Utbildning: Nätverkstekniker alt annat

Permalänk
Medlem

Utbildning: Nätverkstekniker alt annat

Tjenare, nu har jag blivit smått intresserad av att börja studera igen men jag är osäker på vad jag ska satsa på, it/teknik är min största hobby och det lutar åt det hållet. Nätverkstekniker har fångat mitt intresse lite extra (CCNA bla) då jag tycker att det är kul med att jobba med nätverk av det jag gjort hemma på fritiden.
Jag undrar vilken högskola kan man kan utbilda sig till nätverkstekniker/ få certf. Finns det Program man kan testa på typ simulator liknande? Har ni några ideer på hur jag kan göra ämnet lite mer klart och tydligt för mig(andra it relaterade utbildningar välkomnas med)? Det vore tråkigt om jag utbildade mig och därefter så visade sig att det inte var riktigt min grej, därav jag försöker få mer inblick på området.
Ni får gärna komma med andra förslag/tips för att få mig komma igång.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du har aldrig funderat på att lära dig koda? Där finns det en stor och oftast välbetald marknad lång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Pluggade själv CCNA/CCNP i jönköping. Det är inte endast nätverk, De blandar in lite kodning och virtualisering/server hantering så du har möjlighet att testa lite andra områden inom IT.
http://ju.se/dit

Många i min klass för 10 år sedan jobbar idag som Nätverks tekniker för Telia/Cygate idag. Medan man själv har jobbat som Infrastrukturs chef i England.
Idag jobbar man dock med att programmera då man valde at byta område. Men övergången var "painless" då jag hade programmerings kunskaperna redan.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R7 5700X3D | 32GiB DDR4-3200Mhz CL16 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Du har aldrig funderat på att lära dig koda? Där finns det en stor och oftast välbetald marknad lång tid framöver.

mjoo jag är sugen på lära mig java och se var det leder

Permalänk
Medlem

@Zorerk: låter riktigt kul av vad jag såg. Varför valde du övergå till programmering?

Permalänk
Medlem

@007onex: Ville egentligen utbilda mig inom Spelutvekling/programmering men hade inte behörigheten, men fann det mesta inom IT intressant. Fick erbjudande hos en spelutveklare i början av året. Så hoppade på för att testa. Utvecklar dock bara bakgrunds verktyg för internt bruk i Go och PHP. Men företaget använder diverse olika språk. Bland annat C/C++ och Java.

Men som nätverks tekniker finns det massor utav jobb.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R7 5700X3D | 32GiB DDR4-3200Mhz CL16 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Tjenare, nu har jag blivit smått intresserad av att börja studera igen men jag är osäker på vad jag ska satsa på, it/teknik är min största hobby och det lutar åt det hållet. Nätverkstekniker har fångat mitt intresse lite extra (CCNA bla) då jag tycker att det är kul med att jobba med nätverk av det jag gjort hemma på fritiden.
Jag undrar vilken högskola kan man kan utbilda sig till nätverkstekniker/ få certf. Finns det Program man kan testa på typ simulator liknande? Har ni några ideer på hur jag kan göra ämnet lite mer klart och tydligt för mig(andra it relaterade utbildningar välkomnas med)? Det vore tråkigt om jag utbildade mig och därefter så visade sig att det inte var riktigt min grej, därav jag försöker få mer inblick på området.
Ni får gärna komma med andra förslag/tips för att få mig komma igång.
Tack på förhand.

Dagens jobbannonser (inte alla, men en del) söker inte någon som är utbildad från högskolan eller uni, utan det räcker med att man har en gymnasieexamen och du är good to go. Inte alltid dock, erfarenhet efterfrågas men någongång måste man börja, så länge du får en fot i branschen så behöver du inte oroa dig.

Det du behöver göra först och främst är att skaffa dig:

* Böckerna CCNA samt CCNP (Routing & Swiching) samt CCNA Security (alla finns på adlibris)

* Ladda ner virtualbox (gratis) så du får lära dig lite virtualisering. Till virtualbox, ladda ner Windows Server så du kan hålla på med Active Directory.

* Ladda ner även Linux på virtualbox då nästan alla företag använder det operativsystem.

* Programmering börjar bli krav så ladda även ner Python och skaffa dig nån billig kurs hos udemy eller om man nu inte vill betala så finns det google samt Youtube som har massor med bra videor.

* Skapa ett gratis konto hos netacad och ladda ner Packet Tracer. Bra simuleringsprogram som lär dig konfa routrar och switchar (och lite mer). Annars är det väl bättre att ladda hem GNS3 men det är lite krångel då man måste ladda ner images för diverse enheter. Går att skaffa sånt gratis om man nu är duktig på att leta. Det bästa egentligen är att hålla på med riktiga routrar och switchar, alltså fysiska routrar och switchar men de är dyra att köpa.

Ett annat alt är att påbörja en högskola så får du allt serverad!

Permalänk
Medlem

@matte06: Är udemy bra? De verkar ha "rea" nu, är det sant eller är det bara en säljgrej, så priset alltid är detsamma?

Vilken Python-kurs skulle du rekommendera ifrån deras utbud?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@matte06: Är udemy bra? De verkar ha "rea" nu, är det sant eller är det bara en säljgrej, så priset alltid är detsamma?

Vilken Python-kurs skulle du rekommendera ifrån deras utbud?

Det har fan varit rea sedan hemsidan skapats Nej men iallafall varje gång man har varit inne på den sidan så är det alltid rea på något. Jag personligen har inte köpt något från de ännu men har blivit starkt rekommenderad att göra det, udemy lär ut väldigt bra. CBT nuggets har annars sjukt bra kurser de med så det är definitivt rekommenderat att ta en kurs från antingen cbt nuggets eller udemy. Så kör hårt bara.

https://www.udemy.com/complete-python-bootcamp/, denna video har 97k ratings och det är den jag har tänkt mig köpa. Skynda dig, det är "rea" på den och tre dagar kvar innan den kommer kosta alldeles för mycket

https://www.udemy.com/python-programming-beginners/learn/v4/c..., annars är denna gratis och är faktiskt helt okej.

https://www.youtube.com/watch?v=rfscVS0vtbw denna funkar felfritt den med

Slösa däremot inte alltför mycket på kurser som kostar, det finns Youtube och Google annars. Du lär dig massor där också så kasta inte iväg pengarna hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Det har fan varit rea sedan hemsidan skapats Nej men iallafall varje gång man har varit inne på den sidan så är det alltid rea på något. Jag personligen har inte köpt något från de ännu men har blivit starkt rekommenderad att göra det, udemy lär ut väldigt bra. CBT nuggets har annars sjukt bra kurser de med så det är definitivt rekommenderat att ta en kurs från antingen cbt nuggets eller udemy. Så kör hårt bara.

https://www.udemy.com/complete-python-bootcamp/, denna video har 97k ratings och det är den jag har tänkt mig köpa. Skynda dig, det är "rea" på den och tre dagar kvar innan den kommer kosta alldeles för mycket

https://www.udemy.com/python-programming-beginners/learn/v4/c..., annars är denna gratis och är faktiskt helt okej.

https://www.youtube.com/watch?v=rfscVS0vtbw denna funkar felfritt den med

Slösa däremot inte alltför mycket på kurser som kostar, det finns Youtube och Google annars. Du lär dig massor där också så kasta inte iväg pengarna hela tiden.

Jag lägger gärna 120:- på en kurs. Läser redan på högskola och tycker det är bra med produktiva mål. Det är svårt att sätta upp egna innan man har kunskapen.

Tar nog och köper den jag med, så har man förhoppningsvis en bra start. Bättre att programmera i windows eller linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag lägger gärna 120:- på en kurs. Läser redan på högskola och tycker det är bra med produktiva mål. Det är svårt att sätta upp egna innan man har kunskapen.

Tar nog och köper den jag med, så har man förhoppningsvis en bra start. Bättre att programmera i windows eller linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Dagens företag kör med Linux, så varför inte börja redan nu i förväg programmera i Linux? Va alltid steget före så får du det lätt för dig.

Ett tips, kolla igenom med massvis av jobbannonser för nätverkstekniker/ingenjörer och kolla vad de söker efter. Sammanfatta alla "krav" de är ute efter (det beror ju självklart på vad man söker till). Annars kollar du upp de jobben som du kan tänka dig jobba med i framtiden och kolla vad de är ute efter. Då kan du redan nu börja träna och förbereda dig.

Ett exempel, ett jobb har krav på vad du ska kunna. Kraven är: TCP/IP, routing och switching (Routingprotokoll, BGP, OSPF, IS-IS) och Python. Då vet du att att dynamiska routing protokoll samt Python ska du satsa stenhårt på (om det nu är just det jobbet du är ute efter).
Oavsett vad så kommer du breda ut dina skills och kunna många grejer.

Permalänk
Medlem

@007onex: de flesta IT bolag gillar praktikanter då de är gratis arbetskraft till en viss del. På samtidigt får du inblick hur IT bolag fungerar och det hjälper dig att sätta teori i praktik och tvärtom. Det kan bli lättare för dig att välja då IT idag är mycket brett. Låt dig dock inte utnyttjas. Gå till ett IT bolag som du tycker verkar intressant och fråga om de skulle kunna ta emot dig som en praktikant i några timmar i veckan. Frågar man inte så får man aldrig veta. Förutsatt att dina studier tillåter detta.

Permalänk
Medlem

@matte06: Tack för svaren! Fick en mycket tydligare bild av det hela.

@dl380g7: Jag har kommit till det stadiet faktiskt, jag letar just nu efter en praktikplats på ett företag som kommer vara en bra arbetsplats för mig i framtiden hoppas jag. Men jag har noll koll på it företag runt Stockholmstrakten. Leta jobbannonser är det enda sättet jag kommer på men jag har ingen aning om företagen som annonserar.

Permalänk
Medlem

@007onex: @007onex: om du vill lära dig IT skall du söka dig till IT bolag som alltid har knasiga problem, ej kompatibla program, egenutvecklade program med knasiga databaser. Här kommer listan som uppfyller IT kaos och där du verkligen kan lära dig massor pga idioti problem:

På första plats: Försäkringskassan total IT kaos som vanligt. Ring och be om praktik plats.

På andra plats: Stockholms Läns Landstings IT avdelning, deras IT avdelning låg förr i alla fall vid Flemingsberg Huddinge sjukhus, hittar du deras ekonomiavdelning hittar du också deras IT avdelning. De kör mycket egen utvecklade program som Tietoenator utvecklat bland annat. Mängder av databaser, nätverk mm.

På tredje plats: Kommunernas IT avdelningar runt om. Sök på interna och ring växeln och be att få bli kopplad till IT avdelningarnas IT ansvariga eller chef. Var ärlig och be om en praktik plats.

På tredje plats: Polisens IT avdelningar runt om. Sök på interna och ring växeln och be att få bli kopplad till IT avdelningarnas IT ansvariga eller chef. Var ärlig och be om en praktik plats.

På fjärde plats: FRAs IT avdelningar runt om. Sök på interna och ring växeln och be att få bli kopplad till IT avdelningarnas IT ansvariga eller chef. Var ärlig och be om en praktik plats.

På fjärde plats: Militären? IT avdelningar runt om. Sök på interna och ring växeln och be att få bli kopplad till IT avdelningarnas IT ansvariga eller chef. Var ärlig och be om en praktik plats.

Finns mängder. Bara sök på internet.