Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Custom sleeving

Hej!

Tänkte i början av året ge mig på att lyfta det estetiska ytterligare med custom sleevade kablar till min rig.

Just nu använder jag de individuellt sleevade kablarna som följde med mitt Corsair RM850X White.
Dessa kablar är inte riktigt vad jag förväntade mig när jag betalade cirka 1700 för ett nätagg. Kablarna är röriga och konstigt tvinnade runt varandra från fabrik och det är svårt att få raka linjer ens med dröser av buntband och kammar.

Tänker mig därför att jag ska ge mig på att sleeva mina egna kablar vilket jag har fått berättat för mig är ett rätt stort projekt men i min mening kommer det absolut att vara värt tiden och alla skärsår på fingrarna.

Därför undrar jag nu var ni har beställt material och verktyg från.
För verktyg behöver jag dels en crimping tool och ett stripping verktyg.
Materialmässigt behöver jag allt: kablar, sleeves, heatshrink, connectors och plasthöljen.

Det jag ska sleeva är
1x 24-pin
2x 4+4 EPS
1x 8-pin PCI-E
2x 6-pin PCI-E

Om du sitter på erfarenhet av vad och varifrån jag bör eller inte bör beställa tar jag tacksamt emot alla råd.
Finns det någonting speciellt som jag bör tänka på innan jag sätter igång, förutom att beställa mer än precis nödvändigt.

Tack på förhand!

Max

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

@BoilInBagRis: Jag har hört att det är väldigt svårt och tidskrävande att sleeva egna kablar. Jag rekommenderar att du köper från cablemod istället.

Permalänk

@BoilInBagRis: Oavsett om du köper färdiga kablar från företag eller väljer att sleava själv så har cablemod en hjälpfull konfigurator här. Den kan komma till handa om du vill testa o experimentera med olika färgkombinationer på kablarna.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@BoilInBagRis: Jag har hört att det är väldigt svårt och tidskrävande att sleeva egna kablar. Jag rekommenderar att du köper från cablemod istället.

svårt? inte direkt,tålamod och tid som behövs bara.

https://www.cable-sleeving.com

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@BoilInBagRis: Jag har hört att det är väldigt svårt och tidskrävande att sleeva egna kablar. Jag rekommenderar att du köper från cablemod istället.

Är mycket väl medveten om att det är tidskrävande, vilket gör det än mer lockande.
Vill ha någonting som absorberar mig efter jobbet och som fyller ett syfte.
Håller just nu på att forma en support bracket för mitt grafikkort i 6mm akryl och designar en ny PSU shroud i 3mm

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

svårt? inte direkt,tålamod och tid som behövs bara.

https://www.cable-sleeving.com

Tack för tipset!

Landar på ca 150 EUR för 100m kabel, 100m sleeving och 100 atx connectors.

Måste bara hitta några snygga plasthöljen för pinsen, funderar på vita eftersom resterande delar av riggen går på vitt/silver men vi får se vad som finns tillgängligt

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BoilInBagRis:

Tack för tipset!

Landar på ca 150 EUR för 100m kabel, 100m sleeving och 100 atx connectors.

Måste bara hitta några snygga plasthöljen för pinsen, funderar på vita eftersom resterande delar av riggen går på vitt/silver men vi får se vad som finns tillgängligt

Hej! Fem månader senare ser jag denna tråd... Hur har det gått?! Har själv precis custom sleevat mina kablar, så skulle vara kul och höra någon annan slutsatts efter arbetet

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loweirst:

Hej! Fem månader senare ser jag denna tråd... Hur har det gått?! Har själv precis custom sleevat mina kablar, så skulle vara kul och höra någon annan slutsatts efter arbetet

Har dessvärre inte haft möjlighet att sleeva ännu, studier och arbete kom i vägen men jag hoppas på att få tiden till det i höst.
Hur gick det för dig? Har du bilder du skulle vilja dela med dig av och får jag fråga var du landade i pris för kalaset?

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Hej igen! Då det är första gången jag sleevat har jag gjort det enkelt för mig och inte använt någon avancerad färgkombination (endast svart), men kommer förmodligen att utveckla designen på det nu slevade nätaggregatet samt några till som för tillfället bara ligger och skräpar. För det är vad jag har gjort. Sleevat icke modulära nätaggs redan existerande kablar. Genom att göra det och beställa billig Paracord från AliExpress, har jag kunnat få till enligt mig ganska snygg sleeving väldigt väldigt billigt. Paracorden kostade för 30 meter 30 kr.

Köpte även verktyg som t.ex. pin removers från AliExpress, men kvaliteten på de var väldigt dålig. Slutade därför med att jag ploppade ut alla ATX pinnar med vanliga häftklamrar. Något som mina länge kontorsarbetande föräldrar har i överflöd sedan tiden innan allt blev digitalt.

Har en del krympslang som jag normalt sett använder vid lödning och annat, men den valde jag att inte använda. Tycker det ser mycket mer "cleant" ut att köra utan. Vissa använder ju krympslangen bara för att få sleevingen att fastna, vilket jag inte alls tycker är nödvändigt. Paracorden går lika bra att få styv runt pinsen med en tändare och lite fingerarbete. Handskar är dock att rekommendera.

Så, till slut. Vad har jag egentligen använt för att realisera denna ide? Ca 30 meter paracord 550 rep, en tändare och ganska många häftklamrar. Prislappen för den slutgiltiga produkten landade alltså på 30 kr.

Däremot har lärandet på vägen även kostat lite. För i början gick allt egentligen väldigt dåligt. En 24 pin kontakt gick sönder i mina försök att dra loss dess ATX pins. En av pinsen satt kvar i terminalen samtidigt som kabeln åkte ut. Lösningen blev att sno en gammal 20 pin kontakt från ett gammalt nätagg, sprayfärga den (då den var transparent/vit) och ersätta atx pinen som satt kvar i 24 pin terminalen med en annan pin från det gamla nätaggregatet. Ifall jag inte haft extra nätaggregat hade jag behövt beställa ny 24 pin kontakt. Verktygen som jag lyckats förstöra kostade även mig 80 kr.

Hur ser framtiden ut för mitt sleevande då? Jag planerar att sleeva ytterligare icke modulära nätaggregat, med mer avancerat färgmönster än jag gjort nu. Så därför måste jag kanske köpa in två eller tre rullar med färgad Paracord. Så får väl räkna med att den prislappen istället landar på en runt hundring.

Har även beställt cable combs från min kära vän med 3d skrivare. För ett helt kit med combs för 24 pin, 8 pin PCIe samt 8 pin CPU landar inte ens prislappen på en krona.

Är för tilfället på semester i Kroatien men kan gärna skicka bilder när jag kommer hem

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem

@Loweirst: Kul att höra!

Om jag nu kommer underfund med att piffa upp mina kablar så blir det till ett modulärt, mer precis ett rm850x white.
Problemet är att kablarna redan är individuellt sleevade med ganska fult så och jag vill korta av många av dem för att få ett renare utseende. Tror därför att jag är tvungen att lägga en halv förmögenhet på kablar, pins, paracord m.m. vilket har varit anledningen till att jag inte dragit igång med det ännu.
Skicka gärna bilder när du är tillbaka från semestern

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom