En ny bank kommer skaka om på bolånemarknaden

Permalänk
Medlem

Jasså.. e det "Enkla". Har de slutat med telefonterror och börjat med forumterror nu?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta är nog en mer relevant länk ang lägenheter i Göteborg än en unik lägenhet i ett nybyggt hus:

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/vastra-gotalands-...

Och för Stockholm:

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/#/...

Men mitt inlägg handlade väl inte främst om bostadskriser utan upplåningskostnader. Det säger sig självt att om företag som Enkla m.fl. skulle få för dyra upplåningskostnader så kommer en stor del av affärsidén haverera så länge bankerna har fortsatt tillgång till billigt kapital. Om så verkligen blir fallet vet nog ingen av oss, men nog finns det en del som talar för det. Och det behövs inte en faktiskt bostadskris för att de som lånar ut pengarna ska börja tveka, räcker med att dom bedömer att risken för det ökat. Samtidigt, om det blir mer av en global lågkonjunktur, vilket väl en del också talar för, så kanske det är så att svenska bostäder i sammanhanget framstår som en bättre placering än annat.

Jag ser en skillnad i hur vi tänker, jag kollar mer villapriser.
Bostadsrätter har ökat betydligt mer än villor, som lite anekdot, jag separerade från min dotters mamma för 5 år sen och konstaterade att det blir betydligt billigare att bo kvar i villan än att flytta till en bostadsrätt. Skulle jag köpt en 3-4’a rums lägenhet med någorlunda läge även såhär långt utanför Gbg hade det kostat 3-4k mer per månad.

Mer ontopic, ja, det är ju vad som varnas för med enklas modell och varför jag inte går vidare med dem. Pengarna bör ju vara låsta för investerarna i de tre åren som läggs upp nu, men hur ser det ut sen?

Jag gissar att lågkonjunkturen kommer före det blivit särskilt höga räntor och det är fortfarande brist på bostäder så om inte lågkonjunkturen blir ett riktigt stålbad tvivlar jag på att vi ser en kris på bostadsmarknaden. Lite minskningar absolut, men som du länkade, 5% på ett år är långt ifrån en kris.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag ser en skillnad i hur vi tänker, jag kollar mer villapriser.
Bostadsrätter har ökat betydligt mer än villor, som lite anekdot, jag separerade från min dotters mamma för 5 år sen och konstaterade att det blir betydligt billigare att bo kvar i villan än att flytta till en bostadsrätt. Skulle jag köpt en 3-4’a rums lägenhet med någorlunda läge även såhär långt utanför Gbg hade det kostat 3-4k mer per månad.

Mer ontopic, ja, det är ju vad som varnas för med enklas modell och varför jag inte går vidare med dem. Pengarna bör ju vara låsta för investerarna i de tre åren som läggs upp nu, men hur ser det ut sen?

Jag gissar att lågkonjunkturen kommer före det blivit särskilt höga räntor och det är fortfarande brist på bostäder så om inte lågkonjunkturen blir ett riktigt stålbad tvivlar jag på att vi ser en kris på bostadsmarknaden. Lite minskningar absolut, men som du länkade, 5% på ett år är långt ifrån en kris.

Då jag inte längre har något bolån har jag inte satt mig in i detaljerna kring Enkla etc men jag har fått för mig att dom främst vänder sig till lågt belånade personer med bra kreditbetyg vilket isf också minskar risken. Eg kvittar det ju hur bostadspriserna rör sig så länge låntagarna kan fortsätta att betala. Men samma anledning som gör att samma personer som för något år sedan var beredda att betala mer och mer "iom att det ju ändå alltid går upp" idag snarare väntar på att det ska gå ner ännu mer, så finns det väl risk att investerarna resonerar lika. Oro sprider sig, och när det sker brukar det man oroar sig för bli sant också. Om vi svenskar inte lånade ut våra pengar gratis till storbankerna skulle så klart spelfältet jämnas ut, för det är väl där pudelns kärna egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då jag inte längre har något bolån har jag inte satt mig in i detaljerna kring Enkla etc men jag har fått för mig att dom främst vänder sig till lågt belånade personer med bra kreditbetyg vilket isf också minskar risken. Eg kvittar det ju hur bostadspriserna rör sig så länge låntagarna kan fortsätta att betala. Men samma anledning som gör att samma personer som för något år sedan var beredda att betala mer och mer "iom att det ju ändå alltid går upp" idag snarare väntar på att det ska gå ner ännu mer, så finns det väl risk att investerarna resonerar lika. Oro sprider sig, och när det sker brukar det man oroar sig för bli sant också. Om vi svenskar inte lånade ut våra pengar gratis till storbankerna skulle så klart spelfältet jämnas ut, för det är väl där pudelns kärna egentligen är.

Då är vi nog inne på samma spår
Men en skillnad mot traditionell ekonomisk modell är att folk generellt är beredda på att lägga jäkligt stor del av sin inkomst på boendet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk