Permalänk
Medlem

TV som monitor till datorn?

Kliat mig i huvudet över denna fråga då jag eventuellt införskaffar en skärm på 40" snåret i framtiden om jag bygger en ny dator, då finns ju faktiskt monitorer i den storleken men dom kostar lite mer än vad man kan få en 4K TV för, dock så är man ju tveksam pga inputlag osv. Hur är det egentligen med detta? Finns det annat att tänka på kanske om man ska ha en TV som monitor? Uppdateringsfrekvens är inga bekymmer då jag är van vid 60Hz.

Permalänk
99:e percentilen

Möjligt att @Laxpudding gått på semester; det lär vi snart märka.

Vad ska du använda datorn till? Var så specifik som möjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag minns att Thomas resonerade runt detta under rubriken "Varför inte en TV?" när han testade Acer ET430K:
https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt med tester för input lag även för tvs nuförtiden så det är bara googla modeller du är intresserad av. Allmän brasklapp är väl att få tv apparater är designade för 24/7 bruk. De säljs ofta dyrare som separata modeller. Genomsnittlig monitor kan du nog räkna in längre livslängd på än genomsnittlig konsumenttv men det är bara en misstanke :). Sen finns det tv-apparater som är spekade för att stå på 24/7 också men de brukar kosta mer och kanske inte finns i elladorna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Alling @PerryE @oqvist

Okej, det är ju framförallt pga spel jag funderar över just inputlag, spelar Project Cars, Dota 2, diverse shooters och sådant. Mycket film blir det också men det är ju mindre oroad för att det skulle vara några problem..

Nu stänger jag av skärmen eller låter den vara i viloläge när jag ska sluta använda datorn för dagen och totalt så är den nuvarande på snitt kanske 7 timmar/dag så det blir ju inte några 24/7 den får tugga i. Har inte tittat på så många modeller än men LG 43UJ670V har jag höjt ögonbrynen för, får snoka vidare om det finns några tester på den.

edit---------------

Såg faktiskt nu att det finns lite billigare datorskärmar som är 4K i 40" storleken, nämligen en Philips Brilliance BDM4350UC. Intressant!

Permalänk
Medlem

Ett bekymmer att använda en monitor som TV kan vara ljudet, då det oftast är sämre eller inget ljud i monitorer.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nätälskare:

Såg faktiskt nu att det finns lite billigare datorskärmar som är 4K i 40" storleken, nämligen en Philips Brilliance BDM4350UC. Intressant!

Ett måste att läsa SweClockers recension först.

Skrivet av SweClockers:

Vi noterar att bilden hoppar till med ungefär 2,3 sekunders mellanrum. Vi testade att stänga av Pixel Orbiter-funktionen med flera liknande tänkbara problemkällor, men det hjälpte inte. Det finns alltså någon form av synkroniseringsproblematik där var 141:e bildruta (vid 60 Hz) hoppas över för att få korrekt synk mot panelen. Detta sker över både Displayport och HDMI.

[…]

Grafik som är tydlig i sina rörelser och panoreringar, till exempel strategispel som panorerar och zoomar över kartor, stridsscener och liknande drabbas tydligare av att skärmen hoppar över en bildruta regelbundet. Även video i alla former är känsligt för det här hoppet över var 141:e bildruta. När vi väl observerat effekten är den svår att sluta se och vi blir ständigt påminda om dess existens.

Skrivet av SweClockers:

Sammanfattningsvis är det en total fördröjning, Display lag med latens och responstid, om 40 till 50 millisekunder. Philips BDM4350UC är inte skärmen för de reaktionssnabba spelen, men det har heller aldrig varit tanken här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du vill ju aldrig använda tvns högtalare i vilket fall så det är ju positivt. Du slipper betala för något du inte vill använda och kan spendera pengarna på en vettig anläggning istället.

Apropå tv köpte jag en samsung 50MU6125 på rea senast. Fungerar helt okay. Ingen HDR prestanda att tala om dock om du vill ha sånt men annars kan jag få riktigt vettig bild ur den och lågt input lag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ett måste att läsa SweClockers recension först.

Det var ju väldigt tråkigt.

Permalänk
Avstängd

Du får nog vänta tills det är dags och kolla recensioner på tv-apparaterna du kan tänka dig passar behovet. Det finns rätt så bra info på sidor som t ex https://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer ET430K (typ). Fungerar utmärkt som TV och för konsoll/emulator-spel. Kan vara värt att spana på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har haft TV som monitor i 20 år utan att ha några problem, varken till spel eller annat. Nu ska sägas att jag sällan spelar first person shooter-spel så input-lag är inte en faktor när jag väljer TV. Har spelat sådana spel dock och det har fungerat bra.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)