Tips på Mindre kända Scifi filmer/serier

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem

Ooohh, Salvation börjar igen...
The 100 går redan, börjar bli en skaplig Sci-Fi sommar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@scienta: Star trek måste man ju ha med ändå.

TS säger sig ju "ha sett det mesta", så tror nog att han i så fall åtminstone känner till Star Trek

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:

Battlestar Galactica, den nya versionen var så nyligt att jag inte ens kom ihåg att nämna den. Skulle nog säga att
det är den bästa sci-fi serien jag någonsin sett.

"all of this has happened before and it will happen again"

Permalänk
Medlem

Dark matter
The Orville
Caprica

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hm, många bra tips i denna tråd, bra initiativ! Blir lite att gå igenom.

När jag såg trådtiteln tänkte jag på The Signal från 2014. Ingen film jag skulle sätta högst i en topplista någonstans kanske, men vill minnas att jag tyckte den var sevärd.

IMDB-länk
Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk

Space - Above and beyond, kommer jag ihåg att jag gillade på 1990-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hoppas att du inte menar Farscape !

https://i1.wp.com/www.resistancetv.org/wp-content/uploads/2017/03/simpsons-angry-mob-pitchfork-torches-e1489781327394.jpg?fit=325%2C239

Viss finns det en del "transport" avsnitt.
Men så fort "Scorpius" gör intåg så är det ju guld rakt igenom !

Andromeda

Farscape är skitbra

Permalänk

Jag vet inte om Stargate kommit upp men Stargate SG1 och Stargate Atlantis kollade man en hel del på i början av 2000 talet. Senaste scifi jag kollade på var Travelers och 12 Monkeys.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Dark Skies (1996–1997) (Tyvärr ej avslutad serie) IMDb 7,7
In 1960s America, a young couple struggle to expose the truth about a hidden alien invasion, while a secret government organization follows its own agenda in dealing with the threat.
https://www.imdb.com/title/tt0115151/?ref_=nv_sr_2

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av scienta:

Andromeda, med Kevin Sorbo är nice! Liknande Farscape.

Går utför efter säsong två, dock, och till slut tillbringar de en hel säsong med att återskapa Sorbo:s Herkules. Det finns en novell på nätet av de ursprungliga manusförfattarna som kickades ut efter säsong två, och hade de fått köra sitt race hade det kunnat bli en helt fantastisk serie. Men shit happens och marknadsavdelningar har för mycket inflytande.

Mina tips blir:
Dredd, film från 2012. Bästa sci-fi sen första Matrix. Oerhört våldsam, nästan horror, mycket bra skådespelare. Notera att detta inte är filmen med liknande namn med Sylvester Stallone!

Firefly, TV serie från 2002. Börjar lite segt, men stå ut, det är den bästa sci-fi tv-serien som nånsin gjorts. Avslutades med filmen Serenity.

Fifth Element, film från 1997, bara för att den är så underhållande annorlunda. Multipass!

Looper, film från 2012. Lågbudget (trots Bruce Willis) men bra manus, väl genomtänkt.

District 9, film från 2009. Mycket välgjord, välskriven, och med bra skådespelarelare, om hur rymdflyktingar tas emot på Jorden.

The Thing, Alien, Aliens, Robocop, Terminator, Predator, Blade Runner -- en räcka filmer från 80-talet varje sci-fi älskare bör ha sett. Några har åldrats (Terminator), andra känns fortfarande fräscha (The Thing), men alla är oerhört inflytelserika.

Permalänk
Medlem

Apropå Stargate:

SGU Stargate Universe
https://www.imdb.com/title/tt1286039/

Mindre mytologi och trams än i SG-1 och mer fokus på sci-fi och utforskning av rymden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

"Nya" Arrival, går på Netflix. Påminner inte ett dugg om de gamla filmen, men riktigt bra! Spännande plottwist i slutet, väldigt tänkvärd.

K-pax - inte mer Sci-Fi än att han påstår sig komma från rymden, men filmen är väldigt intressant ändå. Kevin Spacey är lysande som vanligt.

Ex-Machina - verkar vara lite bortglömd då den kom ut samtidigt som Avengers som tog hela rampljuset.

Tänkte säga Moon, men typ sju andra han före mig.

Permalänk
Skrivet av PerryE:

Apropå Stargate:

SGU Stargate Universe
https://www.imdb.com/title/tt1286039/

Mindre mytologi och trams än i SG-1 och mer fokus på sci-fi och utforskning av rymden.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du galen?? SG-1 är ju lätt den bästa. Allt som har med stargate att göra är grymt. Kolla på alla stargate serier i kronologisk ordning!

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Slår ännu ett slag för Babylon 5!
Samt alla tillhörande filmer.

Finns inte Lost in space som serie på Netflix nu?
Har för mig att jag sett något sådant där.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Necrophor: Lost in space finns och streamas i 4K UHD och ATMOS. Men stod bara ut med några avsnitt. För mycket short-cliffhangers och trams som att man ska tycka illa om karaktärer som svekfullt ljuger och skyller ifrån sig på andra vilket vi har nog om i verkliga livet.

Summarum, en serie där det bara är för mycket av allt.

Lyfter istället Impulse på You Tube Premium som istället är omskakande med sitt ämne och där själva SF-delen är betydelsefull för handlingen men hålls lågmält i bakgrunden.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Är du galen?? SG-1 är ju lätt den bästa. Allt som har med stargate att göra är grymt. Kolla på alla stargate serier i kronologisk ordning!

SG-1 och Atlantis är såklart bra också!
Men gillade den mörkare stämningen i Universe, kändes lite mer hardcore sci-fi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Farscape, som nämndes tidigare. Riktigt bra och lite udda sci-fi med lite oorginella bitar.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Går utför efter säsong två, dock, och till slut tillbringar de en hel säsong med att återskapa Sorbo:s Herkules. Det finns en novell på nätet av de ursprungliga manusförfattarna som kickades ut efter säsong två, och hade de fått köra sitt race hade det kunnat bli en helt fantastisk serie. Men shit happens och marknadsavdelningar har för mycket inflytande.

Två bra säsonger är fortfarande mer än vad t.ex. Firefly kan skryta med.

*Ledsen i ansiktet

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av PerryE:

SG-1 och Atlantis är såklart bra också!
Men gillade den mörkare stämningen i Universe, kändes lite mer hardcore sci-fi.

Skickades från m.sweclockers.com

Indeed.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Aha, då lär man hålla sig borta från den då, samt får ta och kika upp den där på Youtube.

Kan passa på att slå ett slag för Orville också, gav den en chans men trodde den skulle vara överdriven och bara "komiskt" trams då det är en viss herre vid namn Seth Mcfarlane som ligger bakom.
Jag är glad att jag gav den en chans, riktigt bra!
Tydligen skapad för att Seth tyckte att Star Trek lämnade ett stort vakuum efter sig. Säsong 2 har fått grönt ljus.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av scienta:

Två bra säsonger är fortfarande mer än vad t.ex. Firefly kan skryta med.

Ack ja. Den sändes av Fox, och de (tydligen med flit) fuckade upp sändningschemat och sände avsnitten i fel ordning, plus la serien hopplöst sent på kvällen så den skulle floppa. Men en lysande säsong blev det i alla fall innan den lades ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Torchwood. Inte högsta produktionsvärdet men en gedigen sci-fi-serie i mitt tycke.

Gillar också Torchwood skarpt. Det är något speciellt med kemin mellan skådisarna som gör allt lite bättre. Lika bra som Dr. Who om inte bättre (lite råare och brutalare).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Denna lådan har tjänat mig mycket väl genom åren. Allt är inte lysande men alltid sevärt. Ibland är det bättre som ex. Star Trek II: The Wrath of Khan eller Star Trek IV: The Voyage Home för att inte tala om Star Trek V: The Final Frontier som är min favorit.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Såg att Timeless blivit skrotad (igen) efter andra säsongen, men det kommer kanske en film som knyter ihop säcken:

https://tvline.com/2018/06/22/timeless-cancelled-no-season-3-...

Tråkigt, tycker serien hade sin charm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:
Skrivet av Semjonov:

Battlestar Galactica, den nya versionen var så nyligt att jag inte ens kom ihåg att nämna den. Skulle nog säga att
det är den bästa sci-fi serien jag någonsin sett.

"all of this has happened before and it will happen again"

Rätt fantastiskt att kunna göra tidernas bästa SF-serie på en usel film. I Europa, på 70-talet, gick originalet på biograferna och i USA var det en TV-serie. Remaken är tyvärr borttagen från Netflix sedan något år. Kom sedan en ripoff om tiden innan händelserna i serien men som helt oförklarligt lades ner. Version 2 av serien hade ett slut och ripoffen var vänlig nog att sluta med en sammanfattning av vad andra säsongen skulle handlat om.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Mina tips blir:
Dredd, film från 2012. Bästa sci-fi sen första Matrix. Oerhört våldsam, nästan horror, mycket bra skådespelare. Notera att detta inte är filmen med liknande namn med Sylvester Stallone!

The Thing, Alien, Aliens, Robocop, Terminator, Predator, Blade Runner -- en räcka filmer från 80-talet varje sci-fi älskare bör ha sett. Några har åldrats (Terminator), andra känns fortfarande fräscha (The Thing), men alla är oerhört inflytelserika.

Nu är det ju olika vad man tycker men personligen tyckte jag Dredd va ganska boring orginalet är mycket bättre..

TS frågar ju efter mindre kända filmer tycker ingen av dom du räknar upp från 80 talet räknas som "mindre kända".

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata