har i vart fall användning för flera kärnor men ingen större minnesmängd i dagsläget.

Oj och här sitter jag med mina 12 processor trådar och 16GB ram som ibland fylls av flikar och program men dumt antagande från min sida att att många trådar innebär att man behöver mer ram.

Skrivet av Yoshman:

Svårt att se hur antalet kärnor är väldigt hårt knutet till hur mycket RAM som behövs. Använder ofta >10 GB RAM på min laptop (p.g.a. virtualisering) men är väldigt sällan det är en flaskhals att maskinen har 2C/4T (för det som behöver fler kärnor kör jag på min Ryzen maskin med Ubuntu-server på via SSH).

Var bara ett antagande från min sida eftersom multitasking (i min värld) innebär att man kör mycket olika program samtidigt. Sen har man ju blivit "itjatad" av en viss medlem (nämner inga namn) på forumet att man behöver ha 64 eller 128GB ram för att ha nytta av en processor med såhär många kärnor. Men beror helt på vad man ska nyttja prestandan till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var bara ett antagande från min sida eftersom multitasking (i min värld) innebär att man kör mycket olika program samtidigt. Sen har man ju blivit "itjatad" av en viss medlem (nämner inga namn) på forumet att man behöver ha 64 eller 128GB ram för att ha nytta av en processor med såhär många kärnor. Men beror helt på vad man ska nyttja prestandan till.

Ska kanske tillägga att det jag ofta gör på Ryzen-datorn klarar sig fint med <8 GB, är mer beräkningsintensivt än RAM-krävande.

Så krav på kärnor och RAM beror långt mer på uppgift än varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var bara ett antagande från min sida eftersom multitasking (i min värld) innebär att man kör mycket olika program samtidigt. Sen har man ju blivit "itjatad" av en viss medlem (nämner inga namn) på forumet att man behöver ha 64 eller 128GB ram för att ha nytta av en processor med såhär många kärnor. Men beror helt på vad man ska nyttja prestandan till.

Antar du syftar på mig.
Man kan självklart köra en dator med 2 st 32core cpuer med 1GB ram om man så vill. Men det blir en extremt nischad lösning, detsamma gäller det att köra med ett 1000kr grafikkort.

För den stora skaran, speciellt på konsumentsidan så är det inte en enda instans av en applikation som gör att man behöver köpa denna cpu. Utan att man kör otroligt mycket, detta sätter krav på precis alla andra hårdvaror och bygget blir svindyrt.

För majoriteten av alla på forumet så blir en 32 core Threadripper med en Nvida 1050 ett helt kasst bygge, även om denna dator för många kan vara hur grym som helst.

Sedan rammängd, min 7700k smäller i taket med 64GB ram rätt så fort när jag lägger på lite last. Beroende på vad för last det är kan faktisk rammängden begränsa före cpun.

Skrivet av Yoshman:

Ska kanske tillägga att det jag ofta gör på Ryzen-datorn klarar sig fint med <8 GB, är mer beräkningsintensivt än RAM-krävande.

Så krav på kärnor och RAM beror långt mer på uppgift än varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är kanske inte ryzen så extrem när det gäller kärnor, men ändå är det lite nitchat. 8 core och 8GB ram är fel dimensionerat för den stora skaran, dra ner pengar på cpun och lägg det på mer ram. (nu har dock 8 core blivit billigare)

*edit*
Jag tror många kommer köpa Intels och AMD extrem core cpuer utan att ha så extremt av allt den andra hårdvaran, de kommer under vissa benchmark få extremt bra siffror. Men jag ifrågasätter om de har gjort rätt komponentval eller mer köpt en 30 core cpu för att de kan.

*edit2*
Förtydligande. Om man ökar prestandan i alla komponenter så är det enkelt att utnyttja mer datakraft, det är bara köra fler instanser samtidigt.
Men när man bara ökar prestandan på en del så blir andra delar flaskhalsar och man får köra mer ovanliga applikationer för att ändå ha behovet. Det räcker inte längre ha igång 10 miljoner instanser av word.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Frågan är nu om AMD kommer sätta samma pris nivå som man satte 1950X när den kom eller om AMD fått så mycket medvind att man sätter en ny högre pris nivå.

Vilka tr4 CPUer kommer det att finnas. Jag tror att 8/16 är på väg ut i HEDT segmentet för AMD.

Men skulle 8/16 bli kvar så tror jag priserna blir så här.

2900X 8/16 3800kr
2920X 12/24 5600kr
2950X 16/32 7600kr
2970X 24/48 10600kr
2980X 32/64 15000kr

Jag tror att 24c kommer gå för runt 15000kr och 32c för 19000-20000. Vilket jag tycker är rimligt. och kommer vara typ halva priset emot Intel Xeon CPU på 28 kärnor som kommer gå för 30000-40000kr.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Mitt Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 har bara 8 faser för cpu'n och med 1950X landar man snabbt på bortåt 90 °C på VRM om man kör på 4GHz och full belastning på alla kärnor så bättre kylflänsar och en fläkt kommer nog att behövas.

Jag har monterat en fläkt på VRM-flänsarna som jag kör ljudlöst, det sänkte tempen på VRM med drygt 20 grader.

Provade 1950X med full last på alla trådar @ 4 GHz på Asus prime X399-A som har fläkt på VRM:erna. Gick att köra ett par timmar innan den stängde av. Då lät fläkten till VRM:en mer än noctuan på cpun.

Drog 400W från nätet, skulle kanske kunna sänkt core-spänningen något, men landade slutligen på 3.6 GHz och 215W.

Så ja, bättre VRM kylning kommer att behövas. (grafikkortet drog runt 10W enligt nvidia-smi)

Permalänk
Avstängd

De är jäkligt skoj å se att AMD numera verkligen är med i matchen bland HEDT systemen. Men jag kan inte hjälpa att tycka att en del saker inte riktigt fungerar smärtfritt. Och jag börjar redan nu ana lite oro inför nästa generation Threadripper. Mina tankar har såklart fastnat på I/O samt minneshanteringen. Där är jag inte alls nöjd med hur den här plattformen presterar. Jag står faktiskt i valet och kvalet på att sälja mitt system som finns i signaturen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Provade 1950X med full last på alla trådar @ 4 GHz på Asus prime X399-A som har fläkt på VRM:erna. Gick att köra ett par timmar innan den stängde av. Då lät fläkten till VRM:en mer än noctuan på cpun.

Drog 400W från nätet, skulle kanske kunna sänkt core-spänningen något, men landade slutligen på 3.6 GHz och 215W.

Så ja, bättre VRM kylning kommer att behövas. (grafikkortet drog runt 10W enligt nvidia-smi)

Jag har backat ner till 3.9GHz och 1.33 volt på CPU'n.
Med den inställning kan jag köra med full belastning på alla kärnor utan att tempen på VRM och CPU överstiger 70 °C ens under den varmaste sommardag.
På cpu och grafikkort har jag vattenkylning och på VRM sitter en 70 mm. ljudlöst snurrande fläkt, har dragit ner varvtalet tills den blev detta.
Jag har även en 120 mm fläkt som suger luft från utsidan och blåser mot VRM, så här ser det ut.

Strömförbrukningen med full belastning på alla kärnor samt 1 st grafikkort, Radeon HD 7970, ligger på ca 500 watt.
Kör jag på 4.0GHz blir datorn instabil under de hetaste sommardagarna, till vintern kanske jag ids börja fippla med inställningarna för att hitta lägsta spänningen för att få en stabil dator vid 4GHz.

Permalänk
Medlem

32/64 är fantastiskt men frågan man ställer sig är hur många kärnor som kan gå i 4,3Ghz innan cpun börjar sänka hastigheten. Hoppas att den kan köra minst 4 kärnor i 4,3Ghz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Någon som kommer byta till 32K/64T från 1950X?

Jag överväger, men vill ej behöva byta moderkort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Någon som kommer byta till 32K/64T från 1950X?

Jag överväger, men vill ej behöva byta moderkort.

Mvh

Jag kommer inte byta. Sålde mitt X1900 system idag till och med då jag insåg att jag inte hade sån stor glädje av Threadripper som jag först trodde. De va ett skoj projekt däremot.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Okej, vad hade du för förväntningar från början och vad var det som gjorde att du sålde? Dom flesta har ju inte behov av alla kärnor och trådar, är som du säger mest en kul grej : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

@Aeig: Först och främst ville jag prova på att bygga en riktigt grym dator. Och de va jäkla så skoj å bygga den. Jag tänkte använda den till streaming och en del redigering för film.
De blev en riktigt grym dator av de hela. Men streaming vart något som föll ur glömska då jag rätt snabbt insåg att de inte vart min grej. Under de här året har också redigeringen av film blivit lite omprioriterat och även de gjorde X1900 överflödig. Så i stort sett så använde jag bara X1900 till spel vilket rent ut sagt kändes som ett slöseri.
Behovet av en ny bil trängde sig också ovälkommet på. Eftersom jag och sambon redan har ett antal datorer som mer än täcker upp förlusten av en eller två datorer så sålde jag den. Pengarna kommer nu läggas i potten för en nyare/bättre begagnad bil istället.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag tror att 24c kommer gå för runt 15000kr och 32c för 19000-20000. Vilket jag tycker är rimligt. och kommer vara typ halva priset emot Intel Xeon CPU på 28 kärnor som kommer gå för 30000-40000kr.

Intel Xeon Platinum 8180 2,5GHz 28/56 Socket 3647 kostar 113000kr Aldrig att Intel kommer att rea denna cpun till 30-40`000kr nivån.
Kan vara så att intel låser vissa funktioner men den kommer ändå kosta mer än 40`000kr

Som många skriver så vill man upp i 4,3-4,5GHz på AMD så då får man nog glömma 32 och 24 kärnors varianten om det är TR4 2000serien man ska köpa. Vad 3000 serien med 7nm kan leverera får vi se om ett år men kan mycket väl bli 32/64 som toppar ut vid 4,5GHz när endast ett fåtal kärnor jobbar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Det låter som ett klokt beslut, och då har du prövat att bygga en riktig värstingdator, det är väldigt roligt och dyrt : P

Är en speciell känsla att sätta ihop något som är exklusivt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Någon som kommer byta till 32K/64T från 1950X?

Jag överväger, men vill ej behöva byta moderkort.

Mvh

Kör du fortfarande på Cerberus X chassit? Vad tycker du om det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

@Aeig: De tror jag också. Min enkla lilla i5-8400 klarar allt jag gör också. De lilla filmredigering som nu blir av klarar den ju av inom tidsramen för vad jag behöver. Skulle jag behöva mer kraft så sitter sambon med en R7-1700X. Och spelen funkar lika bra på den också. Dock så vart RX Vega kortet lite vassare än GTX 1080 som sitter i den här maskinen. Men prestandan är ändå på en sån nivå att några FPS hit och dit inte gör någon skillnad för upplevelsen iaf.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Jag använder fortfarande Cerberus X : ) Jag är galet nöjd, överlägset bästa chassit jag ägt, då ligger Ncase M1 strax bakom.

Största fördelen med Cerberus X är designen, det är väldigt flexibelt och rymligt för sin storlek. 19,5L totalt, men passar ATX & E-ATX moderkort. Det var anledningen till att jag ursprungligen fann det och köpte det, jag ville ha Threadripper, men inte ett fullstort chassi (frälst på SFF efter Ncase), och hittade detta.

Jag har ett 140mm djupt ATX agg på 850W, 2 st 120mm fläktar i front, en 240mm radiator i botten för TR4 med 2 st fullstora 120mm, en 4TB WD black 3,5 tum, och istället för 2,5 tum SSD blev det flera M.2 NVMe diskar på moderkortet. Grafikkortet är Sapphires RX Vega 64 Nitro+, vilket är massivt, så alla andra kort är mindre.

Som helhet är det grymt mycket kraft i en liten formfaktor, och det är hela syftet.

Det blir varmt i chassit (vilket är vanligt för SFF), men inte så att det är problematiskt, VRM toppar på 79-82c efter två timmar av Realbench, processorn 62-65c, då kör jag den i stock pga senseMI och XFR, grafikkortet ligger på ca 71-74c vid benchmarks, och detta är i nuläget, i vintras var det svalare, då låg VRM på 70-75c.

Fläktarna är Noctuas IPPC, eftersom jag vill kunna flytta luft i tillräckligt hög mängd om det blir riktigt varmt, som det har varit några dagar nu i början av juni, hade jag kört Z370 eller X370 hade jag haft standard NF-F12 istället.

Om inte Threadripper eller X299 är aktuellt så vore sannolikt datorn knäpptyst med rätt komponenter, finns gott om utrymme.

Kvalitén är superb, har inget att anmärka på, passform, behandlingen av panelerna, ramen, allt känns gediget och rejält. Sliger som tillverkare har varit väldigt lätta att ha att göra med, jag var bland dom första ut och en panel hade små prickar där färgen saknades, dom skickade en ny panel utan kostnad från USA.

Värt att tänka på är att det är ett unikt chassi och ibland är det ledtider, väntade sex veckor på fönsterpanelen, ex.

På bilden har jag fönstersidan med ventilation, och kromade fötter. Har även ett kromat handtag som jag ej använder i detta bygge.

10/10!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sesese:

Intel Xeon Platinum 8180 2,5GHz 28/56 Socket 3647 kostar 113000kr Aldrig att Intel kommer att rea denna cpun till 30-40`000kr nivån.
Kan vara så att intel låser vissa funktioner men den kommer ändå kosta mer än 40`000kr

Som många skriver så vill man upp i 4,3-4,5GHz på AMD så då får man nog glömma 32 och 24 kärnors varianten om det är TR4 2000serien man ska köpa. Vad 3000 serien med 7nm kan leverera får vi se om ett år men kan mycket väl bli 32/64 som toppar ut vid 4,5GHz när endast ett fåtal kärnor jobbar.

Asså Xeon Plat spelar inte i samma liga som Threadripper V2.
Får jämföra mot Epyc.
Den mest köpta av dom i high end är 24 coren... 28an är bara omega dyr och då köper man oftast välllldigt många av dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Stoff3th3m4n: Jag använder fortfarande Cerberus X : ) Jag är galet nöjd, överlägset bästa chassit jag ägt, då ligger Ncase M1 strax bakom.

Största fördelen med Cerberus X är designen, det är väldigt flexibelt och rymligt för sin storlek. 19,5L totalt, men passar ATX & E-ATX moderkort. Det var anledningen till att jag ursprungligen fann det och köpte det, jag ville ha Threadripper, men inte ett fullstort chassi (frälst på SFF efter Ncase), och hittade detta.

Jag har ett 140mm djupt ATX agg på 850W, 2 st 120mm fläktar i front, en 240mm radiator i botten för TR4 med 2 st fullstora 120mm, en 4TB WD black 3,5 tum, och istället för 2,5 tum SSD blev det flera M.2 NVMe diskar på moderkortet. Grafikkortet är Sapphires RX Vega 64 Nitro+, vilket är massivt, så alla andra kort är mindre.

Som helhet är det grymt mycket kraft i en liten formfaktor, och det är hela syftet.

Det blir varmt i chassit (vilket är vanligt för SFF), men inte så att det är problematiskt, VRM toppar på 79-82c efter två timmar av Realbench, processorn 62-65c, då kör jag den i stock pga senseMI och XFR, grafikkortet ligger på ca 71-74c vid benchmarks, och detta är i nuläget, i vintras var det svalare, då låg VRM på 70-75c.

Fläktarna är Noctuas IPPC, eftersom jag vill kunna flytta luft i tillräckligt hög mängd om det blir riktigt varmt, som det har varit några dagar nu i början av juni, hade jag kört Z370 eller X370 hade jag haft standard NF-F12 istället.

Om inte Threadripper eller X299 är aktuellt så vore sannolikt datorn knäpptyst med rätt komponenter, finns gott om utrymme.

Kvalitén är superb, har inget att anmärka på, passform, behandlingen av panelerna, ramen, allt känns gediget och rejält. Sliger som tillverkare har varit väldigt lätta att ha att göra med, jag var bland dom första ut och en panel hade små prickar där färgen saknades, dom skickade en ny panel utan kostnad från USA.

Värt att tänka på är att det är ett unikt chassi och ibland är det ledtider, väntade sex veckor på fönsterpanelen, ex.

På bilden har jag fönstersidan med ventilation, och kromade fötter. Har även ett kromat handtag som jag ej använder i detta bygge.

10/10!

https://i.imgur.com/cNYSyK2.jpg

https://i.imgur.com/4XWDgqW.jpg

https://i.imgur.com/aFhpUBG.jpg

Mvh

Tack för det utförliga svaret Ser riktigt fint ut!

Kör ett Fractal Design R6 idag och är inte helt nöjd. Det är stort och inget vidare temperaturmässigt. Den enda fördelen är väl att det är ganska tyst, men pga att luftflödet inte funkar optimalt blir ljudnivån ganska hög ändå.

Får se vad jag kommer att köra på istället

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tack för det utförliga svaret Ser riktigt fint ut!

Kör ett Fractal Design R6 idag och är inte helt nöjd. Det är stort och inget vidare temperaturmässigt. Den enda fördelen är väl att det är ganska tyst, men pga att luftflödet inte funkar optimalt blir ljudnivån ganska hög ändå.

Får se vad jag kommer att köra på istället

Har R6 till extra PCn, kör 3 fläktar front och 2 top och en bak och runt 600 RPM max på 6700k och 980ti rätt bra överklockade och inga problem med temp och ljudnivå?.
Va kör du för fläktar?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240